Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 14:18:26
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 13:39:10
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 13:29:43
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door erbink
Vandaag om 13:24:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 13:24:12
Fleischmann rijtuig 5896 door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:17:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 08:59:11
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 06:55:16
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03

Auteur Topic: Baanplan Ruhrgebied  (gelezen 52739 keer)

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #105 Gepost op: 16 October 2015, 16:45:21 »
@ Tijgernootje:

De stijging is 3% overal.

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #106 Gepost op: 23 October 2015, 16:23:01 »
Als je trouwens dit plan zo gaat uitvoeren dan zou ik wel zorgen voor rand beveiliging aan je zijkanten van je baan,je rails ligt daar wel erg dicht aan het randje en dat vraagt om ellende.

Ja, daar heb je gelijk in. Daarvoor moet met de bouw een 'ravijn beveiliging' voor komen  (y)

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #107 Gepost op: 23 October 2015, 17:03:18 »
Zo, na wat antwoordjes nu toch ook nog even m'n aanwinsten van Eurospoor vandaag. Ja, je wilt je toch langzamerhand gaan voorbereiden op de start van de bouw, voor zover het baanplan naar mijn idee nu voldoet.
Dus meters en meters aan spoorrails aangeschaft. Plus nog wat essentiële gebouwen.

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #108 Gepost op: 30 October 2015, 16:17:32 »
Momenteel heb ik eigenlijk twee 8-tjes ontworpen voor de baan. Twee vrijwel gelijk lopende sporen die samen komen op een hoofdstation en in het schaduwstation een doorlopend spoor heeft met 4 opstelsporen. (bij nr. 2 komt een stuk flexrail) (de rijrichting voor elk spoor met rode peilen A & B aangegeven)

Nu wil ik gaan denken aan een stuk rangeerterrein naast het hoofdstation, en dan bijvoorbeeld bij nr. 5 een wissel leggen die weer bij nr. 1 op het hoofdspoor terugkomt. Hoeveel sporen het rangeer terrein krijgt weet ik nu nog niet.

Bij nr. 3 wil ik een aftakking maken voor een lokdepot wat verder naar rechts loopt richting nr. 4. De loks rijden dus achterwaarts het lokdepot in, rekening houdend met de algemene rijrichting op de baan. (Alleen nog niet denk ik klaar met hoe een lok vanaf elk spoor te wisselen op het hoofdstation?)

Wat vinden jullie ervan?

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #109 Gepost op: 30 October 2015, 22:23:48 »
Eigenlijk spreek je niet van een acht als alle vormen gecamoufleerd worden door bebouwing en industrie.

Als je de baan op tafelhoogte/of kijkhoogte zoals bij modulebanen bouwt zie je daar vrijwel niets van.

Als ik me de juiste voorstelling bij maak lijkt het mij een goede opzet.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #110 Gepost op: 31 October 2015, 11:42:51 »
Bedankt voor je commentaar!

Hieronder een eerste schets voor het rangeerterrein (C) zoals het dan aftakt. Het is niet volledig uitgewerkt, maar meer een idee.
Misschien wil ik het nog wel een klein beetje naar rechts opschuiven, zodat er in gebied B ruimte is voor goederenloodsen. Dat zou dan wat mij betreft een mooi geheel vormen qua gebouwen tegenover het hoofdstation (op plaats A).
D is dus de plek voor het lokdepot, waarover ik nog niet uit ben.
Op E zie je een mogelijkheid om via de Engelse wissel op het rangeerterrein (C) dan een verbinding te maken met het hoogovengebied (wat nog helemaal niet ontworpen is nu, maar wel het grote thema wordt op de baan.

Het rangeerterrein kan dan treinen plaatsen voor verder vervoer vanaf de hoogovens (kokillen, torpedowagens etc. etc), of ander transport van goederen laten aankomen voor de stadsbewoners. Ik moet alleen goed nadenken over wat rangeermogelijkheden voor de 3 sporen tezamen.
Misschien heeft iemand daar eenvoudige ideetjes voor?

Verder nog suggesties en commentaar?

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #111 Gepost op: 31 October 2015, 20:52:38 »
In jouw tijdperk kun je aan de gang met wagondraaischijven.

Dan kan je bij elke hoek van een fabrieksdeel komen en biedt vele rangeermogelijkheden.

Kijk goed naar wat voor en hoeveel wagons je parkeert overal en zorg dat de rangeersporen lang genoeg zijn.

Beter een spoor minder van de 3 en 2 sporen wel goed gelegd dan 3 niet goed gelegd.

Je kan ook afwisselen met de breedte tussen de sporen. of ietsjes schuin van het hoofdspoor laten lopen.

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #112 Gepost op: 04 November 2015, 16:53:18 »
Hoi Koen, het is inderdaad een goed idee om de rangeersporen niet parallel te leggen met die van het hoofdstation, maar het aangezicht 'te breken'. Zo word het spannender, en bovendien kun je binnen het rangeerterrein idd ook variëren.
Dus iets om verder uit te werken.

Ik werk ondertussen ook door om globaal m'n andere ideetjes te verwerken over heen en weer verkeer, om zo een actief sporenplan te maken. Maar dat duurt nog even.
Eerst nog Houten dit weekeinde.

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #113 Gepost op: 05 November 2015, 12:36:25 »
Als de bunde onmiddelijk rechts van "A" de stationssporen zijn, zou ik die in een flauwe boog leggen (boog richting "A")
De rangeerbundel inderdaad iets meer naar rechts laten afbuigen om meer ruimte te krijgen op "B".
Doordat je meer ruimte krijgt kan je de sporen ook iets "speelser / organischer" neerleggen en niet strak afgelijnd naast elkaar.

Eenzelfde zou ik doen met het spoor naar "D" dat ik meer naar de voorgrond zou laten afbuigen. Je kan het stukje paradespoor vooraan even dubbelporig de tunnel in laten draaien om het er iets verder terug te laten uitkomen voorbij de loods.

Mijn inbreng, maar je doet er zelf je ding mee. Het is jou baan.
Succes ermee.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #114 Gepost op: 07 November 2015, 14:06:24 »
Hoi Frans, inderdaad rechts van "A" zijn de station sporen die nu heel erg symmetrisch naast elkaar liggen. Maar dat verandert in de praktijk wel, omdat er bij het station natuurlijk ook perrons komen, die vast en zeker breder zijn dan zoals ik het nu met SCARM getekend heb. Dat kan al meer speelsheid geven (met flexrail).

Het rangeerterrein + "B" is nog een open kwestie.

Om bij "D" verder te spelen met het ontwerp, wil ik eerst nog 2 andere noten op mijn zang ontwerpen, en die dan binnenkort plaatsen.

Hoi Koen, ja ik heb al eens vaker met de gedachte gespeeld voor wagondraaischijven. Alleen dan wel goed nadenken over posities gebouwen (+ruimte)

Bedankt weer voor alle suggesties!
« Laatst bewerkt op: 07 November 2015, 14:08:51 door Erwinmk »

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #115 Gepost op: 07 November 2015, 14:58:09 »
Voor het Bahnbetriebswerk lees ik momenteel dit tijdschrift.

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #116 Gepost op: 14 November 2015, 12:56:21 »
Van de week en vooral vandaag verder gegaan met het plannen van een rangeergebied, en ook alvast e.e.a. voor het Bahnbetriebs Werk (lokdepot).

Rijrichtingen zoals gepland staan met witte pijlen in de onderstaande afbeelding aangegeven.

Rangeergebied: vanaf de hoofdlijnen komen goederentreinen binnen op sporen nrs. 1 en 2. Langs spoor 2 staat een goederenloods (B) (nu ingetekend eenvoudig op maten van de Vollmer loods art.no. 47540). Op spoor 1 rijdt een lok binnen met andere goederen. Rondom beide sporen is voldoende ruimte voor scenery te bouwen en het verdere transport naar de stad/industrie uit te beelden.
Nr. 6 is een Engelse wissel, die het toelaat naar spoor nr. 7 te gaan om vanaf de sporen 1 & 2 diverse wagons in andere formatie klaar te zetten voor een volgende reis. Hoe komen die wagons daar?
Bij nr 5 zie je een ovaaltje in wit aangegeven, dat kan een Faller draaischijfje worden (voor wagons normaal), waarover vanaf spoor nr. 4 uit een loodsje een kleine rangeerlok (Köfje) diverse wagons kan wegnemen van de sporen 1 & 2 naar spoor nu genummerd 7. (Wanneer spoor 1 helemaal vrij is, kan zelfs de lok daar zijn weg nemen richting het Bw!
Rangeerspoor 3 komt helemaal vanaf punt A rechts op de baan, waar ik een kolenmijn wil opzetten. Hier in beeld zie je bij AA dat spoor weer terugkomen, richting het hoogovensgebied. Ondertussen kan op spoor 3 dus kolen gelost worden voor diverse doeleinden: stadsverwarming in elk huis, kolen voor de cokesfabriek en natuurlijk zijn we ook vlakbij het Bw.

Bahnbetriebs Werk: momenteel al enigszins aangegeven. Gebouw C (oranje) is een lokloods voor 3 locomotieven (Vollmer art.nr. 7609) en qua oppervlakte aangegeven in roze de grote bekolingsinstallatie (D) (Kibri art.nr. 7442). D is dus vlakbij losspoor 3 voor kolen! (spoor 3 mag nog anders lopen met een bochtje, wanneer er nar links tot aan spoor 2 bijvoorbeeld nog iets tussen gebouwd kan worden?).
Verder rudimentair wat sporen gelegd naar voren van de tafel, zoals gesuggereerd in eerder commentaar (tunnelingang 8 dus eerder!), waar andere Bw-werkzaamheden kunnen plaatsvinden. Maar dat is nog niet bedacht nu precies.

Wat vinden jullie ervan? Graag reacties!!!!  ;D

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #117 Gepost op: 14 November 2015, 16:30:16 »
Hoi Erwin,

Dit is een stap in de goede richting.
Naar mate je meer invulling vindt wat betreft de industrie en wat er ter plekke gedaan wordt aan rangeerwerkzaamheden, groeit het aantal rangeerpuzzeltjes in je baan. (y)

Ga zo door. :)

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #118 Gepost op: 15 November 2015, 12:30:23 »
Hai Koen, ik denk dat spoor 7 en 3 nog wel een wisselverbinding zullen krijgen om de rangeerlok weer naar 1 & 2 te laten komen.

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #119 Gepost op: 15 November 2015, 15:10:58 »
Voor het verdere rangeren met alle mogelijkheden van het hoogoven terrein wacht ik nu even met plannen maken. Ik had overigens al eerder een linkje gegeven hier, waarmee je ziet dat je volgens mij op een relatief klein gebied op de baan, veel voor dat hoogovenbedrijf kan realiseren qua spoor ideetjes: http://ironbelt.net/TheIronBelt.pdf.

Nu ga ik eerst aan de slag met 2 andere stukken van de baan, op uiterst links en rechts.