Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
  

Auteur Topic: Lima-Piko Frankenstein Hondekop  (gelezen 56916 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #75 Gepost op: 17 May 2015, 11:13:47 »
Nu de King of the Blues ons is ontvallen volgt het rouwgrijs  :'(
Ik heb BB King heel wat keren live meegemaakt. Steeds weer een geweldige belevenis.
Ook toen hij in het voorprogramma van U2 stond.
Dat was één van de weinige keren dat ik de support act beter vond dan de Top of the Bill.
Ik heb besloten dat deze Frankenstein een voornaam krijgt.
De kenners weten dan genoeg.

Het rouwgrijs van de daken:

Ook weer een simpele ratelkan van de Action. Of de kleur helemaal klopt?
Wie zal het zeggen. Als je de originele RAL-nummers op je modeltrein kwakt klopt de indruk zeker niet.

Hier het ensemble van opzij. Op de voorste bak zie je een paar reparatievlakken in het grijs. Foutje gemaakt tijdens het afplakken en gecorrigeerd met een kwastje Revell, dat net een andere kleur heeft.


De B-bak van dichtbij:

In de rode cirkel bevindt zich een reparatievlak. Hier trok ik na de blauwe spuitgang de verf los. Als je goed kijkt kun je het nog zien. Met een fijn penseeltje kwakte ik een rechthoek van geel om de lelijke plek. Het geel werd gemengd uit wit en fel geel. de kleur is subtiel anders dan het geel van de trein. Net als de reparatievlakken van deze apekop:

Het lijkt wel een Mondriaan. Wat zou die waard wezen? Ook 44 miljoen?

Blauwe banen getrokken op de A-bak. Afplakken, spuiten, tape verwijderen. Leuke klus.

Tot mijn verrassing blijkt de spuiterij redelijk geslaagd te zijn. Onder de loep zie je wel, dat het niet perfect is, maar met het blote oog ziet het er acceptabel uit. Ook als ik de leesbril opzet ;)
Ook op dit plaatje zijn een paar reparatievlakken nèt zichtbaar. Maar die mag je zelf opzoeken.

Nou oké, nog eentje dan:
https://www.youtube.com/watch?v=eSOJvS20RzY
Ow man :'( :'( :'(

groeten
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 17 May 2015, 11:16:51 door Hendrik Jan. Reden: verkeerde link »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #76 Gepost op: 17 May 2015, 21:50:21 »
Riley ziet er goed uit  (y)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #77 Gepost op: 17 May 2015, 22:23:47 »
Leuk ding dit! En zo op het oog niet verkeerd, die kleuren.  (y)
Grtz!
Tedo

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #78 Gepost op: 19 May 2015, 09:18:39 »
Nu de bakken geverfd zijn, wordt het tijd om aan de bodemplaten te knutselen.
In de schortplaten van de Lima- kopbakken zitten een stel luchtroosters.
Maar helaas niet op de juiste plaats.
Dus: de botte bijl erin.
O nee, het scherpe scalpel.

De BDk-bak:

De paracetamol ligt al klaar voor dit Hoofdpijndossier...
De doordrukstrips hebben een ruitjespatroon dat vrijwel gelijk is aan de roosters. Dus eventueel kan je die strips gebruiken om roosters van te prutsen.
Er zitten 3 roosters op een rijtje, 2 zitten verkeerd. Links ervan moet een rooster komen. helemaal rechts moeten 2 kleine roosters komen. Aangegeven met zwarte stift.

Maar met een beetje schuiven en puzzelen kom je er ook.
Roosters uitsnijden en uitruilen met gladde schortplaten.
Meteen de Bk-bak erbij pakken. Daar moet ook wat gebeuren.


Nu de losgesneden delen er weer inplakken, op de juiste plek. En een stukje styreen in dat rechtse rooster prakken, om er twee kleine roosters van te maken.

Ondertussen zoek ik naar foto's van de A-bak en de B-bak. Het is mij niet duidelijk of daar ook roosters in moeten.

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #79 Gepost op: 20 May 2015, 23:49:23 »
En hoppa!

Het rechtse rooster werd simpel in tweeën gehakt door er een styrenen spijl op te plakken.


Beide bodemplaten. Zoek de tien verschillen.
De bodemplaat van de BDk-bak heeft inmiddels ook geen treden meer. De gaten worden opgevuld met styreen.

Nu de kieren in bodemplaat met dikke verf volkliederen. En dan maar schuren.
Zie de eerste foto: daar heeft de spijl in het rechterrooster zijn eerste grijze klodders ontvangen, om de naad weg te werken.
Volgende keer: de instaptreden onder de deuren.

groeten
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 20 May 2015, 23:50:59 door Hendrik Jan. Reden: oeps, stukkie vergeten »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7569
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #80 Gepost op: 21 May 2015, 00:03:19 »
Mooi freubelwerk weer HJ  (y)
Actuele onderlegger ook  8)
Persoonlijk hang ik papier met de naam of afbeelding van Wim Mussert Kok liever op een zekere plaats  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #81 Gepost op: 21 May 2015, 01:36:18 »
Eh, kamer 100? 8)

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #82 Gepost op: 22 May 2015, 00:13:08 »
Heren toch...
verwar geen nationaalsocialisten met salonsocialisten.
De eerste hebben geen verstand, de tweede hebben geen principes. 8)

Ter zake;
treden bij de deuren. Wat er zat was lelijk. Dat hakte ik dus weg:

Daar wordt de bodemplaat wel slap van trouwens.

Vervolgens in de bodemplaat een stukkie styreen.

De bodemplaat gaat ca1,5mm verticaal, buigt dan naar binnen onder een hoek van ca 45'. Het stukkie styreen wordt pas gemaakt op het trapgat, ca 17mm breed. Ter hoogte van het trapgat is het 7mm hoog , de rest is 4,5mm hoog. Wordt verlijmd in het verticale gedeelte van de bodemplaat en hersteld de stevigheid van de bodemplaat.



Bovenste traptrede moet precies aansluiten: de bovenkant van deze trede ligt gelijk met de onderkant van de kap


proefpassen:


Nu de kap er weer af, de bovenste trede gleichschalten gelijkschuren met de zijkant van de bodemplaat en dan kan de bodemplaat naar de spuiterij. O ja. En dan al die andere trappen nog, ...ehhhh..
in elkaar trappen!

groeten
Hendrik Jan


Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #83 Gepost op: 23 May 2015, 12:53:34 »
O ja. En dan al die andere trappen nog, ...ehhhh..

Nou Hendrik Jan,

Dat begint langzamerhand een supermodel te worden! Ik geef je gelijk: niets is leuker bij modelbouw 
(als je de juiste vingertjes/gouden handjes daarvoor hebt) om een oud beestje op te knappen.
Al bij al kan dat zelfs nog "in de papieren gaan lopen" als de boel beletterd moet worden of als er
alsnog een goede motor in moet of het treinstel kortgekoppeld moet worden. Maar ikzelf ondervind altijd
de grootste genoegdoening als het allemaal lukt.

Zo heb ik een driedelig stokoud Frans inox-BUDD model van een banlieue treinstel (Jouef)
onderhanden genomen. Dat treinstel kon ik onlangs voor een zeer aantrekkelijke prijs in Houten aanschaffen
waarna ik het met een FRU van Uhlenbrock omgebouwd heb naar wisselstroomsysteem. Vervolgens de drie
delen tot op 8mm kortgekoppeld (oorspronkelijk stonden ze wel 4 cm uit elkaar!) er een mooie Nederlandse/Franse
pantograaf van Sommerfeld opgezet en vóór en achter duo-LEDS (soft white/rood) aangebracht die - uiteraard -
naar gelang de rijrichting van kleur wisselen.

Omdat zo'n driedelig stel moeilijk tijdelijk bij al het andere moois in de opbergkisten valt weg te stouwen
heb ik voor de eerste keer een set Almrose magnetische/stroomdoorlatende kortkoppelingen aangebracht,
waardoor je het treinstel met een klein rukje uit elkaar kunt trekken waarna je de tweedelige
motorwagen + tussenrijtuig in je ene hand  en de stuurstandwagen in je  andere hand houdt. Als je  het
treinstel op een later moment weer op de baan zet hoef je alleen maar beide delen aan te koppelen
en de zaak zit - inclusief twee-aderinge stroomverbinding via de mageneetjes - weer  "vast". Het werkt perfect.

Ik meld je speciaal in de voorgaande alinea waar jij wellicht ook mee van doen kijgt als je jouw vierdelige
NS-treinstel van de rails en later weer op de rails moet plaatsen.

Gegroet,

Rob
   

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #84 Gepost op: 23 May 2015, 15:43:58 »
Inox-stellen?
Was dat achterin hal 2? Dan stond ik naast je, toen je ze aanschafte, en hebben we nog een paar kwinkslagen uitgewisseld! De ombouw die je beschrijft klinkt interessant.
lijkt me de moeite van een bouwdraadje waard ;)

Ondertussen pruts ik rustig verder aan de hondekop.
De nodige Kleinspoor-decals zijn inmiddels aangebracht en gefixeerd met een laagje spuitlak.

Nu verder met de traptreden ter hoogte van de daraistellen.
In het echie zitten die treden vast aan de wagenbak. Maar dat kan ik niet doen, omdat de draaistellen dan niet voldoende kunnen uitzwenken in mijn krappe bogen.
De trappen worden daarom aan de draaistellen gemonteerd, net als bij de Piko-hondekop.

Eerst de tree:

een strookje 0,5mm  dik styreen. Donkergrijs geschilderd. Het stukje styreen heeft een lipje, waarmee het wordt vastgestoken in het draaistel en gefixeerd met wat superrrlijm. Tussen de aspot en de bovenste draaistelbalk.

Hier van opzij:


Op foto's van de echte trein vallen ook de schopborden boven de treden op. Met wat styreen imiteer ik die:


Iets te hoog, die schopborden. Dus voorzichtig terugvijlen, totdat het draaistelvrij kan bewegen zonder vast te lopen tegen de bodemplaat. En weer een lik verf.

het hele spul op zijn plaats:


Je ziet op deze foto trouwens ook de nodige decals zitten: vishaak, klassenummer, hefpunt (of hoe dat ook maar heet)

Volgende stap: knoeien met vervuiling...

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #85 Gepost op: 23 May 2015, 15:49:12 »
 (y)

Henk.
Mvg Henk.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #86 Gepost op: 23 May 2015, 21:46:04 »
Inox-stellen?
Was dat achterin hal 2? Dan stond ik naast je, toen je ze aanschafte, en hebben we nog een paar kwinkslagen uitgewisseld! De ombouw die je beschrijft klinkt interessant. Lijkt me de moeite van een bouwdraadje waard ;)

Dag Hendrik Jan,

Ja, daar in de achterzaal (met de schuine wand) zal ik dat ongetwijfeld zijn geweest, zoveel INOX Jouef treinstellen tref je in Houten nu ook weer niet aan. De aankoop was overigens een vreemde ervaring. Er zat een - ongetwijfeld francofone - jonge dame achter de tafel, dus begon ik de discussie dan ook maar in het Frans (wat voor mij geen obstakel is na in totaal veertien jaar verblijf in Frankrijk), ze zei "mon Père revient tout de suite". Toen Papa was teruggekeerd op zijn post ging de discussie in het Frans verder, totdat Papa plotsklaps zei: "U kunt ook wel Nederlands spreken hoor". Ik neem aan dat de moeder van de verkoper Nederlandstalig is, want het was beslist geen Belgisch Frans wat hij sprak.

Wat ik met het inox-stel na thuiskomst allemaal uitgespookt heb heb ik hierboven al beschreven. Veel valt daar niet aan toe te voegen. In feite was de ombouw relatief eenvoudig aangezien tot mijn grote verwondering de oer-oude motor het nog uitstekend bleek te doen en ook de interne wielafstand op de assen exact 14mm was, hetgeen op Märklin-rail precies de juiste binnenmaat is!  De rest was het monteren van een Uhlenbrock gelijkrichter tevens rijrichtingschakelaar, de bedrading wat veranderen, de aanleg van de LED-verlichting en het aanbrengen van Symoba-kortkoppelmechanieken.  "Comme d'habitude" wat dus wil zeggen as usual!

Zo, en nu na de brute onderbreking van dit draadje weer gauw over naar jouw "Hondekop"- ervaringen! Ik volg het met belangstelling.

Gegroet,

Rob

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #87 Gepost op: 23 May 2015, 21:48:14 »
Komen er ook nog andere koppelingen op HJ?
Word weer een lekker budget ombouw stel..
Mvh Steef

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #88 Gepost op: 23 May 2015, 23:34:50 »
Ik moet er nog kortkoppelingen onder prakken. Maar die heb ik momenteel niet in huis.
Niet los.
Wel onder andere gebakjes, misschien dat ik ze daar nog van afpluk binnenkort.

Inmiddels zit ik wat te knoeien met poedertjes en verdunde verf, want het moeten natuurlijk wel ranzige bakjes worden. Vergelijk met de voorkant van Frank Oude Elferinks boek. Ik herinner me dat ze er vooral in de winter soms niet uitzagen. Helemaal vet bruin van de aangekoekte drab. Als het dan weken achtereen vroor, konden ze niet door de wasstraat en werden ze vreselijk vies.
En dat lijkt mij nou juist stoer; de meeste modellen zijn veel te netjes. Deze moet eruit zien als een beest.

Ik wacht nog even met het monteren van de ramen, tot na de eerste weathering.
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #89 Gepost op: 20 June 2015, 23:24:29 »
Vandaag kwam de humbrol matte acrylvarnish binnen.
En omdat het toch weekend is, meteen wat met poeder zitten spelen :-X

Nee, weatheringpoeder.
Nog nooit eerder gedaan, maar wat is dit verslavend spul.
Alle bakken voorzien van een flinke laag roestbruin op de onderste helft:


Daarna met donkerbruin nog wat regensporen en andere vuiligheid gesimuleerd.

Bk-bak met vuile neus.


A-bak met regensporen vanuit de dakgoot.

Terwijl ik dit plaatje maakte, bedacht ik me dat ik iets vergeten ben. Ik heb inmiddels ook trekogen, lampringen en vonkhoorns binnen van forumgenoot frie (Erwin Frick). Deze moeten ook nog aangebracht worden. En vervuild.


Komt vast wel goed. Meteen een excuus om nog een keer te vervuilen met poeders. Want wat is dit leuk om te doen (y)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly