Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 12:49:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 12:38:05
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Henk Veenstra
Vandaag om 12:22:25
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:58:37
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
  

Auteur Topic: Rangeren in Salon-Bas  (gelezen 25498 keer)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #15 Gepost op: 19 maart 2015, 18:05:44 »
Hoi Michel, leuk om te zien dat mijn idee werkt. Ook in Hatzum wordt de laatste tijd veel gerangeerd en dat blijft fantastisch. Over de wijnkisten, over deze afstand zullen ze gewoon op een platte wagen van de kistenfabriek naar de wijnmaker gebracht worden. Tractor ervoor en klaar.

Over de missende industrie, iets met of van graan. Reed 3 jaar geleden voor het laatst door dit deel van Frankrijk en ik zag overal graan. Silo, bakkerij e.d. Ook kun je voor een onbestemd achtig gebouw gaan, kun je wisselen van industrie en ook eens andere wagens inzetten.

Laatste idee, in de rivieroever de resten van een van doorgeschoten goederenwagen neerleggen! En oja, hoelang duurde vroeger het handmatig laden van een goederenwagen. Die stoker blijft maar scheppen terwijl de lok staat te wachten.

Gert-Jan

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #16 Gepost op: 19 maart 2015, 18:10:30 »
Goed bezig  (y)

Mijn punt was niet zozeer dat er wilekeurig wagens geplaatst worden, maar dat niet zo er van belang wat er precies inzit. Een fabriekje dat kant maakt, zal een zelfde soort wagens krijgen als een fabriekje dat modeltreintjes in elkaar zet (voor aan-en afvoer gesloten wagens). Je zou, bij gebrek aan een beter idee, kunnen bepalen dat er maximaal 9 gesloten wagens per week komen ofzo.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2015, 20:17:19 »
Over de wijnkisten, over deze afstand zullen ze gewoon op een platte wagen van de kistenfabriek naar de wijnmaker gebracht worden. Tractor ervoor en klaar.
Dat was ook eigenlijk mijn idee, mijn uitwerking met een lok was puur een suggestie, maar duur in de uitvoering. Het zou zelfs een tractor met dubbele aanhanger kunnen worden. De afstand is niet zo groot, en zelfs bijna 1 rechte lijn.

Over de missende industrie, iets met of van graan. Reed 3 jaar geleden voor het laatst door dit deel van Frankrijk en ik zag overal graan. Silo, bakkerij e.d.
Graan zou ook kunnen, maar de gebouwen kunnen nog al groot of overheersend zijn. Ik zat ook al te denken aan zonnebloemolie, vanwege al die zonnebloemvelden aldaar.
Dan zou ik daar de opvolger van deze daar kunnen stallen ;D:


Laatste idee, in de rivieroever de resten van een van doorgeschoten goederenwagen neerleggen! En oja, hoelang duurde vroeger het handmatig laden van een goederenwagen. Die stoker blijft maar scheppen terwijl de lok staat te wachten.
Op modelbanen liggen al veel doorgeschoten wagons in de rivier. Ik weet niet of ik daar wel zin in heb. Ik zou wel schade/herstelwerkzaamheden aan de steunmuur kunnen aanbrengen, als herinnering aan een doorgeschoten wagon.
Je laatste opmerking snijdt hout. Het is afhankelijk hoeveel en wat er geladen moet worden. Als de verlader alles klaar heeft staan voor verzending, grote stukken en/of licht qua gewicht en/of makkelijk te verwerken dan kan het best wel snel gebeuren. En bij stilstand vraag ik mij af hoeveel een stoker te doen heeft.
Vanuit een vrijwilligers verleden bij een museumlijn herinner ik mij dat een lichtere lok sneller op zijn maximale vermogen zat en dan ook meer stookwerk vroeg. Terwijl de zwaardere loks (eenmaal op stoom) bij de relatief lichtere lasten makkelijker waren te bedienen. Maar ik kan het mis hebben (waar is kapitein kniesoor als je hem nodig hebt? ;)) Ik denk dat het in dit geval mee kan vallen.

Ook kun je voor een onbestemd achtig gebouw gaan, kun je wisselen van industrie en ook eens andere wagens inzetten.
Dit lijkt op wat Tjalling dus ook bedoeld. Dan zou ik eigenlijk voor een niet te groot gebouw gaan, waar daadwerkelijk maar één keer in de zoveel tijd een dito wagonnetje geplaatst moet worden. Daar zit ook wat in. Genoeg denkwerk dus weer.

Dank jullie wel!

Groet,
Michel

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5811
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2015, 21:12:18 »
Een soort co-op gebouw
Kan je verschillende wagons plaatsen,al naar het seizoen ,en dus de aanlevering van producten

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #19 Gepost op: 07 december 2015, 14:15:01 »
Naar aanleiding van wat rondstruinen op de website van Carl Arendt, ben ik gaan het spelen met Anyrail:



Geen idee of  ik het ga bouwen, maar qua rangeerwerk zijn beiden wel interessant. Reëel is een tweede ;)

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 07 december 2015, 17:15:37 door tothebeach. Reden: tweede baanplan iets veranderd »

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #20 Gepost op: 07 december 2015, 15:15:48 »
Ik zou voor optie 2 gaan, aangezien je dan tenminste 1 omloopmogelijkheid hebt.
Vriendelijke groet, Servé.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #21 Gepost op: 07 december 2015, 15:43:38 »
Dat is de reden waarom optie 1 een rangeerlok heeft. Met een soortgelijke opzet heb ik twee jaar geleden op Ontraxs mogen spelen: Herberts Crossing. Ook daar kan je niet omlopen, maar heb je keuze uit verschillende lokomotieven om de rangeerbewegingen uit te kunnen voeren. Dat was erg leuk moet ik zeggen.

Optie 1 is heel druk, maar ook veel rangeermogelijkheden. Optie 2 oogt al rustiger, maar heeft toch ook nog het één en ander om te spelen. Maar goed, het zijn gewoon wat ideetjes om over na te denken :)

Groet,
Michel

Edit: ik heb het 2e baanplan iets aangepast, de fabrieksaansluiting is erbij gekomen.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2015, 17:16:39 door tothebeach. Reden: edit toegevoegd »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #22 Gepost op: 04 april 2016, 17:01:29 »
Het station blijft hetzelfde, aan de andere kant is er het een en ander veranderd. Er zijn aansluitingen bij gekomen. De precieze verdeling van de industrie is nog niet rond, maar nu kan bijna de gehele baan gebruikt worden, zonder een fidlle yard er op aan te sluiten.

De reden was tweeledig: de wissels waren slecht. Het merendeel van de loks bleef hangen op één van de vele (oude) Roco wissels. Bijna alle wissels zijn nu vervangen voor Peco electrofrog wissels. Al deze wissels hebben nu handmatige afstandbediening, afgekeken bij onze zuiderburen.

Daarnaast had de baan technisch enige gebreken, was de isolatie rommelig neergelegd en waren rail- en wisselaansluitingen niet goed uitgewerkt. De (blauwe) isolatie is vervangen voor een ssort ondervloer, deze heb ik zwaar in de verf gezet tegen al die vervelende pluisjes. Maar de isolatie is nu wel goed geregeld. Het electrische deel is nu ook goed geregeld. Alle sporen hebben voldoende aansluitingen voor een goede geleiding, daarnaast zijn enkele sporen afschakelbaar gemaakt. De Multi M is er uit, ik ben weer analoog gaan rijden. Dat scheelt mij weer een heleboel kopzorgen (decoders solderen, loshalen, programmeren, gedoe :(). Gaugemaster gekocht en ik sta te genieten bij het rangeren.  :D

Enkel 1 probleem: het bleek dat oudere loks, zoals de Anna van Fleischmann, bredere wielen lijken te hebben. Op enkele insulfrog wissels maken ze sluiting. Bij het aanpassen van 2 van die wissels is er 1 gesneuveld. Het industrie terrein aan de linkerzijde is dus weer even onbereikbaar.

Ondertussen maar een rangeerpuzzel getekend:

Deze is nog in Paint. Ik ben nu bezig in powerpoint, dat werkt wat makkelijker.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 04 april 2016, 17:11:49 door tothebeach. Reden: tekst aangepast »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15424
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #23 Gepost op: 06 april 2016, 17:48:27 »
Op enkele insulfrog wissels maken ze sluiting. Bij het aanpassen van 2 van die wissels is er 1 gesneuveld. Het industrie terrein aan de linkerzijde is dus weer even onbereikbaar.


Michel, kijk even op www.wiringfordcc.com . Site van Allan gartner die een speciale sectie heeft voor Peco wissels en hoe ze te bedraden om jou genoemde problemen te voorkomen :)

EDIT Hier: http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #24 Gepost op: 06 april 2016, 18:07:10 »
Citaat
In tijdperk III bestonden pallets nog niet - iedere stoker zou dat zien als aanmaak-hout.

Schreeuw dat niet te hard, die dingen zijn echt niet alleen van deze tijd..

Citaat
Skids go back to Ancient Egypt and Ancient Mesopotamia at least as far back as the 1st millennium B.C.

The development of the forklift and the needs of World War II logistics operations led to substantial use of pallets.

References to the early modern pallets types are slim with a string of patents showing parts of the development. The earliest may be a U.S. patent on a skid from 1924 describing Hallowell's "Lift Truck Platform." In the late 1930s, pallets became more commonplace with the newer forklift types. George Raymond filed for a patent in 1938 (granted US Patent 2178646 in 1939 for a pallet designed to complement a new pallet jack design; the essential features of both are still in common use today. A 1939 patent from Carl Clark shows type of pallet with steel stringers. War time developments were often just patented after the war, so there is a patent from Robert Braun on a four-way pallet in 1945, and a patent from Norman Cahners (a U.S. Navy Supply Officer) shows a disposable pallet type in 1949. The complete construction principle of a modern four-way pallet is described by Darling Graeme in 1949.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #25 Gepost op: 07 april 2016, 08:00:56 »
Hoi Ronald,

Dank voor je informatie. Optie 2 van die site ben ik aan het toepassen. 1 van de wissels aan de linkerkant in de overloop is gesneuveld. Deze wissels had ik op het aftakkende spoor ingekort, waarbij 1 rail bij het puntstuk los ging. Op dat moment gingen de loks er prima overheen. Ik merkte pas later (bij langzaam rijden) dat de loks bleven steken op enkele wissels. Bij een hogere snelheid trokken ze een vonk, op het puntstuk. Daar ik meerdere E-frog wissels heb, besloot ik deze insulfrog om te bouwen naar een e-frog.
Maar ja, Toen moest die rail vanaf het puntstuk gefixeerd worden, en dat ging niet helemaal lekker. De lok hobbelde over de overloop, bleef steken en het oogde ook niet lekker. ,Ik heb er nu twee nieuwe wissels (E-frog) liggen, de oude liggen even appart, die gaan naar de uiteindelijke fidlle yard. Daar heb ik nu de tijd voor om even naar te kijken.

Waar ik ook aan zit te denken is het volgende. Ik zou een rechterwissel aan een linker kunnen koppelen met het onderstaand effect:


Dan moet ik zelf wel die kruising in elkaar zetten, inclusief bedrading. Misschien dat het donkerrode spoor gebruikt kan worden als lokloods voor een rangeerlok ter grootte van een Anna, meer ruimte is er niet. Misschien dat er een laadperron wordt geplaatst, misschien is het een mooie overgang naar de achtergrond, en creëert het meer diepte. Ik ga er eens mee bezig dit weekeinde.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 07 april 2016, 08:14:31 door tothebeach »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #26 Gepost op: 07 april 2016, 12:46:07 »
Is dit realistisch, Michel?

Ik denk zelf dat je dan zoiets moet doen:

Jeroen

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #27 Gepost op: 07 april 2016, 20:01:23 »
Nee, het is niet realistisch, het leek me gewoon leuk  ;D
Jouw optie is helaas niet mogelijk, in het midden zit een rivier, diep uitgewerkt. Ook wel bakscheiding. De basis is nog steeds hetzelfde.

Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #28 Gepost op: 18 april 2016, 08:27:53 »
Na wat soldeerwerk:


Er moet minimaal 1 rail verplaatst worden, die zit nog niet helemaal in lijn. Een wagon rijdt er wel overheen, met een lok heb ik het nog niet getest. Deze week maar eens proberen.

Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Rangeerprobleem of -puzzle
« Reactie #29 Gepost op: 20 april 2016, 10:16:13 »
En het rijdt! De lok hobbelt als een tractor over de kruising, maar dat maakt mij weinig uit, het werkt. Niet dat ik deze kruising gelijk in de baan ga plaatsen. Zeker bij het deel dat van links naar rechts gaat, mogen verbeteringen aangebracht worden. De twee stukjes rails in de kruising mogen iets dichter bij elkaar geplaatst worden. De spoorbreedte is daar iets te groot. Daarnaast mag het puntstuk van het linkerwissel ook aangepast worden, de lok blijft daar op hangen. Maar dat zijn niet onoverkomelijke problemen.
Niet slecht voor een eerste keer rails solderen :)

Groet,
Michel