Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Bahn-AG
Vandaag om 00:50:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 00:17:16
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
13 September 2025, 23:53:52
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
13 September 2025, 23:35:10
Da's Daz 2 door NS264
13 September 2025, 22:56:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
13 September 2025, 22:56:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
13 September 2025, 22:54:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 September 2025, 22:16:36
Dat overkomt mij niet. door Martijn193
13 September 2025, 21:33:15
Veevervoer ss/ ns door klusser
13 September 2025, 21:29:09
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
13 September 2025, 21:28:00
Piko 2025 door Nebenbahn Ep3
13 September 2025, 19:57:15
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door sncf231e
13 September 2025, 19:30:23
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
13 September 2025, 18:19:17
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
13 September 2025, 17:47:55
NS 8400 van Werps door Ivo tB
13 September 2025, 17:37:26
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
13 September 2025, 17:21:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
13 September 2025, 17:21:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
13 September 2025, 17:01:09
Frans loodsje et cetera door tothebeach
13 September 2025, 17:01:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
13 September 2025, 16:28:10
Open monumentendag: de Inktpot door NL-modelspoor
13 September 2025, 14:54:31
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
13 September 2025, 14:29:01
Zolderbaan 2025 door Peter49
13 September 2025, 12:57:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 September 2025, 12:28:04
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
13 September 2025, 11:39:47
Acme nieuwe ICNG door steven346
13 September 2025, 11:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
13 September 2025, 10:58:32
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
13 September 2025, 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
13 September 2025, 08:22:18
  

Auteur Topic: ACME 186 NS Hispeed  (gelezen 19495 keer)

ArnodeBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #30 Gepost op: 11 March 2015, 13:48:00 »
Aha, ik had niet goed begrijpen, nu wel maar ik ga vanavond kijken of het lukt :)

Je hoort het wel meer van mij of het wel gelukt is!

Mvg Arno 8)


Groet Arno

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #31 Gepost op: 12 March 2015, 20:33:09 »
Spoorgenoten,
Ik heb een klein probleempje met de licht instellingen van deze loc. Ik zou namelijk graag de sluitlichten apart willen bedienen, dan wel in en uit kunnen schakelen. Helaas is mij dit nog niet gelukt.
Ik heb momenteel de volgende lichtfuncties:
F0 = head light en sluit licht brandt rijrichting afhankelijk
F1 = top light brandt niet rijrichting afhankelijk bij CAB 2.
F2 = top light brandt niet rijrichting afhankelijk bij CAB 1.

Kan iemand (die deze loc misschien ook heeft) mij vertellen of het inderdaad mogelijk om dit met functiemapping te realiseren is, en zo ja welke instellingen ik moet aanpassen?
Het lukt mij niet om iets zinnigs te doen met de uitgangen AUX 3 en AUX4. Slechts een beetje geflikker van lichten.

Ik heb de volgende instellingen uitgeprobeerd, echter niet met het gewenste resultaat. Ik heb geen lokprogrammer, maar wel de software op de pc.
cv 31 = 16
cv 32 = 2
cv 490 = 16  (AUX 3)
cv 506 = 16

cv 31 = 16
cv 32 = 3
cv 266 = 32 (AUX 4)
cv 282 = 32

Wie o wie kan mij verder helpen?

groet,
Hans
« Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 20:35:46 door Hans.F. Reden: aanvullende uitleg »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6768
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #32 Gepost op: 12 March 2015, 21:13:37 »
Hans,



CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV330 =   9
CV346 =   6
CV362 =  32
CV378 =  16
CV394 =   0
CV410 =   0

Uitgaande van de default V4 waarden.

Gr, Ben.


Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #33 Gepost op: 13 March 2015, 09:14:26 »
Hallo Ben,
Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik heb jouw Physical outputs echter opgeslagen onder de toetsen F5 en F6 en het werkt (uiteraard, anders had jij het niet zo opgegeven).
Ik heb nu de volgende mogelijkheden:
F0 = Headlight rijrichting afhankelijk (dus alleen de onderste witte led)
F1 = toplight CAB2 rijrichting onafhankelijk (dus alleen de bovenste witte led)
F2 = toplight CAB1 rijrichting onafhankelijk (dus alleen de bovenste witte led)

F5 = headlight + toplight rijrichting  afhankelijk (dus onderste en bovenste witte led)
F6 = sluitlicht rijrichting afhankelijk (dus alleen de rode led)

De volgende stap zou kunnen zijn: F7 = iets dat knippert, F8 = gevarensein. (Ik heb een TC en heb dus maar 8 functietoetsen).
Tot zover bedankt voor de hulp.

Ik heb echter nog een ander vreemd verschijnsel. Mijn vraag is of iemand dit herkent en / of een simpele oplossing weet.
Het doet zich alleen voor direct nadat alles voor de eerste keer is opgestart. (dus stroom op de baan en de TC op groen).
Nadat ik het loc adres heb ingegeven en een rij commando heb gegeven, duurt het 2 tot 3 seconden voordat de loc in beweging komt. Ook bij het indrukken van een functietoets duurt het 2 tot 3 seconden voordat het licht aangaat.
Zet ik vervolgens de loc stil en geef opnieuw een rijcommando, dan komt de loc wel direct in beweging en ook de lichten reageren meteen.
Ook bij het programmeren krijg ik soms een foutmelding. Oplossing: in rij stand zetten, stukje laten rijden, doorgaan met programmeren, klaar.
Momenteel is de kap verwijderd. Al je goed luistert met je oor tegen het chassis, dan hoor je een zacht brommen.

Vraag: Wie herkent dit ook?
Of zou het iets kunnen zijn van vuile wielen, los draadje bij wielstel. Of kan het op een ernstiger probleem duiden.

Voordat ik het vergeet: Ik moet de loc nog inrijden. Afgelegde rij afstand tot op heden is hooguit 2 meter vooruit en 2 meter achteruit.

Groet,
Hans




Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #34 Gepost op: 16 March 2015, 07:21:43 »
Hallo allemaal,

Ik was begin maart bij ontraxs en zag daar het beschreven model. Op mijn vraag hoe de front en sluitseinen werken werd mij gewezen op de 6polige schakelaar. Hiermee kan je de verlichting tussen lok en rijtuigen uitschakelen. Hoop dat dit de vraag was?

Groet Jasper

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #35 Gepost op: 16 March 2015, 08:46:17 »
De schakelaars zijn voor analoog gebruik.
Bij digitaal regelt de decoder e.e.a.
Gr.
Eric

Arjan73

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #36 Gepost op: 16 March 2015, 11:27:34 »
Dus op een digitale modelbaan is het gebruik van deze schakelaars zinloos?
Met mijn rode MM is het namelijk nog niet gelukt om bij geduwd bedrijf de seinen aan de rijtuigzijde uit te schakelen. ???
Het is mij wel gelukt om na een reset van de decoder deze permanent kortsluiting te laten genereren. :'(

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #37 Gepost op: 16 March 2015, 13:11:07 »
Spoorgenoten,
In de handleiding staat dat voor het goed functioneren van de lichtfuncties bij digitaal gebruik de dip switches 1 t/m 4 uit dienen te staan.
AUX 3 en 4 hebben betrekking op de sluitlichten en dienen wel aan een functietoets toegewezen te worden.

Arjan, Wat bedoel je met permanente kortsluiting? En waar zit deze sluiting; in de loc of in de decoder?

groet,
Hans

Arjan73

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #38 Gepost op: 16 March 2015, 13:50:40 »
Hans,

Met permanente kortsluiting bedoel ik dat het volgende.
Wanneer de lok met decoder op het spoor staat en ik de MultiMaus centrale inschakel dan meldt deze direct kortsluiting.
Dit gebeurt ook wanneer ik de MM loskoppel van de baan en aansluit op een rollerbank en hierop de lok plaats of wanneer de lok daar al op staat.
Eigenlijk krijg ik ten alle tijde een melding van korstluiting.
Na het uitnemen van de decoder en het plaatsen van de dummystekker blijkt de lok gelukkig wel op een analoog baantje te functioneren. :) Ook het plaatsen van een andere decoder heeft op de digitale baan een positief resultaat. :)
Kennelijk is er iets goed mis met de decoder. Dit is gebeurt nadat ik getracht had om met de MM de seinen aan een zijde uit te kunnen schakelen. Nadat dit cv wijzigen niet het gewenste resultaat gaf heb ik de decoder gerest en kortsluiting is het gevolg.

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 597
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #39 Gepost op: 29 March 2015, 12:04:11 »
Gister de Traxx opgehaald. Vandaag wilde ik locadres programmeren met de rode muis echter als ik de loc op het programmeerspoor zet gaan alle lichten meteen vol aan en geeft de loc een piepend geluid. Bij het toekennen van het adres geeft de loc een schok en gaan vervolgens weer de licht en gepiep aan. Wat kan dit zijn? Iemand ervaring hiermee? Of is de decoder bij aflevering al direct kapot?

Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #40 Gepost op: 29 March 2015, 12:21:35 »
Zoiets had ik dus ook met een Porter van Bachmann.....Er zat geen decoder in  ::) Misschien bij jou dus of kapot of er ontbreekt een decoder.
Groeten Joop, machinist Lls

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #41 Gepost op: 29 March 2015, 12:42:23 »
Gister de Traxx opgehaald. Vandaag wilde ik locadres programmeren met de rode muis echter als ik de loc op het programmeerspoor zet gaan alle lichten meteen vol aan en geeft de loc een piepend geluid. Bij het toekennen van het adres geeft de loc een schok en gaan vervolgens weer de licht en gepiep aan. Wat kan dit zijn? Iemand ervaring hiermee? Of is de decoder bij aflevering al direct kapot?

Als ie twee rail is zit er standaard géén decoder in......

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #42 Gepost op: 29 March 2015, 13:24:07 »
Daar zit geen decoder in, dus nog even inprikken.

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 597
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #43 Gepost op: 29 March 2015, 17:22:32 »
Bedankt voor de reacties! Ik ben waarschijnlijk te verwend geraakt bij mijn laatste aankopen (trein én trams) waarbij de decoders reeds ingebouwd waren  ;D
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Arjan73

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: ACME 186 NS Hispeed
« Reactie #44 Gepost op: 31 March 2015, 07:25:44 »
Dus op een digitale modelbaan is het gebruik van deze schakelaars zinloos?
Met mijn rode MM is het namelijk nog niet gelukt om bij geduwd bedrijf de seinen aan de rijtuigzijde uit te schakelen. ???
Het is mij wel gelukt om na een reset van de decoder deze permanent kortsluiting te laten genereren. :'(
Inmiddels is mijn decoder in rook opgegaan en via de dealer retour naar ESU gezonden.
Mij rest nog wel de vraag hoe ik met de lokprogrammer en bijbehorende software versie 4.4.16 aan een zijde van de lok de front- en sluitseinen kan uitschakelen en aan de andere zijde van de lok deze seinen met de rijrichting te kan laten wisselen?
Een printscreen zou mij enorm helpen.