Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Lima-Piko Frankenstein Hondekop  (gelezen 53684 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #45 Gepost op: 21 april 2015, 11:18:18 »
Bij de 711 zijn bij verbouwing tot coachstel de instaptreden dichtgemaakt en ophanghaakjes voor een laddertje aangebracht.
De 711 heeft als coachstel dus geen instaptreden meer gehad.

De tijdelijke (en dus weer verwijderde) koersrollen betrof niet tot coachstel omgebouwde treinstellen.
De 711, 763 en 786 hebben dus in het geel met reclamebanen ook koersrollen gehad.
Of deze bij deze drie stellen ook daadwerkelijk verwijderd zijn waarna het stel zonder koersrollen weer in dienst gekomen is, weet ik niet.
(Ik heb niet uitgezocht of er tussen de inbouw van de tijdelijke koersrollen en de ombouw tot coachstel nog een andere grote revisie zat).
Mogelijk zijn deze bij ombouw tot coachstel door nieuwe elektrisch bediende koersrollen vervangen. (Als coachstel kregen ze sowieso elektrisch bediende koersrollen).
De tijdelijke betroffen handmatig bediende, met een zwengeltje zoals plan U ook had.

Voor de altijd geel gebleven stellen zijn de tijdelijke koersrollen wel bij een volgende grote revisie verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2015, 11:42:50 door dh3201. Reden: verduidelijkt »
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #46 Gepost op: 21 april 2015, 13:40:19 »
Dat verklaart een boel!

Ik vond die neusgaten als kind al erg stoer. Dus het wordt definitief de (1)721. Mèt koersborden.
In mijn masticasetje kwam ik nog 2 koersborden tekort. Ik heb ze zojuist besteld bij masticabiedtmeer.
Meteen wat daksetjes voor plan E besteld, want daarin zitten dakventilatoren.

Inmiddels ontving ik van een forumgenoot ook tekeningen van de dakopbouw, waarvoor hulde. (y)
Ik kan weer verder prutsen.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #47 Gepost op: 23 april 2015, 00:01:25 »
Honey,
at your age, you need a nose job:


zonder neusgaten. De handgrepen zijn al weggeschuurd. Het plaatje gaat dadelijk dienstdoen als mal. Het plaatje werd verticaal iets uitgerekt om het passend te maken op de lima-neus.


Neusgaten uitgesneden. En een hoek van de kast. Die dient straks als referentie.


De mal over de zijkant leggen. Even tegen het licht houden. Nu kan je zien of de mal goed zit. Vervolgens de neusgaten intekenen.


Waarvan acte. Nu met de miniboor de neusgaten boren en met sleutelvijlen uitruimen tot het wat lijkt.


Strookjes styreen achter de gaten...
Dan krijg je dit. With a brand new nose, who knows where it goes. Zou de grote filosoof Frank Zappa zeggen.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #48 Gepost op: 24 april 2015, 12:59:40 »
Na de nosejob is het tijd om ruimte te maken voor de koersrollen.
Dat betekent meer breekwerk.


gaatjes boren, vlak boven de bestaande pleeramen in de Bk en B-bak.


Met een paar sleutelvijlen voorzichtig de gaten ruimen totdat de Mastica koersborden passen.
Afvijlen kan.
Aanvijlen kan niet...
Daarna een stukkie styreen er in frotten.


De lijmverbinding nog verstevigen met secondelijm.
Goed laten drogen.
En dan: de raamspijl in vorm vijlen.
Meteen ook de wand uitvlakken. Hierbij sterft de regengoot boven de deur. Die vervang ik tzt wel door een dun strippie styreen. Ik moet toch nog naar Houten morgen ;D


Ruitjes erin.
Nu blijkt dat onder de koersbak iets teveel materiaal is verdwenen.
Aanvijlen kan niet.
Aanplakken wel.
Morgen in Houten op zoek naar dun styreen.
Meteen wat dakdelen en sprinterramen scoren.

tot zover voor vandaag.
goed goan
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #49 Gepost op: 27 april 2015, 00:10:04 »
Op de beurs van Houten sprinterramen kunnen overnemen van een forumlid.
Onbetaalbaar om die dingen in huis te hebben.
Ik kreeg ze gratis, waarvoor nogmaals HULDE.
Dat gebak doen we tzt wel, Rob. (y)

Mooi modelbouwweer vandaag.
Meteen de gaten in de BDK-bak pas gemaakt voor de ramen.

waarvan acte.
Dat komt wel goed.

En omdat ik toch bezig was, ook vast een begin gemaakt met de dakleidingen, ventilatoren en aanverwante narigheid:


wordt vervolgd
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #50 Gepost op: 28 april 2015, 13:38:36 »
De daken, belegd met diverse detailfrutsels:

De dakleidingen werden gemaakt uit 0,8mm wikkeldraad. Ze werden vastgezet met litze uit een oud verlengsnoer.
Isolatie verwijderen, koperdraadjes uitpluizen, op maat knippen (ca 3cm) en een lusje door de voorgeboorde gaten in de kap wriemelen.
Hiermee de dakleidingen op hun plaats gesnoerd. Vervolgens van binnenuit  in elk boorgat wat secondelijm geklodderd. De boorgaten lopen mooi vol. Het overschot aan (dunne) secondelijm vloeit onder de leiding weg en blijft redelijk onzichtbaar.

Verdere dakdetails uit styreen gefrommeld. Alleen de vonkvangers ontbreken nog.

Alleen de ventilatoren werden niet zelf gemaakt, maar komen van Mastica (daksetje Plan E)


Hier zie je de litze lusjes.

Het volgende onderdeel wordt de binnenkant. Stoeltjes snijden uit 0,5mm styreen. Want van die Lima interieurs klopt geen donder.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #51 Gepost op: 30 april 2015, 16:51:43 »
Zeau...

de meubelmakerd heeft bijna RSI, maar het is dan toch gelukt.

Het basisontwerp van basismateriaal: 1/2mm styreen.
styreen is een heel veelzijdig materiaal, maar snij wel altijd
VAN JE AF! ;D

Overigens hoef je helemaal niet te snijden. Beetje inkrassen met een scherp mes is voldoende. Daarna laat de styreen zich netjes op de snijlijn breken.
No sweat 8)

stukkies van 5x5mm voor zitting en zijkanten, stukkies van 5x10mm voor de rugleuning.
Hoeveel?
Nou, aardig wat:

Vandaar die RSI.

meteen de banken voor de restauratie geflanst. Ik was toch eenmaal bezig:


De 1e klas inrichting van Lima is wel bruikbaar. En daarvan heb ik er twee. Immers, Lima leverde 2 A-bakken in de Hondekop.
De gaten kan ik dus opvullen met stoelen uit het overgeschoten interieur.

groeten
Hendrik Jan



Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #52 Gepost op: 30 april 2015, 17:13:08 »
hey Hendrik Jan

Wat een werk al die stoeltjes en bankjes....  (y)

Ik heb zelf de 723 gemaakt, ook met instaptreden. Vlak na de vergeling, dus nog zonder A-sein en dakleiding voor de centrale deur vergrendeling. Leuk puzzeltje, maar goed te doen.



De foto op pagina 3 van dit topic is vast 'zomaar ergens gevonden' op Beneluxspoor, maar wel gemaakt door mij ;-) Ik heb overigens in mijn administratie staan dit dit de 1711 of 1721 is geweest, beide hadden instaptreden. Bij Joppe gefotografeerd op 13 juli 1989. Het gaat om de foto bij deze posting: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63935.msg3221564117.html#msg3221564117

Succes met de afbouw!
Peter

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #53 Gepost op: 30 april 2015, 18:31:50 »
Hai Hendrik Jan

Zeker al een potje of wat lijm gebruikt??? ;D
Dat is het leuke van styreen ,
goed inkrassen en je hebt een recht breukvlak die makkelijk breekt,
even een vijl of een schuurpapiertje erlangs en klaar is Hendrik Jan ;D
Leuk stukje overigens misschien pikken de grote jongens wat op en komt
er straks een fabrikant met zo'stel. ;)
Groet Ed

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #54 Gepost op: 05 mei 2015, 21:08:18 »
Verder geprutst aan de diverse interieurs.
Eerst de A-bak.
Hierbij kon ik gebruikmaken van het bestaande interieur.
Her en der een stoeltje erbij uit het interieur van de andere A-bak, die immers Br-bak (of hoe heet dat) wordt.
Stukjes styreen voor de hoofdsteunen en nog zo wat. Een plee.
Dan krijg je zoiets:


Het interieur van de volgende tussenbak werd helemaal vanaf nul opgebouwd:

Links de restauratie, rechts de 2e klasse.

De Bk-bak evenzo. Om de grondplaat van het interieur goed pas te maken, knipte ik eerst van dik papier een mal. Het is makkelijker om een mal verkeerd te knippen, dan om styreen verkeerd af te snijden.
Hetzelfde kunstje gebruikte ik ook voor de Br-bak. Vanwege de plaats van de kapsteunen en de draaipunten van de draaistellen, die door de interieurplaat steken. Snappie? ;)


Overigens ben ik er niet helemaal zeker van dat de indeling van de grote coupé helemaal klopt, voor een F-stel.

De BDk-bak is een verhaal apart. Hier moet de aandrijving worden verstopt.
Kom ik de volgende keer op terug.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #55 Gepost op: 05 mei 2015, 21:34:01 »
Wordt een pracht treinstel Hendrik Jan!!  (y)

Michel

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #56 Gepost op: 06 mei 2015, 08:04:48 »
Respect!!!!

Fraai interieur (y) wel monnikenwerk lijkt me.
En.........Hoest met de RSI ?
Ride On

Rino

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #57 Gepost op: 06 mei 2015, 08:57:15 »
Hoogwaardige Limahondenkopombouw, en dat anno 2015..geweldig leuk!
RETROBAHN A.G.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #58 Gepost op: 06 mei 2015, 09:14:57 »
HJ,

ik bekijk dit met grote interesse. Zoals je weet heb ik er ook nog een liggen. Dezelfde als jij.

Gr.

Edsko

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima-Piko Frankenstein Hondekop
« Reactie #59 Gepost op: 07 mei 2015, 11:26:44 »
De BDk-bak herbergt de motor en het aangedreven draaistel.
De motor zit eenvoudig op zijn plaats met dubbelzijdig plakband.
De motor zit in de extra 2e klasse afdeling, die bij de ombouw tot Grote Coach werd gerealiseerd.
De kap zit met 2 schroeven vast aan het chassis.
Nu heb ik ruimte gemaakt voor de cardan-aandrijving en moet ik iets anders verzinnen voor de schroef.
Het gat maar een stukje opzij geboord, zodat er ruimte overblijft voor motor en cardan:

Het witte stukje styreen vormt de nieuwe basis voor de schroef. De interieurplaat komt hier weer overheen, en daar overheen komt de kap.


De schroefkop komt dus in dit busje, dat hier op zijn plaats zit. Het busje vormt meteen een steun voor interieurplaat en kap.


De interieurplaat op zijn plaats.
Links de afdeling 2e klas. Enkel een deel van de rugleuningen is geplaatst. Voor hele banken was geen ruimte, omdat de motor hier onder zit. Maar als er eenmaal passagiers in zitten valt het nauwelijks meer op, hoe ondiep de afdeling is.
In het midden: het bagageruim. Middenvoor het gat voor de schroef. De schroef houdt straks de kap op zijn plaats.
Rechts: het aangedreven draaistel. Dit bevindt zich nog net in de bagage afdeling en valt niet op door de kleine ramen.
Helemaal rechts moet ik nog een cabine-interieur plaatsen. Eerst eens uitzoeken hoe dat er ook weer uitzag.
De interieurplaat werd eerst van een strook karton gemaakt. Zo kon ik goed pasmaken,. Hierna een kopie in styreen gefrot.

Nu moet er nog iets verzonnen worden, waar de schroef zich in kan vastbijten. Met een aanslag, zodat de kap precies op de juiste hoogte zit en het interieur niet losrammelt.

Van restjes styreen maak ik in de kap een schroefgat. Hier duidelijk te zien in de omgekeerde kap. Nu zit het interieur deugdelijk gefixeerd.

nu maar eens een schilderbeurt

groeten
Hendrik Jan


Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly