Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Wat was jullie allereerste loc? door R1954
Vandaag om 19:01:05
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:33:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44

Auteur Topic: Realistisch baanplan?  (gelezen 16296 keer)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
Re: Realistisch baanplan?
« Reactie #15 Gepost op: 21 July 2006, 20:29:14 »
@Jeroni,

Zou je dat ook voor mij willen inscannen. Eens kijken of we daar wat mee kunnen...
Mooie kreet trouwens: "selective compressing".
Een fotograaf doet niet anders, en wij maken eigenlijk toch 3-dimensionale foto's.

groetjes,

Hans van de Burgt

e-mail: info@beneluxspoor.net

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #16 Gepost op: 21 July 2006, 21:53:23 »
@ Jeroni

Ik ben zeer benieuwd en ook zeker geintreseerd in het stuk. Dus als je die moeite zou willen doen heel graag!
mmhajvth@"hetemeel".com is mijn adres.

Overigens ontwerp ik de grote stations vrijwel alleen, puur voor het ontwerpen. Mocht er ooit iets uit komen dat echt helemaal te gek is, huur ik wel een schuur of een hele stal, en dan kan ik het nog bouwen. Maar eerst voorlopig houd ik het dus voornamelijk bij ontwerpen en verzamelen.

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #17 Gepost op: 01 August 2006, 18:32:25 »
Sorry voor het late reageren.....last minute nog een klein weekje bierdrinken in Italie ingelast, dus voor mij was er even geen Beneluxspoor.

Als ik tijd heb vanavond, rag ik dat ding door de scanner en email ik het even. Ik ben het zeker niet vergeten!

Groetjes,

J

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 01 August 2006, 19:22:46 »
Ik ben zeer benieuwd en ook zeker geintreseerd in het stuk

Mijn emailadres is matthijsvh@gmail.com

mvg,

Matthijs

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 12 August 2006, 12:49:28 »
Inhakend op een al eerder geplaatste reactie in dit topic.

Heb een voorbeeld in een boek gevonden (sporenplanboek) wat misschien iets voor jou is. De techniek toegepast noemde men "selective compressing". Selectief de nadruk leggen, letterlijk vertaald. Het ging hier om een aardig groot station blablabla. Het deel met de stationsoverkapping en aan 1 kant de wisselstraat ervoor werd eruit gelicht, en dat werd vervolgens nagebootst. Dus met stedelijke bebouwing en de hele flikkerse bende......

Zoiets ben ik ook tegengekomen op een duitse site:

Voor meer foto's kijk op: http://www.forsten-online.de

Door die spiegel te gebruiken lijkt het alsof het een groot en lang station is maar dat is het in werkelijheid niet.

mvg,

Matthijs

Robbert

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 12 August 2006, 14:45:51 »
Leuk bedacht trouwens :)

bassie1984

• Offline Offline
    • Bassie's Treinensite
« Reactie #21 Gepost op: 12 August 2006, 19:55:02 »
Citaat
Als je grote stations en lange wisselstraten wil dan moet je gwoon voor Z kiezen. Op die schaal is dat veel makkelijker toepasbaar

Dat is niet helemaal waar. Ik rij zelf Z, en heb een oppervlakte van 1 x 2 M in een L-vorm. Dus ook weer het ruimte gebrek  :'(

Eerst maar even 2 foto's om het wat duidelijker te maken:
Foto 1
Foto 2

Foto 1 is de buitenste baan, foto 2 de binnenste. De langste trein die ik kan plaatsen, zodat ie op alle sporen past binnen de wissels, kan max. 60cm lang zijn.

Dit komt ook wel een beetje door mezelf, omdat ik graag een grote kruizing wil hebben. Zoals je op foto 1 achteraan kan zien (8 engelse wissels, waarvan nu nog 2 electrisch, moeten er 4 worden :P). Je krijgt zo wel een flinke wisselstraat, maar je houdt niet echt meer ruimte over voor lange treinen in je station.

Aan de andere kant is dit ook niet zo erg. In een ander draadje over ASB'tjes:

Citaat HC_Ut:
Citaat
Echter heeft M* bij Z daar een steekje laten vallen mijn inziens... Geen Rubbertjes, alleen eigen gewicht... En dus geen trekkracht. 10 rijtuigen met een op 4 assen aangedreven lok niet eens 1% kunnen klimmen vind ik toch wel heel erg. Nog mooier... De krokodil: Die kwam bij mij niet verder dan 4 2-assige wagentjes... Ondertussen is er wel een andere fabrikant die aangepast asjes voor de Z lokjes verkoopt... Met asb-tjes...

Hij heeft gelijk, dit is bij mij ook. Dus ik heb liever wat kortere treinen die rijden, dan langere treinen die staan te slippen :P

Maar om terug te komen op het eerste citaat, als je meer ruimte hebt dan ik, zou je een groot station en lange wisselstraten kunnen plaatsen. Als je niet zoveel ruimte hebt zul je moeten kiezen óf een groot station óf lange wisselstraten. Ik heb dus gekozen voor een lange wisselstraat.

Gr. Sebastiaan

P.S. Kijk voor meer foto's op mijn WWW

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 30 August 2006, 18:25:10 »
Wat ik belangrijk vind bij een realistischbaanplanis het volgende:
1;een duidelijk thema kiezen.
2;niet meer rails als echt noodzakelijk neerleggen(zelf nog wel eens moeite mee)
3;een duidelijk tijdsbeeld kiezen
4;iets kiezen dat gezien de beschikbare ruimte ook echt kan.

Als thema hebben wij(ik en een vriend) gekozen voor een belangrijk stedelijk vervoerknooppunt. Het gaat hier dan vooral om treinen, bussen en een vorm van lightrail. Een stuk van een stad er bij bouwen betekend dus ook veel kantoren rond het station naar links overlopen richting een lager gelegen woonwijk en naar rechts naar meer kantoren en kleinschalige industrie.
Wat spoorlijnen betreft; het station bestaat uit twee delen, een hoofdlijn die dubbelsporig is met een enkelsporig doodlopend zijlijntje ernaast. het andere deel bestaat uit een dubbelsporigezijlijn die aan de hoofdlijn zijde enkelspoors word en dan naast de hoofdlijn het "grote" schaduwstation in gaat. Verder zwerft er nog een enkelspoors lghtraillijn over de baan waar tevens de kleinschalige(sloperij en treinverhuur bedrijf ala shunter) industrie op aansluit.
Het tijdsbeels werd bepaald door het materieel wat al aanwezig was en het werd daardoor rond 2001. Particulier spoorvervoer speelt hierin ook een belangrijke rol.
Onze baan word uit eindelijk 4 x 4m in een L vorm met een diepte van 1m(hier gaat 30cm vanaf voor de schaduwstations). De eene poot bestaat dan uit de hoofd en kleine zijlijn en de andere poot uit de grote zijlijn.

Aan gezien dit ook spoor N is en ik veel zelf bouw hebben we wat keuzes moeten maken wil ik stevige treinen bouwen dan moet ik de ramen erop schilderen. Opzich liever met echte ramen gehad maar gezien het vele getinte glas van tegenwoordig is het een neit al te groot bezwaar. Het zelfde geld voor de zelf gebouwde stad en streekbussen en de moderne kantoor gebouwen. Ik heb voor de ramen ook diverse kleuren verf gemengd special voor het nabootsen van getintglas.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Anoniem

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 30 August 2006, 18:30:33 »
Wat ik belangrijk vind bij een realistischbaanplanis het volgende:
1;een duidelijk thema kiezen.
2;niet meer rails als echt noodzakelijk neerleggen(zelf nog wel eens moeite mee)
3;een duidelijk tijdsbeeld kiezen
4;iets kiezen dat gezien de beschikbare ruimte ook echt kan.

Aan punt 2 wil ik nog iets toevoegen: rails kunnen ook noodzakelijk zijn voor het beeld (en niet voor de exploitatie). Zo kun je in bepaalde landen niet zonder twee à drie kopspoortjes bij een goederenloodsje, ook niet anno 2006 omdat het er dan gewoon nog steeds ligt, overwoekerd en wel. Ook ongebruikte sporen bepalen de sfeer.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 30 August 2006, 18:51:35 »
Klopt wesley, maar met noodzakelijke sporen bedoel ik eigenlijk de sporen die er in die situatie in het echt ook zouden liggen dus daar valt vervallen zooi vaak ook onder ;).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

EMD Dash 8

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 02 September 2006, 14:40:07 »

Anoniem

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 02 September 2006, 17:21:59 »
Mooi kruisje ;D

aka: Ik zie hem niet.

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #27 Gepost op: 02 September 2006, 18:22:51 »
Diefstal,

Dat baanplan heb ik ook  >:(

;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Anoniem

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 02 September 2006, 20:05:34 »
Bosch....

*BLAAT*! ;D

dancer

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 30 January 2007, 19:48:43 »
een ovaal waarind e trein rodnjes rijd is niet realistisch... aanvankelijk wou ik dat maar nu ies ik voor n hondebot principe..
Veel mensen willen op n klein oppervlak zo veel mogelijk... een station plus n zagerij plus n heel dorp plus ..
Ik ga mn station lang maken..voor lekker realistishce lange treinen..., en neit te vergeten..er meoten op de baan genoeg bomen zijn en genoeg huisjes..
scherpe bochten moet men ontwijken......
Als ej m rails gebruikt van Marklin probeer de scherpe bochten te ontwijken door ze verdekt op te stellen met huizen of tunnels of bomen..of gebuik dan een combinatie van de minst scherpe stukjes rail met de stukjes rechte rail...
Of beter: probeer m rails met k raisl of met c rails te combineren..

Bij mij zullen de stationssporen m rails zijn.. parallel afstadn is te breed..maar naar het schijnt als je de kruiswissel gebruikt ipv gewone wissels dan is de parallel afstand kleiner...

voor een zichtbaar stuk bocht van 360 graden waarbij de trein over zn eigen traject rijdt: heb ik gecheckt en de ronde zou zeker 1 m diameter moeten zijn....

Groeten..