Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 22:54:41
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 22:52:17
Station Roodeschool door MOVisser
Vandaag om 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
Vandaag om 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
Vandaag om 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:47:19
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:39:14
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 21:29:49
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
  

Auteur Topic: Baanplan Ruhrgebied  (gelezen 51833 keer)

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • TT
    • Michel Zethof
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #15 Gepost op: 26 February 2015, 15:49:09 »
Bij stap 1 ben je meteen van H0 naar N gegaan. Heb je ook nog overwogen om TT te nemen? Daarmee kan je ook veel kwijt op een baan van 1,1 m diepte. Je kan nog goed gedetailleerd werken en er is genoeg te vinden in jouw thema.
Zomaar een suggestie.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #16 Gepost op: 26 February 2015, 17:06:39 »
Hallo Michel, nee ik heb TT niet overwogen. Of dat terecht is of niet....  Het belangrijkste voor mij was om voor spoor-N te gaan om op de beschikbare ruimte zoveel mogelijk uit te beelden. En dan is N dus nog beter om allerlei megalomane plannen te willen verwezenlijken.  :P

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #17 Gepost op: 26 February 2015, 19:11:40 »
Oh jemig!.... als ik het er nou toch over had dat het tegenoverliggende deel van de kamer thans bezet is met een computer en wargame-schildertafel en die nu eens omdraai in de opknapbeurt van de kamer (nieuw schoon vloertje, etc., alvorens een tafel te bouwen voor de modelbaan), en m'n goede moedertje zegt: lieve jongen  ::) waarom bouw je daar dan niet je baan? Heb je toch meer ruimte!  :-X
Ja inderdaad, dan kan de hele baan zelfs 1,10 mtr diep zijn en qua lengte tussen 4,00 - 4,20 meter lang zijn!!!  (y)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #18 Gepost op: 26 February 2015, 19:33:24 »
Wanneer ik nu nog steeds blijf uitgaan van het mij voorgenomen baanplan uit het eerste deeltje van de serie  Kleine Modelbaan Serie op pagina 35, dan heb ik dus aan weerszijde elk 75 centimeter extra.

Laat ik dan zeggen dat ik het originele baanplan op pag. 35 enigszins geweld aan wil gaan doen, maar hierover later (plus een scan van dit plan komend weekeinde).
Links en rechts kan ik dus uitbreiden met keerlussen onder een gebergte (links en rechts), terwijl ik op deze hoogtes bijvoorbeeld links een kolenmijn en groeve kan plaatsen. En waar het originele ontwerp eindigt links, naar de overgang verder de rivier de Ruhr kan plaatsen (geeft spannende brug mogelijkheden in het landschap).
Rechts kan ik dan het station op het hogere niveau wat nu ontworpen is heel simpel tegen de achterkant van de baan verder doortrekken naar het extra deel van mijn baan. Hier kan dan bijvoorbeeld een agrarisch deel worden weergegeven, met stukje dorp en vakantiedeel.
Extra baandelen links en rechts verschaffen dus naast de hoofbaan voor interlokaal groot verkeer via hoofdstation, de mogelijkheid hierachter te rangeren, maar ook klein verkeer te maken richting wingebieden, met treinen die terugkeren naar fabrieken in de stad bij het hoofdstation. Rangeerwerk ook om verder via interlokaal verkeer andere stukken van Duitsland te voorzien van kolen, bier, meubels, etc. ,etc.

Het 10-jarenplan is weer uitgebreider geworden  ???
« Laatst bewerkt op: 26 February 2015, 19:36:26 door Erwinmk »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8798
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #19 Gepost op: 26 February 2015, 22:01:59 »
Hoi,

Kijk even hier over de beschikbare ruimte: Beschikbare ruimte. 120 of 110cm is echt teveel wil je nog gedetaileerd kunnen werken in het midden van de plaat. Zelfde geldt voor de voorzijde. Hou een maximale breedte van 60 tot 80cm dat is toch wel een maximale armlengte.

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #20 Gepost op: 27 February 2015, 15:25:38 »
Hoi Ronald, ik ga inderdaad terug in diepte en hou het ontwerp aan initieel op 90 cm. Ik heb de encyclopedie hier ook gelezen, en dat moet kunnen met een tafel/baan op zithoogte.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #21 Gepost op: 28 February 2015, 11:00:09 »
Hier N afbeelding van het baanplan wat tot inspiratie dient. In N is dat 2,50 meter bij 0,90 meter.


Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #22 Gepost op: 28 February 2015, 11:14:59 »
Ik wil er enige aanpassingen in maken, omdat vooral het grote emplacement direct achter het hoofdstation niet de mogelijkheid geeft een stationsgebouw hier te plaatsen. Ook aan de rechterzijde vind ik de brug die direct na de bocht komt iets te gekunsteld. Ook wil ik de 4 sporen die rechts uit het station weglopen verminderen naar 3 sporen, zoals ze het station binnenlopen links.

Ook heb ik aan beide zijde met 4 mtr lengte de gelegenheid om dus elk 75cm uit te breiden, of het geheel in bovenste afbeelding stukje naar links of rechts te verplaatsen, of te verlengen.

Die weerszijde uitbreidingen kunnen 2x een keerlus opleveren, waar opstelsporen kunnen komen. Dat maakt het mogelijk het tunnendeel achterop de tafel alleen te voorzien van doorlopende sporen. Dat tunneldeel is inderdaad erg smal om bij ontsporing bij te komen en nu dacht ik dat op te lossen door de stijle wand aan de voorzijde los te bouwen en weg te kunnen halen in geval van.


Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #23 Gepost op: 28 February 2015, 11:19:06 »
En dan hier een potloodschets op dezelfde schaal (26mm = 30cm) met de aanpassingen die ik voorlopig heb gemaakt.


Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #24 Gepost op: 28 February 2015, 11:48:31 »
Spoor 2 & 3 bij het hoofdstation kunnen grote interlokale treinen laten rijden. (Loks kunnen wisselen en vernieuwd worden via diverse wissels, richting spoor 8 - lokdepot)

Spoor 1 herbergt lokaal klein verkeer, welke via een bocht links omhoog gaat naar de achterzijde van de tafel (nog niet verder uitgewerkt / station in originele plan wordt verlegd naar uitbreiding op rechts).

Vanuit spoor 1 kan men in de bocht links ook op spoor 2 komen die via de baan dan helemaal rechts uitkomt via een wissel naar de goederen en rangeersporen 5, 6 & 7. (Spoor 5 doortrekken op zelfde lengte?)  (Alle sporen hebben een lengte van zo'n 70 centimeter)
Aan het einde van 5, 6 & 7 komt ontkoppelingsmogelijkheid voor de loks. Die kunnen alvast terug naar het lokdepot (spoor 8) via wissels.

Spoor 4 dacht ik als opstelmogelijkheid (met gebouwtje?) voor rangeerloks (kleine diesellokjes) die op 5,6 & 7 wagons kunnen ophalen en naar het industriegebied kunnen brengen. (Rechts van spoor 8) Hier staan fabrieken die elk hun specifieke materialen nodig hebben, of producten willen verschepen. (Ook via uitloop van rangeerterrein naar interlokaal verkeer op sporen 2 & 3)

Misschien nog aan het begin van het hoofdstation wissels aanbrengen tussen sporen 1, 2 & 3?
« Laatst bewerkt op: 28 February 2015, 11:55:16 door Erwinmk »

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #25 Gepost op: 28 February 2015, 12:03:44 »
hallo Eric,

Ik heb toch wat overwegingen bij het sporenplan.
Het geheel is erg veel rail en wissel.
De natuurgetrouwheid is toch wel beperkt als je het rangeergedeelte een boog van 180 graden laat maken in een zeer korte draai.
Ook internationale treinen is nogal ambitieus, je zou bv wel met koersrijtuigen kunnen gaan rijden.
Bedenk : "less is more"   en dat geldt dan ook toevallig voor je portemonnee.
succes,
jandcargo

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #26 Gepost op: 28 February 2015, 12:53:27 »
Bedankt Jan, kom ik op terug.
Ben ook benieuwd naar de commentaren van anderen  :)

(Less is more... ja, de megalomane plannen van een beginner  8)  )

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #27 Gepost op: 28 February 2015, 13:15:25 »


Teveel wissels: stel ik laat de rood omcirkelde wissels vallen. Is dat dan al een besparing?
De verderop in de bocht rechts liggende wissels vervullen namelijk al dezelfde functie.

Onrealistisch rangeren: het industriegebied omcirkeld in blauw is inderdaad een geforceerde greep.
Als ik dat nou schrap en overbreng naar de sporen 5 t/m 8 ( en dus 8 verwijder als lokdepot straat en die ergens anders heen breng)? Is dan het ontwerp van sporen 5 t/m 8 acceptabel wanneer ik juist daar de industrie plaats?
De sporen dienen dan wel wat verder uit elkaar te liggen voor de gebouwen, maar het geeft wel weer de topografie meer realiteit als in 1920-1935 de industrie direct dicht tegen de stad aan ligt.
Spoor 4 kan dan bijvoorbeeld nog steeds dienen voor opstelling van rangeer loks.

Koerstreinen: ik dacht bij de term interlokaal verkeer inderdaad aan passagierstreinen die zich tussen grote Duitse steden verplaatsen (Ruhr naar Hamburg, Münster, Berlijn, München (die kanten op), dus niet internationaal grensovergaand verkeer.
Dan kun je toch wel een trein samenstellen met een grote stoomlok + 3 passagierswagons?

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #28 Gepost op: 03 March 2015, 16:32:16 »
Niemand anders met commentaren, c.q. suggesties op basis van het huidige plan?

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #29 Gepost op: 03 March 2015, 19:26:31 »
Gewoon gaan bouwen  ;D
Mijn baan waar ik al te lang mee bezig ben door tijd gebrek is in de loop der jaren steeds aangepast.
Van het bestaande ontwerp is allen het station nog redelijk gelijk, omdat die rails ook al helemaal klaar is.
Maar van de baan zelf is veel verandert, ook door test rijden en andere ideeën die je tegenkomt.
En ik denk dat dit bij veel van de modelbouwers gebeurt
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II