Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
  

Auteur Topic: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit  (gelezen 29077 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #120 Gepost op: 19 March 2015, 09:30:34 »
De machinist van de Mat 64 is door rood gereden.
Dat komt nu al van uit het onderzoeksraad.
Zie Spoorpro.

http://www.spoorpro.nl/materieel/2015/03/10/onderzoeksraad-start-onderzoek-naar-treinbotsing-tilburg/

Volgens mij wordt niemand hier voor zwarte piet uitgemaakt? We hebben altijd geroepen dat je geen speculaas voor waarheid op dit forum mag verkondigen als het gaat om ongelukken en incidenten. Nu is een voorlopig rapport openbaar gemaakt (feit), en wordt er tot nu toe alleen gesproken over de achterliggende, mogelijke, oorzaken van het ongeval. En hoe bezetmeldingen werken.
Dus dit soort opmerkingen slaat kant nog wal!

Gr, Bert

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #121 Gepost op: 19 March 2015, 09:31:57 »
Nee, eigenlijk kan dat niet - alleen zou de trein weer kunnen uitveren bij het lossen van de rem, maar dat praat je ook niet over meters.

Daar vergis je je lelijk!
misschien niet met een kort treintje maar aangezien de trein net zo lang was als het spoor en als theoretisch alle koppelingen NIET strak zijn aangedraaid (wat zou kunnen ivm krappe bogen op het DSM terrein in Sittard)

30 wagens van 20 meter is 60x invering buffersx 30cm= 18 meter + losse koppelingen kan zomaar 40 meter zijn hoor  :o
We praten niet over een modelspoortreintje he! 

Genralrik

  • Gast
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #122 Gepost op: 19 March 2015, 10:35:58 »
Dus in het kort........ er zijn mogelijk twee zwarte pieten:
Treinmachinist en treindienstleider.

NEE, absolute onzin.  Ik hoop dat deze opmerking voortkomt uit onwetendheid of dat er een vraagteken
ontbreekt, zo niet ; kijk uit wie je als zwarte piet aanwijst zonder te weten wat je zegt.
Ik wordt er een beetje weemoedig van dat ik tijdens het meelezen in dit topic waarbij het intussen duidelijk is
dat het gaat om een gepasseerd stoptonend sein alsnog meerdere keren de treindienstleider als (mede) schuldige genoemd wordt.
 
 
Inderdaad ,er zijn geen meld"lampjes "voor de wisselsecties.
 Maar de  bezette wissel blijft wel vergrendeld en mag dus niet om, omdat hij bezet is.
 Peter

Meld lampjes ?  De tableau's zijn intussen de deur uit he ?!  ;D
Wat je zegt is tegenstrijdig..  De wissel kan idd niet om omdat hij 'bezet' is , wat ik kan zien doordat de wisselsectie
als bezet toont. Dat is zegmaar jou  'meld lampje'.

Daar vergis je je lelijk!

Idd een trein van 700 meter kan behoorlijk uitbufferen, zeker na een fikse remming. Alleen is er dan nog niks
aan de hand want zoals al eerder gezegd is wordt zodra de laatste wagon weer voorbij het potje zou komen
de sectie weer bezet en als er in deze sectie een wissel is kan deze dus niet meer omlopen.

Maar, heel theoretisch: kan de laatste wagon nog vóór de vrijbalk staan (onveilig), terwijl het wissel dan al vrijgegeven wordt? En ik leg geen enkel verband met dit ongeluk met deze vraag...!
Gr, Bert

Ja, theoretisch zou dit kunnen, maar dat betekend dan dat OF de vrijbalk OF het potje niet goed ligt.

Tot zover een stukje ( hopelijk ) duiding van een TRDL.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #123 Gepost op: 19 March 2015, 11:07:53 »
 Hallo,
 Ik wweet best dat er geen tabeau's meer zijn, maar ik weet niet tegen wie ik praat ,of zij dat weten ...
Maar er zal best  nog wel een indicatie zijn dat een wisssel bezet is.
En de apparatuur weet dat ook,waardoor een rijweg niet ingesteld kan worden.
Even technisch :
De voorbereiding en voltooiingscircuits zijn al lang geleden door  "de computer "overgenomen.
 
Maar de wisselbesturingscircuits zullen nog altijd een spoorrelais contact hebben om wisselbediening te voorkomen.
 Vr Gr,
            Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Genralrik

  • Gast
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #124 Gepost op: 19 March 2015, 11:55:50 »

Klopt Peter , de onderste beveiligingslaag is nog steeds het EPB systeem met relais.

Hoewel meer en meer emplacementen en trajecten met EBS worden uitgerust waarbij 
de veiligheidscircuits echter vervangen zijn  door elektronica.  ( net zoals bij VPI trouwens. )




Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #125 Gepost op: 22 March 2015, 13:32:04 »
Dat klopt niet helemaal.
De EBP (Elektronische BedienPost) zit boven de relaisbeveiliging (en VPI, wat een elektronische nabootsing van de relaislogica is) en bevat wat vroeger in het bedientableau zat - o.a. de  rijweglogica (welke wissels moeten er om om van beginsein naar eindsein te komen) en sinds invoering van Procesleiding Rijwegen de koppeling daarmee (daarvoor bediende je op EBP zelf). De EBP zal niet proberen een wissel om te sturen als het nog bezet is, maar al zou hij het proberen, dan nog zou de beveiliging dat verhinderen. EBP is géén beveiliging.
De elektronische beveiligingen zoals een EBS of een SmartLock bevatten deze rijweglogica ook al - daar hoeft geen EBP meer boven te zitten maar nog wel een doos om te koppelen met Procesleiding Rijwegen.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #126 Gepost op: 10 April 2015, 12:17:17 »
...... betreffend sein te tbge is inmiddels voorzien van ATB vv , dat hebben we er iig mee bereikt.

Mvg
Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #127 Gepost op: 10 April 2015, 13:18:48 »
Wie is 'we'?
Groeten, Ronald.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #128 Gepost op: 10 April 2015, 13:53:21 »
Rijdend personeel in samenwerking met NS Saftey en Prorail
Groeten Joop, machinist Lls

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #129 Gepost op: 10 April 2015, 18:16:50 »
Wie is 'we'?

Niet te letterlijk nemen.... we = men = alle mensen die het aangaat (mcn ,HC en reizigers die ter plekke passeren en omwonenden en andere voorbijgangers) hebben er een stukje veiliger spoor bij gekregen.
"Er" = het ongeval.

Mvg

Sander.


Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6708
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #130 Gepost op: 10 April 2015, 18:20:06 »
Ik zag van de week op Tilburg de stopper naar Universiteit op "groen knipper" vertrekken i.p.v. op "geel", zal hier mee verband houden?

Gr, Ben.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #131 Gepost op: 10 April 2015, 22:22:28 »
Dat seinbeeld geeft die altijd als de rijweg tot aan het kopspoor in Tilburg West is ingelegd. Een beter seinbeeld kan die niet tonen. Als hij op geel vertrekt vanuit Tilburg staat het tussensein stoptonend of geeft seinbeeld ROZ (rijden op zicht).
« Laatst bewerkt op: 10 April 2015, 22:25:49 door André82 »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6708
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #132 Gepost op: 11 April 2015, 07:53:06 »
Het seinbeeld was altijd geel André, ook als er een volledige rijweg was. Daar ging het nu juist om in dit topic.

Gr, Ben.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #133 Gepost op: 11 April 2015, 08:25:03 »
Nou, niet altijd hoor. Ik kom er regelmatig en zag hem regelmatig dat seinbeeld tonen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #134 Gepost op: 13 April 2015, 23:16:57 »
Daar vergis je je lelijk!
misschien niet met een kort treintje maar aangezien de trein net zo lang was als het spoor en als theoretisch alle koppelingen NIET strak zijn aangedraaid (wat zou kunnen ivm krappe bogen op het DSM terrein in Sittard)

30 wagens van 20 meter is 60x invering buffersx 30cm= 18 meter + losse koppelingen kan zomaar 40 meter zijn hoor  :o
We praten niet over een modelspoortreintje he!
Ik zie weleens vaker treinen van dichtbij hoor ;) je mag de baan niet op met een langgedraaide trein, als je daar vanuit gaat dan kun je aan meters komen inderdaad, maar dan zeg je dus dat een machinist/wagenmeester doelbewust zijn werk niet heeft gedaan en dat geloof ik niet. Het rijdt ook gewoon ***...
Een buffer kan geen 30 cm inveren (weleens eentje open gehad? ik wel), 10 is al veel. Dus 5 meter komt eerder in de buurt, bij die treinlengte.