Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
Vandaag
om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
Vandaag
om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Rick
Vandaag
om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 14:30:11
Bauarbeiten im gange
door
MOVisser
Vandaag
om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
AP3737
Vandaag
om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:26:46
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:45:04
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:07:40
Br 38 Piko Superen.
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:27
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad (gelezen 7561 keer)
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad
«
Reactie #15 Gepost op:
01 February 2010, 15:09:06 »
Als ik de schakeling ga gebruiken, zal dat zijn voor een Nederlandse baan in de jaren '70. Dus tegelijk oranje + rood kan niet.
Inderdaad vreemd dat in Nederland nooit oranje voorafgaat voor groen. Volgens mij is dat alleen maar beter t.b.v. de verkeersdoorstroming. Aan de andere kant heb ik als het licht rood is, m'n auto in z'n 1 staan en m'n voet boven het gaspedaal zodat ik gelijk kan wegrijden als het groen is.
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26642
Re:Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad
«
Reactie #16 Gepost op:
01 February 2010, 16:52:18 »
Het Duitse systeem heeft ook een nadeel. Je ziet vaak dat automobilisten een voorschotje nemen en al gaan rijden als het geel (niet oranje) bij het rood verschijnt. Dat is niet de bedoeling, en volgens een verkeersdeskundige waar ik een aantal jaren mee heb samengewerkt is dat dan ook de reden dat dit in Nederland nooit is ingevoerd.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad
«
Reactie #17 Gepost op:
02 February 2010, 12:31:48 »
Over de spanningsregelaar: op de volgende site heb ik het schema gevonden:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.html
Maar hoe ziet de schakeling eruit als je van 14 naar 9 V wilt?
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26642
Re:Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad
«
Reactie #18 Gepost op:
02 February 2010, 17:39:23 »
Citaat van: Overlast op 02 February 2010, 12:31:48
Maar hoe ziet de schakeling eruit als je van 14 naar 9 V wilt?
Hetzelfde.
Maar denk wel om de warmteontwikkeling. De afgevlakte spanning na de gelijkrichter is ongeveer 20V als je uitgaat van een wisselspanning van 14V.
Die 20V moet je reduceren naar 9V, bij een maximale stroom van 0,5A. Er wordt dus ongeveer 5,5W aan warmte opgestookt in de 7809, en daarvoor moet je hem beslist op een koelblikje monteren.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad
«
Reactie #19 Gepost op:
02 February 2010, 17:58:11 »
Nooit geweten dat wanneer je wisselspanning d.m.v. een gelijkrichter naar gelijkstroom afvlakt, je een hogere gelijkspanning krijgt.
De spanningsregelaar geeft dus ongeacht de trafospanning 9 V af?
Bedankt voor de tip!
Ik heb de print nog eens goed bekeken. Er zit een soort schakeling op als op de eerder genoemde site:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000030.GIF
Bron:
www.cicuitsonline
Op mijn print is de schakeling zo:
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/000030-1.gif
De 7805 zit trouwens aan een koelelement vast. Is het niet simpel op te lossen door C1 en C2 te vervangen door 2 Elco´s met een hogere waarde bijv 1000 µF? Of wordt de spanningsregelaar te heet?
Maarten
«
Laatst bewerkt op: 02 February 2010, 19:58:31 door Overlast
»
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26642
Re:Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad
«
Reactie #20 Gepost op:
02 February 2010, 19:16:18 »
In dat tweede schema zit iets heel idioots. Een elco in serie met een diode, dat gaat niet werken.
Weet je zeker dat het zo zit?
Een spanningsregelaar geeft aan de uitgang altijd de spanning die er op staat. Daarbij mag de ingangsspanning alles zijn tussen 3V boven de uitgangsspanning, tot ongeveer 30V. Maar hoe hoger de ingangsspanning, hoe meer warmte er in de regelaar wordt ontwikkeld.
Wat de elco's betreft, welk probleem wil je oplossen door ze groter te maken?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad
«
Reactie #21 Gepost op:
02 February 2010, 20:03:19 »
Klaas, je hebt gelijk; natuurlijk klopt dat niet. Heb het schema aangepast. Waarschijnlijk zitten die diodes in de schakeling om de elco´s te beschermen bij het verkeerd aansluiten van de wisselspanning.
Waarom de elco´s een grotere waarde zouden moeten hebben, heb ik afgeleid van de omschrijving op de site.
www.circuitsonline.net
. Mijn kennis van electronica is niet bijster goed, dus ik bergijp ook niet van de functie van een elco in zo´n soort schema is.
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26642
Re:Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad
«
Reactie #22 Gepost op:
02 February 2010, 23:45:35 »
Dat schema klopt nog steeds niet. Ook nu staan er diodes in serie met de elco's, weliswaar aan de andere kant, maar zo werkt het ook niet.
Een elco dient om elektrische lading tijdelijk op te slaan, en de benodigde grootte is afhankelijk van de stroom die je nodig hebt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad
«
Reactie #23 Gepost op:
03 February 2010, 10:33:45 »
Volgens mij is het toch echt zo. Kijk maar eens:
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/IMG_0496-1.jpg
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/IMG_0499-1.jpg
Met rood heb ik de elco's omlijnd, met blauw de diodes.
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26642
Re:Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad
«
Reactie #24 Gepost op:
03 February 2010, 11:15:53 »
Jaja, maar dan moet je toch even verder kijken. Op de print staan de diodes en de elco's niet zuiver in serie met elkaar. Op het knooppunt zit ook nog het een en ander aangesloten, en dat verandert de zaak. Je moet in het schema wel alles meenemen wat relevant is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad
«
Reactie #25 Gepost op:
03 February 2010, 11:40:44 »
Je hebt wederom gelijk, Klaas. Ik had iets beter moeten kijken
.
Ik bedenk nu trouwens dat ik nog ergens een Carreratrafo heb liggen waarvan de gelijkspanningsuitgang instelbaar is, namelijk 8,5, 10 of 11,5 V.
Handig dat ik daar nu pas op kom... Maar goed, in ieder geval wat geleerd over spanningsregelaars.
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26642
Re:Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad
«
Reactie #26 Gepost op:
03 February 2010, 12:33:25 »
En als je er helemaal niet meer uit komt kan je altijd nog die stekkernetvoeding (518318) bestellen, die ze in de handleiding aanbevelen.
Voor die 8 euro hoef je eigenlijk niet te tobben.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad
«
Reactie #27 Gepost op:
03 February 2010, 12:58:08 »
De kosten zijn ook niet het probleem, ik wil het qua trafo's zo overzichtelijk mogelijk houden. Vandaar.
Heb gisteren de componenten t.b.v. jouw 'yellowkiller' gehaald. Binnenkort deze in elkaar solderen en eens kijken hoe het werkt. Ook ben ik erg benieuwd naar de werking van de overwegschakeling en natuurlijk alle andere functies die de print te bieden heeft.
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad
«
Reactie #28 Gepost op:
16 February 2010, 22:19:47 »
Vanavond eens een aantal zaken van de print uitgeprobeerd. Ik heb de print op 7,5 V gelijkstroom aangesloten, gaat prima. Ook niet zo gek, de spanningsregelaar 7805 verlaagd de spanning toch tot 5 V.
Veel lichteffecten zijn realistisch. De overweg knipperverlichting valt tegen: de leds lichten heel langzaam op. Is beter toepasbaar voor een kampvuur o.i.d.. Als ik trouwens een Ahob wil bedienen heb ik op z´n minst 5 leds per mast/slagboom nodig. Op de print zit voor de overweg maar een aansluiting voor 4 leds.
Omdat ik het eerder genoemde verkeerslichtprobleem met de schakeling van Klaas wil oplossen, komt er sowieso een tweede print bij. Hierop bouw ik dan gelijk een schakeling voor de knipperende overwegleds. Ook zal ik een mp-3-speler gaan gebruiken om een echt belgeluid te laten klinken. Nog eens kijken hoe ik dat qua schakeling ga doen. Zie ook dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19817.15.html
Kijk eens op de volgende link voor de mogelijkheden van de print:
http://www.youtube.com/watch?v=L6p8a1PvjeI
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Licht- en geluidsmodule 241053 - 89 van Conrad