Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Rangeren in Salon-Bas  (gelezen 25431 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #30 Gepost op: 20 april 2016, 14:24:58 »
Hoi Michel,

Ziet er goed uit. Beetje hobbelen, ach. Heeft de onderhouddienst ook wat te doen.
Nu ben je wel opweg om helemaal zelf rails te leggen.

Nog vorderingen gemaakt met je modules?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #31 Gepost op: 20 april 2016, 14:59:54 »
Het hobbelen hoop ik tegen te gaan door het spoor nog iets te verleggen, maar een kleine hobbel zal er wel in blijven, helaas. Het geheel wordt later verwerkt in straatspoor, dus aan de afwerking aan de onderzijde hoef ik gelukkig niet veel te doen  :)

Met mijn twee modules gaat het goed, ze zijn met kerst volledig gestript, alle blauwe Gaxwei-platen zijn verwijderd. Het was een zootje en daardoor geen vlakke ondergrond. Gelukkig waren wij aan het isoleren op zolder, daar hebben we de isolatie 'afgetimmerd' met een ecologische board, gelijkend op zachtboard. Het stoft enorm, maar met een dikke laag acrylverf kan je dat prima opvangen. Het is mooi glad en ik heb goede geluidsisolatie. Voorts heb ik opnieuw de rails gelegd, met nieuwe wissels en deze zijn bijna allemaal handmatig op afstand bedienbaar. Afgelopen weekeinde had ik de gelegenheid om een Fidll Yard in elkaar te sleutelen. 135cm lang, 26 cm breed. Met een beetje geluk kunnen daar 5 sporen naast elkaar (mits een ontspoorbeveiliging). Ik hoop daar naast een opstelterrein ook een Inglenook te kunnen plaatsen. Dan kan ik los van de modelbaan ook gewoon buiten spelen ;)

Na de zomer denk ik dat het ballasten en bestraten van de sporen gaat gebeuren. Daarna ga ik weer verder met de huizenbouw in combinatie met lokomotiefbouw. Langzamerhand durf ik een stoomlok bijna volledig te demonteren en in elkaar te zetten. Het resultaat is vaak verbluffend, de loks rijden rustiger; zowel in snelheid als geluid.

Overigens ben jij ook lekker bezig, Koen. Ben je alleen niet bang dat het te smerig wordt?

Groet,
michel

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #32 Gepost op: 20 april 2016, 19:07:46 »
  ;D

Ben benieuwd naar vervolg.
Wat smerigheid betreft...misschien ietsie te.
Bedwing me nu om de kwasten even met rust te laten

Goed om weer wat te horen, net als Jerrytrein miste ik het ook al. (y)
« Laatst bewerkt op: 20 april 2016, 19:33:40 door NS264. Reden: tekst »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #33 Gepost op: 21 april 2016, 07:01:24 »
Het is prettig om te horen dat je gemist wordt, maar het zal nog wel rustig blijven, qua werk is het vrij druk, qua bouwen gaat het nog wel. Maar foto's maken en plaatsen vergeet ik gewoon te doen. Ik ben dan liever aan het rangeren :)

Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #34 Gepost op: 09 mei 2016, 09:04:02 »
Het solderen van de kruising ging best wel goed (voor mijn doen), één wissel naar de sporen weigert mee te werken. Ik heb het geheel nog eens uit elkaar gehaald en opnieuw gemonteerd. Resultaat is ongeveer hetzelfde. Het was een leuke poging, maar niet echt noodzakelijk. Er komt waarschijnlijk een extra rangeerspoor bij het station.
Dan kan ik meer gebouwen bouwen  :D

Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #35 Gepost op: 09 mei 2016, 15:39:45 »
Dankzij het draadje De spoorhaven van Zuidbarge  en Gerard (GD) ben ik op een aantal artikelen gekomen van Lance Mindheim. Vial een pleidooi op compacte sporenplannen en eenvoudige modelbouw kom je bij leuke rangeersituaties en dito -puzzels. Dank je wel Gerard!

groet,
Michel


GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #36 Gepost op: 09 mei 2016, 15:49:14 »
Graag gedaan.

Gerard

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rangeren in Salon-Bas
« Reactie #37 Gepost op: 06 februari 2017, 17:24:35 »
Op verzoek de titel aangepast naar "Rangeren in Salon-Bas" in plaats van de algemene rangeerpuzzel-titel, dus het past nu beter bij wat Michel hier voor leuks laat zien. Nou Michel, allez votre corridor, zoals een vriend van me pleegde te zeggen.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Rangeren in Salon-Bas
« Reactie #38 Gepost op: 06 februari 2017, 17:28:26 »
Thanks, I will go my hallway ;)

Groet,
michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Rangeren in Salon-Bas
« Reactie #39 Gepost op: 07 februari 2017, 10:51:24 »
Thanks, I will go my hallway livingroom
Want daar staat de baan :)

Sinds afgelopen zondag is de baan compleet. De treinen kunnen vanuit Salon-Bas naar een Fiddleyard rijden (Violoncour ;)). En daar kan ik in alle rust treinen samenstellen en opstellen. Het sporenplan ziet er als volgt uit:

De breedste afmetingen zijn 240x190. De Fiddleyard staat los van de baan en is slechts 30 cm breed. Als deze niet wordt gebruikt ligt ze ingeklapt achter de baan op een frame. Salon-Bas heeft een breedte die varieert tussen de 55cm. (links) en 35cm. (rechts). Het omloopspoor is lang genoeg voor maximaal 3 2-assers van ongeveer 10-12cm.

In Violoncour is nog weinig te beleven, dit stelt niet meer voor dan de link naar de buitenwereld. Salon-Bas heeft nog wat nijverheid. Links is de aansluiting met de firma Artois, een transport- en opslagbedrijf. Het heeft een verhoogde zijlading met loods voor voornamelijk het spoorvervoer. Het spoor is bestraat, er is dus ook de mogelijkheid om de wagons per heftruck te beladen. De lengte van het spoor is goed voor 1 grote of 2 kleine goederenwagons.
Het onderste spoor is een afgesloten spoor naar een onbepaalde industrie. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat er gemaakt wordt. Maar dat maakt ook weinig uit, er is toch geen spooraansluiting. Naast deze industrie zit een Peugeotgarage, waarvan alleen de achterzijde zichtbaar is. In de driehoek tussen de sporen is een losweg aangelegd. Zo kan Artois (of een andere firma) een wagon laden. Meestal wordt dit spoor gebruikt als opstelspoor. Op dit spoor kan maximaal 1 wagon staan.

Links de Peugeotgarage, centraal de industrie, rechts Artois

Het station Salon-Bas zelf heeft natuurlijk een loods, een losweg en een verhoogde zijlading. Lengte is goed voor maximaal 3 wagons.


Direct bij het station is de kolen- en oliehandel 'Les 5 Sages', van de heer D. Alambic:

Het oogt nog wat leeg, maar dat is ook omdat ik nog aan het prutsen ben met het dak van de kolenopslag. De bedoeling was om er een asbestengolfplatendak te maken, maar het aluminium is te weerbarstig voor dit fragiele frame. Tot die tijd moet het maar even zo. Achter de kolenwagen (DSB, ik heb geen Franse ::)) staan twee tanks voor de olie. Er kunnen met gemak twee 2-assige kolenwagens staan.

Spoor 1 van het station is het perronspoor, waarbij het eerste deel lang genoeg is voor de dagelijkse Picasso (zie de dienstregeling hier :)). Het tweede deel wordt gebruikt om tijdelijk materieel te plaatsen. Dat kan de Picasso zijn, maar ook goederenwagons of een koersrijtuig (al komt dat laatste nauwelijks voor, want wat is er nou te beleven in Salon-Bas?).

Genoeg om een leuk rangeerspelletje op te zetten. We zullen eens zien.

Groet,
michel


g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Rangeren in Salon-Bas
« Reactie #40 Gepost op: 07 februari 2017, 11:55:44 »
"We zullen eens zien" en dan kijk ik erg graag met je mee! De sfeer is buitengewoon met bijzondere details, dat weggetje in de bocht, half in het talud met het muurtje, jaloers makend mooi.

Voor golfplaat op een fragiel frame, levensmiddelenverpakkingen hebben soms ook een alu achtige binnenkant, deze kun je ook ribbelen en is flexibeler te verwerken.

Groet, Gert-Jan

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Rangeren in Salon-Bas
« Reactie #41 Gepost op: 07 februari 2017, 16:32:25 »
Bedoel je dat aluminium waarmee quarq- en yoghurtbakjes mee afgesloten worden? Hoewel bedrukt, moet het wel mogelijk zijn. Het weggetje is mijn eerste poging met scenerybouw op deze baan. Ik heb ooit een blok zelfdrogende klei bij de Action gehaald, maar deze werd niet hard, eerder een soort rubberachtig. Daardoor kon ik van een gedroogde uitgerolde plak steentjes snijden. Het resultaat is dat muurtje. Het gras wordt nog eens vervangen voor wat meer uitgedroogd gras. Dit is te zomers, maar dat is ook meer voor een ander draadje ;)
Merci de vos compliments.

Groet,
michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Rangeren in Salon-Bas
« Reactie #42 Gepost op: 14 maart 2017, 09:57:29 »
Onlangs twee stuks leesvoer gekocht.

De Loco-revue geeft een aantal  leuke ideeën voor verschillende soorten industrieën aan. Niet volledig uitgewerkt, maar wel voldoende om net iets reëler te bouwen. Lance Mindheim is het basisboek voor rangeerders. Weliswaar op Amerikaanse leest geschoeid, toch ook interessant voor de Europese rijder. Er zitten een aantal goede tips in.

Eenmaal gelezen wordt deze film ook leuker (en herkenbaar :)):
<a href="https://www.youtube.com/v/70bFp-5gg-4?t=2m32s" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/70bFp-5gg-4?t=2m32s</a>
(vanaf 2:32)

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2017, 10:00:24 door tothebeach. Reden: tekst aangepast »

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Rangeren in Salon-Bas
« Reactie #43 Gepost op: 14 maart 2017, 11:51:37 »
Ben gek op rangeerbaantje, dus je hebt er een fan bij :)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Rangeren in Salon-Bas
« Reactie #44 Gepost op: 18 maart 2017, 12:10:05 »
Ook ik wil wel rangeren en heb daartoe uit het Frans bietenbaantje een plannetje gekaapt. Uitgelegd met rails op een isolatieplaat van 120x60 cm ziet dat er zo uit. Heb al wat kwartiertjes zitten spelen, leuk. Wellicht een idee voor een nieuw draadje van mij. Moet wel goed nadenken over wat voor industrie/goederen het gaat en waar/welke locatie.