BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Hendrik Jan op 17 maart 2015, 08:25:53
-
Ideetje:
neem een lima hondekop
knal er een piko aandrijving in
breng de rest van de hondekop op smaak met mastica-onderdelen.
iemand ervaring hiermee?
Met name met de aandrijving?
groeten
Hendrik Jan
-
De Lima blijft altijd te breed. Maar wil je hem toch beter aandrijven dan kan dat veel voordeliger dan met Piko: neem een afgedankte Roco BR215, stop beide slipband-assen in 1 draaistel en knutsel deze in de voorzijde van je hondekop. Vliegwielmotortje naar keuze er achter, het motorgat achterin dichtmaken en een stroomafnemend draaistel inzetten en je hebt niet alleen prima tractie met voldoende trekkracht voor 4 bakken, maar ook geen grote rondmotor meer achterin je bak.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14756.msg223583.html#msg223583
-
Ik neem even je recept over Hendrik Jan
Menu;
1 neem een lima hondekop check
2 knal er een piko aandrijving in kleine variatie; CD motortje in Lima-motorhuls in het bagagedeel
3 breng de rest van de hondekop op smaak met mastica-onderdelen. done, maar tussen stap 1 en 2
Resultaat; prima zeer soepel rijdende combi, waar probleemloos de motorloze m54-2 aangehangen kan worden.
Iemand nog een recept dichterbij dat van de TS?
-
Hier nog Verbeck aandrijvingen. Verder ook weleens een CD motortje maar dan duur (Modeltorque) en ook weleens het draaistel van een Roco BR215, maar dan gewoon in het gat van de Limamotor gemonteerd.
De aandrijving is eigenlijk het minste probleem.
-
neem een lima hondekop
knal er een piko aandrijving in
Dag Hendrik Jan,
Even een vraagje: als ik in een spoorwegmodel een andere motor wil aanbrengen dan zet ik die er in.
Moet ik aannemen dat als jij schrijft dat je een motor erin knalt dat dat ongetwijfeld sneller gaat.
Iets zoals de trekker overhalen en pang die zit. Of begrijp ik het verkeerd?
Tja, modelbouw en verbouw is voor mij in het algemeen nog steeds een heel precies werkje, waarbij
je omzichtig te werk moet gaan. Of is dat ouderwets?
Ik lees ook wel eens dat men een decoder "ergens in wrot". Dat geeft mij altijd de indruk, dat die decoder dan
eigenlijk niet past, maar dan toch maar, als ware het een "te grote sinaasappel in een te kleine citroenpers.
Gegroet,
Rob
-
Wij hebben "creatief met kurk" gedaan, dan leer je hele nieuwe invalshoeken ;D
Dan rag je er een decoder in, prutst ledjes, dremelt alles wat los en vast zit en knijt ergens een koppeling aan.
-
Dag Hendrik Jan,
Even een vraagje: als ik in een spoorwegmodel een andere motor wil aanbrengen dan zet ik die er in.
Moet ik aannemen dat als jij schrijft dat je een motor erin knalt dat dat ongetwijfeld sneller gaat.
Iets zoals de trekker overhalen en pang die zit. Of begrijp ik het verkeerd?
Tja, modelbouw en verbouw is voor mij in het algemeen nog steeds een heel precies werkje, waarbij
je omzichtig te werk moet gaan. Of is dat ouderwets?
Ik lees ook wel eens dat men een decoder "ergens in wrot". Dat geeft mij altijd de indruk, dat die decoder dan
eigenlijk niet past, maar dan toch maar, als ware het een "te grote sinaasappel in een te kleine citroenpers.
Gegroet,
Rob
vermoeiend dit,...beetje creabea met taal en wat volgt is geen antwoord maar ergenis...waar is de lol gebleven in de hobby.... ???
-
Rob,
daarom werk jij ook in een modelspoorzaak en klooi ik aan de keukentafel. ;D
Overigens ben ik niet zo van het wrotten.
Meer van het frotten.
Naast het wroeten natuurlijk.
Binnenkort maar eens ergens een oude roco br 215 op de kop tikken.
En dan de aandrijving er uit raggen en in de lima hondekop prakken.
Tegen die tijd kan ook de titel van dit draadje enige verbouwing tegemoet zien...
groeten
Hendrik Jan
-
;D
Blij dat je er de lol van kunt inzien HJ, off-topic is op het bericht van Rob geheel&al van toepassing.
Rob, doe ons een lol plezier en trap af start eens zelf een topic met fatsoenlijk correct modelspoor-jargon-taalgebruik.
-
Ik blaas of schijt hem ook nog ff in een ander kleurtje.
snok de delen die in de weg zitten.
Meestal frut ik ook nog wat met de koppelstangen.
Jongens kom op het is gewoon hobbyjargon (y)
-
Is het nou Hondekop
of
Hondenkop?
Anyway, net de prijzen opgezocht voor de piko-variant.
Lijkt me best een haalbare kaart: motor voor 18 euro, draaistel voor 15, cardannetje voor 5.
Dus voor ca 40 euro een gloednieuwe aandrijving.
ik vrees enkel dat de gehele bagageruimte dan vol is.
Een ombouw tot Grote Coach is dan niet meer mogelijk.
Nou ja, het kan wel, maar dan ligt de motor in het zicht.
Nou ja, ik heb toch geen sprinterramen. Elk nadeel heeft zijn voordeel.
groeten
Hendrik Jan
-
En we prutsen lekker verder ;D
-
Wat ik me nu afvroeg, wordt het nu een liko, een pima, likma, pimo, pikma, limko, pili, pikli, lipi of lipik? ;D
-
Vooralsnog een Rolimastica als ik het goed heb begrepen.
-
Genoeg lopen muiten, we zien nu vol verwachting uit naar de bouwvorderingen ;)
Toch wel grappig dat zo'n 40 jaar na het uitbrengen van het model, en zo'n 30 jaar na bedenken van de Mastica verbouwopties, dit concept nog steeds zo tot de verbeelding spreekt.
-
Jeugdsentiment? ;D
Toen Piko met de HK-2 uitkwam had ik mijn ABDk bijna af ....
Gr. Erik.
-
Alvast een plaatje van een mat-46 Frankenstein volgens hetzelfde principe.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13119.msg576146.html#msg576146 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13119.msg576146.html#msg576146)
moet kunnen dus.
Hendrik Jan
-
Stoel kan in de gang.
De onderdelen zijn besteld.
groeten
Hendrik Jan
-
Vandeweek kwam het spul binnen.
Stoel uit de gang gehaald en aan de keukentafel geschoven.
Van boven naar beneden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2365.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2365.jpg)
-De oude draaistellen, waarvan één met motor en koppelhaak
-Bodemplaat met provisorisch de nieuwe motor, cardan en draaistel.
-zijwanden van Mastica, zo te zien past de aandrijving in het bagageruim
-het Smurfenpak
Gat maken in de bodemplaat bij de neus, draaistel erin, motor er achter.
Past dat?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2371.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2371.jpg)
Ja, dat past.
De cardanas loopt tegen de bodemplaat als het draaistel naar voren kantelt. Nog een klein stukkie uit de bodemplaat wegvijlen dus.
Ook met een tijdelijk zijwandje?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2368.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2368.jpg)
Ja, ook met een tijdelijk zijwandje.
Wat zeg ik? We hebben zelfs een vrije doorkijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2369.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2369.jpg)
De motor past in het gangpad.
Dit betekent dat ik toch een Grote Coach kan bouwen.
Mits ik ergens sprinterramen op de kop kan tikken.
groeten
Hendrik Jan
-
Ziet er goed uit!
-
Even gewoon uit nieuwsgierigheid: zijn die Mastica onderdelen nog gewoon verkrijgbaar/leverbaar? Ik dacht dat die een zachte dood gestorven waren, nadat Piko met zijn model de markt had veroverd.
-
Mastica bestaat al jaren niet meer.
Er duiken nog wel eens wanden- en ramensetjes etc. op, op beurzen en in "vraag en aanbod" op deze site.
Als je googlet op "mastica" kom je op een site van iemand die nog een voorraadje heft:
http://mastica.biedmeer.nl/
-
Mijn mastica-setje komt ook van een forumgenoot, die het al jaren in de kast had liggen.
Dus het wordt eigenlijk een Mastica-Lima-Piko-Frankenstein (Ma-Li-Pik?)
Nu nog sprinterramen van Fleischmann scoren.
Maar dat lukt nog niet best.
Ik heb er 4 nodig.
groeten
Hendrik Jan
-
(Ma-Li-Pik?)
niet doen, niet doen, niet doen.... ohw, wat is inhouden soms moeilijk.... ;D
-
Welke chinees gaat het maken voor je Ma Li Pik!
-
Ondertussen enkele ombouwdraadjes doorgevlooid en de lima-bak nog eens goed bekeken.
Dit levert de volgende vragen op:
-waar vind ik goede dakventilatoren?
-de schortplaten hebben een aantal ventilatieroosters. Helaas klopt er geen reet van op het Lima-model.
Maar ik ben ook nog niemand tegengekomen die dit heeft opgelost. Of kijk ik er overheen?
-sprinterramen?
groeten
Hendrik Jan
-
Nu nog sprinterramen van Fleischmann scoren.
Maar dat lukt nog niet best.
Ik heb er 4 nodig.
groeten
Hendrik Jan
4 ramen of voor 4 bakken?
-
4 ramen van een sprinter.
De hondekoppen werden omgebouwd in de jaren '70. Een deel van het bagageruim werd omgebouwd tot passagiersruimte. Hiervoor heb ik nog 4 sprinterramen nodig.
De rest van de beglazing heb ik al.
groeten
Hendrik Jan
-
Er vóór:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2596.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2596.jpg)
8 Mastica wandjes. geplakt met bouwpakketjeslijm. Rechts het slachtoffer, klaar voor transplantatie...
De ombouw is eenvoudig:
-maten afpassen op de kap
-met een scherp breekmesje de delen uitsnijden. Niet in één keer, maar rustig, in tien keer kerven.
-De nieuwe wand krijgt van mij een extra plakstripje van styreen, voor de stevigheid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2600.jpg)
Hier kijk je tegen de achterkant. En ondersteboven. Aan de zijkant loopt het plakstripje niet tot onder aan door, maar stopt, zo'n 6mm van de rand. Zo komt de interieurplaat niet klem te zitten.
-De oude, nog vaste, wand, dient als referentie. Bij mijn Mastica setje zitten ook 3 mallen. Deze worden gebruikt om de nieuwe wand op zijn plaats te klemmen tijdens het drogen van de lijm. Weer gewone bouwpakketjeslijm trouwens.
Ook de kopwanden blijven zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2597.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2597.jpg)
-Op een paar tactische plekken zorg ik voor een uitsparing in de plakstripjes, anders past de mal niet goed:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2598_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2598_1.jpg)
Overigens is het vooral een kwestie van passen en meten. Steeds een stukje uit de achterkant van de kap vijlen, totdat de oude wand even dik is als de nieuwe.
Er loopt een ielige rand langs de onderkant van het dak. Deze valt ten prooi aan mijn vijl. Later komt daar wel weer eens een vervangend dun styreenstripje voor terug. Nu zit hij nodeloos in de weg tijdens het pas maken. En straks bij het plamuren heb ik er ook alleen maar last van. Weg met die strip!
Er ná:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2602_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2602_2.jpg)
Vier correct ingedeelde bakken.
Acht smurfblauwe wanden in de mats. Misschien nog eens combineren met een TGV?
groeten
Hendrik Jan
-
Mooi gedoan jochie (y)
Groet Ed
-
Gister beetje geplamuurd.
Vandaag beetje geschuurd.
Vraagje: iemand een plaatje van de dakopbouw van de Grote Coach?
Bv handleiding van Taco iod?
groeten
Hendrik Jan
-
Schuren en plamuren is klaar.
Ontvetten en afstoffen ook.
Nu nog drogen, dan gaat ie in de grondverf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2604_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2604_2.jpg)
Daarna?
Weer plamuren en schuren ;D
Ondertussen aan de hand van foto's bezig om te reconstrueren hoe de leidingen op het dak liepen.
groeten
Hendrik Jan
-
Heey Hendrik-Jan,
Mooie ombouw, alleen denk ik dat je een klein probleempje heb. De versie die jij wou de grote coach ga je met deze wanden set de Bdk niet goed krijgen.
Dit is namelijk de oerversie en voor de kleine coach. Dus met grote bagageruimte.
Hierdoor kan de dakindeling ook verschillen, afhankelijk welke kleur je hem gaat geven.
Groetjes,
Wesley
-
Het wordt een Grote Coach.
Maar ik heb nog altijd geen sprinterramen.
En zolang ik die niet heb, ga ik geen gaten zagen in de bagageruimte.
Maar vertel me eens wat je zoal weet over de dakindeling?
groeten
Hendrik Jan
-
Zoals het model die je nu hebt, zitten er een aantal leidingen niet. Bijvoorbeeld Deursluiting, ATB, en nog een paar. Deze zijn later pas op de trein gekomen.
Tevens de kano's op het dak zaten alleen bij Asbest-stellen, en daar viel de grote coach niet onder, deze kwam uit de glaswolreeks.
Alleen de raammodel die jij erin hebt is een raam die in Asbeststellen zaten ( draairamen).
Verder hebben ze zowel met Schaarpanto's en eenbenige panto's gereden.
Gr,
Wesley
-
Tevens de kano's op het dak zaten alleen bij Asbest-stellen, en daar viel de grote coach niet onder, deze kwam uit de glaswolreeks. Alleen de raammodel die jij erin hebt is een raam die in Asbeststellen zaten ( draairamen).
Er zijn wel degelijk asbeststellen omgebouwd tot grote coachen:
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=17812.0 (http://forum.beneluxspoor.net/?topic=17812.0) (reactie 6)
Volgens seinarm.nl (http://www.seinarm.nl) waren de kleine coachen wel alleen uit de plan P (glaswol) en 17 van de 24 grote coachen juist uit de plan F en G (asbest).
-
Grote coach
(https://farm5.staticflickr.com/4064/4632291089_6b958dcf53.jpg) (https://flic.kr/p/84kGKK)810218 121-10a Rijswijk (https://flic.kr/p/84kGKK) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/people/7132768@N03/), on Flickr
-
Plan F nr 721 werd omgekat tot Grote Coach, dwz:
stoelen in de 2e klas in een andere opstelling.(zgn "Coach"opstelling)
Echter, hiermee ging een aantal zitplaatsen verloren.
Daarnaast werd een deel van de bagageruimte verbouwd tot coupé.
Daarmee werd het een Grote Coach.
Bij sommige Grote Coachen werden ook koersrollen aangebracht boven de toiletramen van 2 bakken.
Hierbij werd ook het toiletraam verkleind, als ik de foto's zo bekijk.
Ik heb geen elegante manier om dit in model te doen, dus zocht ik een Grote Coach, zonder koersrollen.
Maar mèt kano's.
De 721 voldoet aan deze eisen.
Mijn plan is, om hem straks bijzonder stevig te vervuilen.
Er rijden op de vaderlandse modelbanen al veel te veel gepoetste museumstellen.
Deze moet flink ranzig worden. Met reparatievlakken en mogelijk wat graffiti.
Maar zover is het nog lang niet: de bakken zijn net in een eerste laag primer gezet, waarbij de nodige tekortkomingen in het plamuurwerk voor het voetlicht treden...
groeten
Hendrik Jan
-
Alle coachen hadden koersrollen boven de wc-ramen/hc-ramen van de Bk en Br, ook de (1)721.
Dus daar onderscheid de 721 zich niet van de andere coachen.
Waar de 721 zich wel van de andere coachen onderscheidde is dat de 721 de enige coach met instaptreden in de neus was.
Dat lijkt me nog veel lastiger om in model te maken.
De kleine coachen waren: 1780-1791
De grote coachen waren: 1711, 1721, 1729, 1731, 1733, 1735, 1735, 1737, 1741, 1743, 1744, 1745, 1746, 1748, 1749, 1750, 1755, 1757 en 1761-1768.
Dus alle tot coach omgebouwde stellen met draairamen (plan F en plan G) waren grote coachen.
-
Ik heb geen elegante manier om dit in model te doen, dus zocht ik een Grote Coach, zonder koersrollen.
Hendrik Jan
Met styreen het toiletraam kleiner maken, rondingen er met een ronde sleutelvijl weer inzetten.
1,5 mm boor de uiteinden van het koersrolgat bepalen en het materiaal daartussen uitvijlen met tattestaartsleutelvijl, zelf ook zo gedaan.
(https://farm3.staticflickr.com/2435/3585773397_3b0290ac53.jpg) (https://flic.kr/p/6sS2vg)090530 Mat '54 coach 1749 (https://flic.kr/p/6sS2vg) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/people/25707756@N08/), on Flickr
-
Sprinterramen zal ik morgen eens kijken of ik die nog heb.
Ergens begin 90 er jaren eens een schade sprinter gesloopt maar de meeste onderdelen hebben al een nieuwe bestemming gevonden.
-
Hmmm,
ik kwam juist ergens tegen dat de 721 geen koersrollen had.
Ondertussen lijken me die instaptreden nou juist het geheel extra "smoel" te geven.
Eerste plamuur-en-schuur-ronde is inmiddels achter de rug.
De nodige tekortkomingen lopen nu in het oog:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2606_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2606_4.jpg)
Precies boven het regengootje. Rotplek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2608.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2608.jpg)
En het dak. Makkelijker glad te strijken.
Vandaag weer een rondje schuren (na het dichtplamuren van de boven getoonde gaten gisteren)
En een begin maken met het interieur.
groeten
Hendrik Jan
-
Inmiddels contact gehad met een forumgenoot die nog 4 sprinterramen in de mats heeft.
Dat geeft den burgert weer moed (y)
Nu nog plaatjes van de 1721 ter bevestiging of ontkenning: had dat ding nou koersbakken of niet?
groeten
Hendrik Jan
-
De 721 had koersrollen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_Hondekop_2_klein.jpg)
Foto gevonden op belenuxspoor.org.
Aangezien de 721 het enige coachstel met instaptreden was, is dit dus zeker de 721.
-
Op seinarm.nl kwam ik tegen dat ook de 711 is verbouwd.
http://www.seinarm.nl/Stroomlijn/elektrisch/mat544.aspx (http://www.seinarm.nl/Stroomlijn/elektrisch/mat544.aspx)
Tevens las ik daar dat er in sommige treinen koersrollen zijn ingebouwd, maar later weer verwijderd.
Als ik die gedachtegang volg zou dit een plaatje van de 711 kunnen zijn.
Erg verwarrend allemaal.
Maar wel een leuke puzzel ;)
groeten
Hendrik Jan
-
Bij de 711 zijn bij verbouwing tot coachstel de instaptreden dichtgemaakt en ophanghaakjes voor een laddertje aangebracht.
De 711 heeft als coachstel dus geen instaptreden meer gehad.
De tijdelijke (en dus weer verwijderde) koersrollen betrof niet tot coachstel omgebouwde treinstellen.
De 711, 763 en 786 hebben dus in het geel met reclamebanen ook koersrollen gehad.
Of deze bij deze drie stellen ook daadwerkelijk verwijderd zijn waarna het stel zonder koersrollen weer in dienst gekomen is, weet ik niet.
(Ik heb niet uitgezocht of er tussen de inbouw van de tijdelijke koersrollen en de ombouw tot coachstel nog een andere grote revisie zat).
Mogelijk zijn deze bij ombouw tot coachstel door nieuwe elektrisch bediende koersrollen vervangen. (Als coachstel kregen ze sowieso elektrisch bediende koersrollen).
De tijdelijke betroffen handmatig bediende, met een zwengeltje zoals plan U ook had.
Voor de altijd geel gebleven stellen zijn de tijdelijke koersrollen wel bij een volgende grote revisie verwijderd.
-
Dat verklaart een boel!
Ik vond die neusgaten als kind al erg stoer. Dus het wordt definitief de (1)721. Mèt koersborden.
In mijn masticasetje kwam ik nog 2 koersborden tekort. Ik heb ze zojuist besteld bij masticabiedtmeer.
Meteen wat daksetjes voor plan E besteld, want daarin zitten dakventilatoren.
Inmiddels ontving ik van een forumgenoot ook tekeningen van de dakopbouw, waarvoor hulde. (y)
Ik kan weer verder prutsen.
groeten
Hendrik Jan
-
Honey,
at your age, you need a nose job:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2620_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2620_2.jpg)
zonder neusgaten. De handgrepen zijn al weggeschuurd. Het plaatje gaat dadelijk dienstdoen als mal. Het plaatje werd verticaal iets uitgerekt om het passend te maken op de lima-neus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2621_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2621_2.jpg)
Neusgaten uitgesneden. En een hoek van de kast. Die dient straks als referentie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2622_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2622_4.jpg)
De mal over de zijkant leggen. Even tegen het licht houden. Nu kan je zien of de mal goed zit. Vervolgens de neusgaten intekenen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2624_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2624_2.jpg)
Waarvan acte. Nu met de miniboor de neusgaten boren en met sleutelvijlen uitruimen tot het wat lijkt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2627_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2627_1.jpg)
Strookjes styreen achter de gaten...
Dan krijg je dit. With a brand new nose, who knows where it goes. Zou de grote filosoof Frank Zappa zeggen.
groeten
Hendrik Jan
-
Na de nosejob is het tijd om ruimte te maken voor de koersrollen.
Dat betekent meer breekwerk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2614_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2614_1.jpg)
gaatjes boren, vlak boven de bestaande pleeramen in de Bk en B-bak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2616_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2616_2.jpg)
Met een paar sleutelvijlen voorzichtig de gaten ruimen totdat de Mastica koersborden passen.
Afvijlen kan.
Aanvijlen kan niet...
Daarna een stukkie styreen er in frotten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2618_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2618_1.jpg)
De lijmverbinding nog verstevigen met secondelijm.
Goed laten drogen.
En dan: de raamspijl in vorm vijlen.
Meteen ook de wand uitvlakken. Hierbij sterft de regengoot boven de deur. Die vervang ik tzt wel door een dun strippie styreen. Ik moet toch nog naar Houten morgen ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2619_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2619_1.jpg)
Ruitjes erin.
Nu blijkt dat onder de koersbak iets teveel materiaal is verdwenen.
Aanvijlen kan niet.
Aanplakken wel.
Morgen in Houten op zoek naar dun styreen.
Meteen wat dakdelen en sprinterramen scoren.
tot zover voor vandaag.
goed goan
Hendrik Jan
-
Op de beurs van Houten sprinterramen kunnen overnemen van een forumlid.
Onbetaalbaar om die dingen in huis te hebben.
Ik kreeg ze gratis, waarvoor nogmaals HULDE.
Dat gebak doen we tzt wel, Rob. (y)
Mooi modelbouwweer vandaag.
Meteen de gaten in de BDK-bak pas gemaakt voor de ramen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2630.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2630.jpg)
waarvan acte.
Dat komt wel goed.
En omdat ik toch bezig was, ook vast een begin gemaakt met de dakleidingen, ventilatoren en aanverwante narigheid:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2628.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2628.jpg)
wordt vervolgd
Hendrik Jan
-
De daken, belegd met diverse detailfrutsels:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2642_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2642_3.jpg)
De dakleidingen werden gemaakt uit 0,8mm wikkeldraad. Ze werden vastgezet met litze uit een oud verlengsnoer.
Isolatie verwijderen, koperdraadjes uitpluizen, op maat knippen (ca 3cm) en een lusje door de voorgeboorde gaten in de kap wriemelen.
Hiermee de dakleidingen op hun plaats gesnoerd. Vervolgens van binnenuit in elk boorgat wat secondelijm geklodderd. De boorgaten lopen mooi vol. Het overschot aan (dunne) secondelijm vloeit onder de leiding weg en blijft redelijk onzichtbaar.
Verdere dakdetails uit styreen gefrommeld. Alleen de vonkvangers ontbreken nog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2643_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2643_1.jpg)
Alleen de ventilatoren werden niet zelf gemaakt, maar komen van Mastica (daksetje Plan E)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2644.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2644.jpg)
Hier zie je de litze lusjes.
Het volgende onderdeel wordt de binnenkant. Stoeltjes snijden uit 0,5mm styreen. Want van die Lima interieurs klopt geen donder.
groeten
Hendrik Jan
-
Zeau...
de meubelmakerd heeft bijna RSI, maar het is dan toch gelukt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2610_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2610_2.jpg)
Het basisontwerp van basismateriaal: 1/2mm styreen.
styreen is een heel veelzijdig materiaal, maar snij wel altijd
VAN JE AF! ;D
Overigens hoef je helemaal niet te snijden. Beetje inkrassen met een scherp mes is voldoende. Daarna laat de styreen zich netjes op de snijlijn breken.
No sweat 8)
stukkies van 5x5mm voor zitting en zijkanten, stukkies van 5x10mm voor de rugleuning.
Hoeveel?
Nou, aardig wat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2611_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2611_3.jpg)
Vandaar die RSI.
meteen de banken voor de restauratie geflanst. Ik was toch eenmaal bezig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2612_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2612_1.jpg)
De 1e klas inrichting van Lima is wel bruikbaar. En daarvan heb ik er twee. Immers, Lima leverde 2 A-bakken in de Hondekop.
De gaten kan ik dus opvullen met stoelen uit het overgeschoten interieur.
groeten
Hendrik Jan
-
hey Hendrik Jan
Wat een werk al die stoeltjes en bankjes.... (y)
Ik heb zelf de 723 gemaakt, ook met instaptreden. Vlak na de vergeling, dus nog zonder A-sein en dakleiding voor de centrale deur vergrendeling. Leuk puzzeltje, maar goed te doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TN_IMG_1201_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TN_IMG_1201_1.jpg)
De foto op pagina 3 van dit topic is vast 'zomaar ergens gevonden' op Beneluxspoor, maar wel gemaakt door mij ;-) Ik heb overigens in mijn administratie staan dit dit de 1711 of 1721 is geweest, beide hadden instaptreden. Bij Joppe gefotografeerd op 13 juli 1989. Het gaat om de foto bij deze posting: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63935.msg3221564117.html#msg3221564117
Succes met de afbouw!
Peter
-
Hai Hendrik Jan
Zeker al een potje of wat lijm gebruikt??? ;D
Dat is het leuke van styreen ,
goed inkrassen en je hebt een recht breukvlak die makkelijk breekt,
even een vijl of een schuurpapiertje erlangs en klaar is Hendrik Jan ;D
Leuk stukje overigens misschien pikken de grote jongens wat op en komt
er straks een fabrikant met zo'stel. ;)
Groet Ed
-
Verder geprutst aan de diverse interieurs.
Eerst de A-bak.
Hierbij kon ik gebruikmaken van het bestaande interieur.
Her en der een stoeltje erbij uit het interieur van de andere A-bak, die immers Br-bak (of hoe heet dat) wordt.
Stukjes styreen voor de hoofdsteunen en nog zo wat. Een plee.
Dan krijg je zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2645.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2645.jpg)
Het interieur van de volgende tussenbak werd helemaal vanaf nul opgebouwd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2646.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2646.jpg)
Links de restauratie, rechts de 2e klasse.
De Bk-bak evenzo. Om de grondplaat van het interieur goed pas te maken, knipte ik eerst van dik papier een mal. Het is makkelijker om een mal verkeerd te knippen, dan om styreen verkeerd af te snijden.
Hetzelfde kunstje gebruikte ik ook voor de Br-bak. Vanwege de plaats van de kapsteunen en de draaipunten van de draaistellen, die door de interieurplaat steken. Snappie? ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2647_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2647_1.jpg)
Overigens ben ik er niet helemaal zeker van dat de indeling van de grote coupé helemaal klopt, voor een F-stel.
De BDk-bak is een verhaal apart. Hier moet de aandrijving worden verstopt.
Kom ik de volgende keer op terug.
groeten
Hendrik Jan
-
Wordt een pracht treinstel Hendrik Jan!! (y)
Michel
-
Respect!!!!
Fraai interieur (y) wel monnikenwerk lijkt me.
En.........Hoest met de RSI ?
-
Hoogwaardige Limahondenkopombouw, en dat anno 2015..geweldig leuk!
-
HJ,
ik bekijk dit met grote interesse. Zoals je weet heb ik er ook nog een liggen. Dezelfde als jij.
Gr.
Edsko
-
De BDk-bak herbergt de motor en het aangedreven draaistel.
De motor zit eenvoudig op zijn plaats met dubbelzijdig plakband.
De motor zit in de extra 2e klasse afdeling, die bij de ombouw tot Grote Coach werd gerealiseerd.
De kap zit met 2 schroeven vast aan het chassis.
Nu heb ik ruimte gemaakt voor de cardan-aandrijving en moet ik iets anders verzinnen voor de schroef.
Het gat maar een stukje opzij geboord, zodat er ruimte overblijft voor motor en cardan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2636_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2636_1.jpg)
Het witte stukje styreen vormt de nieuwe basis voor de schroef. De interieurplaat komt hier weer overheen, en daar overheen komt de kap.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2637_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2637_1.jpg)
De schroefkop komt dus in dit busje, dat hier op zijn plaats zit. Het busje vormt meteen een steun voor interieurplaat en kap.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2638.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2638.jpg)
De interieurplaat op zijn plaats.
Links de afdeling 2e klas. Enkel een deel van de rugleuningen is geplaatst. Voor hele banken was geen ruimte, omdat de motor hier onder zit. Maar als er eenmaal passagiers in zitten valt het nauwelijks meer op, hoe ondiep de afdeling is.
In het midden: het bagageruim. Middenvoor het gat voor de schroef. De schroef houdt straks de kap op zijn plaats.
Rechts: het aangedreven draaistel. Dit bevindt zich nog net in de bagage afdeling en valt niet op door de kleine ramen.
Helemaal rechts moet ik nog een cabine-interieur plaatsen. Eerst eens uitzoeken hoe dat er ook weer uitzag.
De interieurplaat werd eerst van een strook karton gemaakt. Zo kon ik goed pasmaken,. Hierna een kopie in styreen gefrot.
Nu moet er nog iets verzonnen worden, waar de schroef zich in kan vastbijten. Met een aanslag, zodat de kap precies op de juiste hoogte zit en het interieur niet losrammelt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2640.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2640.jpg)
Van restjes styreen maak ik in de kap een schroefgat. Hier duidelijk te zien in de omgekeerde kap. Nu zit het interieur deugdelijk gefixeerd.
nu maar eens een schilderbeurt
groeten
Hendrik Jan
-
(y). Lijm er zo'n lange M3 moer uit een oude radio oid in, kun je een M3 schroef gebruiken ipv die rot zelftapper ;).
-
Ruud, heb je daar iets meer info van? Ik heb het nodige gesloopt in m'n jeugdiger jaren en heb heel wat dingen van binnen gezien, maar waarschijnlijk waren de radio's die ik opensloopte te nieuw, want jou beschrijving zegt me niets. Bedoel je een verbindingsmoer?
-
hoi hendrik jan,
ziet er goed uit allemaal. als kersje nog wel losse handrails op de cabine maken.
groeten van je ramen leverancier
-
Zo iets: http://www.microschroeven.nl/index.php?item=stalen-modelzeskant-moer-hoog-m3--per-10-stuks&action=article&aid=2010&lang=NL je hebt ze in alle hoogtes, tot wel 5cm ;).
PB je adres maar, gooi ik er een paar op de bus voor je.
-
Dank, Ruud.
Maar op dit moment grijpt de schroef vanuit de bodemplaat gewoon in het nieuwe schroefgat in de kap.
Lijkt prima te werken. Mocht 'ie dol draaien dan kan ik hem altijd nog vervangen.
Ondertussen de binnenboel een lik verf gegeven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2648.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2648.jpg)
De A-bak is wat feller rood trijp, de 2e klasse stoelen zijn een donkerder, doffer rood. Iets bordeaux-achtigs.
Op de foto niet zo duidelijk te zien als in het echt.
Nog even speciale aandacht voor de BDk-bak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2650_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2650_1.jpg)
De verhoogde bodem komt over de motor heen.
Eenmaal in de bak geplaatst, valt het nauwelijks meer op.
Nu nog wat chinezen erin, dan valt het helemaal niet meer op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2654_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2654_2.jpg)
Vrije doorkijk in de bak. Mogelijk moet de "bodem" nog iets donkerder worden als er interieurverlichting is aangebracht. Een donkerder grijs geeft mogelijk meer diepte. Maar dat zie ik tzt wel weer.
groeten
Hendrik Jan
Helaas zijn mijn chinezen net op.
-
Naar de spuiterij.
Vies geel Action kleurtje.
Nee, geen idee wat het RAL-nummer is.
Maar dat kan me ook niet zo boeien. Echte Hondekoppen verschoten ook van kleur, onder invloed van het zonlicht.
En zo'n bus kost maar 3 euri en scheelt een hoop gedoe met de airbrush.
Nu maar hopen dat die meuk ook blijft plakken op de Action primer.
En dat de Action primer blijft plakken op de Hondekop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2714_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2714_1.jpg)
Zo geel als de kanarie van ome Arie.
Maar geel dekt niet best, dus is te zien dat de bakken niet egaal geprimerd zijn. Grrrr >:(
Nou ja, geen doodzonde, de bakken worden straks ook nog fors vervuild met bruine drab.
Bovendien zal het kleurverschil na nog wat spuitgangen wel meevallen.
Hoop ik...
Nu van de nood een deugd maken. Zoals boven is te zien heb ik een aantal kleine stukjes afplaktape (Revell) aangebracht.
Van dichtbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2715_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2715_1.jpg)
Dit stellen reparatievlakken voor.
Nog een paar keer spuiten en de stukjes tape deels verplaatsen.
Dan is dit het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2721.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2721.jpg)
Subtiel kleurverschil. Reparatievlakken.
Het noodlot slaat toe:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2722.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2722.jpg)
Op enkele plekken komt niet alleen de tape los. Maar ook de eerste laag geel. En de laag primer. :'(
Mooie uitdaging om dit straks te herstellen. Dus: eromheen afplakken, opnieuw primeren en opnieuw vergelen.
Een ECHT reparatievlak dus.
Maar straks eerst eens een blauwe baan trekken.
En prakkiseren over de afplaktape (Revell).
Iemand nog goede raad?
groeten
Hendrik Jan
-
(y) Ja, gewoon doorgaan ;). Zowel de trein als de bouwbeschrijving hebben een lekker hoog "Dilz" gehalte ;D (y).
-
Gewoon ff investeren in een rolletje Tamiya tape, dat is soepeler en hecht nét ff wat minder aggressief dan dat van de meeste concurrenten.
-
(y) Ja, gewoon doorgaan ;). Zowel de trein als de bouwbeschrijving hebben een lekker hoog "Dilz" gehalte ;D (y).
Goed voorbeeld doet goed volgen. ;)
Het moet wel hobby blijven.
Ik neem dit allemaal niet tot op de laatste klinknagel serieus.
Het blijft wel Lima, ook al is ie aardig gefrankensteind.
Maar dat zijn de meeste overrijpe celebrities tegenwoordig, dus waar l*llen we over...
Ondertussen weer vrolijk aan het afplakken voor de blauwe stonde.
Wordt het toch nog even een Blauwe Smurf...
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62756.msg3221534808.html#msg3221534808 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62756.msg3221534808.html#msg3221534808)
(immers hetzelfde treintje, in een eerdere incarnatie)
groeten
Hendrik Jan
-
Leuk model en project!
Ik raad je 'Tesa precision indoor' gele afplaktape aan. Tegenwoordig met een bonnetje van 20 a 25% korting in te leveren bij een willekeurige bouwmarkt in de buurt.
Hier heb ik goede ervaringen mee als er geen Kip tape voorhanden is. Succes Hendrik Jan de treinman! (y)
Jeroen
-
Voorafgaand aan de foto's een muzieksuggestie:
Take it away, BB!
https://www.youtube.com/watch?v=fAfGfi0g8u0 (https://www.youtube.com/watch?v=fAfGfi0g8u0)
Even afplakken.
Jaja.
Ben !##$&^%^$$#% bijna 3 uur zoet geweest! >:(
Maar dan heb je ook wat:
een smurf
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2725.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2725.jpg)
gewoon uit een ratelkan van de Halfords. Kleur klopt niet helemaal, maar dat zal me een zorg wezen.
Zie je na weathering niks meer van.
Heel dun gespoten, in 3 keer de boel dekkend gekregen.
Afplaktape eraf. En ziedaar, het lijkt weer wat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2726.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2726.jpg)
Tenminste, van een afstandje.
De kenner ziet, dat de banen niet helemaal op de goede plek zitten. Vooral bij de deuren valt dat op. Het lijkt erop dat de deuren niet de juiste afmetingen hebben.
Gelukkig ben ik geen kenner.
Gelukkig trekt de tape ook weer wat verf mee, zodat er nog meer potentiële reparatievlakken ontstaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2727.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2727.jpg)
everybody wants to know why I sing the blues....
Hendrik Jan
-
Ik volg stilletjes dit draadje met veel plezier echter .....
Voorafgaand aan de foto's een muzieksuggestie:
Take it away, BB!
https://www.youtube.com/watch?v=fAfGfi0g8u0 (https://www.youtube.com/watch?v=fAfGfi0g8u0)
Ik wilde gisteren nog zeggen dat je smaak hebt, hoor ik vandaag dat B.B. niet meer onder ons is :'(
-
Ha Hendrik Jan, een mooi projectje zo. Ook voor een niet expert ;)
Groet Ronald.
-
Gelukkig trekt de tape ook weer wat verf mee, zodat er nog meer potentiële reparatievlakken ontstaan
HaHa..........
Cruyff zij het al "Ieder nadeel heb z'n voordeel"
-
Tof project!
Misschien een idee voor de motorbevestiging: een of twee kabelbinders van kleine afmeting gebruiken i.p.v. enkel dubbelzijdige tape? Esu heeft dat ook gedaan om de motor op zijn decodertester te bevestigen.
http://wiki.3rail.nl/index.php/ESU_51900_Decoder_Tester (http://wiki.3rail.nl/index.php/ESU_51900_Decoder_Tester)
-
Nu de King of the Blues ons is ontvallen volgt het rouwgrijs :'(
Ik heb BB King heel wat keren live meegemaakt. Steeds weer een geweldige belevenis.
Ook toen hij in het voorprogramma van U2 stond.
Dat was één van de weinige keren dat ik de support act beter vond dan de Top of the Bill.
Ik heb besloten dat deze Frankenstein een voornaam krijgt.
De kenners weten dan genoeg.
Het rouwgrijs van de daken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2734_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2734_1.jpg)
Ook weer een simpele ratelkan van de Action. Of de kleur helemaal klopt?
Wie zal het zeggen. Als je de originele RAL-nummers op je modeltrein kwakt klopt de indruk zeker niet.
Hier het ensemble van opzij. Op de voorste bak zie je een paar reparatievlakken in het grijs. Foutje gemaakt tijdens het afplakken en gecorrigeerd met een kwastje Revell, dat net een andere kleur heeft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2729_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2729_1.jpg)
De B-bak van dichtbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2731_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2731_2.jpg)
In de rode cirkel bevindt zich een reparatievlak. Hier trok ik na de blauwe spuitgang de verf los. Als je goed kijkt kun je het nog zien. Met een fijn penseeltje kwakte ik een rechthoek van geel om de lelijke plek. Het geel werd gemengd uit wit en fel geel. de kleur is subtiel anders dan het geel van de trein. Net als de reparatievlakken van deze apekop:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7160_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7160_2.jpg)
Het lijkt wel een Mondriaan. Wat zou die waard wezen? Ook 44 miljoen?
Blauwe banen getrokken op de A-bak. Afplakken, spuiten, tape verwijderen. Leuke klus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2732.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2732.jpg)
Tot mijn verrassing blijkt de spuiterij redelijk geslaagd te zijn. Onder de loep zie je wel, dat het niet perfect is, maar met het blote oog ziet het er acceptabel uit. Ook als ik de leesbril opzet ;)
Ook op dit plaatje zijn een paar reparatievlakken nèt zichtbaar. Maar die mag je zelf opzoeken.
Nou oké, nog eentje dan:
https://www.youtube.com/watch?v=eSOJvS20RzY (https://www.youtube.com/watch?v=eSOJvS20RzY)
Ow man :'( :'( :'(
groeten
Hendrik Jan
-
Riley ziet er goed uit (y)
-
Leuk ding dit! En zo op het oog niet verkeerd, die kleuren. (y)
-
Nu de bakken geverfd zijn, wordt het tijd om aan de bodemplaten te knutselen.
In de schortplaten van de Lima- kopbakken zitten een stel luchtroosters.
Maar helaas niet op de juiste plaats.
Dus: de botte bijl erin.
O nee, het scherpe scalpel.
De BDk-bak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2710.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2710.jpg)
De paracetamol ligt al klaar voor dit Hoofdpijndossier...
De doordrukstrips hebben een ruitjespatroon dat vrijwel gelijk is aan de roosters. Dus eventueel kan je die strips gebruiken om roosters van te prutsen.
Er zitten 3 roosters op een rijtje, 2 zitten verkeerd. Links ervan moet een rooster komen. helemaal rechts moeten 2 kleine roosters komen. Aangegeven met zwarte stift.
Maar met een beetje schuiven en puzzelen kom je er ook.
Roosters uitsnijden en uitruilen met gladde schortplaten.
Meteen de Bk-bak erbij pakken. Daar moet ook wat gebeuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2713_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2713_1.jpg)
Nu de losgesneden delen er weer inplakken, op de juiste plek. En een stukje styreen in dat rechtse rooster prakken, om er twee kleine roosters van te maken.
Ondertussen zoek ik naar foto's van de A-bak en de B-bak. Het is mij niet duidelijk of daar ook roosters in moeten.
groeten
Hendrik Jan
-
En hoppa!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2735.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2735.jpg)
Het rechtse rooster werd simpel in tweeën gehakt door er een styrenen spijl op te plakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2736.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2736.jpg)
Beide bodemplaten. Zoek de tien verschillen.
De bodemplaat van de BDk-bak heeft inmiddels ook geen treden meer. De gaten worden opgevuld met styreen.
Nu de kieren in bodemplaat met dikke verf volkliederen. En dan maar schuren.
Zie de eerste foto: daar heeft de spijl in het rechterrooster zijn eerste grijze klodders ontvangen, om de naad weg te werken.
Volgende keer: de instaptreden onder de deuren.
groeten
Hendrik Jan
-
Mooi freubelwerk weer HJ (y)
Actuele onderlegger ook 8)
Persoonlijk hang ik papier met de naam of afbeelding van Wim Mussert Kok liever op een zekere plaats :)
-
Eh, kamer 100? 8)
Erik.
-
Heren toch...
verwar geen nationaalsocialisten met salonsocialisten.
De eerste hebben geen verstand, de tweede hebben geen principes. 8)
Ter zake;
treden bij de deuren. Wat er zat was lelijk. Dat hakte ik dus weg:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2739.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2739.jpg)
Daar wordt de bodemplaat wel slap van trouwens.
Vervolgens in de bodemplaat een stukkie styreen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2741.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2741.jpg)
De bodemplaat gaat ca1,5mm verticaal, buigt dan naar binnen onder een hoek van ca 45'. Het stukkie styreen wordt pas gemaakt op het trapgat, ca 17mm breed. Ter hoogte van het trapgat is het 7mm hoog , de rest is 4,5mm hoog. Wordt verlijmd in het verticale gedeelte van de bodemplaat en hersteld de stevigheid van de bodemplaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2742.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2742.jpg)
Bovenste traptrede moet precies aansluiten: de bovenkant van deze trede ligt gelijk met de onderkant van de kap
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2743_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2743_2.jpg)
proefpassen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2745.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2745.jpg)
Nu de kap er weer af, de bovenste trede gleichschalten gelijkschuren met de zijkant van de bodemplaat en dan kan de bodemplaat naar de spuiterij. O ja. En dan al die andere trappen nog, ...ehhhh..
in elkaar trappen!
groeten
Hendrik Jan
-
O ja. En dan al die andere trappen nog, ...ehhhh..
Nou Hendrik Jan,
Dat begint langzamerhand een supermodel te worden! Ik geef je gelijk: niets is leuker bij modelbouw
(als je de juiste vingertjes/gouden handjes daarvoor hebt) om een oud beestje op te knappen.
Al bij al kan dat zelfs nog "in de papieren gaan lopen" als de boel beletterd moet worden of als er
alsnog een goede motor in moet of het treinstel kortgekoppeld moet worden. Maar ikzelf ondervind altijd
de grootste genoegdoening als het allemaal lukt.
Zo heb ik een driedelig stokoud Frans inox-BUDD model van een banlieue treinstel (Jouef)
onderhanden genomen. Dat treinstel kon ik onlangs voor een zeer aantrekkelijke prijs in Houten aanschaffen
waarna ik het met een FRU van Uhlenbrock omgebouwd heb naar wisselstroomsysteem. Vervolgens de drie
delen tot op 8mm kortgekoppeld (oorspronkelijk stonden ze wel 4 cm uit elkaar!) er een mooie Nederlandse/Franse
pantograaf van Sommerfeld opgezet en vóór en achter duo-LEDS (soft white/rood) aangebracht die - uiteraard -
naar gelang de rijrichting van kleur wisselen.
Omdat zo'n driedelig stel moeilijk tijdelijk bij al het andere moois in de opbergkisten valt weg te stouwen
heb ik voor de eerste keer een set Almrose magnetische/stroomdoorlatende kortkoppelingen aangebracht,
waardoor je het treinstel met een klein rukje uit elkaar kunt trekken waarna je de tweedelige
motorwagen + tussenrijtuig in je ene hand en de stuurstandwagen in je andere hand houdt. Als je het
treinstel op een later moment weer op de baan zet hoef je alleen maar beide delen aan te koppelen
en de zaak zit - inclusief twee-aderinge stroomverbinding via de mageneetjes - weer "vast". Het werkt perfect.
Ik meld je speciaal in de voorgaande alinea waar jij wellicht ook mee van doen kijgt als je jouw vierdelige
NS-treinstel van de rails en later weer op de rails moet plaatsen.
Gegroet,
Rob
-
Inox-stellen?
Was dat achterin hal 2? Dan stond ik naast je, toen je ze aanschafte, en hebben we nog een paar kwinkslagen uitgewisseld! De ombouw die je beschrijft klinkt interessant.
lijkt me de moeite van een bouwdraadje waard ;)
Ondertussen pruts ik rustig verder aan de hondekop.
De nodige Kleinspoor-decals zijn inmiddels aangebracht en gefixeerd met een laagje spuitlak.
Nu verder met de traptreden ter hoogte van de daraistellen.
In het echie zitten die treden vast aan de wagenbak. Maar dat kan ik niet doen, omdat de draaistellen dan niet voldoende kunnen uitzwenken in mijn krappe bogen.
De trappen worden daarom aan de draaistellen gemonteerd, net als bij de Piko-hondekop.
Eerst de tree:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2754.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2754.jpg)
een strookje 0,5mm dik styreen. Donkergrijs geschilderd. Het stukje styreen heeft een lipje, waarmee het wordt vastgestoken in het draaistel en gefixeerd met wat superrrlijm. Tussen de aspot en de bovenste draaistelbalk.
Hier van opzij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2755_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2755_1.jpg)
Op foto's van de echte trein vallen ook de schopborden boven de treden op. Met wat styreen imiteer ik die:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2758.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2758.jpg)
Iets te hoog, die schopborden. Dus voorzichtig terugvijlen, totdat het draaistelvrij kan bewegen zonder vast te lopen tegen de bodemplaat. En weer een lik verf.
het hele spul op zijn plaats:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2759.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2759.jpg)
Je ziet op deze foto trouwens ook de nodige decals zitten: vishaak, klassenummer, hefpunt (of hoe dat ook maar heet)
Volgende stap: knoeien met vervuiling...
groeten
Hendrik Jan
-
(y)
Henk.
-
Inox-stellen?
Was dat achterin hal 2? Dan stond ik naast je, toen je ze aanschafte, en hebben we nog een paar kwinkslagen uitgewisseld! De ombouw die je beschrijft klinkt interessant. Lijkt me de moeite van een bouwdraadje waard ;)
Dag Hendrik Jan,
Ja, daar in de achterzaal (met de schuine wand) zal ik dat ongetwijfeld zijn geweest, zoveel INOX Jouef treinstellen tref je in Houten nu ook weer niet aan. De aankoop was overigens een vreemde ervaring. Er zat een - ongetwijfeld francofone - jonge dame achter de tafel, dus begon ik de discussie dan ook maar in het Frans (wat voor mij geen obstakel is na in totaal veertien jaar verblijf in Frankrijk), ze zei "mon Père revient tout de suite". Toen Papa was teruggekeerd op zijn post ging de discussie in het Frans verder, totdat Papa plotsklaps zei: "U kunt ook wel Nederlands spreken hoor". Ik neem aan dat de moeder van de verkoper Nederlandstalig is, want het was beslist geen Belgisch Frans wat hij sprak.
Wat ik met het inox-stel na thuiskomst allemaal uitgespookt heb heb ik hierboven al beschreven. Veel valt daar niet aan toe te voegen. In feite was de ombouw relatief eenvoudig aangezien tot mijn grote verwondering de oer-oude motor het nog uitstekend bleek te doen en ook de interne wielafstand op de assen exact 14mm was, hetgeen op Märklin-rail precies de juiste binnenmaat is! De rest was het monteren van een Uhlenbrock gelijkrichter tevens rijrichtingschakelaar, de bedrading wat veranderen, de aanleg van de LED-verlichting en het aanbrengen van Symoba-kortkoppelmechanieken. "Comme d'habitude" wat dus wil zeggen as usual!
Zo, en nu na de brute onderbreking van dit draadje weer gauw over naar jouw "Hondekop"- ervaringen! Ik volg het met belangstelling.
Gegroet,
Rob
-
Komen er ook nog andere koppelingen op HJ?
Word weer een lekker budget ombouw stel..
-
Ik moet er nog kortkoppelingen onder prakken. Maar die heb ik momenteel niet in huis.
Niet los.
Wel onder andere gebakjes, misschien dat ik ze daar nog van afpluk binnenkort.
Inmiddels zit ik wat te knoeien met poedertjes en verdunde verf, want het moeten natuurlijk wel ranzige bakjes worden. Vergelijk met de voorkant van Frank Oude Elferinks boek. Ik herinner me dat ze er vooral in de winter soms niet uitzagen. Helemaal vet bruin van de aangekoekte drab. Als het dan weken achtereen vroor, konden ze niet door de wasstraat en werden ze vreselijk vies.
En dat lijkt mij nou juist stoer; de meeste modellen zijn veel te netjes. Deze moet eruit zien als een beest.
Ik wacht nog even met het monteren van de ramen, tot na de eerste weathering.
Hendrik Jan
-
Vandaag kwam de humbrol matte acrylvarnish binnen.
En omdat het toch weekend is, meteen wat met poeder zitten spelen :-X
Nee, weatheringpoeder.
Nog nooit eerder gedaan, maar wat is dit verslavend spul.
Alle bakken voorzien van een flinke laag roestbruin op de onderste helft:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2851.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2851.jpg)
Daarna met donkerbruin nog wat regensporen en andere vuiligheid gesimuleerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2858.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2858.jpg)
Bk-bak met vuile neus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2859.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2859.jpg)
A-bak met regensporen vanuit de dakgoot.
Terwijl ik dit plaatje maakte, bedacht ik me dat ik iets vergeten ben. Ik heb inmiddels ook trekogen, lampringen en vonkhoorns binnen van forumgenoot frie (Erwin Frick). Deze moeten ook nog aangebracht worden. En vervuild.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2860_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2860_1.jpg)
Komt vast wel goed. Meteen een excuus om nog een keer te vervuilen met poeders. Want wat is dit leuk om te doen (y)
groeten
Hendrik Jan
-
Kenonne, die mag wel eens door de wasstraat! 8) ;D
-
Nee, weatheringpoeder.
Nog nooit eerder gedaan, maar wat is dit verslavend spul.
Snuif je het? 8)
Mooi subtiel resultaat! (y)
-
Eerlijk gezegd ziet het er nu uit als een terzijde gesteld exemplaar waarbij de echte zwarte drek eraf gespoeld is. Maar wel mooi gelukt.
-
Hij is mij wat 'te' smerig. Heb je wel enige droogtijd tussen de lagen gehouden?
-
Skitterend (y)
Winter-dienst? ;D
-
Het kan wel hoor, zo vuil reden ze wel in strenge winters.
(http://farm1.static.flickr.com/171/415550549_3636e1bbd5.jpg)
bron: Flickr
-
Misschien raar, maar de lima hondekop blijft toch wel heel bijzonder. Meer hondekop dan de piko ook al is die op schaal.
Schitterend gedaan, idd beetje te vlekkerig vies.
-
Het kan wel hoor, zo vuil reden ze wel in strenge winters.
Beter lezen Tedo, het gaat niet om wel of niet kunnen
-
@Steef: het gaat om een (o.a. jouw) mening. Dat snap ik, en heeft m.i. niets met goed lezen te maken. (y) Door die meningen zou de indruk kunnen zijn ontstaan dat het niet mogelijk is, tenzij het een terzijde gesteld treinstel betreft. Maar het kán dus wel.
-
Je snappertje is stuk jonge, het gaat om de droogtijd tussen de lagen pigment
-
Ik denk dat je zelf even wat beter (de andere posts) moet nalezen, want ik reageer niet specifiek op jouw reactie (ik staan er wel een stuk of 4,5 die de gradatie van vervuiling enigszins in twijfel trekken)
-
Steef, de aangehouden droogtijd is steeds een klein half uurtje.
Het boek van Frank Oude Elferink bevestigt mijn herinnering dat Hondekoppen soms waanzinnig ranzig rondreden, vooral in de winter.
Voor een eerste poging met poeder ben ik wel tevreden. Maar het kan zeker mooier. Met name de regensporen bij de dakgoten hadden subtieler gekund. Als je nog meer kritiek heb, hoor ik het graag. Want daar kan ik van leren.
De neus moet zeker nog snottiger worden.
Vergelijk de voorkant van Franks boek.
Dat nog aan te brengen vuil kan meteen de nog aan te brengen sleepogen en lampringen camoufleren. ;)
(oeps, vergeten!)
groeten
Hendrik Jan
-
Lekker bezig (y)
Misschien een idee om de cabineraam rubbers te zwarten en/of zilveren?
De sluitseinen in het dak uit te boren en te voorzien van lichtgeleiders/cristal clear ?
De handrailing naast de cabinedeur en over de neus aan te brengen?
Philotrain ruitenwissers aan te brengen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/415550549_3636e1bbd5_b_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/415550549_3636e1bbd5_b_1.jpg)
Bron Flickr.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2860_1_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2860_1_1_1.jpg)
Bron Beneluxspoor.
Mvg jamie
-
Hoi Hendrik Jan,
Vervuiling, ook erge smerig, is leuk, maar naar mijn mening ben je iets doorgeschoten.
Tussen al mijn winterHondekopplaten vind ik nergens een vervuiling vanaf het dak zoals je hebt uitgevoerd, zeker niet bij vriezend weer als er niet gewassen kan worden.
Als het vriest komt er geen natte vervuiling van de bovenleiding af en blijft de bovenzijde van de trein relatief schoon.
Bij veel regen komt deze vervuiling van bovenleiding juist weer erg veel voor maar is na een wasbeurt weer grootdeels verdwenen.
Op onderstaande foto's lag er aleen tijdje sneeuw en vroor hetal enige tijd, dat is te zien aan de onderkant van de trein en op de koppen waar vuil mooi opwaait. Half boven hert raam blijft het echter relatief schoon.
(https://c2.staticflickr.com/4/3952/15589449061_b6fe13b1af_z.jpg) (https://flic.kr/p/pKA15v)910212 209-23a Rijswijk (https://flic.kr/p/pKA15v) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://c2.staticflickr.com/6/5610/15592108395_5044edaff1_z.jpg) (https://flic.kr/p/pKPCB6)910212 209-24a Rijswijk (https://flic.kr/p/pKPCB6) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://c2.staticflickr.com/4/3382/3304264517_88d7865c00_z.jpg) (https://flic.kr/p/62ZdHT)910212 209-19a Rijswijk (https://flic.kr/p/62ZdHT) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
(https://c2.staticflickr.com/6/5270/5659194574_8ca190ff0a_z.jpg) (https://flic.kr/p/9C5Rof)910212 Rijswijk (https://flic.kr/p/9C5Rof) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
-
Mooie foto's (y)
En ze bevestigen dat Hondekoppen flink vies konden zijn.
Al heb ik het misschien een beetje overdreven.
Ondertussen ben ik begonnen met het beglazen van de bakken.
Waarbij de kozijnen eerst geschilderd werden.
Een zenuwslopend werkje...
groeten
Hendrik Jan
-
De vervuiling is mooi gelukt. (y)
Exact zoals ik ze herinner. Wel zou ik de tips van Jamie ter harte nemen.
Grtz,
Niels
-
Ondertussen eisen mooi weer, tuinonderhoud en gezelligheid hun tol.
Deze maand is niet de beste modelbouwmaand.
Desondanks toch bezig de Hondekop wind- en waterdicht te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2969.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2969.jpg)
De ramen werden met Mod Podge op hun plek geplakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2968_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2968_1.jpg)
De Sprinter-ramen van Fleischmann op hun plaats in de BDk-bak. Achter deze ramen zit de motor verstopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2972_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2972_1.jpg)
Vaag plaatje.
Niettemin vallen een paar dingen op:
-links gewone Masticaramen, rechts Sprinterramen. Het verschil is nu al duidelijk, wordt straks nog groter als rechts de schuiframen worden geverfd.
-Het blauw verven van de kozijnen moet nog worden bijgewerkt. (zucht)
-De vrije doorkijk in de rechter afdeling is gelukt. De motor is verborgen onder het (verhoogde) interieur. Wel moet de "vloer" een donkerder kleur krijgen. En dan nog een zwik passagiers erin.
groeten
Hendrik Jan
-
Nu de vakantie voorbij is, klooi ik verder aan de kop van de Frankensteinhondekop.
Ruitjes.
De bekende GM&S-ramen.
In 2 gangen werden ze op kleur gebracht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4908.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4908.jpg)
De binnenkant van de buitenkant heeft op foto's een soort aluminiumkleur. Daar omheen zit iets zwarts.
Eerst dus de randen aluminiumkleurig geverfd(de bovenste)
Vervolgens de randen nog zwart gemaakt met een stift (de onderste)
Daarna zorgvuldig volgens handleiding de ruitjes plaatsen. Hiertoe moeten eerst de sponningen met sleutelvijltjes wat worden uitgeruimd. Rustig klooien, geen haast hebben. Het is trouwens veel te plakkerig weer om haast te hebben. Gelukkig ben ik vandaag vrij.
De ruiten worden met Mod Podge op hun plek geplakt.
Dan krijg je dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4910.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4910.jpg)
Het schilderwerk is helaas net niet helemaal strak. Maar met wat vervuilen kan ik dat wel verdoezelen straks.
Want ik wil dadelijk goed kunnen zien, waar de ruitenwissers wissen.
En vooral ook, waar ze NIET wissen ;)
groeten
Hendrik Jan
-
Wel meenemen naar eurospoor he, leuk treintje voorop Grasland (y) (y)
Gr,
Wesley
-
Yep. ;)
Maar eerst het ding eens volrammen met Chineesjes.
Waar kan ik die aanschaffen trouwens? Houten gaat niet lukken wegens andere verplichtingen.
groeten
Hendrik Jan
-
Aliexpress in China 100 stuks voor net geen 4 euro inclu verzend. Duurt wel tussen de 2 en 6 weken voordat je ze hebt.
Gr.,
Wesley
-
Hmm, volgens mij zijn de daar (http://www.aliexpress.com/w/wholesale-modeltreinen-1%253A87.html?initiative_id=AS_20150811121204&site=glo&shipCountry=nl&SearchText=modeltreinen+1%3A87&CatId=2621&isrefine=y) wel iets prijziger dan 4 euro per 100.
-
Goed zoeken heb ze daar laatst nog in N en H0 besteld zal even linkje zoeken.
http://www.aliexpress.com/item/Durable-100pcs-HO-Scale-1-100-Mix-Painted-Model-ABS-Plastic-Train-Park-Street-Passenger-People/32287367599.html
$2,24 inclusief verzendkosten.
Gr.,
Wesley
-
Oké, maar die zitten niet ;)
-
Beentjes afknippen en dan kunnen ze mooi in de stoelen ;D ;D
Gr.,
Wesley
-
Tijd vliegt...
Ondertussen vraag ik me af, hoe ik binnenverlichting in de rijtuigen kan knoeien.
En kop-en-staartverlichting.
Zou dat ook zo kunnen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema_hondekop.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema_hondekop.png)
Alvast een extra diode getekend, voor het geval dat...
4 draden tussen de rijtuigen:
-rood en zwart ( ;)) voor stroomopname over meerdere draaistellen
-geel en wit voor kop en staart.
De binnenverlichting wordt via diodes gevoed vanuit rood of zwart. Retour via wit of geel, afhankelijk van de rijrichting.
Zodra je dus de buitenverlichting aansteekt, komt ook de binnenverlichting op.
Hierbij ga ik uit van simpele LEDstrips in warm-wit.
Kan dit?
Hendrik Jan
-
Ja. Mits je ook diodes gebruikt in de rijtuigen bij het verbinden van wit en geel naar de binnenverlichting. Anders branden front- en sluitseinen altijd samen.
-
Juist ja...
zoiets?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hondekoppeling.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hondekoppeling.png)
groeten
Hendrik Jan
-
Klopt.
-
Waarom de binnenverlichting gekoppeld aan de buitenverlichting? Met kop- en sluitlichten rij je altijd..en dus ook met binnenverlichting. Waarom die dan niet rechtstreeks vanaf de rails voeden?
-
Bijvoorbeeld omdat je de verlichting wilt kunnen uitschakelen terwijl het stel gewoon op de baan staat?
-
Dan moet die wel met een apart draadje aan de decoder hangen.
-
Ik wil de stroomtoevoer over meerdere assen doen. En over meerdere rijtuigen.
Liefst vanaf de beide koprijtuigen.
En alles met 1 decoder.
Maar op deze manier moet ik elk rijtuig wel met 4 draadjes verbinden.
zodoende
groeten
Hendrik Jan
-
Ik denk dat dat niet eens zo'n groot probleem is. Met 1,27 mm headers (of 1,0 mm headers van de LED-baron op Ebay) kun je prachtige imititatie kabels maken tussen de rijtuigen (geen idee of de Hondekoppen die ook zo zichtbaar hadden als bijvoorbeeld de Sprinters).
Met stukjes zwarte draad kun je zo prima 2 x 2 aansluitingen aan elk rijtuig maken.
-
Als je het op die manier doet, kun je ook één extra draad doorvoeren en daarmee de binnenverlichting schakelen vanuit je decoder ;).
-
Maar met slechts 1 draad kan ik toch geen functionele kop-en staartverlichting maken? Dan moet er toch weer een extra decoder bij?
groeten
Hendrik Jan
-
@HJ: één draad extra, dwz zoals in je tekening+1 ;). Blauw had je ook al opnieuw gemaakt, geel, wit, rood en zwart voor je door, komt daar groen (Aux1) bij voor de binnen verlichting ;). Zo heb ik het ook gemaakt in de Riva 46 en Lima ICIII koplopers (y). Voordeel is dat je op deze manier stroom (rood en zwart) pakt van alle wielen als voeding voor je decoder.
-
Dan tel ik er dus 5:
zwart
rood
geel (staartlicht)
wit (koplicht)
groen (binnenlicht)
de blauwe wordt per rijtuig vervangen door zwart/rood met diodes.
Begrijp ik je zo goed?
groeten
Hendrik Jan
-
Dat zou in ieder geval ook een goede oplossing zijn.
-
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit, hoe ik de boel ga bedraden.
Maar er is ook ander nieuws:
Kortkoppeling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5881.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5881.jpg)
Er zijn nu symoba kortkoppelingen in de bakken aangebracht. Vierkant gat in de bodemplaat zagen en dan de symoba's er in prakken. Ze worden op een stukje plaat aan de binnenkant vastgeplakt met bisonkit. Dat wil in noodgevallen wel weer los en kruipt niet in de kortkoppeling. Twee voordelen van bisonkit boven superlijm.
Meteen een paar stukjes uit de draaistellen wegnemen.
Eigenlijk best eenvoudig.
Plaatje van de nieuwe situatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5882_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5882_1.jpg)
Het lijkt redelijk te werken.
Morgen de boel maar eens elektrisch op orde brengen. Dan kan deze Frankenstein misschien mee naar Eurospoor, voor een rondje over de BNLS-baan...
Interieurverlichting zal voor die tijd niet meer lukken.
groeten
Hendrik Jan
-
Als ik zo vrij mag zijn ;)
Bij een van m'n Sprinters heb ik het zo opgelost:
Een 6-polige koppeling uit 1,27 mm headers. De penheader aan draadjes uit het ene rijtuig steekt in rijrichting in de busheader van het motor-rijtuig.
Als jij de busheader tegen de achterwand van het rijtuig lijmt, met de openingen ervan naar beneden, dan kun je daar netjes je penheader insteken. Niet makkelijk, optisch (mits netjes afgewerkt) wel mooi.
http://www.m-voorloop.nl/benelux/headers.jpg
Een heeel simpele voorstelling (met dank aan Paint...) De rode draadjes zijn de verbindingsdraadjes. Het blauwe vlakje de (in deze situatie) verbonden pin- en busheaders.
http://www.m-voorloop.nl/benelux/DSC_5881_aangep.jpg
-
Dag Hendrik Jan,
Nu je die Symobas's hebt aangebracht kan je ook de vouwbalgen wat langer maken zodat die (bijna) tegen elkaar komen op een recht traject. Dat "langer" maken kan op twee manieren:
a) je brengt vervangende langere vouwblagen aan;
b) je plakt teken de achterzijde van de huidige vouwbalgen opvulstukjes. Die lijken me nauwelijks zichtbaar vanwege die iets naar voren uitstekende zijkanten van de bakken.
Ik lees dat jij die Symoba's met Bisonkit "geplakt" hebt i.p.v. die te "lijmen". Dat is een wijs besluit. Zeker na korte tijd kan je de boel dan ook zonder schade aan de achtergrond weer lostrekken als dat om de een of andere reden noodzakelijk zou zijn. Mijn langdurige ervaring is dat de hechting waarmee onderdelen met Bisonkit zijn geplakt zondermeer opgewassen is tegen de H0- krachten die er eventueel op inwerken
Gegroet,
Rob
-
Als ik zo vrij mag zijn ;)
Bij een van m'n Sprinters heb ik het zo opgelost:
Een 6-polige koppeling uit 1,27 mm headers. De penheader aan draadjes uit het ene rijtuig steekt in rijrichting in de busheader van het motor-rijtuig.
Als jij de busheader tegen de achterwand van het rijtuig lijmt, met de openingen ervan naar beneden, dan kun je daar netjes je penheader insteken. Niet makkelijk, optisch (mits netjes afgewerkt) wel mooi.
http://www.m-voorloop.nl/benelux/headers.jpg
Een heeel simpele voorstelling (met dank aan Paint...) De rode draadjes zijn de verbindingsdraadjes. Het blauwe vlakje de (in deze situatie) verbonden pin- en busheaders.
http://www.m-voorloop.nl/benelux/DSC_5881_aangep.jpg
Is inderdaad wel een mooie oplossing.
Nu nog uitvogelen op welke plek aan de kopwanden de nodige kabels liepen.
vraag me af of ik dit allemaal ga redden voor Eurospoor.
De BDk heeft inmiddels wel zijn eerste centimeters gereden. Zal nog flink wat gewicht in moeten, anders krijgt ie de trein niet vooruit.
Ook frontverlichting is provisorisch aangebracht.
Binnenverlichting lukt sowieso niet meer deze week.
Een geïmproviseerd sluitlampje zou nog wel leuk zijn.
Ik zie wel hoe ver ik kom.
groeten
Hendrik Jan
-
Vandaag verder geklooid.
Alle karren voorzien van ringleiding (rood en zwart ;))
en de achterste bak ook van stroomafnemers op de wielen.
De stroomafname blijkt echter allerbellabberdst.
Zowel de wielen als de assen lijken erg vuil.
Iemand hier nog een truc voor?
Als kersje op de taart, viel ook de gister geplaatste frontverlichting vandaag alweer uit.
Nou ja, als statisch model is ie voorlopig ook wel aardig (zucht)
groeten
Hendrik Jan
-
Zowel de wielen als de assen lijken erg vuil.
Iemand hier nog een truc voor?
Ehhhh... Poetsen?
-
Heb ik geprobeerd, met peut.
Gaf nog niet helemaal het gewenste resultaat.
andere opties?
groeten
Hendrik Jan
-
De haakse slijper? ;D
Zilverpoets in combinatie met een wattenstaafje?
-
Wasbenzine lijkt te helpen.
De boel staat nu een beetje stationair te draaien.
Ik heb het idee dat de aandrijving nog moet inlopen.
In één richting loopt ie niet harder dan stapvoets (analoog met Lenz decoder)
In de andere richting stopt ie steeds.
Overbelasting waarna de decoder hem afschakelt?
Ik heb geen idee.
groeten
Hendrik Jan
-
De koplampen losgesoldeerd.
Nu loopt ie zonder problemen zowel voor- als achteruit.
Pak van mijn hart.
Haalt ie misschien toch Utrecht nog...
groeten
Hendrik Jan
-
Zaten er 21 watt autolampen in of zo ?? ::) ;D
-
Knight Rider verlichting... ;D
-
halogeen verstralers
-
Waarschijnlijk trekt de teletijd-module (http://www.nu.nl/dvn/4149348/back-to-the-future-day-welke-voorspellingen-werkelijkheid.html) te veel stroom. 8)
Of zit die in de BNLS hondekop?
-
Neuh.
Die heeft een warp coil. Heel erg sixties...
grtz
-
Ah uiteraard. Ik haal de warp coil en de flux capacitor altijd door elkaar. 8)
Anyway, ik hoop het ding in Utrecht te zien. De hondekop . (y)
-
De koplampen losgesoldeerd.
Nu loopt ie zonder problemen zowel voor- als achteruit.
Waren dat nog de originele Lima-lampjes? (lijkt me niet, maar toch even vragen)
Zo ja, dan verbaast het me niet zoveel dat dat niet echt wou.
-
Nee, het waren 3 dikke LEDs. Maar ja, als je de weerstand vergeet, kunnen er rare dingen gebeuren.
Ben inmiddels bezig met de volgende versie, ik had nog precies 3 gele LEDs liggen, ditmaal wel met weerstand in het circuit.
Goede hoop dat het in elk geval gaat lukken om in één richting koplicht te hebben.
De decoder is geprogrammeerd, de machine is ingelopen. Nou ja, droog geoefend, met het aangedreven draaistel van de rails. Morgen bij het opbouwen maar eens kijken hoe Frankie zich op de BNLS-baan houdt...
Hij gaat zeker mee, desnoods als decorstuk.
groeten
Hendrik Jan
-
motor voor 18 euro, draaistel voor 15, cardannetje voor 5.
Dus voor ca 40 euro een gloednieuwe aandrijving.
Ik lees dit draadje net van achteren naar voren door, vol bewondering voor de prestaties, en met enige verbijstering over het begin-jargon. Ik heb klarinetten en saxofoons gerepareerd, maar dit soort projecten staan me aan. Weer eens wat anders dan het uitdeuken van een in elkaar verfrommelde beker van een toeter waar een of andere voetbal fanaat een basketbal in heeft proberen te frotten, of zo eentje waar een tram mee heeft liggen kroelen.
Ik begrijp uit het begin, dat alle begin toeval is, en voorbereiding vergt. En dat piko kennelijk ook andere leuke onderdelen op de markt zet. Misschien stom, maar heb je daarvoor een link?
-
Hèhè:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5895.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5895.jpg)
Willem:
zoek eens op 'piko ersatzteile'.
Dan kom je hier:
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=308&vw_name=ersatzteil (http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=308&vw_name=ersatzteil)
Nu kun je het catalogusnummer ingeven van het model, waarvan je reserve-onderdelen zoekt. Van de gele hondekop bv:
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_name=ersatzteil&suchtext=40280 (http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_name=ersatzteil&suchtext=40280)
Op die manier heb ik ook wel eens stroomnemende draaistellen voor mijn ICE III bijbesteld.
Is allemaal heel simpel bij Piko. In mijn ervaring beantwoorden ze vragen ook netjes en snel.
groeten
Hendrik Jan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5897.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5897.jpg)
Ziezo, tijd voor een biertje.
Sluitverlichting provisorisch aangebracht. Brandt voorlopig constant (gelijkrichtertje ertussen), dus daarmee staat de rijrichting van deze Frankenstein meteen vast. De koplampen uit de vorige post branden enkel, als de lok vooruit rijdt.
Kortom: op Eurospoor nog wat LEDjes en een functiedecoder scoren, ter verdere afwerking.
Het wordt nog wel eens wat.
Hendrik Jan
-
Mocht er nog iemand fijn gaas kunnen gebruiken bij de ombouw, ben nog in het bezit van dit spul. Kijk naar het voorbeeld draadje bij Plan U in geplot styreen, blz 145.
Gr, Jan
-
???
Hendrik Jan
-
Wellicht kent Arroyo het verschil tussen de hondekop en de plan U niet?
-
Sorry als ik zie hoe sommige onder ons zich met paracetamol strips moeten behelpen lijkt mij fijn filter gaas 'n betere oplossing.Dus het gaat om roosters maken en niet om het type trein. ??? ??? ???
-
En waar zitten die roosters dan in de hondekop?
-
Volgens mij worden hier opstaptreden bedoelt.
-
Weet ik veel of dit filtergaas in Plan-U gebruikt is ik heb destijds aan de ontwerper en maker van dit plan wat van dit gaas gestuurd die daar erg content mee was er waar het voor gebruikt is weet ik niet.Dit aanbod was gratis en voor niets maar laten we het maar lekker in het magazijn liggen.
-
Oh ja, de roosters in de bodems van de bakken.
Daar had ik zo gauw niet aan gedacht.
Leuk aanbod (y)
Ik heb inderdaad wat met medicijnstrips zitten klooien.
Om dat nu nog te veranderen gaat me wat te ver.
Maar wie weet, voor een volgend project?
groeten
Hendrik Jan
-
Uhm, Arroyo, nu niet meteen boos worden aub. :) Je aanbod is zeer te prijzen (y), maar ook niet geheel duidelijk waarvoor het bedoelt is. Dat is meer waar het om gaat. Waar kan het gebruikt worden? Zowel HJ als Marc is er niet de persoon naar om iemand af te branden, maar ze willen we graag begrijpen wat de bedoeling is. Meer is het niet. :)
Blijft toch lastig, communicatie via geschreven woord.
Edit: HJ was me net voor.
-
Aanbod blijft gewoon staan en voor het gene wat ik bedoel kijk eens op bedoelde pagina.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1030009_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1030009_2.jpg)
Hier de betreffende foto van het filtergaas.Het is van roestvrijstaal en er naast ligt 'n stukje horrengaas ter vergelijking.
Gr.Jan
-
Wel mooi spul.
Zou daar bijvoorbeeld ook traanplaat in schaal N mee na te bootsen zijn?
-
Hallo Jeroen,
Heb net 'n PB gestuurd.
Gr.Jan.