Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 07:10:39
verlichting op mijn draaischijf zeten door bask185
Vandaag om 06:47:23
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:56:46
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 00:24:17
Kleinspoor NS450 kitje door Pauldg
Vandaag om 00:21:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
13 October 2025, 23:22:33
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
13 October 2025, 23:19:11
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door hmmglaser
13 October 2025, 23:17:38
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
13 October 2025, 22:35:37
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
13 October 2025, 22:04:40
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
13 October 2025, 21:14:04
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 October 2025, 19:38:25
Project seaside Germany door Ronald Halma
13 October 2025, 19:28:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
13 October 2025, 19:14:12
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
13 October 2025, 18:49:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
13 October 2025, 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
13 October 2025, 17:40:43
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
13 October 2025, 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
13 October 2025, 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
13 October 2025, 16:43:15
Raadplaatje door Whis
13 October 2025, 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
13 October 2025, 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
13 October 2025, 15:31:37
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
13 October 2025, 13:52:12
  

Auteur Topic: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers  (gelezen 2124 keer)

menthal-e

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
« Gepost op: 15 March 2015, 19:44:02 »
Goedeavond,

Voor mij als beginner een normale vraag.
Voor jullie als kenners een domme vraag?
Maar ik wil hem toch stellen.
Want ik zie door het meten de logica niet meer.

Maar het volgende:

Ik heb een trix ice3....nu ben ik nog steeds bezig met mn front/sluit verlichting.
Hij was ff digitaal...  heb hem ff naar analoog gezet (decoder eruit ).
Dit om mn trein te testen.
Beide stuurstandrijtuigen hebben 2 draaistellen.
Elk draaistel is voorzien van "massa"slepers.....en wielcontacten.
.moet onder elk stuurstand rijtuig de draaistellen met de wielcontacten aan dezelfde kant zitten ?
Daar bedoel ik mee....het voorste stuurstandrijtuig met beide draaistellen met de contacten links en de achterste stuurstandrijtuig met beide contacten rechts?
Of per stuurstandrijtuig de contacten ook al gewisseld.

Dit omdat als ie de ene kant in rijdt doen de front sluit seinen wat ze moeten doen.
Maar de andere kant branden aan beide kanten de front sluitsein allebei tegelijk.
Nogmaals ik kijk misschien over mijn eigen fout heen.
Terwijl jullie niet hoeven te twijfelen over de logica
« Laatst bewerkt op: 15 March 2015, 20:29:19 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
« Reactie #1 Gepost op: 16 March 2015, 10:17:56 »
De slepers moeten aan dezelfde kant zitten. Trix kent het zogenaamde drie-rail systeem. De linker en rechter rail zijn elektrisch van elkaar gescheiden. Door twee analoge trafo's op de rode aansluitingen (linker en rechter rail) van een aansluitrail aan te sluiten met de andere aansluiting op de blauwe aansluiting (middenrail) kan met twee treinen gelijktijdig gereden worden. Wil je dat je verlichting in je stuurrijtuig goed op je motor rijtuig reageert, dan zul je de slepers met dezelfde rail als het motorrijtuig moeten verbinden. Heb je standaard de twee rode doorverbonden, zoals je met digitaal moet doen, dan maakt het niet uit.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
« Reactie #2 Gepost op: 16 March 2015, 10:43:53 »
De Trix ICE-3 is gewoon een tweerail model. Gaat het hier toevallig om een NS ICE-3M waar je een uitbreiding van Märklin bij hebt gekocht om er een achtdelige trein van te maken?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

menthal-e

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
« Reactie #3 Gepost op: 16 March 2015, 13:21:08 »
Het betreft de trix 22300 met nog 5 rijtuigen. Ik had hem 2e hands gekocht.digitaal gemaakt.....maar qua rijden doet ie het goed.
Maar qua verlichting is er het 1 en ander fout.
Als ik de ene kant op rij doet ie het goed.
Front en sluit seinen branden.
Maar de andere kant op.....branden er 3 leds aan beide zijdes.
Hij was digitaal voorbereid     maar mn binnenverlichting en de front/sluitseinen zijn niet schakelbaar.
Nu kreeg ik de tip om hem analoog te maken of ie dan nog hetzelfde deed.
En dat blijkt.
Trein open gemaakt.....en ze hadden zelf al aan zitten hobbien.
In beide stuurstandrijtuigen hadden ze de rode en bruine op de print om gesoldeerd  (codering was af te lezen op de print)
Alles terug gesoldeerd hoe ie eigenlijk moest zitten......testen....kortsluiting....toen de wielen ten op zichte van elkaar weer goed geplaatst qua isolatie.....nu de vraag hoe de "wielcontacten" moeten zitten.....dus van de beide stuurstandrijtuigen moeten ze aan de zelfde kant zitten?

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
« Reactie #4 Gepost op: 16 March 2015, 13:51:21 »
Hoi,

Ik heb zojuist even onder mijn trix ICE (analoog) gekeken en de contactpunten zitten bij mij ook tegenovergesteld van elkaar.

Groeten,
Mike

menthal-e

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
« Reactie #5 Gepost op: 16 March 2015, 16:07:09 »
Bedoel je per stuurstandrijtuig Mike?
Dus per stuurstandrijtuig beide wielassen links en bij het andere stuurstandrijtuig beide assen rechts.
Of per stuurstandŕijtuig al gewisseld?

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Trix ICE-3: vraag over positie railcontacten en massaslepers
« Reactie #6 Gepost op: 16 March 2015, 16:32:40 »
Ik heb onder 1 stuurstandrijtuig gekeken en daarbij zitten ze contra van elkaar.