Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:33:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:30:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
Vandaag om 18:59:05
Line-up foto's van modellen door ES44C4
Vandaag om 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door RobVille
Vandaag om 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983 door ruudns
Vandaag om 17:55:19
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Eric B
Vandaag om 17:41:52
Treinen willen niet meer rijden door juffrouwjannie
Vandaag om 17:40:55
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door basjuh1981
Vandaag om 17:29:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door maartenvdb
Vandaag om 17:28:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
Vandaag om 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:28:46
Zelfgemaakt BiDiB modules door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:11:38
29 november verkoop MSV door Ronald69
Vandaag om 16:10:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:07:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:06:12
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door RobVille
Vandaag om 15:47:03
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:28:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 14:40:13
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 14:23:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:54:24
Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door pjkramer
Vandaag om 13:01:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Erik_omBC
Vandaag om 12:44:22
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:37:00
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:25:05
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 12:17:49
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door stoombr38
Vandaag om 11:56:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:50:20
  

Auteur Topic: ACME 186 NS Hispeed  (gelezen 19725 keer)

ArnodeBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #30 Gepost op: 11 March 2015, 13:48:00 »
Aha, ik had niet goed begrijpen, nu wel maar ik ga vanavond kijken of het lukt :)

Je hoort het wel meer van mij of het wel gelukt is!

Mvg Arno 8)


Groet Arno

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 461
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #31 Gepost op: 12 March 2015, 20:33:09 »
Spoorgenoten,
Ik heb een klein probleempje met de licht instellingen van deze loc. Ik zou namelijk graag de sluitlichten apart willen bedienen, dan wel in en uit kunnen schakelen. Helaas is mij dit nog niet gelukt.
Ik heb momenteel de volgende lichtfuncties:
F0 = head light en sluit licht brandt rijrichting afhankelijk
F1 = top light brandt niet rijrichting afhankelijk bij CAB 2.
F2 = top light brandt niet rijrichting afhankelijk bij CAB 1.

Kan iemand (die deze loc misschien ook heeft) mij vertellen of het inderdaad mogelijk om dit met functiemapping te realiseren is, en zo ja welke instellingen ik moet aanpassen?
Het lukt mij niet om iets zinnigs te doen met de uitgangen AUX 3 en AUX4. Slechts een beetje geflikker van lichten.

Ik heb de volgende instellingen uitgeprobeerd, echter niet met het gewenste resultaat. Ik heb geen lokprogrammer, maar wel de software op de pc.
cv 31 = 16
cv 32 = 2
cv 490 = 16  (AUX 3)
cv 506 = 16

cv 31 = 16
cv 32 = 3
cv 266 = 32 (AUX 4)
cv 282 = 32

Wie o wie kan mij verder helpen?

groet,
Hans
« Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 20:35:46 door Hans.F. Reden: aanvullende uitleg »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6882
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #32 Gepost op: 12 March 2015, 21:13:37 »
Hans,



CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV330 =   9
CV346 =   6
CV362 =  32
CV378 =  16
CV394 =   0
CV410 =   0

Uitgaande van de default V4 waarden.

Gr, Ben.


Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 461
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #33 Gepost op: 13 March 2015, 09:14:26 »
Hallo Ben,
Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik heb jouw Physical outputs echter opgeslagen onder de toetsen F5 en F6 en het werkt (uiteraard, anders had jij het niet zo opgegeven).
Ik heb nu de volgende mogelijkheden:
F0 = Headlight rijrichting afhankelijk (dus alleen de onderste witte led)
F1 = toplight CAB2 rijrichting onafhankelijk (dus alleen de bovenste witte led)
F2 = toplight CAB1 rijrichting onafhankelijk (dus alleen de bovenste witte led)

F5 = headlight + toplight rijrichting  afhankelijk (dus onderste en bovenste witte led)
F6 = sluitlicht rijrichting afhankelijk (dus alleen de rode led)

De volgende stap zou kunnen zijn: F7 = iets dat knippert, F8 = gevarensein. (Ik heb een TC en heb dus maar 8 functietoetsen).
Tot zover bedankt voor de hulp.

Ik heb echter nog een ander vreemd verschijnsel. Mijn vraag is of iemand dit herkent en / of een simpele oplossing weet.
Het doet zich alleen voor direct nadat alles voor de eerste keer is opgestart. (dus stroom op de baan en de TC op groen).
Nadat ik het loc adres heb ingegeven en een rij commando heb gegeven, duurt het 2 tot 3 seconden voordat de loc in beweging komt. Ook bij het indrukken van een functietoets duurt het 2 tot 3 seconden voordat het licht aangaat.
Zet ik vervolgens de loc stil en geef opnieuw een rijcommando, dan komt de loc wel direct in beweging en ook de lichten reageren meteen.
Ook bij het programmeren krijg ik soms een foutmelding. Oplossing: in rij stand zetten, stukje laten rijden, doorgaan met programmeren, klaar.
Momenteel is de kap verwijderd. Al je goed luistert met je oor tegen het chassis, dan hoor je een zacht brommen.

Vraag: Wie herkent dit ook?
Of zou het iets kunnen zijn van vuile wielen, los draadje bij wielstel. Of kan het op een ernstiger probleem duiden.

Voordat ik het vergeet: Ik moet de loc nog inrijden. Afgelegde rij afstand tot op heden is hooguit 2 meter vooruit en 2 meter achteruit.

Groet,
Hans




Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #34 Gepost op: 16 March 2015, 07:21:43 »
Hallo allemaal,

Ik was begin maart bij ontraxs en zag daar het beschreven model. Op mijn vraag hoe de front en sluitseinen werken werd mij gewezen op de 6polige schakelaar. Hiermee kan je de verlichting tussen lok en rijtuigen uitschakelen. Hoop dat dit de vraag was?

Groet Jasper

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #35 Gepost op: 16 March 2015, 08:46:17 »
De schakelaars zijn voor analoog gebruik.
Bij digitaal regelt de decoder e.e.a.
Gr.
Eric

Arjan73

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #36 Gepost op: 16 March 2015, 11:27:34 »
Dus op een digitale modelbaan is het gebruik van deze schakelaars zinloos?
Met mijn rode MM is het namelijk nog niet gelukt om bij geduwd bedrijf de seinen aan de rijtuigzijde uit te schakelen. ???
Het is mij wel gelukt om na een reset van de decoder deze permanent kortsluiting te laten genereren. :'(

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 461
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #37 Gepost op: 16 March 2015, 13:11:07 »
Spoorgenoten,
In de handleiding staat dat voor het goed functioneren van de lichtfuncties bij digitaal gebruik de dip switches 1 t/m 4 uit dienen te staan.
AUX 3 en 4 hebben betrekking op de sluitlichten en dienen wel aan een functietoets toegewezen te worden.

Arjan, Wat bedoel je met permanente kortsluiting? En waar zit deze sluiting; in de loc of in de decoder?

groet,
Hans

Arjan73

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #38 Gepost op: 16 March 2015, 13:50:40 »
Hans,

Met permanente kortsluiting bedoel ik dat het volgende.
Wanneer de lok met decoder op het spoor staat en ik de MultiMaus centrale inschakel dan meldt deze direct kortsluiting.
Dit gebeurt ook wanneer ik de MM loskoppel van de baan en aansluit op een rollerbank en hierop de lok plaats of wanneer de lok daar al op staat.
Eigenlijk krijg ik ten alle tijde een melding van korstluiting.
Na het uitnemen van de decoder en het plaatsen van de dummystekker blijkt de lok gelukkig wel op een analoog baantje te functioneren. :) Ook het plaatsen van een andere decoder heeft op de digitale baan een positief resultaat. :)
Kennelijk is er iets goed mis met de decoder. Dit is gebeurt nadat ik getracht had om met de MM de seinen aan een zijde uit te kunnen schakelen. Nadat dit cv wijzigen niet het gewenste resultaat gaf heb ik de decoder gerest en kortsluiting is het gevolg.

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #39 Gepost op: 29 March 2015, 12:04:11 »
Gister de Traxx opgehaald. Vandaag wilde ik locadres programmeren met de rode muis echter als ik de loc op het programmeerspoor zet gaan alle lichten meteen vol aan en geeft de loc een piepend geluid. Bij het toekennen van het adres geeft de loc een schok en gaan vervolgens weer de licht en gepiep aan. Wat kan dit zijn? Iemand ervaring hiermee? Of is de decoder bij aflevering al direct kapot?

Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #40 Gepost op: 29 March 2015, 12:21:35 »
Zoiets had ik dus ook met een Porter van Bachmann.....Er zat geen decoder in  ::) Misschien bij jou dus of kapot of er ontbreekt een decoder.
Groeten Joop, machinist Lls

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #41 Gepost op: 29 March 2015, 12:42:23 »
Gister de Traxx opgehaald. Vandaag wilde ik locadres programmeren met de rode muis echter als ik de loc op het programmeerspoor zet gaan alle lichten meteen vol aan en geeft de loc een piepend geluid. Bij het toekennen van het adres geeft de loc een schok en gaan vervolgens weer de licht en gepiep aan. Wat kan dit zijn? Iemand ervaring hiermee? Of is de decoder bij aflevering al direct kapot?

Als ie twee rail is zit er standaard géén decoder in......

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #42 Gepost op: 29 March 2015, 13:24:07 »
Daar zit geen decoder in, dus nog even inprikken.

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #43 Gepost op: 29 March 2015, 17:22:32 »
Bedankt voor de reacties! Ik ben waarschijnlijk te verwend geraakt bij mijn laatste aankopen (trein én trams) waarbij de decoders reeds ingebouwd waren  ;D
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Arjan73

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #44 Gepost op: 31 March 2015, 07:25:44 »
Dus op een digitale modelbaan is het gebruik van deze schakelaars zinloos?
Met mijn rode MM is het namelijk nog niet gelukt om bij geduwd bedrijf de seinen aan de rijtuigzijde uit te schakelen. ???
Het is mij wel gelukt om na een reset van de decoder deze permanent kortsluiting te laten genereren. :'(
Inmiddels is mijn decoder in rook opgegaan en via de dealer retour naar ESU gezonden.
Mij rest nog wel de vraag hoe ik met de lokprogrammer en bijbehorende software versie 4.4.16 aan een zijde van de lok de front- en sluitseinen kan uitschakelen en aan de andere zijde van de lok deze seinen met de rijrichting te kan laten wisselen?
Een printscreen zou mij enorm helpen.