Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Voordelige treinkaartjes  (gelezen 122601 keer)

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re: |
« Reactie #375 Gepost op: 12 juni 2022, 09:32:24 »
Vorige week ontdekte ik dat ik ook met dit abbo op traject Leeuwarden - Weener (D) zonder extra kosten kan reizen. Tussen Weener en Leer gebruikte ik de 9-euro-ticket.

OV chipkaart kent geen buitenland. Hierdoor betaal je het Nederlands tarief (bij abonnement dus gratis). Dit kan ook naar/tot Gronau (Blauwnet) en Aachen (Arriva). Binnenkort wordt Emmerich (Arriva, ingangsdatum onbekend) aan deze lijst toegevoegd. Op 25 mei had ik dit in deze topic gezet.

Hopelijk komen de vervoerders hier niet achter en kunnen we lang van deze voordeel genieten.

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #376 Gepost op: 25 juni 2022, 12:15:33 »
Per ingang van afgelopen donderdag is het mogelijk om met je OV chipkaart naar Emmerich (Elten) te reizen. Dit door in te checken bij Arriva.

Door in en uit te checken bij Arriva kan je gebruik maken van Nederlandse abonnementen. Emmerich (Elten) valt bij het reizen met OV chipkaart onder het Nederlands tarief.

www.gelderlander.nl/duitsland/eindelijk-inchecken-met-nederlandse-ov-kaart-op-station-in-emmerik-kan-vanaf-deze-week~a6431f72/
www.treinenweb.nl/nieuws/9492/in-en-uitchecken-op-en-rond-emmerich-vanaf-vandaag-officieel-mogelijk.html

(Dit is ook mogelijk naar/tot Leer, Gronau en Aachen HBF)

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #377 Gepost op: 25 juni 2022, 12:17:06 »
Voor €0,01 een overgang 1ste klas. Geldig met elk 2de klas kaart (behalve actie kaartjes) tijdens de daluren in Nederland t/m 20 augustus 2022. Beperkte voorraad dus op=op.

https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/1e-klas-upgrade-spoor.html

(Tip dankzij https://spoormagazine.ns.nl/juni-2022/ns-deals en https://nl.pepper.com/aanbiedingen/upgrade-naar-de-1e-klas-ns-240827?utm_campaign=o_2022-06-25&utm_medium=social&utm_source=facebook en )
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2022, 15:31:14 door Seinhuis »

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #378 Gepost op: 27 juni 2022, 15:44:02 »
Per ingang van afgelopen donderdag is het mogelijk om met je OV chipkaart naar Emmerich (Elten) te reizen. Dit door in te checken bij Arriva.

NOS Stories heeft de instatiefnemer van de OV chipkaart palen in Emmerich geinterviewd.
www.facebook.com/reel/578016627105609?fs=e&s=cl

En ook regio 8 heeft een interview gedaan
www.youtube.com/watch?v=uti47X-2bkQ

Spoiler, het begon met 1 brief naar de provincie.

« Laatst bewerkt op: 27 juni 2022, 16:21:05 door Seinhuis »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #379 Gepost op: 28 juni 2022, 12:06:47 »
Schreef ik hiervoor nog dat ik een goedkoop treinkaartje heb kunnen bemachtigen,


Nu dat werd bij terug komst wel even anders!
De argeloze toerist en eenrichtingreiziger word op Schiphol, met een woekerprijs overvallen. Dit tov van de heenreis. Men schaamt zich er niet voor om ook nog eens een toeslag te heffen!!!! gewoon om dat zij het alleenrecht hebben en jij nergens anders een kaartje kan kopen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #380 Gepost op: 28 juni 2022, 12:12:46 »
Hans, wat bedoel je met woekerprijs? Dit is het normale tarief.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #381 Gepost op: 28 juni 2022, 12:13:41 »
Toeristen moet je sowieso een poot uitdraaien

Heenreis = daluren, terugreis niet.

Wil jij aan een toerist gaan uitleggen die in Almelo de verkeerslichten wil gaan bekijken dat hij/zij beter kan reizen in de daluren?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #382 Gepost op: 28 juni 2022, 12:25:13 »
Citaat
Dit is het normale tarief.
Ik denk dat 'normaal' hier een beetje subjectief is. De prijs van treinkaartjes is m.i. niks normaals meer aan. Een tripje naar Artis vanuit hhw is voordeliger om met de auto te doen en de volle parkeermep te dokken dan 2 retourtjes met de NS... Maastricht is zo'n beetje de enige uithoek die voor mij nog een beetje rendabel is om met de trein te doen...

Ik vind die euro toeslag per los kaartje ook belachelijk net zoals de aanschaf van een nieuwe OV chip kaart.... alleen omdat wij die OV chip ellende moesten hebben...

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #383 Gepost op: 28 juni 2022, 12:28:52 »
Wil jij aan een toerist gaan uitleggen die in Almelo de verkeerslichten wil gaan bekijken dat hij/zij beter kan reizen in de daluren?
Dan moet je aan die toerist ook nog gaan uitleggen dat hij eerst een kortingskaart moet aanschaffen. Zonder zo'n kaart reis je in de daluren alsnog voor het volle tarief.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #384 Gepost op: 28 juni 2022, 12:33:09 »
Toeristen moet je sowieso een poot uitdraaien

Heenreis = daluren, terugreis niet.

Wil jij aan een toerist gaan uitleggen die in Almelo de verkeerslichten wil gaan bekijken dat hij/zij beter kan reizen in de daluren?
Leg eerst maar aan Hans uit dat hij nu de prijs van een normaal kaartje (terugreis, appels) vergelijkt met de prijs van een Groepsticket Daluren (heenreis, peren), dat goedkoper is. Al heb ik het idee dat dit bekend is bij Hans en de verontwaardiging gespeeld is, hij wist bij aankoop immers al dat het 'goedkoop' was.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2022, 12:34:43 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #385 Gepost op: 28 juni 2022, 12:39:20 »
Ik vind die euro toeslag per los kaartje ook belachelijk net zoals de aanschaf van een nieuwe OV chip kaart.... alleen omdat wij die OV chip ellende moesten hebben...
Die OV chipkaart zag ik eerst ook niet zitten. Dat kwam voornamelijk omdat de informatie in het begin vaag en versnipperd was. Maar nu ik hem eenmaal heb vind ik het een handig systeem.

Ik had al 20 jaar een dalurenkaart en die werd op een bepaald moment automatisch omgezet naar een chipkaart. Als ouwe *u* betaal ik nog een bescheiden bedrag bij en daarvoor krijg ik 7 dagen per jaar vrij reizen. Die bewaar ik voor de grote afstanden. Voor de korte afstanden betaal ik het kortingstarief (in de daluren). En als ik door omstandigheden buiten de daluren moet reizen, dan betaal ik ook het volle tarief. Nou, jammer dan.

Vergelijken met de auto doe ik niet want ik heb al heel lang geen auto meer, niet nodig. Dat niet hebben van een auto scheelt me zoveel geld dat ik me over de treintarieven niet druk maak.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #386 Gepost op: 28 juni 2022, 12:51:12 »
Dan moet je aan die toerist ook nog gaan uitleggen dat hij eerst een kortingskaart moet aanschaffen. Zonder zo'n kaart reis je in de daluren alsnog voor het volle tarief.

Dat inderdaad ook nog  ;)

Denk dat het hier gaat, hoewel ik niet in Hans' hoofd kan kijken, om de gedachte dat het bedrag wat betaald is van de heenreis als "normaal" is gezien. In de context dat prijzen flink zijn gestegen was het bij vertrek op de terugreis een nare verrassing dat er dan p.p. € 24,30 afgetikt moest worden.
Die 1 euro toeslag per kaartje voor losse verkoop is inderdaad wat ongastvrij, en niet alleen voor de toerist.

@Rick: Doe jij dit keer maar, jij bent daar beter in ;-)
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2022, 12:54:59 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #387 Gepost op: 28 juni 2022, 14:10:32 »
Je kan niet zeggen dat iets goedkoop is als je de normale prijs niet weet, en een prijsstijging van 50% sinds 11 juni (aankoopdatum, vorige pagina) is ook niet gebeurd. Voor de terugreis had Hans ook nogmaals het Dalurenkaartje kunnen kopen, dan had hij weer de lage prijs gehad.  :)

@Rick: Doe jij dit keer maar, jij bent daar beter in ;-)
Het forum is juist gezellig nu.  ;D

Ik vind die euro toeslag per los kaartje ook belachelijk net zoals de aanschaf van een nieuwe OV chip kaart.... alleen omdat wij die OV chip ellende moesten hebben...
Daar ben ik het mee eens, het idee is goed maar de uitvoering is minder.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #388 Gepost op: 29 juni 2022, 16:26:36 »
Vakantieveilingen bied treinkaartjes aan voor reizen met Green City Trip. Bieden vanaf €1 exclusief verplichte kosten. Lees de voorwaarden.

https://www.vakantieveilingen.nl/veilingen/vakanties/stedentrips/treinreis-kopenhagen-malmo-goteborg-kopenhagen-malmo-goteborg/27409?utm_source=appshare&utm_medium=social_unpaid&utm_campaign=appshare
vertrek op 28 juli (andere datums mogelijk tegen meerprijs).

https://www.vakantieveilingen.nl/veilingen/vakanties/stedentrips/treinreis-praag-wenen-salzburg-praag-wenen-salzburg/31448?utm_source=appshare&utm_medium=social_unpaid&utm_campaign=appshare
Vertrek op 21 juli en 28 augustus (andere datums mogelijk tegen meerprijs).

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Voordelige treinkaartjes
« Reactie #389 Gepost op: 29 juni 2022, 19:33:31 »
Schreef ik hiervoor nog dat ik een goedkoop treinkaartje heb kunnen bemachtigen,
[...]
Nu dat werd bij terug komst wel even anders!
De argeloze toerist en eenrichtingreiziger word op Schiphol, met een woekerprijs overvallen. Dit tov van de heenreis. Men schaamt zich er niet voor om ook nog eens een toeslag te heffen!!!!
Uh... je hebt een goedkoop treinkaartje gehad op de heenweg en op de terugweg moet je gewoon vol-tarief betalen, tenzij je (en dat vind ik wél crimineel) een persoonlijke OV-chipkaart hebt: dan had je namelijk 40 % korting gekregen wegens 65+.

Het is zeker geen woekerprijs.
gewoon om dat zij het alleenrecht hebben en jij nergens anders een kaartje kan kopen.
Uh nee, dat zie je verkeerd. Die 'toeslag' is een belachelijk excuus geweest toen dat ding ingevoerd werd, wat 'de massa' (reizigers dus) gewoon geaccepteerd heeft: niemand die er bij nadacht. Het excuus was namelijk dat er (jaja, echt) een persoon die automaten langs moet gaan om ze te vullen en dergelijke. 'En dat is niet gratis' zo werd dat toen letterlijk uitgelegd. Alsof het daarvóór wél gratis was!
Maar ja, de reizigers hebben die kaart en al zijn onhebbelijkheden gewoon geslikt. Als ze stations plat hadden gelegd door massaal ingangen te blokkeren of busbanen te bezetten of zo, hadden ze mijn zegen gehad.

Die OV chipkaart zag ik eerst ook niet zitten. Dat kwam voornamelijk omdat de informatie in het begin vaag en versnipperd was.
Het zal per regio verschillen, maar dan moet je eens in de regio Amsterdam en omliggend komen kijken. Daar is alles zo extreem versnipperd dat het niet normaal meer is. Ik heb die kaart in 2007 vrijwillig aangeschaft, vooral om aan te tonen wat een ongelooflijk rotsysteem het is en wat voor idiote fouten (die nog al-tijd voor komen!) de gebruiker mee opgezadeld wordt.
Zeker nu ik ook weer tot het OV veroordeeld ben vanwege een nieuwe baan, kan ik wel stellen dat ik goed op de hoogte ben van het kaartaanbod. Nog erger: voor m'n forens-ritten heb ik maar liefst 19 verschillende combinaties met reisproducten op een rij moeten zetten om de goedkoopste optie te ontdekken: het excel-blad is echt een trieste aanblik van een tariefsysteem wat ooit zo verschrikkelijk doorgrondelijk en simpel was.
Nu moet je bij elke vervoerder de website én de voorwaarden van de gewenste reisproducten doorspitten om te ontdekken of wat jij wil wel kan. En dan heb je nog de rare situatie dat reisproduct X bij vervoerder A hetzelfde kost en hetzelfde genoemd wordt als bij vervoerder B, maar aangekocht bij vervoerder B meer rechten geeft dan wanneer je 'm bij A koopt.

Maar nu ik hem eenmaal heb vind ik het een handig systeem.

Ik had al 20 jaar een dalurenkaart en die werd op een bepaald moment automatisch omgezet naar een chipkaart.
Aha... dan heb jij nog de allervoordeligste variant, het VoordeelUren abonnement. De voordelen die jij hebt, krijgen nieuwe klanten sinds, ik geloof, 2010 niet meer: met de komst van de chipkaart werd die namelijk de nek omgedraaid. Praktisch alles is (veel) duurder geworden.

Toeristen moet je sowieso een poot uitdraaien
Nou nou nou... dan nodig ik je uit een keer op Schiphol te gaan kijken wat een slachting die kaart aanricht onder toeristen. Ik heb er al heel wat getroffen die voorgoed genezen zijn van het Nederlandse OV omdat het veel te complex geworden is en de trein (vooral) heel duur, met dat dode saldo van minimaal 16 euro waar je niets mee kan als je met de trein wil kunnen blijven reizen. Daarna neem ik je mee naar Amsterdam Zuid. Kun je zien wat die kaart daar aanricht onder toeristen.
Wil jij aan een toerist gaan uitleggen die in Almelo de verkeerslichten wil gaan bekijken dat hij/zij beter kan reizen in de daluren?
Oh geloof me, dat begrijpen ze echt wel hoor. 'Off-peak travel' is een welbekende term in menig taal. Bijna elk land heeft wel regelingen waarmee je buiten de spits(en) voordeliger reist dan in de spits. En voor voordeeltjes is elke toerist wel te porren. Dat kun je ze echt wel uitleggen. Het is al het andere wat níet uit te leggen is, naast het eiland-denken van de vervoerders. Elk kaartje hetzelfde logo, maar wel overal vervoerder-eigen apparatuur plaatsen. Dát snappen ze níet.

@ Seinhuis: ik kan niet exact zien wat vakantieveilingen rekent, maar als ik bij greencitytrip zelf op zoek ga naar dezelfde reis, is 'ie ineens (wat een toeval, had ik nou nooit verwacht) pakweg 25 euro goedkoper dan de doorgestreepte prijs bij vakantieveilingen.