Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Rocky Rail- NS Plan U  (gelezen 115034 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Rocky Rail- NS Plan U
« Gepost op: 15 februari 2015, 10:53:33 »
Volgens de website van Brekelmans, NEEHEEE.... BENTINK!!!! zoals geciteerd van Facebook.
'Volgens de planning zal het 3 delige NS dieseltreinstel Plan U in oktober 2015 verkrijgbaar zijn.
De verwachte verkoopprijs voor de analoge uitvoering (DC = gelijkstroom) zal rond € 375,00 uitkomen.
Alle Plan U's zullen standaard voorzien zijn van :
-apart te bedienen cockpit- en binnenverlichting
-gele front- en rode sluitlichten (Leds)
-kortkoppelingsmechanisme tussen de wagenbakken
-21 polige stekker
-standaard ingebouwde luidspreker
Leverbaar met de originele Plan U geluiden
De sound decoders worden geleverd door ESU
ook leverbaar in AC (wisselstroom)'


Groet
Huibert
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2015, 21:16:47 door DE-II »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2015, 18:06:14 »
Ik ben erg benieuwd hoe het model zal gaan worden. Weet iemand of eerst de gele of de rode uitkomt? De rode blijft voor mij bovenaan staan, maar de gele intereseert mij ook wel.

Gr Jason

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 564
  • NS TP Va (1996)
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2015, 18:35:05 »
Voor 375 euro verwacht ik toch wel een zeer fraaie Plan U van Rocky Rail zeker kijkend naar de 6400 van het zelfde merk, kijk er dan ook heel erg naar uit !

Doe de gele Plan U met sprinterramen ook maar en de gele met 5 roosters in de motorwagen
Gelijkstroom 1:87 NS Tp V 1996

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2015, 23:01:40 »
Karst had dat in het algemene Rocky Rail draadje prima verwoord.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63038.msg3221545558.html#msg3221545558
En mensen die het model, net als Karst, in Neurenberg echt hebben kunnen bekijken, beamen zijn mening volmondig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2015, 23:02:41 »
Wellicht off-topic maar is er voor twee fabrikanten een markt om een Plan U treinstel in h0 uit te brengen? Weliswaar zijn er meerdere versies mogelijk die - uitgaande van een kunststof spuitgietproduct - matrijsaanpassingen vergen maar ik vraag mij in aller ernst af of de Nederlandse markt zo groot is mede gezien het aantal andere modellen dat in aantocht is.

Silvolde
 

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2015, 23:30:43 »
De V vergelijking gaat  niet op. Jaren na elkaar en geen concurrentie head-to-head. Wezenlijk lengteschaal verschil. En eigenlijk uit de zelfde stal.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2015, 23:44:28 »
Alle Plan U's zullen standaard voorzien zijn van :
-apart te bedienen cockpit- en binnenverlichting

Ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken bij het analoge model.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2015, 07:56:13 »
Wat je omschrijft Michel, klinkt best begrijpelijk. Je neemt nu een bestaand voorbeeld waarvan aan de fabrikant wordt gevraagd om een malaanpassing te doen (namelijk het naambord weglaten) om datzelfde model daarna met of zonder nummer weer op de markt te zetten. Met het argument van Hornby erbij, kan ik begrijpen dat ze deze extra kosten niet gaan maken voor een relatief kleine groep modelbouwers.

Het is echter geen zuivere vergelijking met de ontwikkeling van een geheel nieuw model, waar Rocky Rail nu mee bezig is. Ik vraag niet om kledinghaakjes in het interieur. Ik vraag niet om een gaatje in de wc zodat de preisertjes straks ook echt op de rails kunnen plassen.

Waar de discussie veel meer over gaat, als ze toch een raam tekenen, waarom dan niet meteen de goede afmetingen. Als ze toch een neusvorm maken, waarom niet meteen de goede vorm?

Er wordt nu dus niet om extra veel detail gevraagd, maar wel om de juiste maatvoering. En dat laatste mankeerde er bij het handmonster duidelijk aan.

Als de desbetreffende fabrikant dan ook nog gaat roepen: dit handmonster wordt nog gefinetuned, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat diverse mensen zich zorgen beginnen te maken over het uiteindelijke model. Finetunen vind ik namelijk niet echt een bruikbaar wordt voor alle maten narekenen en goed in het definitieve model zetten. 

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2015, 08:02:08 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2015, 08:13:33 »
Jeroen en Sicco,

Helemaal en 150% met jullie eens. (y)

Voor een ontwerper, die maar enigzins is ingevoerd in de materie en skills van (3D)ontwerpen en -tekenen kost het NIETS meer om het in 1 keer goed te doen...
Sterker, eerst een 'look-alike' tekenen en die later willen 'vervolmaken' leidt tot kostenverhoging. En inderdaad, er wordt hier niet 'gevraagd' om LSM-like detaillering van delen die niet (direct) zichtbaar zijn. ( bv detaillering onderkant draaistellen en overdreven doorgedetailleerd interieur ) DAT kost namelijk wel degelijk meer ! zowel in de teken-/ontwerpfase als de toolingfase EN assemblage.

Maar de grondvorm, technische constructie etc. etc. moeten gewoon in 1 keer goed zijn !! Het 'ageren' tegen het door RockyRail gepresenteerde model richt zich dan ook daartegen: Grondvorm niet correct, raamproporties incorrect, technische invulling van draaistellen, koppelingen, schorten, mix van verschillende uitvoeringen etc. etc. Van de Plan U zijn nog zoveel goede tekeningen te verkrijgen, is er nog zoveel In Real Life te bekijken EN zijn er werkelijk duizenden foto's te vinden waar uit op te maken is hoe het WEL moet...

Nadat er dan aan de broodnodige reasearch is gedaan, begin je met ontwerpen/tekenen. Dat wat we hier zien, is dat er ogenschijnlijk maar simpelweg begonnen is... Sterker, ik denk/weet dat het 'omwerken'/'aanpassen'/'verfraaien' van een tekening waaruit dit 3D geprinte model is ontstaan veeel meer werk is als het in 1 keer correct en doordacht tekenen...

Echter... de producent wil(de) ons doen geloven ( en misschien gelooft hij dat zelf zelfs ) dat op basis van het getoonde model een productie versie binnen een relatief kort tijdsbestek op de markt gezet kan worden... Ik denk dat hij zich daar ernstig in vergist... of niet en hebben we dus een model op de markt dat het zelfs in de grondvorm NIET is....  En daarbij gaat het, nogmaals, NIET over allerlei ook in mijn ogen overbodige detaillering die de kosten van een model exponentieel laat stijgen...


Grtzz,

Karst

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2015, 08:19:18 »
Waarmee dus alleen maar aangegeven wordt hoe belangrijk het is dat er hier een aantal mensen van tevoren hun mond open doen (en als ik voor mijzelf spreek: ik wil niet eens een Plan U!). Als RR inderdaad van plan was op basis van het getoonde model de productie te gaan doen, dan zou dat behoorlijke consequenties kunnen hebben gehad.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2015, 09:17:27 »
Tja Michel,

Er zijn nu eenmaal veeeeel meeeeeer modelspoorders dan modelbouwers... ;) ( ik schat de verhouding op 98:2 )

( van de Plan U kit die Gerco en ik een aantal jaren geleden hebben uitgebracht, zijn er ver over de 100 (!!) verkocht, we weten maar van maximaal zo'n 15 - 20 die er ook daadwerkelijk gebouwd zijn ;) )

Grtzz,

Karst

P.S. De eerste uitleveringen van de Roco 2200/2300 waren 'nummerloos'. Er zat een velletje decals in de doos.... ;)
« Laatst bewerkt op: 04 april 2015, 23:58:52 door Bert van Gelder. Reden: vermijdt gebruik sub en sup! »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2015, 10:00:24 »
Ja, uiteraard is het net zo duur om het in 1 keer goed te doen. En dat zullen ze zelf heel goed weten. Dus vermoed ik dat dit wellicht gewoon een soort probeersessie is geweest, wellicht iets uit de losse pols. En dat ze vast van heel veel kanten input hebben gekregen. En dat ze nu zich drie slagen in de rondte lachen over de stress hier, vooral over het woord 'finetunen' ( ik kan me namelijk geheel voorstellen dat er een 'kenner' voor de vitrine daar heeft gestaan, helemaal in paniek is geraakt en dat zo een fabrikant enigzins grappend meedeelt dat er nog wel wat 'gefinetuned'wordt). En dat er straks een heel mooi model staat. Waarom ? Omdat de recente producten ook aan de standaarden voldoen.

En ja, het is jammer als je tot een minderheid behoort. Dat betekent nu eenmaal dat je vaker buiten de boot valt. Het is niet anders. Ik zou mijn strategie er iig niet op aanpassen.....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2015, 10:19:41 »
Hoe weerlegde je dat dan Karst? Andere type deuren of ramen vallen in mijn beleving toch echt in de categorie van de 2% modelbouwers.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2015, 10:26:29 »
Ik had het over de correctheid... niet over de details en eventuele varianten. Een correct raam, een correcte deur is net zo makkelijk/moeilijk te tekenen als een foute... heeft niets met de kostprijsdiskussie te maken...

Overigens merk ik intussen hoe zinloos het is om gefundeerd te diskussieren in deze draad, als alle opmerkingen met nietszeggende one-liners in het belachelijk getrokken worden. Dus weest allen bijzonder blij met deze "Plan U"... misschien wil RR er voor de liefhebbers ook nog wel pantofrafen opzetten ;P

IK kan in iedergeval voor mezelf WEL een of meerdere modellen bouwen die wel aan mijn eisen voldoen ;) :P


Grtzz en veel plezier hier nog in deze draad,

Karst

@Rick,

Precies.... ;) (y)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2015, 11:01:35 »
Wat kost dat Karst?  ;)

Ik ben benieuwd hoe het model uiteindelijk wordt. Hopelijk neemt RR de "aanbevelingen" van de Plan U kenners ter harte.

Het is evident dat een foute tekening net zoveel "kost" als een goede tekening. Een fabrikant bestaat om geld te verdienen. Aan de andere kant zou ik verwachten dat kleinserie producenten zijn begonnen uit "liefde" voor de treinen/modelbouw. En het dus ook graag "goed" willen doen. Daarbij is bij een kleinserie fabrikant de reputatie super belangrijk. Als zij een "misser" maken kan dat best desastreus zijn.

Ik hoorde laatst iemand zeggen: "Hoop is het uitstellen van teleurstelling". Hopelijk gaat deze vlieger hier niet op  ;)