Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f  (gelezen 7425 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f
« Gepost op: 18 februari 2015, 23:38:44 »
Aanleiding / inleiding
Een forumgenoot bood hem een paar jaar terug aan met een aantal andere duitse postwagens. Ik heb ze overgenomen en daar zat ook het model "Post4m-a/26 f" bij. Een zonderling in het rijtje van postwagens. Een stuurstandpostwagen die in keertreinen / pendeltreinen had moeten rijden. Na de ombouw van een standaard Post4m-a/26 naar Post4m-a/26 f (= van "führerstand) is het project nooit van de grond gekomen. Volgens de papieren bij de wagen is hij daarna relatief snel weer omgebouwd naar de oude configuratie.

Het blijft een leuk model op de modelbaan en geeft mogelijkheden  ;D Iets bijzonders op de baan.  (y) Nu kan je hem zo op de baan zetten maar met alle toeters en bellen is veel en veel leuker  ;D

Het model verdween in de collectie en niet op de baan.... Tot vorige week :) In het draadje van Ruud Schwarzburg-Neuffen-Bahn , kwam het model ter sprake. Hum... Had ik die ook niet? Jawel! En moest ik daar ook niet iets mee? JA! Daarom de daad bij de gedachte gevoegd.

Even iets van te voren over het tijdsbestek, het kan zijn dat er een tijdje tussen de delen van de ombouw zit. Dit omdat ik nooit zo'n hele sneller bouwer ben en ook omdat er mogelijk nog wat uitzoekwerk en nog onderdelen besteld moeten worden. Dat zal wat tijd kosten ;)

Wat gaan we doen?
  • - Front en sluitseinen inbouwen;
  • - Verlichting inbouwen;
  • - Interieur inbouwen;
  • - Digitaliseren;
  • - Wat verder nog in gedachten komt :) ;

Wat hebben we nodig?
  • - Het slachtoffer: de Sachsenmodelle Post4m-a/26 f ;
  • - 6x SMD Ledjes warmwit (3025 gebruikt);
  • - 4x SMD Ledjes rood (3025 gebruikt);
  • - 4x weerstandjes (gebruikt: 4,7 kOhm);
  • - 2x Stroomafnemers (gebruikt: Digirails)  ;
  • - 1x Ledstrip voor binnenverlichting (Gebruikt: Hufing-tronic) ;
  • - Decoderdraad rood, dikte 0,05mm2;
  • - Decoderdraad zwart, dikte 0,05mm2;
  • - Decoderdraad rood, koper;
  • - Decoderdraad zwart, koper;
  • - Esu Decoder FX met 6 uitgangen;
  • - Kristal Klear;
  • - Cocktailprikkers;
  • - Postzakken en pakketjes;
  • - Preisertjes postbeamtes;
  • - Verf: diverse kleuren;

Het slachtoffer:
Het model van Tillig / Sachsenmodelle uit de Deutsche Post Collection.

Foto geleend uit Ruuds-draadje.

Het begin:
Het openen van het model was voor mij nog al een toer. Achteraf gezien zou je aan de zijkanten kunnen openen en dan zou de gehele bovenkant loskomen. Ik heb nu met cocktailprikkers het dak losgemaakt van het rijtuig. Het dak ging met een klein beetje geweld los van de bak. Erg gemakkelijk ging het niet maar je moet even iets doorzetten. Nu kunnen we een kijkje nemen in de wagen:



Dat is een meevaller. Tillig / Sachsenmodelle heeft al een soort van interieur gemaakt. Dat scheelt een stukje werk. Ik was al bang dat ik heelveel zou moeten gaan maken. Nu zal het ook wel wat werk zijn maar nu kan je behoorlijk wat doen met wat kleur werk :)



Aanbrengen Front en sluitseinen:
Nu kunnen we ook een plan maken voor de ledverlichting e.d. Geen voorzieningen voor het aanbrengen van enige verlichting. De verlichting voor de front en sluitverlichting gaan gemaakt worden met SMD-Ledjes. Deze wil ik direct tegen de wandplakken met kristal klear. Dat moet net passen met de SMD-leds met het formaat 3025. Deze komen in serie te staan met een weerstandje van 4,7 kOhm.

Hierbij zie je een test met de frontverlichting:

De onderste leds zijn in de hoek gedrukt en met kristal klear op hun plek vast gezet. Door het zijraam aan de linkerzijde kan de linker led niet helemaar recht voor het glas komen. Deze geeft iets minder licht. Het topsein wordt verlicht vanaf onderzijde. Aan de achterzijde zit een sleuf. Dat is niet echt handig voor de led. Het mooie is nu dat het lijkt dat er een "pit" in het topsein zit.



De draden zijn even provisorisch aan elkaar geknoopt om te testen of het geheel wil werken. De verlichting is netjes. Op een enkel punt zie je nog wat lekkage van de leds. De leds heb ik na het solderen voorzien van een verflaagje (zilver of zwart). Dan is de lekkage het minste. In de bak moet ik nog wat verf aan brengen.

En dan de sluitverlichting:

De wagen heeft standaar roodgekleurde glaasjes. Met een warmwitte led wordt het gewoon geel / warmwit. Dus daar moeten rode leds voor gebrukt worden. De rode leds komen net als de frontverlichting in serie te staan met een weerstand van 4,7 kOhm.



Ook weer de ledjes met Kristal Klear tegen de wand geplakt. Op de foto is goed te zien dat het linker sluitsein iets minder fel brandt dan het rechter sluitsein. Dat komt doordat aan de linkerzijde een raampartij zit. Daardoor kan de led niet verder de hoek in en komt iets minder ver voor het glas van het sluitsein.  Er is opvallend weinig lichtlekkage. Alleen wat bij het raam. Dat komt omdat de frontseinen en sluitseinen verbonden zijn met het glas van de ruiten. Ik durfde deze niet los te drukken. Met wat zwarte verf is dat mogelijk iets te verhelpen. Ik had niet de beschikking over een kleinere led dan was het mogelijk wel beter gegaan maar hier ben ik ook niet ontevreden :)

Alle vier de seinverlichting (front en sluitseinen) worden apart aangesloten op de decoder. Daarom heb ik ook een decoder genomen met 6 uitgangen omdat ook nog de binnenverlichting aangesloten moet worden. Nog één uitgang over maar daar weet ik zo niets voor :) Met functiemappen kan ik de verschillende uitgangen aan elkaar knopen.

En verder?
De volgende stap is het aanbrengen van de stroomvoorziening van het geheel en het aansluiten van de verlichting op de decoder. Eerst moet daarvoor nog wel het interieur onder handen genomen worden. Dat is nog even wat uitzoekwerk voor nodig. Ik heb al wel wat informatie gevonden, dat eerst maar eens bestuderen. Op Rail maar eens kijken naar wat preisers die aan het werk kunnen in de wagen :) . Dat is voor de volgende keer :)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2015, 23:51:34 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2015, 10:22:20 »
Als je een gewone lokdecoder neemt, heb je toch al 4 uitgangen. geel, wit, groen en violet. De rest is dan slim mappen waarbij je de front en sluitlichten afhankelijk kunt maken van de rijrichting en ook nog zou kunnen uitzetten afhankelijk van de kant waar er een andere wagon voor hangt ;). Waar gebruik je de andere twee uitgangen dan voor?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2015, 10:53:13 »
Hallo Ruud,

Inderdaad in principe heb je voor een normale lok maar een functie of vier nodig. Dan kan je met functiemappen dat goed regelen. Hier heb je ook binnenverlichting in het rijtuig. Dus ik heb een extra uitgang nog nodig voor het schakelen van de binnenverlichting. De zesde uitgang heb ik nog niet nodig  :)

Groet Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2015, 20:11:54 »
Interessante klus, Ronald. (y)

De extra uitgang kun je gebruiken om het licht in het toilet te schakelen. ;) Of de cabineverlichting.
Het rijtuig geeft mij de indruk dat hij te hoog op zijn draaistellen staat. Is dat zo? En zo ja: ga je daaraan iets doen?

Groet,
Bas

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2015, 20:20:11 »
Hallo Bas,

Dat idee had ik ook wel een beetje. Het beeld wordt wel versterkt door de overhang met de hap eruit die het ruituig heeft . Nu moet ik even de grootspoorfoto's erbij zoeken of het echt zo is. Of ik het ga aanpassen is dan nog even de vraag.

Toiletverlichting: Nee, cabine verlichting, dat is een optie. Dan moet ik nog aan de hobby met het afsluiten van de cabine voor het licht :) Bij één cabine zal het niet gaan, daar zit een open verbinding met de werkruimtes.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2015, 20:43:38 »
Hallo Ronald,

Leuk project...  (y)

Na wat zoeken (op post4mf) vond ik dit plaatje:

> http://www.bahnen-im-norden.de/jalbum/deutschland/senior/muenchen1953/#00424_db8003.jpg

Blijkbaar een foto van de Post4mf 6000 Mü (Post 4mf-a/26) opgenomen in 1953 op de Deutsche Verkehrsausstellung te München.

> http://www.bahnen-im-norden.de/jalbum/deutschland/senior/muenchen1953/

Misschien heb je er wat aan...

Groeten,

Bert
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2015, 20:51:05 door Bert_Apd »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2015, 21:24:17 »
Ik kende de foto's al van Ruuds draadje ;) Maar in ieder geval bedankt!  (y)

Ik heb al zitten zoeken naar plaatjes. Ben een aantal sites tegengekomen met interieurs van postwagens:

Vierachsiger Bahnpostwagen Post mr-a/26
Die Ausstellungswagen
Mikes Bahnpostseite.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2015, 16:58:38 »
Na een lang weekend Rail 2015 weer wat verder met de ombouw:

In eerste instantie dacht ik mij er makkelijk vanaf te maken door de bodem niet los te halen. Op het eerste gezicht lijkt dit niet zo gemakkelijk. Goed je moet toch de stroomvoorziening in orde maken voor alles. Dan moet je wel aan het demonteren. :) Dus na een goed 15 minuten rustig aan proberen en voorzichtig druk zetten op de zijkanten wilde het allemaal van zich scheiden. En dan ziet het er zo uit:



Nog even snel even de verlichting getest of die niet door het wrikken losgekomen is. Alles werkt nog :) Het gewicht ziet er erg licht uit. En dat blijkt wel: maar 34 gram op de weegschaal. Dat moet beter kunnen. Even naar de plaatselijke loodgieter / installateur voor wat lood. Na wat snijwerk:



Dit vervangt het metalen gewicht. Dus van 34 gram naar 55 gram een toename van bijna 62% Dat komt de stroomafname in ieder geval ten goede.

Nu de stroomafname onder handen nemen. Ik dacht nog wat slepers te hebben van Digirails. Die waren niet zo snel te vinden, degene van Hufing-tronic vond ik niet zo heel geschikt. Dan maar even zelf aan de gan met wat fosforbrons en een printplaatje. Zie hier het resultaat, stroomafname op alle wielen:



Met een aantal gaatjes in de bodem voer je de draden door. In het draaistel zitten een paar sleufjes waar de draadjes precies door kunnen. Dus gaatjes boren is daar niet nodig. De draden allemaal naar de lokatie van de decoder brengen:



Nu kunnen we verder met het aanpassen van het interieur. Dat is een volgende uitdaging.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2015, 18:05:16 »
Hallo Ronald,

Ziet er allemaal goed uit...  (y)

Ook al is het niet mijn schaal, ik blijf je draadje vanwege het interessante model met belangstelling volgen!

Groetjes,

Bert

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
  • Yes we can!
Re: Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2015, 18:38:30 »
Let op eventuele kortsluiting via de assen, het lijkt nu of de stroomafnemers naar de wielen ook op de assen liggen.
Verders heel goed bezig!

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2015, 18:52:04 »
Dank heren! Dat is een goede opmerking, Fred. Het is een beetje gezichtsbedrog :) Ik piep alles door voordat ik de boel aansluit. Ik zat er ook al naar te kijken. Het lijkt heel raar op de foto. :) Ik zal ook nog wat aan de druk op de wielen moeten doen. Dat is nog niet naar mijn zin, dat moet volgens mij nog iets soepeler gaan.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2015, 18:53:44 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2015, 16:34:09 »
Beste Ronald,
Ook ik ben toevallig (?) bezig met sluit/kopverlichting in deze postwagen in te bouwen. Welke (functie)decoder heb jij gekozen? Inderdaad zoals je al schrijft:
Kop 1: Kop en Sluitverlichting
kop 2: Kop en Sluitverlichting
binnenverlichting

Ik heb zitten denken om een constructie te maken met diodes en op die manier minder functies nodig te hebben, maar ben er nog niet uit. Een 6Fie decoder is het mooiste. Welke (DCC)?
Graag je ervaringsadvies .
Mvg
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, DigiKeijs DR5000 en DR5033, S88 en LocoNet, Koploper
Voorheen Intellibox 6500

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f
« Reactie #12 Gepost op: 01 maart 2015, 09:02:39 »
Hoi,

Ik gebruik een esu FX functiedecoder. Ik had ook nog een uhlenbrock liggen met 4 functies. Deze Esu heeft 6 uitgangen. Dat heeft te maken met het rijtuig. Deze heeft een dubbele stuurstand. In theorie kan je uit met 3 functies als je één zijde niet doet. Dat zou ik bij een normale stuurstand doen. Al heeft de esu wel wat voordelen zoals functiemappen en het programmeren met de lokprogrammer.

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f
« Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2015, 17:29:46 »
Ronald,
Ik ben bezig met de inbouw. gebruik alleen de Kuehn F060 functiedecoder (6 fie's: 2x stuurstand, 2x sluit en binnenverlichting), dus 5 functies nodig inderdaad zoals jij 't beschrijft. Gepruts met SMD ledjes valt nog niet mee.
En (misschien voor de categorie: dat overkomt mij niet): Een SMD in gebouwd bij een sluitlichtje, blijkt het bij testen een gele ipv een rode....GRRRRR :-[
We blijven prutsen en zodra 't ie het doet post ik 'm hier!

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, DigiKeijs DR5000 en DR5033, S88 en LocoNet, Koploper
Voorheen Intellibox 6500

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2015, 10:15:27 »
Zo.... even wat stof van het draadje :)

Een hele tijd niets gedaan, tenminste wat de moeite was om te laten zien.  Vooral rustig gezocht naar elementen in het rijtuig, dus poppetjes, belading, enzovoort. Bij Kotol postzakken gevonden. De prijs maakt dat je niet grote aantallen gaat bestellen.  Toch een aantal naar Nederland laten komen ;) De rest van de belading zal dan op een "lowcost" manier moeten gebeuren.  Niet helemaal uit over hoe en wat toch maar aan het zoeken geweest. Vorige keer op Houten was het raak. Ze zijn groter dan die van Kotol maar in het rijtuig zal dat niet veel opvallen. Deze een beetje kleuren en het kan wel voor een postzak door ;)



Dus de eerste postbeambtes geplaatst en ook al vast wat "poststukken" vervaardigd. De eerste man kan aan het werk. Verder nog niet veel gedaan. De post moet nu nog verdeeld worden over de rest van de tafels. Nog pakjes maken. Mogelijk nog een "trolley" voor de zakken en postpakketjes fabriceren. Daar ben ik nog niet over uit. Als dat allemaal geplaatst is kan de boel netjes dicht.





Tot zover!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!