Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door Silvolde
Vandaag om 19:42:31
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
  

Auteur Topic: Van Dg'tje tot coupé-wagen.  (gelezen 34574 keer)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #60 Gepost op: 14 May 2016, 09:10:34 »
Wat een mooi materiaal bouw je. Ik heb dit draadje even gemist maar net zitten doornemen. Wat ik ook heel leuk vindt is de ICM doorloopkop in oud groen gespoten staat best goed.

Groetjes Harry.

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #61 Gepost op: 16 May 2016, 23:17:50 »
Hallo allemaal.

Ben weer lekker opgeschoten met de 2 HSM C 11en en de HSM AB 6231.
Weer was toch niet zo best dus...
gaatjes boren voor de relingen en handgrepen.
De 2 C 11en daar moesten per rijtuig 46 gaatjes geboord worden.
En dan alle handgrepen en relingen passen en meten buigen en vast zetten.
Was een beste klus ook om de grepen gelijk te krijgen.
Dacht dat het redelijk gelukt was.
Kijk maar even mee

Een wand met al een paar handgrepen en de gaten voor de relingen.

Hier zijn de grepen en relingen geplaatst.
Nu alle wanden zover klaar zijn even met schilders tape de wagens in elkaar gezet.
Even een paar plaatjes van de wagens,

Statie foto van de De HSM C 11 5009 op draaistellen.

De HSM AB 6231 in wording.

De AB 6231 samen met de HSM drie-asser Ab 4634.
Tot slot nog een plaatje van de 2 C 11en en drie-assers.

Zo



Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #62 Gepost op: 16 May 2016, 23:27:09 »
wauw Ed wat schitterend!!!

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #63 Gepost op: 27 August 2017, 22:59:49 »
Hallo allemaal
Een bouwberichtje van tBrandsma
Een coupee rijtuig HSM AB 6231  is wat verder een grondkleurtje
en het dak van torpedo's voorzien en ook wat schoorstenen en...
twee waterreservoirs zoals die bij de HSM gebruikelijk waren kijk maar mee

Met een dak en in de grondverf

Met de waterreservoirs voor de toiletten

Met de schoorstenen en de torpedo's.

Samen met zijn 3-assige broer.
Zo dat was em weer voor even tot gauw.
Griet Ed

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #64 Gepost op: 28 August 2017, 08:52:17 »
Mooi resultaat Ed, wat jij doet in plastic, doe ik in messing, vooral die laatste foto. Ik ben vwb de A3B3 even ver. Maar let je wel op de nummertjes? de NS AB 6231-6236 hadden volgens mij elektrisch licht en hoekige waterkasten. In De Erfenis staat een foto van de gerepatrieerde 6232 waar je dat goed aan kunt zien.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #65 Gepost op: 16 October 2017, 22:00:06 »
Hallo allemaal

Na meer dan 30 dagen weer eens een post van een coupee rijtuig en wel een
rijtuig van de HSM en wel de HSM AB 4159 of een ander nummer kan ook.
Heb voor de middenas een eigen oplossing gevonden door wat strippen Evergreen te gebruiken en een
een schuifas te maken die makkelijk door de bochten gaat.
Heb onder de andere drieassers eenzelfde systeem
gemaakt en het werkt perfect.
De middenas kan oneffenheden van ongeveer  5mm opvangen.
De langere 3 assers zouden eigenlijk iets draaibare assen moeten hebben om wat soepeler
door de bochten te kunnen.
De as kantelt maar een klein beetje.
Goed een paar plaatjes van het rijtuig

Tekening en de wandjes in wording de ramen uittekenen en met een klein boortje handmatig
gaten boren en later met een mes uitsnijden, je krijgt dan geen materiaal vervorming.

Het middenas in genoeg hoogte en breedte uitslag.

De constructie van middenas en de andere twee assen, kost een paar halfgare Piko wagens.

Nogmaals het onderstel de middenas heeft een speling van +- 5 millimeter heb het niet te strak uitgevoerd
zodat de as de rails goed kan volgen.

De wagen in delen klaar om geschilderd te worden.

Interieur geverfd.

Wandjes van handgrepen voorzien en de roosters boven de ramen.
de handgrepen van de kopdeuren moeten nog aangebracht worden.

De kopwanden voorzien van opstapjes en gasleidingen aan gebracht.
Zo dat was em weer voor even, tot gauw.
Groet Ed

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #66 Gepost op: 17 October 2017, 06:44:41 »
 (y) mega cool, mijn vingers kriebelen om ook weer eens wat in styreen te bouwen (y)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #67 Gepost op: 17 October 2017, 09:10:03 »
Goed bezig kerel, wordt leuk. Eigenlijk is dat het al natuurlijk. Trouwens; benieuwd of je die derde as ook goed in t gareel weet te krijgen Ed, bij mijn derde-as-constructies blijven ze ontsporen. Kleine tip; je kunt fijne roosters prima zelf fabrieken door een stuk plastic tussen de bekken van een combinatietank te klemmen en deze te verhitten. Dan vloeit het plastic mooi uit en neemt het oppervlak van de bekken van de tang aan. Je krijgt dan mooie fijne parallelle lijntjes, tenminste als de bekken de combinatietang niet versleten zijn  ;) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #68 Gepost op: 17 October 2017, 22:26:39 »
Hallo allemaal
 @Joke gewoon een keer doen.

@ Gert heb de roosters al wat afgevijld en wat de derde as betreft
  die heeft genoeg zijdelingse uitslag en de as kantelt iets verticaal maar volgt het spoor goed.
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #69 Gepost op: 22 October 2017, 22:10:34 »
Hallo allemaal

Het rijtuigpark drieassers groeit gestaag na de  D(ienstwgens)
een stel personenwagons ven de HSM en wel
HSM C 4661
HSM AB4159
HSM AB 4631
Vierasser HSM 6231 en
de HSM C 5017 een schapenhok dus met elf coupee's
Hier moet nog de treeplank gemaakt worden.
Voor de rest zijn treeplanken aangebracht, valt niet mee twee totaal verschillende materialen samen te lijmen.
Het is me gelukt dankzij een potje Olba wat al weken buiten de koelkast bivakkeerde en daardoor een
beetje stroperig werd en toch zijn lijmcapaciteit heeft behouden, dus ijzers gebogen ingelijmd en daar de treeplanken
weer op.
De twee C 11 en moeten nog van een plank voorzien worden en de drieassers  daar moet de bovenste plank nog aangebracht worden.
Van de drieassers moet de veerpakketten nog worden aangebracht.
Zo genoeg geklets ....plaatjes....

HSM AB 4159 het dak moet nog gemaakt worden en de bovenste treeplank.

HSM AB 4631 en de HSM C4661

Het beruchte HSM rijtuig met elf coupee's ofwel het Schapenhok.

Even op een rijtje.

En van bovenaf.
Zo dat was het weer voor even, tot gauw.
Groet Ed

könings

  • Gast
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #70 Gepost op: 22 October 2017, 22:15:58 »
Indrukwekkend!

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #71 Gepost op: 23 October 2017, 11:43:18 »
Hallo,


Met heel veel genoegen heb ik  de vorderingen van je modelbouwwerkzaamheden gevolgd en bekeken. Het resultaat van je noeste werkzaamheden is een perfecte illustratie hoe je regelmatig te werk moet gaan om wezenlijke resultaten te bereiken. Een prachtig voorbeeld.

Gegroet,
 Rob van Kooy

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #72 Gepost op: 24 October 2017, 19:41:34 »
Hallo allemaal.

 Heren @ Rob van Kooy en @ könings
 dank voor Uw reactie.
Wat ik in een eerdere post memoreerde het lijmen van twee verschillende
materialen dat dat niet zo goed gaat, wel het is uiteindelijk gelukt met een grote inspanning.
De treeplanken van coupee rijtuigen dienen met een uithouder onder de bak
bevestigd te worden.
Ik heb een idee bedacht om dat voor elkaar te fixen.
Eerst heb ik een strip messing genomen de lengtes van de steunen onderling
uit gemeten en toen de steunen op de strip messing gesoldeerd, en vervolgens de strip tussen styreenstrips klem gezet
en vast gelijmd.

De messing strip met steunen tegen de stelbalk gelijmd en met styreen strip vast gezet.
De steunen dienen wel goed gesoldeerd worden mocht er een los gaan niet makkelijk meer om vast te zetten.
De andere methode die ik bedacht heb is blokje styreen met een gatje erin en daar de steun in en deze onder de baklijmen.
In beide gevallen dienen de steunen gebogen te worden om de plank te kunnen dragen.
Eerste geval zit de steun al vast alleen in de goede hoek buigen.
In het tweede geval zit de steun nog los in het blokje dus is het buigen best wel lastig dit met de beweeglijkheid van de steun.

De steun in het blokje styreen.

Hier in de de bak gelijmd en in een richting nog beweegbaar.
Zijn ze allen in de goede stand gebogen de steunen in het klosje met seconde lijm vast zetten
ik heb Olba gebruikt die al een tijdje uit de koelkast verbleef.
De lijm wordt dan stroperig maar lijmt nog best.
Om de steunen gelijk te krijgen is een secuur werkje, neem de tijd er maar voor.

De twee verschillende methodes naast elkaar.

Een HSM C11 nog zonder wanden maar al met een treeplank.

De HSM AB ook met een treeplank

Samen met een Staats  Spoor rijtuig.

Nogmaals een HSM-er en wel met de bijnaam het schapenhok.
Zo dat was het weer voor even tot gauw.
Groet Ed

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #73 Gepost op: 24 October 2017, 20:44:37 »
Dat was nu ook een van mijn grote problemen! Opgelost..... :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Reactie #74 Gepost op: 24 October 2017, 22:07:25 »
Goede truck,  (y) weer wat geleerd ;D