Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Voordelige treinkaartjes  (gelezen 122569 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #390 Gepost op: 29 juni 2022, 19:44:44 »
Mon dieu.... wat een hoop tekst...

Niks nieuws,  behalve dan je reactie op Jac. Verder snap je waarschijnlijk niet dat je mijn bijdrage,  zeker het expres doorgestreepte met een korreltje zout moet nemen.

Advies: leg je tablet weg en pak een Radler alcoholvrij.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #391 Gepost op: 29 juni 2022, 20:13:23 »
Ik weet niet zeker of tramkaartjes hier ook mogen, maar… HTM heeft deze zomer een Zomergroepsretour. Een groep van maximaal 5 personen mag samen voor €8,95 heen en terug van en naar elke bestemming, bereikbaar via HTM bus- en tramlijnen. Het wordt aangeprezen voor een bezoek aan Scheveningen, maar omdat het feitelijk 2 x 2-uurs groepskaartjes zijn, is elke route, incl. overstappen toegestaan. Wil je bv van Delft naar Madurodam, dan kost een retour voltarief voor 1 persoon normaal al €6,16.
Alleen verkrijgbaar in de HTM ticket app.

4020 281-4

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #392 Gepost op: 30 juni 2022, 07:50:37 »
Arriva heeft in Noord-Nederland ook een actie. Gezien in de Harlingen Sail infokrant die als bijlage in het huis-aan-huis blad zat.

Voor 15 euro met twee volwassenen en max drie kinderen tot 15 geldig in alle Arriva treinen en bussen. Ook geldig in de stop/snel-bus naar Leer.
https://www.arriva.nl/de-leukste-uitstapjes-beginnen-bij-het-instappen.htm

Voorwaarden volgens Arriva:
Citaat
Geldig als dagkaart voor twee personen (maximaal 3 kinderen t/m 15 jaar reizen gratis mee);
Te gebruiken na 9.00 uur op werkdagen, in het weekend en op feestdagen de hele dag;
Geldig in alle treinen van Arriva in Fryslân en Groningen;
Geldig in alle Arriva stads- en streekbussen in Fryslân (inclusief Qliners 315, 320, 324, 350, 355, 356, lijntaxi’s en buurtbussen) en op de Waddeneilanden;
Geldig in de stop- en snelbus van en naar Leer;
Niet geldig in de Opstapper in Fryslân;
Alleen geldig op de datum zoals vermeld op het e-ticket.

Tot wanneer dit te koop is en tot wanneer je een datum kan prikken is mij onduidelijk.
Met vriendelijke groet, Christiaan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #393 Gepost op: 30 juni 2022, 09:00:19 »
Denk dat het hier gaat, hoewel ik niet in Hans' hoofd kan kijken, om de gedachte dat het bedrag wat betaald is van de heenreis als "normaal" is gezien. In de context dat prijzen flink zijn gestegen was het bij vertrek op de terugreis een nare verrassing dat er dan p.p. € 24,30 afgetikt moest worden.
Die 1 euro toeslag per kaartje voor losse verkoop is inderdaad wat ongastvrij, en niet alleen voor de toerist.
En als Hans de kaartjes gewoon aan de automaat had gekocht had hij de toeslag ook niet gehad.
Die betaal je als je een kaartje aan het loket koopt.

Maar verder was het bekend dat het kaartje voor de heenreis een speciaal kaartje was. Staat er zelfs op.
En ja dan betaal je voor de terugreis het normale tarief. Had Hans voor de terugreis ook zoiets gekocht dan was hij weer goedkoop uitgeweest.
Dus inderdaad appels met peren vergelijken.

En wat de reactie van Menno betreft. Tsja dat die graag schopt tegen het OV was al lang bekend  :angel: ;D

Ik heb al heel lang een OV chip kaart en ben er zeer tevreden over. Gewoon de reklening achteraf. En in de app netjes terug te zien als je extra kosten maakt t.o.v. je abonnement.
Duidelijk en overzichtelijk.
Nu nog even zorgen dat je niet meer bij iedere vervoerder moet in en uit checken en we hebben een top product.
Gr.
Eric

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #394 Gepost op: 30 juni 2022, 09:04:35 »
Citaat
En als Hans de kaartjes gewoon aan de automaat had gekocht had hij de toeslag ook niet gehad.
Die betaal je als je een kaartje aan het loket koopt.
Nee ik ben er vrij zeker van dat je die euro voor een dagkaartje ook bij automaten mag aftikken. Had ik een maand of zes terug nog gedaan...

Citaat
Nu nog even zorgen dat je niet meer bij iedere vervoerder moet in en uit checken en we hebben een top product
& internationaal  ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #395 Gepost op: 30 juni 2022, 10:32:22 »
Nu nog even zorgen dat je niet meer bij iedere vervoerder moet in en uit checken en we hebben een top product.
Eén van de redenen waarom dit hele systeem is opgetuigd, was om de opbrengsten eerlijk te verdelen over de vervoerders. En daarvoor is het onvermijdelijk dat je bij een overstap uit- en incheckt.
Er zijn zelfs parlementariërs die pleiten voor het afschaffen van dit uit- en inchecken bij de overgang naar een andere vervoerder, maar die snappen er dus niks van.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #396 Gepost op: 30 juni 2022, 10:35:51 »
Volgens mij is er al ergens een draadje over de OV-chipkaart met al een jaar of tien ruwweg dezelfde discussies.  ;D
Prima systeem wat mij bereft. Hoewel er natuurlijk niets tegen het €9 kaartje opkan.  :) Morgen een nieuwe halen in Potsdam.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #397 Gepost op: 30 juni 2022, 11:55:05 »
Nee ik ben er vrij zeker van dat je die euro voor een dagkaartje ook bij automaten mag aftikken. Had ik een maand of zes terug nog gedaan...
& internationaal  ;D
Dan is dat veranderd. Die euro toeslag betaalde je nou juist omdat je van een dienst aan het loket gebruik maakte en je zo gepusht werd om de automaten te gebruiken en/of een chipkaart aan te schaffen
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #398 Gepost op: 30 juni 2022, 11:58:07 »
Dat is wat als argument gebruikt werd.
In het buitenland lukt het ze blijkbaar wel om de verdeling te kunnen maken. Genoeg landen geweest waar je met een kaart van verschillende soorten ov gebruik kon maken. Vooral in Azië
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #399 Gepost op: 30 juni 2022, 12:00:37 »
Als je op ns.nl een reis plant, dan krijg je de prijs te zien en deze waarschuwing: Dit e-ticket is €1,00 goedkoper dan een kaartje uit de automaat!
Je kunt die €1 extra dus alleen vermijden door je ticket online te kopen. Is volgens mij altijd al zo geweest.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #400 Gepost op: 30 juni 2022, 12:03:38 »
Dat is wat als argument gebruikt werd.
In het buitenland lukt het ze blijkbaar wel om de verdeling te kunnen maken. Genoeg landen geweest waar je met een kaart van verschillende soorten ov gebruik kon maken. Vooral in Azië
Dan zou ik wel eens willen weten hoe ze dat voor elkaar krijgen. Als er voor elke reis maar één mogelijk route is, dan zou het kunnen. Maar in Nederland kun je vaak verschillende routes volgen via verschillende vervoerders. Als je dan alleen incheckt bij het begin en uitcheckt bij het eind, dan kunnen ze nooit meer achterhalen hoe je gereden bent.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #401 Gepost op: 30 juni 2022, 12:54:40 »
Ze kunnen dat aan google of apple vragen die permanent weten waar je telefoon is geweest  ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #402 Gepost op: 30 juni 2022, 17:42:36 »
Ik kap er hierna mee, want geheel off-topic, maar:

Mon dieu.... wat een hoop tekst...
Nou, pas op ;) Nog ééntje dan ;)

Citaat van: Remunj
link=topic=6343.msg3222320762#msg3222320762 date=1656572419
En als Hans de kaartjes gewoon aan de automaat had gekocht had hij de toeslag ook niet gehad.
Die betaal je als je een kaartje aan het loket koopt.
Je kunt die €1 extra dus alleen vermijden door je ticket online te kopen. Is volgens mij altijd al zo geweest.
Nope en nope.

Dat is het hele kromme eraan en wat (naast nog wel wat andere zaken) naar mijn mening nooit ingevoerd had moeten worden: je ontkomt alleen aan die toeslag door online een kaartje te kopen. Echt geen enkel ander land ter wereld melkt zijn 'klanten' op die manier uit, want waar betaal je nog meer extra voor het gebruik van een mensloos ding?

En dan koop je een kaartje online (voor de toeristen die dat weten), maar dan vind je op Schiphol dus niet 1 scanner voor die dingen: je ziet soms hele groepen dolen op zoek naar een QR-code scanner, tot je ze maar uitlegt dat die er niet zijn op Schiphol.
En dat je met een net gekocht wegwerpkaartje ook in moet checken... als 20 % van de toeristen dat doet, dan is dat het wel denk ik: ze snáppen het gewoon niet. En dan moet je je als bedenker/uitvoerder eigenlijk ernstig achter je oren gaan krabben.

Die toeslag bij loketgebruik is geloof ik in 2002 of zo ingevoerd en was toen 0,50 euro. Met de invoering van de chipkaart werd een kaartje uit de automaat met een euro verhoogd, zogenaamd omdat de bevoorrading van die dingen 'niet gratis was'. Alsof er daarvoor nooit een mens naar toe moest om er een nieuwe papierrol in te proppen! Echt, we hebben het hier gewoon té goed, dus er werd niet tegen geprotesteerd. In Kiëv hoef je zoiets niet te proberen, daar wordt zelfs een verhoging van het metrotarief met (omgerekend) 3 eurocent niet meer geaccepteerd: de reizigers willen eerst meer transparantie. Hen kennende zullen ze er ook voor zorgen dat ze die krijgen.

En wat de reactie van Menno betreft. Tsja dat die graag schopt tegen het OV was al lang bekend  :angel: ;D
Hoho, ik schop niet tegen het OV zelf, maar tegen het achterlijke betaalsysteem daar en al zijn hiaten.
Feit blijft dat het tariefsysteem een enorme puinhoop is geworden, erg veel valkuilen kent, de goedkoopste optie vinden enorm moeilijk is en uren werk kost én de goedkoopste optie voor een hele grote groep reizigers niet eens meer mogelijk is, terwijl het ooit zo'n fantastisch uniform systeem was: overal in Nederland betaalde je hetzelfde en alleen de trein deed daar (sommige regio's uitgezonderd) niet aan mee. Daarnaast kreeg je gewoon korting als je 65+ was of een kind tussen 4 en 11 jaar. Die korting bestaat, de kinderen van 4 tot en met 11 jaar in de trein uitgezonderd, nergens meer. En de OV-bedrijven maar roepen dat ze echt niet meer zijn gaan verdienen...

Daarnaast moet je echt de gezichten eens zien als toeristen net 22,50 euro gelapt hebben voor zo'n anonieme kaart + 15 euro saldo en dan denken dat alles in kannen en kruiken is, maar ze vervolgens de trein niet in kunnen. Vooral bezoekers uit Londen, waar je met de Oyster card een veel beter systeem krijgt, staan echt versteld als ze zien wat voor een potje we er hier van hebben gemaakt.
Ik heb al heel lang een OV chip kaart en ben er zeer tevreden over. Gewoon de reklening achteraf. En in de app netjes terug te zien als je extra kosten maakt t.o.v. je abonnement.
Duidelijk en overzichtelijk.
Dan ben je sneller tevreden dan ik. Want de overzichten die ik krijg, daar kun je eigenlijk niets mee omdat de belangrijkste info (lijnnummer, maatschappij en richting) ontbreekt.
Daarnaast komen er nog steeds geregeld fouten voor, soms zelfs veroorzaakt door het personeel. Dat terugvragen is niet altijd evident.

Ennuh, ik zou als ik jou was zeker uitzoeken of je niet voordeliger kan reizen dan met een abonnement, want daar heeft die chipkaart voor gezorgd: het zou zomaar kunnen dat je betaalt voor een zone (als er in jouw regio nog producten zijn die daarop gebaseerd zijn) waar je net 1 of haltes in reist. Dan ben je met een alternatief product soms (veel) goedkoper uit.

Advies: leg je tablet weg en pak een Radler alcoholvrij.
Wordt moeilijk, ik heb geen tablet ;)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #403 Gepost op: 30 juni 2022, 17:49:18 »
Sorry TL:DR
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #404 Gepost op: 01 juli 2022, 12:17:13 »
Ennuh, ik zou als ik jou was zeker uitzoeken of je niet voordeliger kan reizen dan met een abonnement, want daar heeft die chipkaart voor gezorgd: het zou zomaar kunnen dat je betaalt voor een zone (als er in jouw regio nog producten zijn die daarop gebaseerd zijn) waar je net 1 of haltes in reist. Dan ben je met een alternatief product soms (veel) goedkoper uit.
Wees gerust. Ik heb al meer dan 20 jaar een abonnement  ;D
In mijn geval een traject vrij abonnement. Zit nog net onder de grens voor een volledig abonnement. Kom een paar kilometer te kort. En reis weer net te weinig buiten mijn traject om het om te zetten naar een Altijd vrij.
En alles wat ik buiten mijn traject reis of met andere vervoerders vindt ik gewoon netjes terug op de factuur.

Daarom schrijf ik al. Perfect product. Kaart voor de scanner en hoppa klaar. Op eindepunt weer voor de scanner en hoppa alweer klaar.
Alleen dat in/uitchecken omdat je naar een andere vervoerder overstapt is zo achterhaald.

Wat ik al schreef, er zijn landen waar je je daar helemaal niet druk over hoeft te maken.

Daarnaast moet je echt de gezichten eens zien als toeristen net 22,50 euro gelapt hebben voor zo'n anonieme kaart + 15 euro saldo en dan denken dat alles in kannen en kruiken is, maar ze vervolgens de trein niet in kunnen. Vooral bezoekers uit Londen, waar je met de Oyster card een veel beter systeem krijgt, staan echt versteld als ze zien wat voor een potje we er hier van hebben gemaakt.
Dat bedoel ik maar met een wel goed werkend systeem.

En wat die toeristen betreft. Een beetje uitzoeken hoe een OV systeem in een ander land werkt hoort er wel een beetje bij.
Niet voetstoots er van uitgaan dat het hetzelfde is als in je eigen land.
Ben vaak genoeg in het (verre) buitenland op vakantie geweest en altijd vooraf uitgezocht hoe het systeem daar werkt.
Maar de toerist van tegenwoordig wil blijkbaar alles op een presenteerblaadje krijgen. Sorry maar hier komt ook wel een stukje eigen verantwoordelijkheid bij kijken.

En dat er een potje van gemaakt is ligt grotendeels aan de vervoerders zelf. Samenwerking is daar vaak ver te zoeken.
Gr.
Eric