Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:17:58
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:06:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 20:05:31
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:38:17
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 18:49:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Jelmer
Vandaag om 17:52:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Stefan88
Vandaag om 17:13:46
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
  

Auteur Topic: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers  (gelezen 2172 keer)

menthal-e

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
« Gepost op: 15 March 2015, 19:44:02 »
Goedeavond,

Voor mij als beginner een normale vraag.
Voor jullie als kenners een domme vraag?
Maar ik wil hem toch stellen.
Want ik zie door het meten de logica niet meer.

Maar het volgende:

Ik heb een trix ice3....nu ben ik nog steeds bezig met mn front/sluit verlichting.
Hij was ff digitaal...  heb hem ff naar analoog gezet (decoder eruit ).
Dit om mn trein te testen.
Beide stuurstandrijtuigen hebben 2 draaistellen.
Elk draaistel is voorzien van "massa"slepers.....en wielcontacten.
.moet onder elk stuurstand rijtuig de draaistellen met de wielcontacten aan dezelfde kant zitten ?
Daar bedoel ik mee....het voorste stuurstandrijtuig met beide draaistellen met de contacten links en de achterste stuurstandrijtuig met beide contacten rechts?
Of per stuurstandrijtuig de contacten ook al gewisseld.

Dit omdat als ie de ene kant in rijdt doen de front sluit seinen wat ze moeten doen.
Maar de andere kant branden aan beide kanten de front sluitsein allebei tegelijk.
Nogmaals ik kijk misschien over mijn eigen fout heen.
Terwijl jullie niet hoeven te twijfelen over de logica
« Laatst bewerkt op: 15 March 2015, 20:29:19 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
« Reactie #1 Gepost op: 16 March 2015, 10:17:56 »
De slepers moeten aan dezelfde kant zitten. Trix kent het zogenaamde drie-rail systeem. De linker en rechter rail zijn elektrisch van elkaar gescheiden. Door twee analoge trafo's op de rode aansluitingen (linker en rechter rail) van een aansluitrail aan te sluiten met de andere aansluiting op de blauwe aansluiting (middenrail) kan met twee treinen gelijktijdig gereden worden. Wil je dat je verlichting in je stuurrijtuig goed op je motor rijtuig reageert, dan zul je de slepers met dezelfde rail als het motorrijtuig moeten verbinden. Heb je standaard de twee rode doorverbonden, zoals je met digitaal moet doen, dan maakt het niet uit.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
« Reactie #2 Gepost op: 16 March 2015, 10:43:53 »
De Trix ICE-3 is gewoon een tweerail model. Gaat het hier toevallig om een NS ICE-3M waar je een uitbreiding van Märklin bij hebt gekocht om er een achtdelige trein van te maken?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

menthal-e

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
« Reactie #3 Gepost op: 16 March 2015, 13:21:08 »
Het betreft de trix 22300 met nog 5 rijtuigen. Ik had hem 2e hands gekocht.digitaal gemaakt.....maar qua rijden doet ie het goed.
Maar qua verlichting is er het 1 en ander fout.
Als ik de ene kant op rij doet ie het goed.
Front en sluit seinen branden.
Maar de andere kant op.....branden er 3 leds aan beide zijdes.
Hij was digitaal voorbereid     maar mn binnenverlichting en de front/sluitseinen zijn niet schakelbaar.
Nu kreeg ik de tip om hem analoog te maken of ie dan nog hetzelfde deed.
En dat blijkt.
Trein open gemaakt.....en ze hadden zelf al aan zitten hobbien.
In beide stuurstandrijtuigen hadden ze de rode en bruine op de print om gesoldeerd  (codering was af te lezen op de print)
Alles terug gesoldeerd hoe ie eigenlijk moest zitten......testen....kortsluiting....toen de wielen ten op zichte van elkaar weer goed geplaatst qua isolatie.....nu de vraag hoe de "wielcontacten" moeten zitten.....dus van de beide stuurstandrijtuigen moeten ze aan de zelfde kant zitten?

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
« Reactie #4 Gepost op: 16 March 2015, 13:51:21 »
Hoi,

Ik heb zojuist even onder mijn trix ICE (analoog) gekeken en de contactpunten zitten bij mij ook tegenovergesteld van elkaar.

Groeten,
Mike

menthal-e

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
« Reactie #5 Gepost op: 16 March 2015, 16:07:09 »
Bedoel je per stuurstandrijtuig Mike?
Dus per stuurstandrijtuig beide wielassen links en bij het andere stuurstandrijtuig beide assen rechts.
Of per stuurstandŕijtuig al gewisseld?

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
« Reactie #6 Gepost op: 16 March 2015, 16:32:40 »
Ik heb onder 1 stuurstandrijtuig gekeken en daarbij zitten ze contra van elkaar.