Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07

Auteur Topic: Voordelige treinkaartjes  (gelezen 146615 keer)

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #210 Gepost op: 21 July 2012, 13:46:18 »
Goed zo  (y).
Ben benieuwd,
Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #211 Gepost op: 21 July 2012, 13:51:45 »
Had je hem ook eerst moeten vragen of je mee mocht reizen in zijn gezelschap. Vraag zijn voornaam en zijn bestemming. Niets aan de hand en aan alle voorwaarden voldaan ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #212 Gepost op: 21 July 2012, 21:42:01 »
Inderdaad, anders koopt iedereen een meereiskaartje en dan heeft dus niemand een geldig vervoersbewijs. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #213 Gepost op: 21 July 2012, 21:59:23 »
meereiskaartje kopen?? De werden hier door tante post in mijn brievenbus gedumpt :D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #214 Gepost op: 21 July 2012, 22:29:22 »
Kaartje afgestempeld bij de gele paal. Drie keer controle gehad, maar op de terugreis kreeg ik bij de vierde controle een bekeuring.
Volgens de conductrice in kwestie reisde ik onrechtmatig, “omdat ik niet met iemand meereisde”. Ik zat nota bene tegenover iemand met geldig vervoersbewijs, alleen kende ik die niet persoonlijk. “Dat is niet de bedoeling van het kaartje,” zei de conductrice.
"met iemand meereizen' is betrekkelijk.

Ik heb, toen ik m'n studentenkaart net kwijt was (in moeten leveren), zo verschrikkelijk vaak op korting gereisd via de kortingskaart of studentenkaart van iemand anders en ben er nooit voor bekeurd.

Het enige wat ik wel altijd deed was van tevoren bij de kaartautomaten rondhangen en de eerste de beste die de automaten voorbij liep even aanschieten en het vragen: het leverde vaak nog leuke conversaties op ook en bij controle hoefde ik alleen maar 'Wij horen bij elkaar' of 'ik hoor bij haar' te zeggen en ik kon moeiteloos meereizen. Ik ben dan ook nooit bekeurd.

Als jij dus met een meereiskaartje reisde terwijl je niet van tevoren een medepassagier gevonden had, dan is het inderdaad een moeilijke kwestie, maar in mijn ogen zeker terecht dat je een boete krijgt: je kan dan wel opstaan en vragen of er iemand is die met je mee wil reizen, maar dan ben je wat mij betreft gewoon te laat.

Overigens zijn de voorwaarden voor het huidige kaartje me onbekend, daar er met de komst van de chipkaart nogal wat gewijzigd is.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #215 Gepost op: 21 July 2012, 22:29:44 »
@Ruud: Eh ja, mag ook, het gaat om het kaartje en niet hoe je eraan komt. ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Railhopper

• Offline Offline
« Reactie #216 Gepost op: 29 July 2012, 23:18:57 »
hallo,

weet iemand nog waar ik dagkaartjes kan kopen ?

mvg Railhopper

Bart Mestrom

• Offline Offline
« Reactie #217 Gepost op: 29 July 2012, 23:43:24 »
Ik denk dat je voorlopig nog bij Marktplaats uitkomt.

NL-modelspoor

• Offline Offline
    • Windhoven
« Reactie #218 Gepost op: 30 July 2012, 10:48:13 »
Inderdaad, die van de Blokker was tot en met gisteren nog te koop (via online bestellen).
Heb je nu helaas niets meer aan ::).
Johan

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #219 Gepost op: 02 August 2012, 22:37:13 »
Meereiskaartje: het vervolg.

Na enige dagen viel een Uitstel van betaling bij mij in de bus. Gelieve de  € 39,50 direct binnen zeven dagen af te rekenen. Daarna wachten op een reactie, die vandaag kwam. Hieronder het letterlijke antwoord, de kern van de zaak in het citaat. De vriendschappelijke inleiding en slot zijn weggelaten.
Citaat van: NS Klantenservice
Tevens schrijft u dat u zich aan de voorwaarden heeft gehouden actie voorwaarden en algemene voorwaarden. Het spijt mij maar er staat duidelijk vermeld dat u als betalende passagier iemand mag meenemen op een meereiskaartje. Het is dus niet toegestaan om onze klanten op het perron of in de trein te vragen of u mee mag reizen. Bovendien is het niet toegestaan om dan verder te reizen dan hun eindbestemming. Als u de voorwaarden voor onze ns.nl site raadpleegd ziet gelijk bovenaan de begintekst staan: Neem iemand gratis een dag met u mee in de trein met de NS-Meesreiskaart.

U vraagt ons om terugbetaling van het gehele bedrag. Helaas moet ik u teleurstellen, wel zal ik uit eenmalige coulance het boetebedrag terug betalen. Dat is omdat het voor u de eerste keer is dat u een Uitstel van Betaling heeft ontvangen. Reist u mee met een meereisvervoerbewijs of met korting denkt u er aan dat u dan samen een reisgezelfschap dient te vormen.
Nog steeds worden er voorwaarden gemoireerd die helemaal niet openbaar gemaakt zijn. De criteria waaraan de betalende reiziger moet voldoen, wie de betalende reiziger is en hoever hij/zij van de meereizende/gratis reizende reiziger af moet zitten zijn er wel, maar alleen voor intern-NS-gebruik. Het is te gek voor woorden dat dit incident dit gebrek bloot moet leggen. De Spoordeelactie is bedacht vanuit het oogpunt van de betalende reiziger. Aan lieden, zoals ik, die denken een dag gratis te kunnen treinen is helemaal niet gedacht. Hopelijk worden de voorwaarden voor volgend jaar herzien. Als ze dat niet doen vind ik ze een stelletje sukkels. De conclusie is: ben je als individu bereid het risico op een boete te nemen, omdat je niet als duo reist. Vraag je een willekeurige reiziger toestemming om mee te reizen, wat verboden is zoals uit bovenstaande blijkt, hoe ga je dat bewijzen? Word je beboet, dien je het originele kaartje van de betalende reiziger/“liftgever” naar Utrecht op te sturen. Uiteindelijk blijf ik het oneens met de gang van zaken, maar ik laat het hierbij. Mijn reis heeft € 4,50 gekost.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 03 August 2012, 08:42:39 »
Jammer dat ze de boete kwijtgescholden hebben.  :-X

Staat toch duidelijk in de voorwaarden dat het meereiskaartje bedoeld is om iemand met jou mee te laten reizen en niet omgekeerd.
Nog steeds worden er voorwaarden gemoireerd die helemaal niet openbaar gemaakt zijn. De criteria waaraan de betalende reiziger moet voldoen, wie de betalende reiziger is en hoever hij/zij van de meereizende/gratis reizende reiziger af moet zitten zijn er wel, maar alleen voor intern-NS-gebruik. Het is te gek voor woorden dat dit incident dit gebrek bloot moet leggen. De Spoordeelactie is bedacht vanuit het oogpunt van de betalende reiziger. Aan lieden, zoals ik, die denken een dag gratis te kunnen treinen is helemaal niet gedacht. Hopelijk worden de voorwaarden voor volgend jaar herzien. Als ze dat niet doen vind ik ze een stelletje sukkels.
Die voorwaarden kun je gewoon van de NS site afhalen dus niks voor inter NS gebruik.
En gaat wel een beetje erg ver als je vindt dat daar in moet staan hoever iemand maximaal van je af moet zitten.

En in snap al helemaal niet waarom ze rekening moeten gaan houden met lieden die gratis willen reizen.
Waarom zouden ze dat moeten doen.
Is niet meer dan redelijk dat je betaald voor het feit dat je vervoerd wordt.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #221 Gepost op: 03 August 2012, 08:57:56 »
Ik heb net even op de site van NS gezocht, maar kan nergens de voorwaarden van het meereiskaartje vinden.
Dus als je een link voor me hebt.
En dat ze rekening moeten gaan houden met lieden die gratis willen reizen, lijkt me logisch. Dat zijn de gebruikers van het meereiskaartje, dan lijkt het me ook wel logisch dat zij moeten weten aan welke voorwaarden ze moeten voldoen.

Ik snap ook wel dat het niet de bedoeling is dat je met een willekeurige reiziger meereist, maar als dat niet expliciet in voorwaarden van de kaartgebruiker wordt uitgesloten, waarom zou het dan niet mogen?
Ik vind de reactie van NS Klantenservice nogal zwak. En dan druk ik me zachtjes uit.
Als je niet veel beters weet te verzinnen dan verwijzen naar een promotieslogan op je website, denk ik niet dat je de boel goed op orde hebt.

Huub

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #222 Gepost op: 03 August 2012, 10:04:54 »
Van de NS-site:

Wat is de NS-Meereiskaart en hoe kan ik deze gebruiken?
Met de NS-Meereiskaart kunt u gratis iemand meenemen in de periode 1 t/m 31 mei 2012. U moet dan in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs en ouder dan 12 jaar zijn. De NS-Meereiskaart is één dag geldig. U mag met de NS-Meereiskaart ofwel één persoon boven de 12 jaar één dag mee laten reizen ofwel twee personen met een leeftijd van 4 t/m 11 jaar één dag mee laten reizen. De NS-Meereiskaart is geldig van maandag t/m vrijdag ná 09:00 uur en op zaterdag en zondag de hele dag. In de envelop vindt u 2 NS-Meereiskaarten. De 1e is geldig van 14 juli t/m 5 augustus 2012 en de 2e is geldig van 6 augustus t/m 31 augustus 2012.

Een dag iemand mee laten reizen is iets anders dan op het moment van controle willekeurig roepen "bij wie kan ik zwaan-kleef-aan doen?
Dat het niet te controleren is dat je op voorhand (dus voor de kaartcontrole) op het perron of in de trein willekeurig iemand gevraagd hebt om mee te mogen reizen wil niet zeggen dat je in je recht stond toen de 4e conductrice kennis nam van je actie. Ik ben het met Remunj eens dat je op dat moment gewoon te laat was en je verlies moet nemen. Ik denk dat je heel goed weet hoe het meesreiskaartje bedoeld is en elders is ook al gebleken dat je wat meer naar de geest van de wet zou kunnen leven... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #223 Gepost op: 03 August 2012, 10:32:09 »
Maar die tekst op de NS-site zijn dus niet de voorwaarden. Als je verwijst naar voorwaarden, moeten die wel ergens te vinden zijn. Ik heb ze in ieder geval niet kunnen vinden.
En ze zijn geschreven vanuit de betalende klant, terwijl het logisch is dat je ook iets vanuit de niet betalende gebruiker van het kaartje op papier zet.
Vooral deze zin  "Het is dus niet toegestaan om onze klanten op het perron of in de trein te vragen of u mee mag reizen", vind ik wel een heel vermakelijke. Ik durf er wel wat om te verwedden dat dat in geen enkele voorwaarde is te vinden.
Maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen.  :)

henk

• Online Online
« Reactie #224 Gepost op: 03 August 2012, 10:38:37 »
Maar de bedoeling van een meereiskaartje lijkt me niet lastig te bedenken en dat is niet pas bij controle iemand uitzoeken.
Ik vind het in het algemeen een achterlijke regeling, maar dat is wat anders. Dat staat mij nou tegen, al die stompzinnig ingewikkelde al of niet tijdelijke kaartsoorten. Dat is ook vragen om fantasievolle interpretaties.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.