Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:28:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07

Auteur Topic: Voordelige treinkaartjes  (gelezen 146585 keer)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #195 Gepost op: 16 July 2012, 17:59:48 »
Ja.

Maar heb ook nog een vraagje gesteld aan EVA van de NS:

V: Ik ben op zoek naar informatie over een NS Dal Vrij Dagkaart en RET Dagkaart?

A: Voorwaarden NS Dal Vrij Dagkaart en RET Dagkaart

Van 16 t/m 29 juli 2012 is bij alle Blokker-filialen in Nederland een Dal Vrij Dagkaart + RET Dagkaart te koop voor € 14,50 waarmee u 1 dag kunt reizen bij NS en RET.

De Dagkaart is één dag te gebruiken voor 1 persoon in de periode van 16 juli t/m 23 september 2012.
In- en uitchecken met de wegwerp OV-chipkaart bij iedere rit van NS en RET is verplicht.
De NS Dal Vrij Dagkaart is alleen geldig in de daluren: maandag t/m vrijdag van 4.00 t/m 6.30 – 9.00 t/m 16.00 – 18.30 t/m 04.00 en in het weekend, alleen in de 2e klas.
De RET Dagkaart is na check-in geldig van maandag t/m zondag de hele dag in bussen, trams en metro’s van de RET in de stadsregio Rotterdam.
Geldig in NS treinen en bij RET maar NIET in de treinen van Arriva, Syntus, Veolia, Connexxion. Geldig voor alle binnenlandse trajecten van NS Hispeed m.u.v. Thalys. Voor het reizen met ICE en Fyra is een toeslag verplicht.

Wordt het al moeilijker.
Jeroen

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #196 Gepost op: 16 July 2012, 18:05:12 »
En toen werd het moeilijk voor EVA:

U zegt:Als ik via een tussenstation wil reizen met de Blokker Dal Vrij Dagkaart, en dit station ligt niet op de directe route, hoe moet ik dan handelen?
EVA zegt:Ik probeer u te begrijpen. Wilt u misschien contact opnemen met de klantenservice?
U zegt:nee
EVA zegt:Ok, u wilt geen contact opnemen met de klantenservice. Waarmee kan ik u helpen?
Jeroen

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #197 Gepost op: 16 July 2012, 18:18:16 »
Het probleem is dat als je voor 6.30 inchecked je ook in de spits mag reizen doordeweeks ;)
Dat is pas een probleem als je tussen 6:30 en 9:00 weer wilt inchecken, (want dat kan niet) en dan alleen als je teruggaat richting je vertrekstation. Volgens de NS regels mag je je reis immers onderbreken zonder het station te verlaten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
« Reactie #198 Gepost op: 16 July 2012, 18:21:31 »
Dus je kan tussen 6:30 en 9:00 wel gewoon inchecken zolang het maar niet in je beginstation is?
Da's al duidelijker.

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #199 Gepost op: 16 July 2012, 18:26:52 »
Eh nee, dat staat nergens. ???

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

smalspoorcompagnie

• Offline Offline
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
« Reactie #200 Gepost op: 16 July 2012, 18:38:51 »
@ JJHS: Eva zegt dus:
Citaat
In- en uitchecken met de wegwerp OV-chipkaart bij iedere rit van NS en RET is verplicht.
Dat is alweer wat duidelijker dan de voorwaarden die bij de kaart horen. Dan moet je dus voor inchecken wel buiten de spits(en) blijven, m.a.w. na 9 u. vertrekken en wat vroeger of later weer naar huis. Vraag blijft hoe controleer je dat in de trein (misschien vind ik treinreizen zo leuk dat ik de hele dag in de trein blijf zitten).

Blijft leuk...

En hoe zat het nou met die VW-tickets - iemand..?

Guillaume
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #201 Gepost op: 16 July 2012, 18:46:53 »
In het eerste geval niet, je mag je reis onderbreken dus op de reis A - B mag je tussentijds op C uitstappen en hoef je volgens mij niet in- of uit te checken.
Het is blijkbaar niet helemaal duidelijk:
In het eerste geval (Amsterdam - Hilversum rechte lijn) mag je inderdaad overal uitstappen en op het station rond blijven hangen zonder dat je uitcheckt. Zodra je het stationsgebied wil verlaten dien je uit te checken.
In geval twee (Amsterdam - Hilversum via Utrecht) mag je tussen Amsterdam en Utrecht op elk station uitstappen en daar rond blijven hangen: zodra je pas echt het stationsgebied wil verlaten dien je uit te checken.
Op Utrecht MOET je uitchecken en weer inchecken voor de reis Utrecht - Hilversum.
Met een papieren kaartje mag dat immers ook.
Ja, maar het is geen papieren kaartje: er mag (en kan) met papier veel meer dan met die chipkaart. Aan de laatste zitten allerlei haken en ogen.

@ Viktor: nee, inchecken in de spitsuren is simpelweg onmogelijk, of dat nou je begin-, tussen- of eindstation is.

@ Smalspoorcompagnie: nogmaals, eigenlijk dien je bij elke afwijking van de rechte lijn volgens de NS-reisplanner, uit te checken en weer in te checken voor de nieuwe reis.
Den Helder - Maastricht  in 1 keer: geen probleem. Maar als jij het zo leuk vindt dat je in dezelfde trein blijft zitten totdat deze weer terug gaat naar Den Helder, dan ben je feitelijk in overtreding: je dient uit te checken en weer in te checken voor de terugreis, omdat het een nieuwe reis is.

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #202 Gepost op: 16 July 2012, 18:55:50 »
In het eerste geval (Amsterdam - Hilversum rechte lijn) mag je inderdaad overal uitstappen en op het station rond blijven hangen zonder dat je uitcheckt. Zodra je het stationsgebied wil verlaten dien je uit te checken.
Dat kan best, maar hoe ziet de NS dat? Je bent immers niet verplicht met de eerste trein mee te gaan dus het kan best zijn dat je ruim na je check in op A'dam weggaat. Verlaat je dan een tussenstation zonder uit/inchecken waarna je pas op het tweede gedeelte van de reis wordt gecontroleerd dan kan de conducteur dat niet weten. Volgens de regels mag het echter niet.

En met een dagkaart maakt dit niet uit, maar met een gewone OVC wel, door het extra in/uitchecken betaal je dubbel opstaptarief.

Toch heel leuk die OVC dagkaart. ;D

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #203 Gepost op: 16 July 2012, 21:59:17 »

Hier wordt het gewoon netjes weergegeven zoals ook bij het kaartje staat aangegeven, iedere rit (dus ook die in de volgende trein op dezelfde route) dien je opnieuw in en uit te checken.  :o Overigens kunnen ze als iedereen met een chipkaart reist zo precies de bezetting van de trein bekijken en hiervan een verwachting maken.

En dus niet zeggen dat je om 6:30 uur wilt vertrekken  ;), maar ga om 6:25 uur vertrekken  ;D. Vervolgens een lange reis maken, niet uitstappen onderweg en je komt een heel eind in de spits.

Groeten,

Christoph

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #204 Gepost op: 18 July 2012, 02:10:43 »
Waar baseer je dat op, Jeroen?

Uit de voorwaarden:
Citaat van: ns.nl/reizigers/ovc
Voor veel routes zijn er geaccepteerde overstapstations. In dat geval hoeft u op het overstapstation niet uit- en weer in te checken.
Citaat van: ns.nl/reizigers/ovc
Als u overstapt op tram, bus, metro of een andere treinvervoerder, dan checkt u eerst uit bij NS. (...) Vervolgens checkt u in bij de andere vervoerder.
Maar let op:
Citaat van: ns.nl/reizigers/ovc/overstappen
Als u onderweg uitstapt op een tussengelegen station (en het station verlaat), moet u uit- en weer inchecken op dat station. Een voorbeeld:
U reist van Leiden naar Schiphol en wilt tussendoor uitstappen in Hoofddorp
• In Leiden checkt u in
• In Hoofddorp checkt u uit
• In Hoofddorp checkt u in als u uw reis vervolgt
• Op Schiphol checkt u uit

Leiden – Schiphol met intercity kost € 5,30
Leiden – Schiphol met sprinter kost € 6,60
Leiden – Hoofddorp – Schiphol met sprinter kost € 4,50 + € 2,10 = € 6,60
Je bent een dief van je eigen portemonnee als je in Hoofddorp uitcheckt en later weer incheckt.
Wat vreemder is, is het verschil in tarief van € 1,30 op dezelfde 27,0 km. Die kaart weet immers niet in welke trein je zit. ::)

Eigen voorbeeld
Den Haag Centraal – Schiphol kost  € 7,60
Den Haag Centraal – Leiden – Schiphol kost € 5,30 + € 3,20 = € 8,50

En met een dagkaart maakt dit niet uit, maar met een gewone OVC wel, door het extra in/uitchecken betaal je dubbel opstaptarief.
Rick heeft gelijk, wat dat betreft.

(...) iemand de voorwaarden anders kan uitleggen.
Met eenduidige voorwaarden hebben ze nogal moeite bij de NS. :-\ Daar zal ik nog over schrijven binnenkort.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2012, 02:14:37 door MHS84 »

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #205 Gepost op: 18 July 2012, 11:44:34 »
Waar baseer je dat op, Jeroen?
Op dit V&A dat ik via de site van de NS heb gedaan: https://www.ns.nl/virtuele-assistent/virtuele-assistent
Het systeem kwam met dit antwoord, meer precies het stond rechts naast het antwoord. Maar is wel onderdeel van het antwoord.
Maar heb ook nog een vraagje gesteld aan EVA van de NS:

V: Ik ben op zoek naar informatie over een NS Dal Vrij Dagkaart en RET Dagkaart?

A: Voorwaarden NS Dal Vrij Dagkaart en RET Dagkaart

Van 16 t/m 29 juli 2012 is bij alle Blokker-filialen in Nederland een Dal Vrij Dagkaart + RET Dagkaart te koop voor € 14,50 waarmee u 1 dag kunt reizen bij NS en RET.

De Dagkaart is één dag te gebruiken voor 1 persoon in de periode van 16 juli t/m 23 september 2012.
De NS Dal Vrij Dagkaart is alleen geldig in de daluren: maandag t/m vrijdag van 4.00 t/m 6.30 – 9.00 t/m 16.00 – 18.30 t/m 04.00 en in het weekend, alleen in de 2e klas.
De RET Dagkaart is na check-in geldig van maandag t/m zondag de hele dag in bussen, trams en metro’s van de RET in de stadsregio Rotterdam.
Geldig in NS treinen en bij RET maar NIET in de treinen van Arriva, Syntus, Veolia, Connexxion. Geldig voor alle binnenlandse trajecten van NS Hispeed m.u.v. Thalys. Voor het reizen met ICE en Fyra is een toeslag verplicht.
Jeroen

Hans Wolbers

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #206 Gepost op: 18 July 2012, 16:14:11 »
Het is helemaal niet moeilijk.
Op de wikkel die om het kaartje heen zit staat:
U checkt in bij een NS- of RET-kaartlezen op uw beginstation.
U checkt uit bij een NS- of RET-kaartlezer op uw eindstation.

Al moet je binnen NS 3 keer overstappen, dan kan dat zonder uit te checken. Zo kun je dus heerlijk op tijd aan de andere kant van het land zijn, mits je maar zorgt voor 06.30 uur ingecheckt bent.

Overigens werkt het DAL VRIJ abonnement ook op die manier.

eric10nl

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #207 Gepost op: 18 July 2012, 17:37:36 »
Dus gewoon een kwestie van een beetje logische route plannen

Wil je van Den Haag naar Den Helder, dan mag je best via Utrecht reizen, maar als je dan richting Amsterdam wil, zal de HC toch echt vragen wat je doet, want dat is niet de kortste route. Check je op UT uit en dan later weer in, dan mag dat natuurlijk wel. Alleen is dat het voordeel van het reizen voor de spits weg.
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #208 Gepost op: 21 July 2012, 13:11:14 »
@ Jeroen.
Het systeem kwam met dit antwoord, meer precies het stond rechts naast het antwoord. Maar is wel onderdeel van het antwoord.
Ja, klopt wat je schrijft. Ik kon niet zien waar het citaat eindigde toen ik het voor het eerst las.

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #209 Gepost op: 21 July 2012, 13:11:40 »
Vorige week maakte ik een uitstapje en reisde op een Meereiskaartje. Ik heb hier eerder over geschreven in die draadje. Kaartje afgestempeld bij de gele paal. Drie keer controle gehad, maar op de terugreis kreeg ik bij de vierde controle een bekeuring. Volgens de conductrice in kwestie reisde ik onrechtmatig, “omdat ik niet met iemand meereisde”. Ik zat nota bene tegenover iemand met geldig vervoersbewijs, alleen kende ik die niet persoonlijk. “Dat is niet de bedoeling van het kaartje,” zei de conductrice. Mijn tegenargumenten, dat ik aan alle voorwaarden voldoe en dat collega conducteurs geen bezwaar hadden, waren tegen dovemansoren. Ik mocht wel bezwaar maken en dat heb ik dus direct gedaan.

Een paar dagen later kreeg ik een reactie per email dat ik schriftelijk een bezwaarschrift moest indienen.
Citaat van: NS
U schrijft dat u tegenover iemand zat die over een vervoerbewijs beschikte. Deze persoon dient wel uw reisgezelschap te zijn en u dient dezelfde reis te maken. Reisde u samen dan heeft u inderdaad gelijk en mag u indien het meereiskaartje gestempeld is mee reizen.
Nu komt de aap uit de mouw! Het criterium reisgezelschap staat nergens expliciet in de voorwaarden. Er is sprake van het achterhouden van informatie richting de consument/reiziger. Daarnaast mag niet zo zijn dat conducteurs onafhankelijk van elkaar anders met de voorwaarden omgaan.

Mijn schriftelijke bezwaarschrift is de deur uit en ik houd jullie op de hoogte van deze testcase.