Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
mikeya
Vandaag
om 14:18:06
Ontraxs 2026
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:10:13
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
door
mikeya
Vandaag
om 14:08:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 14:07:55
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 13:44:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 13:44:21
Goede wensen voor 2026
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 13:26:42
Yamorc 7001 dood
door
maartenvdb
Vandaag
om 13:18:59
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
Hasenwald
Vandaag
om 12:53:30
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Bierwagen
Vandaag
om 12:49:03
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950
door
Met een sik
Vandaag
om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2
door
Eric B
Vandaag
om 12:04:34
Modelwensen 2026
door
steven346
Vandaag
om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Reeks77
Vandaag
om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Ronaldk
Vandaag
om 10:48:10
Layne, Somewhere South.
door
Reeks77
Vandaag
om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
MOVisser
Vandaag
om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Pauldg
Vandaag
om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
Vandaag
om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
DJV
Vandaag
om 02:43:24
Roco 42616
door
johan george
Vandaag
om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
25 December 2025, 22:51:02
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail
door
bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers (gelezen 2163 keer)
menthal-e
Offline
Berichten: 26
Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
«
Gepost op:
15 March 2015, 19:44:02 »
Goedeavond,
Voor mij als beginner een normale vraag.
Voor jullie als kenners een domme vraag?
Maar ik wil hem toch stellen.
Want ik zie door het meten de logica niet meer.
Maar het volgende:
Ik heb een trix ice3....nu ben ik nog steeds bezig met mn front/sluit verlichting.
Hij was ff digitaal... heb hem ff naar analoog gezet (decoder eruit ).
Dit om mn trein te testen.
Beide stuurstandrijtuigen hebben 2 draaistellen.
Elk draaistel is voorzien van "massa"slepers.....en wielcontacten.
.moet onder elk stuurstand rijtuig de draaistellen met de wielcontacten aan dezelfde kant zitten ?
Daar bedoel ik mee....het voorste stuurstandrijtuig met beide draaistellen met de contacten links en de achterste stuurstandrijtuig met beide contacten rechts?
Of per stuurstandrijtuig de contacten ook al gewisseld.
Dit omdat als ie de ene kant in rijdt doen de front sluit seinen wat ze moeten doen.
Maar de andere kant branden aan beide kanten de front sluitsein allebei tegelijk.
Nogmaals ik kijk misschien over mijn eigen fout heen.
Terwijl jullie niet hoeven te twijfelen over de logica
«
Laatst bewerkt op: 15 March 2015, 20:29:19 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast
»
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
«
Reactie #1 Gepost op:
16 March 2015, 10:17:56 »
De slepers moeten aan dezelfde kant zitten. Trix kent het zogenaamde drie-rail systeem. De linker en rechter rail zijn elektrisch van elkaar gescheiden. Door twee analoge trafo's op de rode aansluitingen (linker en rechter rail) van een aansluitrail aan te sluiten met de andere aansluiting op de blauwe aansluiting (middenrail) kan met twee treinen gelijktijdig gereden worden. Wil je dat je verlichting in je stuurrijtuig goed op je motor rijtuig reageert, dan zul je de slepers met dezelfde rail als het motorrijtuig moeten verbinden. Heb je standaard de twee rode doorverbonden, zoals je met digitaal moet doen, dan maakt het niet uit.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
«
Reactie #2 Gepost op:
16 March 2015, 10:43:53 »
De Trix ICE-3 is gewoon een tweerail model. Gaat het hier toevallig om een NS ICE-3M waar je een uitbreiding van Märklin bij hebt gekocht om er een achtdelige trein van te maken?
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
menthal-e
Offline
Berichten: 26
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
«
Reactie #3 Gepost op:
16 March 2015, 13:21:08 »
Het betreft de trix 22300 met nog 5 rijtuigen. Ik had hem 2e hands gekocht.digitaal gemaakt.....maar qua rijden doet ie het goed.
Maar qua verlichting is er het 1 en ander fout.
Als ik de ene kant op rij doet ie het goed.
Front en sluit seinen branden.
Maar de andere kant op.....branden er 3 leds aan beide zijdes.
Hij was digitaal voorbereid maar mn binnenverlichting en de front/sluitseinen zijn niet schakelbaar.
Nu kreeg ik de tip om hem analoog te maken of ie dan nog hetzelfde deed.
En dat blijkt.
Trein open gemaakt.....en ze hadden zelf al aan zitten hobbien.
In beide stuurstandrijtuigen hadden ze de rode en bruine op de print om gesoldeerd (codering was af te lezen op de print)
Alles terug gesoldeerd hoe ie eigenlijk moest zitten......testen....kortsluiting....toen de wielen ten op zichte van elkaar weer goed geplaatst qua isolatie.....nu de vraag hoe de "wielcontacten" moeten zitten.....dus van de beide stuurstandrijtuigen moeten ze aan de zelfde kant zitten?
Gelogd
Mike
Offline
Berichten: 135
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
«
Reactie #4 Gepost op:
16 March 2015, 13:51:21 »
Hoi,
Ik heb zojuist even onder mijn trix ICE (analoog) gekeken en de contactpunten zitten bij mij ook tegenovergesteld van elkaar.
Groeten,
Mike
Gelogd
menthal-e
Offline
Berichten: 26
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
«
Reactie #5 Gepost op:
16 March 2015, 16:07:09 »
Bedoel je per stuurstandrijtuig Mike?
Dus per stuurstandrijtuig beide wielassen links en bij het andere stuurstandrijtuig beide assen rechts.
Of per stuurstandŕijtuig al gewisseld?
Gelogd
Mike
Offline
Berichten: 135
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
«
Reactie #6 Gepost op:
16 March 2015, 16:32:40 »
Ik heb onder 1 stuurstandrijtuig gekeken en daarbij zitten ze contra van elkaar.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers