Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07

Auteur Topic: Voordelige treinkaartjes  (gelezen 146614 keer)

hubertus

• Offline Offline
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #225 Gepost op: 03 August 2012, 10:57:29 »
Ik weet niet wat de bedoeling van een meereiskaartje is, de interpretatie die NS er aan lijkt te geven op basis van de gegeven reactie komt in ieder geval niet overeen met wat ik zou bedenken. Het pas bij controle iemand uitzoeken ook niet, maar daar tussen zitten heel veel mogelijkheden waarvan ik vind dat ze mogen, maar NS daar klaarblijkelijk anders over denkt. Er lijkt mij niks mis dat je op het perron iemand aanspreekt of je mee mag reizen. Volgens NS is dat verboden. Laat dat dan maar in de voorwaarden zien. Als de voorwaarden er niet in voorzien, lijkt het mij dat altijd in het voordeel van de reiziger beslist dient te worden, ongeacht wat er op een website staat vermeld.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #226 Gepost op: 03 August 2012, 11:07:07 »
 ??? Met een meereiskaartje kun je gratis met iemand mee reizen, dat is de bedoeling van het kaartje. Je reist dus gratis, niet? Er staat nergens dat je alleen met familie in de eerst, tweede of derde graad mag reizen. Ook staat er nergens dat het "bekende" moeten zijn. Dus als je voor je op de trein stapt een "overeenkomst" hebt dat je met "iemand" meereist, is er volgens mij niets aan de hand. Die "iemand" moet je lijkt mij dus wel niet pas gaan zoeken als je controle krijgt, want op dat moment reis je dus niet met "iemand" mee.
Moet de NS maar meer duidelijkheid geven in deze voorwaarden. Het is denk ik gewoon de bedoeling van de NS om in de "komkommertijd" mensen naar de trein te lokken met allerlei kortingsacties. Daar is niets mis mee, die trein rijd toch. Dan kunnen er beter meereizers in zitten waarvan er enkele zonder "extra echte betaler" zijn. Die reizigers die nu de trein nemen en waarvan dan een deel meereist zijn toch mooi weer extra. Het zelfde geld voor de "blokker, hema en kruidvat" kaartjes. Veel mensen die normaal gesproken niet met de trein gaan kopen deze nu wel om er een dagje mee te gaan stappen. Extra klanten, in vliegtuigen doen ze het zelfde. Sterker nog daar kan het zijn dat je voor 100 euro in de stoel naast iemand zit die er 1000 betaalt heeft. Daar hoor je niemand over klagen.
Wat ik btw wel raar vind is dat een retour of weekend retour tegenwoordig het zelfde kost als 2x enkele reis. Dan kun je het retourtje net zo goed afschaffen lijkt mij.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #227 Gepost op: 03 August 2012, 11:09:28 »
Maar er staat ook dit vermeld over de meereiskaart:

Citaat
NS-Meereiskaart
De NS-Meereiskaart werkt eigenlijk hetzelfde als de Railrunner alleen is deze geldig voor volwassenen. Dit kaartje is ook alleen geldig in combinatie met een volwaardig vervoersbewijs (dat kan dus ook een reductiekaartje, OV-jaarkaart of een kaartje wat gekocht is met bijv. een voordeelurenabonnement zijn). Dit kaartje is geldig op hetzelfde traject als waar het volwaardige treinkaartje geldig is.

U koopt bijvoorbeeld weer hetzelfde retourtje Tilburg - Den Haag HS 2e klas, dan is de NS-Meereiskaart ook geldig op dat traject (zowel heen als terugreis) in de 2e klas. Een NS-Meereiskaart wordt alleen bij speciale gelegenheden en acties verstrekt door NS en kan normaal gesproken niet worden gekocht.

Vergeet ook de NS-Meereiskaart niet af te stempelen op het perron vóórdat u vertrekt.

Er moet dus een geldig kaartje bij zijn zodat je kan meereizen. Dat is dus niet er van uit gaan dat je gratis mag reizen en bij controle iemand kan opzoeken om mee te rijden (maar dat kan je van tevoren natuurlijk wel vragen, daar kan de NS niks aan doen).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #228 Gepost op: 03 August 2012, 11:12:32 »
Wat ik btw wel raar vind is dat een retour of weekend retour tegenwoordig het zelfde kost als 2x enkele reis. Dan kun je het retourtje net zo goed afschaffen lijkt mij.
Dat heeft hier verder niks mee te maken maar de prijzen zijn gelijk vanwege de OV-kaart (het schijnt lastig te zijn om een lagere prijs te rekenen zoals bij het papieren retour). Vandaar dat de prijzen gelijk zijn gemaakt.
En ja, je zou  het retour kunnen afschaffen nu, maar het is wel makkelijk om in een keer een kaartje te kopen voor heen- en terugreis en ik zie het geklaag al voor me als het retourtje zou worden afgeschaft. ;)

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

• Online Online
« Reactie #229 Gepost op: 03 August 2012, 11:16:34 »
Uitgangspunt is de betalende reiziger die iemand op hetzelfde traject voor niks mag meenemen. Daarover is NSR helder genoeg. En dat is ook precies wat ik zelf zou bedenken. Ik kan er niet mee zitten als mensen daar creatief gebruik van willen maken, maar dan ook niet zeuren als je tegen de lamp loopt.

Maar nogmaals, je maakt het als NSR ook bijzonder onhelder als je afstapt van het eenvoudige idee dat je voor een treinreis betaalt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #230 Gepost op: 03 August 2012, 11:27:27 »
Citaat
Maar nogmaals, je maakt het als NSR ook bijzonder onhelder als je afstapt van het eenvoudige idee dat je voor een treinreis betaalt.
Precies. Maak dan gewoon goedkope aanbiedingen als je mensen naar de trein wilt lokken.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #231 Gepost op: 03 August 2012, 22:00:49 »
De reacties zijn best vermakelijk.

Die voorwaarden kun je gewoon van de NS site afhalen dus niks voor inter NS gebruik.
Waar dan?

Een dag iemand mee laten reizen is iets anders dan op het moment van controle willekeurig roepen "bij wie kan ik zwaan-kleef-aan doen"?
Vorig jaar geen enkel probleem gehad. Zo is het niet helemaal gegaan, maar dat doet er niet toe. Ik moest beboet worden om aan te tonen dat de voorwaarden rammelen van alle kanten. Als ik niet beboet zou zijn, zou deze testcase nooit geschreven zijn.

Er lijkt mij niks mis dat je op het perron iemand aanspreekt of je mee mag reizen. Volgens NS is dat verboden. Laat dat dan maar in de voorwaarden zien.
Hij snapt 'm.

Citaat
http://reizen-en-recreatie.infonu.nl/binnenland/58489-ns-spoordeelweken.html
Erg zwakke alternatieve bron. Geen officiële voorwaarden.

…dat je op dat moment gewoon te laat was en je verlies moet nemen.
Ik neem mijn verlies ook en dan probeer je zo veel mogelijk te graaien. ;D

Citaat van: NS
Deze persoon dient wel uw reisgezelschap te zijn en u dient dezelfde reis te maken.
Deze zin toont aan dat de testcase succesvol was. Over de een reisgezelschap en de definitie daarvan wordt niet gerept. Intern bestaat hij wel en wordt met succes gebruikt om creatieve mensen erbij te lappen.

…die trein rijd toch. Dan kunnen er beter meereizers in zitten waarvan er enkele zonder "extra echte betaler" zijn. Die reizigers die nu de trein nemen en waarvan dan een deel meereist zijn toch mooi weer extra.
Extra reizigers is wel extra gewicht, moet die loc extra hard trekken. Kost meer stroom waar geen inkomsten tegenover staan. ;D

Wie weet probeer ik het deze maand nog wel een keer. Dan zal ik maar meteen een oproep doen: wie wil als reisgezelschap fungeren? :P ;D

Romeo373

• Gast
« Reactie #232 Gepost op: 03 August 2012, 22:31:08 »
Als je de grenzen van een regeling opzoekt, kan het voorkomen, dat je een vermeend grensgebied ontdekt, alwaar een bepaalde handeling niet verwijtbaar / aanrekenbaar zou lijken. Het opzoeken van die grenzen is voor risico van degene, die dat doet. De praktijk leert, dat het soms (of vaak?) door een ongelukkig toeval of een incidentele omstandigheid is (hier: te laat vragen), dat het "verkeerd" afloopt. Tja, zo werkt dat.

Groet, Romeo

henk

• Online Online
« Reactie #233 Gepost op: 03 August 2012, 22:34:10 »
Kennelijk is het ook een hobby.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #234 Gepost op: 03 August 2012, 22:53:15 »

Gaan we aanmatigend doen?

Ik gun je je voordeeltjes met je creatieve wijze van gebruik van het kaartje maar ga niet zitten piepen als het dus fout gaat... Je hebt gegokt, vaak gewonnen en deze keer verloren... Of het juridisch waterdicht is vind ik niet eens boeiend en het sop de kool niet waard.  

Wie weet probeer ik het deze maand nog wel een keer. Dan zal ik maar meteen een oproep doen: wie wil als reisgezelschap fungeren? :P ;D

Ik meld mij bij deze aan als betalende reiziger en ben te herkennen als de man die een haan bij zich heeft (in een mandje). Als de conducteur zich meldt en het beest kraait een keer word je drie keer verloochend...

Ja, heel erg onduidelijk dit douceurtje van NS dat door Tante Pos is verspreid... Zou het typisch Nederlands zijn om de eenvoudige voorwaarden niet te (willen) begrijpen?

Als je de grenzen van een regeling opzoekt, kan het voorkomen, dat je een vermeend grensgebied ontdekt, alwaar een bepaalde handeling niet verwijtbaar / aanrekenbaar zou lijken. Het opzoeken van die grenzen is voor risico van degene, die dat doet. De praktijk leert, dat het soms (of vaak?) door een ongelukkig toeval of een incidentele omstandigheid is (hier: te laat vragen), dat het "verkeerd" afloopt. Tja, zo werkt dat.

Zo is het maar net...
« Laatst bewerkt op: 03 August 2012, 23:14:58 door Mispoes. Reden: meldt »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #235 Gepost op: 03 August 2012, 22:59:42 »
Erg zwakke alternatieve bron. Geen officiële voorwaarden.
Ja, en? Ik zeg niet dat het een officiële bron is, alleen dat het ook over de meereiskaart gaat.

Ik zie het al, zonde van mijn tijd dus...

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #236 Gepost op: 03 August 2012, 23:09:01 »
Het is een beetje rekken, Maarten

Als ik lees: Wat is de NS-Meereiskaart en hoe kan ik deze gebruiken?
Met de NS-Meereiskaart kunt u gratis iemand meenemen in de periode 1 t/m 31 mei 2012. U moet dan in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs en ouder dan 12 jaar zijn.  Bron: http://www.ns.nl/reizigers/blind/spoordeelweken-zomer-2012,
dan mag jij zelf iemand meenemen op de meereiskaart als jij maar in het bezit bent van een normaal kaartje.  Dan zou je aan de conducteur de twee kaartjes moeten laten zien en zeggen dat de persoon tegenover jouw of naast jou meereist op dat kaartje. (misschien had het gewerkt als je die persoon toch gevraagd had of hij jouw meereiskaartje voor de reis even wil "bewaren")
Jeroen

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #237 Gepost op: 06 August 2012, 19:30:50 »
Hoezo vermakelijk?

Waar dan?
Ga naar www.ns.nl, ga naar de klantenservice en vraag Eva naar informatie over de meereiskaart en voil:

Citaat
Voorwaarden NS-Meereiskaart
Neem iemand gratis een dag met u mee in de trein met de NS-Meereiskaart.

•In de envelop vindt u 2 NS-Meereiskaarten. De 1e kaart is geldig van 14 juli t/m 5 augustus 2012 en de 2e is geldig van 6 augustus t/m 31 augustus 2012.
•Elke NS-Meereiskaart is maar één dag te gebruiken om iemand gratis met u mee te laten reizen.
•U mag met de NS-Meereiskaart ofwel één persoon boven de 12 jaar één dag mee laten reizen ofwel twee personen met een leeftijd van 4 t/m 11 jaar één dag mee laten reizen.
•De NS-Meereiskaart is ook geldig in combinatie met Keuzedagen.

Duidelijk lijkt me. JIJ mag iemand met je mee laten reizen zolang JIJ in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs.

Dat jij de regels oprekt om met een onbekend iemand anders mee te reizen gaat blijkbaar vaak goed maar is volgens deze voorwaarden NIET toegestaan en moet je niet gaan piepen als het fout gaat.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #238 Gepost op: 06 August 2012, 20:29:19 »
Ik mag hopen dat dat niet de voorwaarden zijn. En dat zijn het ook niet. Is gewoon een stuk tekst op een website die in het beste geval op de voorwaarden is gebaseerd.
En bovendien geschreven vanuit de bezitter van een betaald kaartje. Waar de gebruiker van de meereiskaart aan moet voldoen, wordt compleet genegeerd.

Prima dat NS zo'n gedrocht als kaartsoort bedenkt, maar het minste wat je mag verwachten is dat ze dan de voorwaarden van zo'n kaart op orde hebben. En misschien hebben ze dat ook wel, maar voor Jan de gewone reiziger is het ondoenlijk om die voorwaarden boven water te krijgen. Ik kan ze in ieder geval nog steeds nergens vinden en ben toch redelijk bedreven in het zoeken naar dergelijke documenten.

Dus of Maarten de regels oprekt, zou ik niet weten. Ik vermoed van wel, maar heb het nog nergens in een min of meer officieel document kunnen vinden. Of het zou op de kaart zelf moeten staan. Maar aangezien ik volgens NS blijkbaar niet huis aan huis woon, krijg ik dingen nooit. Zelfs niet als 'vaste klant'.

Huub

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #239 Gepost op: 06 August 2012, 21:29:40 »
Zoals je in het citaat ziet begint dat met voorwaarden  8) Dus ja dit zijn de voorwaarden. Misschien beperkt maar mijns inziens duidelijk genoeg.
Hoe officieel had je de voorwaarden gehad willen hebben.
En waar de meereiziger aan moet voldoen is duidelijk. Als die persoon boven de 12 is mag allen die persoon met jouw meereizen. Onder de 12 mag je met zijn tween op het kaartje reizen.

Het probleem van deze actie is (zo lees ik het uit de berichten) dat mensen die niet met iemand mee kunnen reizen of alleen op pad willen zich blijkbaar tekort gedaan voelen. Dat kan ik wel enigzins begrijpen.
Maar volgens mij is het toch heel simpel. Ik ga even uit van de situatie van reizigeres die niet vaak met de trein reizen en geen abonnement ofzo hebben.
Ga je met zijn tweeën op reis hoeft er maar 1 een kaartje te kopen. De ander kan dan met het meereiskaart mee. Zo reis je 2 voor de prijs van 1. Mooi deal toch. Hetwordt nog mooier als 1 van de reizigers een abonnement of voordeelkaart heeft. Deze koopt dan een kaartje met korting en de ander reist weer gratis mee. 2 voor de prijs van pakhembeet 0,6. Nog betere deal. Ga je met kinderen onder de 12 op stap ben je helemaal goedkoop uit.
En dat is volens mij de bedoeling van deze actie(s).

Ik weet niet waar je woont en of dat buiten het "huis aan huis" gebied valt maar dat zou je met de NS / postbezorger moeten kortsluiten. Geen idee hoe NS dit geregeld heeft. Misschien allen verspreiden in bepaalde/grote regio's of een bezorger die het wel goed vond en niet overal huis aan huis bezorgd heeft.

Gr.
Eric
Gr.
Eric