Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen
door
Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet
door
Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West
door
wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0
door
Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool
door
Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in 0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Volgende
- [
1
]
2
3
...
20
Omlaag
Auteur
Topic: NS 8100 in 0 (gelezen 72223 keer)
1795
Offline
Berichten: 1483
NS 8100 in 0
«
Gepost op:
23 februari 2015, 07:53:25 »
Zoal enkelen gezien hebben op Rail, heb ik een etsplaat van een NS8100 gemaakt, omdat ik dat zelf een mooi lokje vind.
Nu had ik nog een etsplaat over, maar die is op Rail al op van eigenaar verwisseld.
Is geen complete kit, dak en ketel zijn simpele plaat, die heb ik niet mee laten etsen, is makkelijk uit plaat te knippen.
Alle versies zijn te maken, dus oude SS versie (Breda), kleine waterkasten, klein machinistenhuis, tot en met de laatste NS versie (Tilburg), vergroot machinistenhuis en vergrote waterkasten. Daartussen alle varianten, zelfs met trambuffers.
Ik zal hier verder foto's plaatsen van de vorderingen, en misschien komen er nog meer van anderen..
«
Laatst bewerkt op: 24 februari 2015, 19:34:29 door guest7823. Reden: spatiering afbeeldingen aangepast
»
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
FritsT
Offline
Berichten: 9605
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #1 Gepost op:
23 februari 2015, 19:04:03 »
Geheel onvoorbereid ben ik ook aan het bouwen geslagen. Al snel had ik door dat ik me beter eerst even had kunnen verdiepen in al de varianten. Maar ik ben gewoon begonnen en het blijft soldeer, dus alles kan weer uit elkaar. Ik ben ondertussen wel begonnen met het inwerken en heb alle foto's uit het boek van Paul Henken goed bestudeerd.
Klinknagels persen en het maken van het frame/voetplaat....altijd goed. Vooralsnog had ik gekozen voor versie met de korte waterbakken en rechte achterkant. Een stuk afzagen van een buis van 28 mm kon ook geen kwaad.
Even naast zijn grotere broer.
«
Laatst bewerkt op: 23 februari 2015, 19:06:40 door FritsT
»
Gelogd
1795
Offline
Berichten: 1483
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #2 Gepost op:
24 februari 2015, 19:28:56 »
op rail dus wat verder gekomen:
«
Laatst bewerkt op: 24 februari 2015, 19:34:59 door guest7823. Reden: spatiering afbeeldingen aangepast
»
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
FritsT
Offline
Berichten: 9605
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #3 Gepost op:
24 februari 2015, 19:46:29 »
De bedenker van dit project was dit weekend geconcentreerd aan het werk en onnavolgbaar snel...
Gelogd
guest7823
Gast
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #4 Gepost op:
24 februari 2015, 20:16:07 »
Hmmmm, op een beurs EN dan snelbouwend. Een echt wonderkind
Gelogd
Besselspoor
Offline
Berichten: 5013
Team Mitropa - OHMB
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #5 Gepost op:
24 februari 2015, 22:41:08 »
Da's nou multitasking, Paul
Maar het wordt een verdraaid knap lokje zo! Ik ben vooral benieuwd hoe het drijfwerk uitkomt, ik vind dat in H0 erg lastig bij deze lok en aan de vertraging van MK te zien ben ik niet de enige. Ik raak wel steeds meer overtuigd van de voordelen van bouwen in messing.
Gelogd
RETROBAHN A.G.
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #6 Gepost op:
24 februari 2015, 22:47:51 »
Tis wel een liefje.
Nou nog vrolijke staatspoor kleurtjes er op
Gelogd
guest7823
Gast
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #7 Gepost op:
25 februari 2015, 17:36:26 »
Citaat van: Besselspoor op 24 februari 2015, 22:41:08
Da's nou multitasking, Paul
Jij bedoelt "praten en breien tegelijk" Zo iets dus?
Martin Boogaard (ook) tijdens Rail 2015
«
Laatst bewerkt op: 25 februari 2015, 17:39:51 door guest7823
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9605
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #8 Gepost op:
25 februari 2015, 18:51:40 »
Ik heb me gisteren verdiept in het locnummer...het wordt de 8102. Rechte achterkant, rechthoekige waterkasten
Nu bouwen.
Zoals eerder gezegd, er is alleen een etsplaat en veel onderdelen en/of plaatwerk moet nog zelf worden gemaakt.
1. Boven de bufferbalk loopt nog een strip. Ongewoon, maar goed te maken. L-profiel 4x4 en bijvijlen toto die aansluit aan de zijkanten.
Aan de binnenkant van dit profiel wordt de bufferbalk gesoldeerd.
2. Frameplaten
Ik heb nog geen idee hoe het gaat uitpakken, maar ik heb ter bevestiging van de frameplaten een TT profiel gebruikt. Lijkt me iets steviger dan dat ik de frameplaten "koud" op de voetplaat soldeer.
Ook maar gelijk een tussenschot om de juiste afstand te bepalen. (vrijlopende hornblocks)
3. Constructie frameplaten/assen
Wie al eerder een Engelse kit heeft gebouw, zal dit herkennen.
4. Eerste keer op zijn pootjes
«
Laatst bewerkt op: 25 februari 2015, 18:57:40 door FritsT
»
Gelogd
FredH
Offline
Berichten: 141
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #9 Gepost op:
25 februari 2015, 19:09:37 »
Ik dacht dat het de 8126 ging worden.... Maar bij de 8102 kan ik de kunst mooi van je afkijken ;-)
Fred
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9605
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #10 Gepost op:
25 februari 2015, 19:54:52 »
@Fred,
8126... bijna. Ik had de 27 in gedachten, maar die blijkt een schuine achterkant te hebben en die vorm maakt Edwin al. Dus voor de variatie.
En van de 8102 zijn ook foto's van alle zijden te vinden in het boek van Paul Henken.
Wat waren jou motieven om ook dit nummer te gaan bouwen?
Ga niet teveel af op wat ik hier neerzet. Ik bouw weer zonder voorstudie en kan dus makkelijk fouten maken die in een later stadium pas duidelijk worden. Maar ja, ik probeer natuurlijk het in ene goed te doen. En voor het oplossen van diverse constructies zijn natuurlijk ook meerdere mogelijkheden. Ben benieuwd naar jouw aanpak. Overigens ook naar die van Edwin want hij was supersnel met het bouwen afgelopen weekend en ik heb nauwelijks/niet de tijd gehad om te gluren. Maakt het allemaal wel lekker spannend.
Nog even een aanvulling (zonder foto): de vertikale strip onder zijkant van de voetplaat heb ik verstevigd met een L-profiel 1x1 en 1,2 mm vanaf de zijkant. Dus eerste dit profiel er op gezet en daarna de zichtbare zijkant.
«
Laatst bewerkt op: 25 februari 2015, 20:00:13 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9605
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #11 Gepost op:
25 februari 2015, 20:53:30 »
De kap moet straks vast aan het onderstel. Aan de binnenkant van de kap maak ik diverse L-strips waarin ik een tapje zet. Dan vanaf de onderkant met een M1,4 boutje aan elkaar.
Hier de 2x6 strip (1,0 mm dik) aan de achterzijde van het machnistenhuis. Tapjes moeten natuurlijk nog komen.
Van de hak op de tak...de watertanks.
Daarvoor heb ik U-profiel 12x4 genomen. Wat zagen en vijlen en de dikte komt overeen met het plaatwerk. Bovenkant ietsje verdiept. Zo strak als...
Genoeg voor vandaag, wordt vervolgd.
«
Laatst bewerkt op: 25 februari 2015, 20:56:39 door FritsT
»
Gelogd
FredH
Offline
Berichten: 141
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #12 Gepost op:
25 februari 2015, 21:29:59 »
Mijn argumentatie voor de 8102 was, naast dat ik de versie met korte waterbakken mooier en authentieker vind, ook de aanwezigheid van goede foto's van beide kanten in het boek van Henken en de inzetbaarheid tot 1955. Daardoor prima te combineren met allerlei dieseltjes zoals de grote sik en met de NS 8800. Ik maak dan wel de versie met stalen bufferbalk, dus na 1930.
Overigens zit ik nog in het stadium van het bijeensprokkelen van onderdelen. Wim Wolters heeft helaas niet alles meer.
Ik meen gezien te hebben dat Edwin T-profielen langs de sleuven voor de hornblocks heeft gesoldeerd. Gebruiken jullie verschillende?
Gelogd
1795
Offline
Berichten: 1483
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #13 Gepost op:
25 februari 2015, 21:36:23 »
ik heb inderdaad T-profielen in de sleuven voor de hornbloks gesoldeerd. Of dat DE manier is???
Ik had nog geen hornblok houders binnen van Slaters, en de gaten/sleuven die in de frameplaten zitten zijn te groot voor de slaters hornbloks, maar ik wilde wel verder toen..... (ongeluldig, ik weet het)
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
Pauldg
Offline
Berichten: 6485
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #14 Gepost op:
25 februari 2015, 21:46:03 »
Ongeduldig hoop ik
Gelogd
Boomshanka!
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Volgende
- [
1
]
2
3
...
20
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in 0