Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 14:14:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:10:54
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
Welke kleur is Roco oud bruin? door Rob Ellerman
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:23:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
  

Auteur Topic: Nederlandse AHOB in H0  (gelezen 35878 keer)

MRP_Peter

  • Gast
Re: Nederlandse AHOB in H0
« Reactie #30 Gepost op: 22 October 2007, 09:31:05 »
Hier even een screenshot van een datasheet:



https://images.beneluxspoor.net/bnls/Led_datasheet1.jpg

Hier nog even een link naar een andere datasheet:

http://www.lc-led.com/products/500tsw4df.html

Zoals je ziet staat in deze 2 gevallen ook de maximale sperstroom vermeld in micro Ampere's.

Met vriendelijke groet,

Peter.

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Nederlandse AHOB in H0
« Reactie #31 Gepost op: 22 October 2007, 10:05:36 »
In de datasheets wordt gesproken over een reverse voltage van 5V. Natuurlijk zal de spanning ook van invloed zijn van de reverse current.

Als je kijkt in de deze datasheet, dan spreken ze over een Reverse Breakdown Voltage.

Groet,

Erik
« Laatst bewerkt op: 22 October 2007, 13:23:59 door KroKo. Reden: Link aangepast, bedankt voor tip... »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Nederlandse AHOB in H0
« Reactie #32 Gepost op: 22 October 2007, 12:15:23 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Nederlandse AHOB in H0
« Reactie #33 Gepost op: 22 October 2007, 14:30:34 »
Peter,

ik zou toch even beter naar de 1e datasheet die je geeft kijken. Bij de 'absolute maximum ratings' staat inderdaad de maximale forward current en reverse voltage, maar géén maximale reverse current.

Deze staat in het 2e tabelletje (de optische en elektrische karakteristieken), maar dat is de maximale reverse current die optreedt bij een Vr (reverse voltage) van 5V.

Voor de 2e datasheet geldt hetzelfde, de 'Absolute maximum rating' heeft het over een maximum reverse voltage (die geldt bij een reverse current van 100µA)

Joeri

MRP_Peter

  • Gast
Re: Nederlandse AHOB in H0
« Reactie #34 Gepost op: 22 October 2007, 14:55:17 »
Kijk even goed in het 2e tabelletje Joeri, daar zie je op de 2e regel staan reverse current (I-r) waarbij als max de waarde 10 gegeven wordt in micro Amperes.
Voor zover mij (nog steeds) bekend wordt stroom met de letter I aangeduidt en niet met iets anders, als ik ernaast zit zeg je het maar  ;)
Vanuit het engels naar Nederlands vertaald betekent current hetzelfde als Amperes, anders zou er ' voltage' staan.
Wat ik overigens niet ontken is dat bij een bepaalde sperspanning er een sperstroom optreed, welke deels ook afhankelijk is van je gekozen weerstand die in serie met de led staat.

Met vriendelijke groet,

Peter.

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Nederlandse AHOB in H0
« Reactie #35 Gepost op: 22 October 2007, 15:31:03 »
Misschien was ik niet helemaal duidelijk.. De waardie die in het 2e tabelletje bij Reverse Current staat is een 'eigenschap', een 'lekstroom'. Deze is maximaal 10µA (de eenheid zal wel ergens anders staan, maar ik geloof je  ;)). Dit is de maximale lekstroom die op zal treden als je het LEDje op 5V verkeerdom aansluit. Het 2e tabelletje zijn gewoon uitkomsten van een berekening/experiment, die gedaan zijn volgens bepaalde condities (de kolom 'conditions').
We dwalen behoorlijk van onderwerp af....  ;D

Joeri
beetje zeikerig, maar current is stroom, met eenheid Amperes  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse AHOB in H0
« Reactie #36 Gepost op: 22 October 2007, 17:40:53 »
Peter, je leest die datasheets verkeerd.
Bij de Absolute maximum ratings staat niets over de maximale lekstroom.

Bij electrical characteristics wordt de sperstroom wel genoemd, maar dan als te verwachten waarde. Je moet dat zo lezen: als je 5V in sperrichting aanlegt, dan gaat er maximaal 10uA sperstroom lopen. Maar dat zegt niks over de maximaal toelaatbare sperstroom. Ik heb vandaag meerdere datasheets doorgespit, en ik ben bij de maximum ratings nergens een maximaal toelaatbare sperstroom tegengekomen.

Na al dit gehakketak ga ik ook nog een positieve bijdrage leveren.
Wat vind je van dit schema:



Als je 2 extra diodes in de schakeling opneemt heb je nog maar 2 draadjes naar de boom nodig. Die extra diodes moeten ook wel in de slagboom zitten, maar met SMD is dat misschien wel te verwezenlijken.
De weerstand hoeft niet in de slagboom te zitten, die kan "aan de wal" blijven.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Nederlandse AHOB in H0
« Reactie #37 Gepost op: 22 October 2007, 19:08:54 »
Ah, Klaas, op jou kan ik rekenen! Ik dacht zelf al een gelijkrichter nodig te hebben om de LED aan de top constant te laten branden, maar ik had er niet bij stilgestaan dat je al twee diodes voor die gelijkrichter hebt in de vorm van LEDs.

Peter (MRP), waarom probeer je het niet gewoon? Het ergste dat er kan gebeuren is een stel gebraden LEDs; in het beste geval heb je een elegante oplossing voor je AHOB.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MRP_Peter

  • Gast
Re: Nederlandse AHOB in H0
« Reactie #38 Gepost op: 23 October 2007, 03:44:52 »
@ Klaas en Joeri:

Misschien lees ik het dan verkeerd, maar hoe dan ook ik neem voor de zekerheid extra diodes op in een schakeling in geval de led sperspanning aangeboden zou krijgen, kwaad kan het echter nooit om een led op deze manier ' extra' te beschermen  ;) ;D

@Peter: Beide schakelingen, die van Klaas en mijn ontwerp van steeds 2 leds in serie voldoen goed.
Deze dus:



https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leds_1.jpg

De bedoeling is dat de led saangestuurd worden met een A-stabiele multi vibrator die met een frequentie tussen 1 en 3 Hertz de leds om de beurt laat branden.

Als alles klaar is laat ik zien wat eruit gekomen is.
Een ieder bedankt voor de tips bij deze.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse AHOB in H0
« Reactie #39 Gepost op: 23 October 2007, 08:18:47 »
....maar hoe dan ook ik neem voor de zekerheid extra diodes op in een schakeling in geval de led sperspanning aangeboden zou krijgen, kwaad kan het echter nooit om een led op deze manier ' extra' te beschermen  ;) ;D
Peter,

je bent te voorzichtig. Als 2 leds anti-parallel staan beschermen ze elkaar. Zo lang je er voor zorgt dat de sperspanning onder de 5V blijft voldoe je aan de specificaties en zal er niks stuk gaan.
Een bewijs hiervoor zijn de 2-kleuren leds. Dat zijn eigenlijk 2 leds in 1 behuizing, een rode en een groene anti-parallel en verder niks. Als de fabrikanten deze "gok" durven te nemen, waarom zouden wij dan moeilijker doen?

Maar we horen wel wat je er van gaat maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Nederlandse AHOB in H0
« Reactie #40 Gepost op: 23 October 2007, 12:31:08 »
@Peter: Beide schakelingen, die van Klaas en mijn ontwerp van steeds 2 leds in serie voldoen goed.
Deze dus:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leds_1.jpg

Waar ik mij, als consument, zorgen over zou kunnen maken is dat je onnodig veel componenten gebruikt en vooral dat je een draad teveel gebruikt. Dat is mechanisch en het is niet zozeer de vraag of, maar wanneer die het begeeft.

Met de oplossing met twee leidingen zou je misschien de boom als leiding kunnen gebruiken en een sleepcontact voor de tweede leiding. Of misschien is het mogelijk om de twee kanten van de boom elektrisch te scheiden; dat kun je ook meteen de SMD-diodes tussen die twee zetten.

Hoe het allemaal mechanisch uit zou moeten komen te zien, daar heb ik mogelijk nog minder verstand van dan van elektronica, maar het zijn maar een paar ideeën hoe je - naar mijn idee tenminste - een beter product op de markt zou kunnen zetten.

En eerlijk gezegd begrijp ik niet je weerstand tegen het maken van een kleine testopstelling, zodat je Klaas' idee kunt bewijzen of weerleggen. In mijn werk is voor mij persoonlijk "het voldoet" niet goed genoeg, maar soit, dat moet een ieder voor zichzelf uitmaken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Nederlandse AHOB in H0
« Reactie #41 Gepost op: 23 October 2007, 12:52:12 »
Misschien is het wel mogelijk om beide bomen te maken van dubbelzijdig printplaat. Als je die dan ook nog electrisch van elkaar scheidt heb je de beschikking over vier geleiders.
't Is maar een idee hoor.

Mvg: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Nederlandse AHOB in H0
« Reactie #42 Gepost op: 23 October 2007, 13:49:58 »
De AHOB van NZH worden geleverd met een simpel schemaatje om de 7!! ledjes te laten knipperen.  Simpel ictje wat weerstandjes en condensatortje op een printplaatje. Ik was 13 euro kwijt voor 2 luxe europrintjes met componenten en aan sluitblokjes.

Als je het aantal losse componenten van de AHOB in acht neemt val de prijs errug mee . De schaalgroote is goed , de afwerking idem. De levertijd loopt al op.
Foto's ?  op www.trainspecials.com onder NZH modellen. ook te koop op Eurospoor! ;D
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

MRP_Peter

  • Gast
Re: Nederlandse AHOB in H0
« Reactie #43 Gepost op: 23 October 2007, 16:49:46 »
Beste Peter,

Het is voor mij niet alleen een punt van ' het voldoet ', ja als basis-test opstelling qua werking wel.
Dat wil nog niet meteen zeggen dat de basis opstelling een definitief produktieconcept is, bij lange na nog niet zelfs.
Nadat een basis-opstelling gemaakt is gaan de verfijningen aan het te maken produkt verder, net zolang totdat hetgeen wat be-oogd is, bereikt wordt.

Ook ik prefereer hierbij om zo min mogelijk componenten te gebruiken, zolang het de kwaliteit en de werking van het te maken produkt niet nadelig be-invloedt.
Bij de maak van een produkt overigens worden veel dingen onder de loep genomen en nauwkeurig gevolgd wanneer een produkt- of deel daarvan in de duurtest gaat.

@ Klaas: Jouw schema reduceert het draden aantal naar de slagboom toe tot zelfs een enkele, bij deze dank.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse AHOB in H0
« Reactie #44 Gepost op: 23 October 2007, 19:14:08 »
@ Klaas: Jouw schema reduceert het draden aantal naar de slagboom toe tot zelfs een enkele, bij deze dank.

En als je het eerder genoemde idee om de boom elektrisch te scheiden uit kunt voeren, dan kan het zelfs met nul draden. ;D

Ik realiseer me dat er tussen het maken van een schema en het uitvoeren daarvan binnen een beperkte mechanische ruimte nog een hele weg ligt. Zeker als je dat ook nog eens in serieproductie wilt gaan maken.

Het probleem was voor mij overigens niet nieuw. Op het "oude forum" hebben we er ook al eens over gediscussieerd, en toen zijn we er niet uitgekomen. Een paar maanden geleden ben ik zelf begonnen met het bouwen van een AHOB. Dat project is door allerlei andere activiteiten een beetje in de vergeethoek geraakt, tot dit draadje me er weer met de neus op drukte. Net als Peter Korsten had ik altijd het idee dat ik voor de toplamp van de boom een bruggelijkrichter nodig had. Tot ik deze week ineens een brainwave kreeg die 2 diodes bespaart. Lijkt op zich niet veel, maar als je bedenkt dat het allemaal bijna onzichtbaar weggefrot moet worden tussen 2 plankjes van 2 mm breed, is het toch een belangrijke besparing.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.