BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: Huup op 15 februari 2015, 10:53:33
-
Volgens de website van
Brekelmans, NEEHEEE.... BENTINK!!!! zoals geciteerd van Facebook.
'Volgens de planning zal het 3 delige NS dieseltreinstel Plan U in oktober 2015 verkrijgbaar zijn.
De verwachte verkoopprijs voor de analoge uitvoering (DC = gelijkstroom) zal rond € 375,00 uitkomen.
Alle Plan U's zullen standaard voorzien zijn van :
-apart te bedienen cockpit- en binnenverlichting
-gele front- en rode sluitlichten (Leds)
-kortkoppelingsmechanisme tussen de wagenbakken
-21 polige stekker
-standaard ingebouwde luidspreker
Leverbaar met de originele Plan U geluiden
De sound decoders worden geleverd door ESU
ook leverbaar in AC (wisselstroom)'
Groet
Huibert
-
Ik ben erg benieuwd hoe het model zal gaan worden. Weet iemand of eerst de gele of de rode uitkomt? De rode blijft voor mij bovenaan staan, maar de gele intereseert mij ook wel.
Gr Jason
-
Voor 375 euro verwacht ik toch wel een zeer fraaie Plan U van Rocky Rail zeker kijkend naar de 6400 van het zelfde merk, kijk er dan ook heel erg naar uit !
Doe de gele Plan U met sprinterramen ook maar en de gele met 5 roosters in de motorwagen
-
Karst had dat in het algemene Rocky Rail draadje prima verwoord.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63038.msg3221545558.html#msg3221545558 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63038.msg3221545558.html#msg3221545558)
En mensen die het model, net als Karst, in Neurenberg echt hebben kunnen bekijken, beamen zijn mening volmondig.
-
Wellicht off-topic maar is er voor twee fabrikanten een markt om een Plan U treinstel in h0 uit te brengen? Weliswaar zijn er meerdere versies mogelijk die - uitgaande van een kunststof spuitgietproduct - matrijsaanpassingen vergen maar ik vraag mij in aller ernst af of de Nederlandse markt zo groot is mede gezien het aantal andere modellen dat in aantocht is.
Silvolde
-
De V vergelijking gaat niet op. Jaren na elkaar en geen concurrentie head-to-head. Wezenlijk lengteschaal verschil. En eigenlijk uit de zelfde stal.
-
Alle Plan U's zullen standaard voorzien zijn van :
-apart te bedienen cockpit- en binnenverlichting
Ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken bij het analoge model.
-
Wat je omschrijft Michel, klinkt best begrijpelijk. Je neemt nu een bestaand voorbeeld waarvan aan de fabrikant wordt gevraagd om een malaanpassing te doen (namelijk het naambord weglaten) om datzelfde model daarna met of zonder nummer weer op de markt te zetten. Met het argument van Hornby erbij, kan ik begrijpen dat ze deze extra kosten niet gaan maken voor een relatief kleine groep modelbouwers.
Het is echter geen zuivere vergelijking met de ontwikkeling van een geheel nieuw model, waar Rocky Rail nu mee bezig is. Ik vraag niet om kledinghaakjes in het interieur. Ik vraag niet om een gaatje in de wc zodat de preisertjes straks ook echt op de rails kunnen plassen.
Waar de discussie veel meer over gaat, als ze toch een raam tekenen, waarom dan niet meteen de goede afmetingen. Als ze toch een neusvorm maken, waarom niet meteen de goede vorm?
Er wordt nu dus niet om extra veel detail gevraagd, maar wel om de juiste maatvoering. En dat laatste mankeerde er bij het handmonster duidelijk aan.
Als de desbetreffende fabrikant dan ook nog gaat roepen: dit handmonster wordt nog gefinetuned, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat diverse mensen zich zorgen beginnen te maken over het uiteindelijke model. Finetunen vind ik namelijk niet echt een bruikbaar wordt voor alle maten narekenen en goed in het definitieve model zetten.
Jeroen
-
Jeroen en Sicco,
Helemaal en 150% met jullie eens. (y)
Voor een ontwerper, die maar enigzins is ingevoerd in de materie en skills van (3D)ontwerpen en -tekenen kost het NIETS meer om het in 1 keer goed te doen...
Sterker, eerst een 'look-alike' tekenen en die later willen 'vervolmaken' leidt tot kostenverhoging. En inderdaad, er wordt hier niet 'gevraagd' om LSM-like detaillering van delen die niet (direct) zichtbaar zijn. ( bv detaillering onderkant draaistellen en overdreven doorgedetailleerd interieur ) DAT kost namelijk wel degelijk meer ! zowel in de teken-/ontwerpfase als de toolingfase EN assemblage.
Maar de grondvorm, technische constructie etc. etc. moeten gewoon in 1 keer goed zijn !! Het 'ageren' tegen het door RockyRail gepresenteerde model richt zich dan ook daartegen: Grondvorm niet correct, raamproporties incorrect, technische invulling van draaistellen, koppelingen, schorten, mix van verschillende uitvoeringen etc. etc. Van de Plan U zijn nog zoveel goede tekeningen te verkrijgen, is er nog zoveel In Real Life te bekijken EN zijn er werkelijk duizenden foto's te vinden waar uit op te maken is hoe het WEL moet...
Nadat er dan aan de broodnodige reasearch is gedaan, begin je met ontwerpen/tekenen. Dat wat we hier zien, is dat er ogenschijnlijk maar simpelweg begonnen is... Sterker, ik denk/weet dat het 'omwerken'/'aanpassen'/'verfraaien' van een tekening waaruit dit 3D geprinte model is ontstaan veeel meer werk is als het in 1 keer correct en doordacht tekenen...
Echter... de producent wil(de) ons doen geloven ( en misschien gelooft hij dat zelf zelfs ) dat op basis van het getoonde model een productie versie binnen een relatief kort tijdsbestek op de markt gezet kan worden... Ik denk dat hij zich daar ernstig in vergist... of niet en hebben we dus een model op de markt dat het zelfs in de grondvorm NIET is.... En daarbij gaat het, nogmaals, NIET over allerlei ook in mijn ogen overbodige detaillering die de kosten van een model exponentieel laat stijgen...
Grtzz,
Karst
-
Waarmee dus alleen maar aangegeven wordt hoe belangrijk het is dat er hier een aantal mensen van tevoren hun mond open doen (en als ik voor mijzelf spreek: ik wil niet eens een Plan U!). Als RR inderdaad van plan was op basis van het getoonde model de productie te gaan doen, dan zou dat behoorlijke consequenties kunnen hebben gehad.
-
Tja Michel,
Er zijn nu eenmaal veeeeel meeeeeer modelspoorders dan modelbouwers... ;) ( ik schat de verhouding op 98:2 )
( van de Plan U kit die Gerco en ik een aantal jaren geleden hebben uitgebracht, zijn er ver over de 100 (!!) verkocht, we weten maar van maximaal zo'n 15 - 20 die er ook daadwerkelijk gebouwd zijn ;) )
Grtzz,
Karst
P.S. De eerste uitleveringen van de Roco 2200/2300 waren 'nummerloos'. Er zat een velletje decals in de doos.... ;)
-
Ja, uiteraard is het net zo duur om het in 1 keer goed te doen. En dat zullen ze zelf heel goed weten. Dus vermoed ik dat dit wellicht gewoon een soort probeersessie is geweest, wellicht iets uit de losse pols. En dat ze vast van heel veel kanten input hebben gekregen. En dat ze nu zich drie slagen in de rondte lachen over de stress hier, vooral over het woord 'finetunen' ( ik kan me namelijk geheel voorstellen dat er een 'kenner' voor de vitrine daar heeft gestaan, helemaal in paniek is geraakt en dat zo een fabrikant enigzins grappend meedeelt dat er nog wel wat 'gefinetuned'wordt). En dat er straks een heel mooi model staat. Waarom ? Omdat de recente producten ook aan de standaarden voldoen.
En ja, het is jammer als je tot een minderheid behoort. Dat betekent nu eenmaal dat je vaker buiten de boot valt. Het is niet anders. Ik zou mijn strategie er iig niet op aanpassen.....
-
Hoe weerlegde je dat dan Karst? Andere type deuren of ramen vallen in mijn beleving toch echt in de categorie van de 2% modelbouwers.
-
Ik had het over de correctheid... niet over de details en eventuele varianten. Een correct raam, een correcte deur is net zo makkelijk/moeilijk te tekenen als een foute... heeft niets met de kostprijsdiskussie te maken...
Overigens merk ik intussen hoe zinloos het is om gefundeerd te diskussieren in deze draad, als alle opmerkingen met nietszeggende one-liners in het belachelijk getrokken worden. Dus weest allen bijzonder blij met deze "Plan U"... misschien wil RR er voor de liefhebbers ook nog wel pantofrafen opzetten ;P
IK kan in iedergeval voor mezelf WEL een of meerdere modellen bouwen die wel aan mijn eisen voldoen ;) :P
Grtzz en veel plezier hier nog in deze draad,
Karst
@Rick,
Precies.... ;) (y)
-
Wat kost dat Karst? ;)
Ik ben benieuwd hoe het model uiteindelijk wordt. Hopelijk neemt RR de "aanbevelingen" van de Plan U kenners ter harte.
Het is evident dat een foute tekening net zoveel "kost" als een goede tekening. Een fabrikant bestaat om geld te verdienen. Aan de andere kant zou ik verwachten dat kleinserie producenten zijn begonnen uit "liefde" voor de treinen/modelbouw. En het dus ook graag "goed" willen doen. Daarbij is bij een kleinserie fabrikant de reputatie super belangrijk. Als zij een "misser" maken kan dat best desastreus zijn.
Ik hoorde laatst iemand zeggen: "Hoop is het uitstellen van teleurstelling". Hopelijk gaat deze vlieger hier niet op ;)
-
Hoe weerlegde je dat dan Karst? Andere type deuren of ramen vallen in mijn beleving toch echt in de categorie van de 2% modelbouwers.
Maar Karst heeft het dus ook niet over varianten. Volgens mij ging het over 'details' als een raamverdeling die voor geen enkele variant klopt, deuren die voor geen enkele variant correct zijn en een kop die dichter bij plan V dan plan U staat. Het is naar mijn mening voor een veel grotere groep dan 2 procent geen plan U. De tekenaar is niet eens in staat geweest tekeningen correct over te nemen.
-
Een aantal jaren geleden heeft men hier laten zien hoe een plan U er uit moet zien. Ook daar kan nog wel het een en ander aan worden verbeterd (wat mij betreft vooral de diepteligging van de ramen in de wanden), maar ik ben zeer tevreden met mijn rode plan U. Die ga ik ook zeker niet vervangen door een handels model.
Voor de nieuwkomers op dit forum:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2555.msg231582.html#msg231582
Post uit 2008
Heb er toen iets van 9 maanden aan gebouwd en de kosten waren hoger dan wat nu een handelsmodel zou kosten.
Anders gezegd: er zijn voorbeelden genoeg hoe een plan U er uit kan zien. Eens met Karst dat dat wel heel jammer is dat daar niet naar wordt gekeken.
mvg,
Ivo
P.S.: een goede plan U in geel zou ik wel aanschaffen
-
Ik heb evengoed aangegeven dat correcte maten en vormen net zo duur zijn als foute. Technische oplossingen zijn lang niet altijd even duur, en in dat veld hoor ik ook veel wensen c.q. verwachtingen. Afwachten maar .....
-
Roco heeft voor haar 1200 hier de tekeningen neergezet zodat iedereen erop kon schieten. Misschien is dat voor RR met deze Plan U ook een goed idee. Als iedereen tevreden is over de tekeningen moet het uiteindelijke model toch ook een succes worden?
-
P.S.: een goede plan U in geel zou ik wel aanschaffen
Kan je er niet zelf weer 1 gaan bouwen in het geel dan? Wat is die rode schitterend geworden zeg! (y)
-
Er is hier minimaal 1 persoon die een heeeel goede kijk heeft op het construeren van een DE-3, zowel in- als uitwendig. Me dunkt dat hij er wel wat van kan zeggen. Zonder een ieder te kort te doen, maar je loopt anders het gevaar dat er veel stuurlui vanaf de wal gaan staan roepen etc..., ;D (wordt het draadje zo lang van)
Grtz,
Rob
-
Kan je er niet zelf weer 1 gaan bouwen in het geel dan? Wat is die rode schitterend geworden zeg! (y)
Jazeker wel. Maar er staat nog zoveel materieel op de to do list, zodat de gele plan U niet bovenaan staat. Anders wordt het nog seriewerk ;). En om eerlijk te zijn, als er een acceptabel model van een gerenommeerde fabrikant komt, hoef ik het niet zo nodig zelf te bouwen.
Wat ik wel vind is dat Karst en Gerco in 2007 ons enorm geholpen hebben met het zelf bouwen van een plan U. Niet moeilijk, maar wel tijdrovend. Sommige onderdelen zijn inmiddels lastig verkrijgbaar (koppen, draaistelzijkanten ed). Nu zou je natuurlijk een Roco plan T goed kunnen gebruiken als basis.
Iets wat bij mij ook al heel lang ligt te wachten zijn de 2 stellen mat '35. Voor het grootste deel in messing, alleen bouwtijd ontbreekt.
mvg,
Ivo
-
Voor het ontwerpen/fabriceren v an de NS6400 heeft RockyRail toch toen ook gebruik gemaakt van de expertise van 1 van de forumleden.
Waarom nu dan niet ook bij de Plan U!
Karst nog wat te doen komende tijd? :-)
-
Grappig (of juist helemaal niet grappig) hoeveel mensen er hier allemaal een invulling aan geven hoe de fabrikant denkt en of handelt. Werkt er hier iemand bij Rocky Rail die er wel verstand van heeft? Zo niet, dan zijn het allemaal speculaties. En om op voorhand al akkoord te gaan met fouten omdat je zogenaamd niet bij die markt van 5 a 10 procent hoort, terwijl de verkoopprijs al bekend is (en dat is geen speelgoed prijsje) en je dan een model op speelgoedniveau in de maag te laten splitsen, sorry, maar dan ben je gewoon dom. Dit is modelspoor a.k.a. een model van het grote voorbeeld. Hieruit blijkt ook maar weer het niveau van sommige zogenaamde modelspoorders...
Ik vind het teveel geld om iets te kopen wat niet klopt. En als de ontwerpkosten hetzelfde zijn voor bijvoorbeeld een goeie deur en je laat dat na, dan ben je als fabrikant stom bezig. Maar goed, als iedereen er bij voorbaat al mee akkoord gaat, waarom zou je dan moeite doen als fabrikant? Ik zou die (modelspoor) sukkels ook afschepen met rotzooi en ze ondertussen het geld uit de zak kloppen, meer verdienen ze niet. Dus ik zou zeggen, vooral voor de fabrikant denken, maar dan ook niet zeuren achteraf. Succes met je rotzooi
-
De speculaasfabriek doet goede zaken in dit draadje...;0
Maar spreek je nu voor de modelspoorder, of voor de fabrikant??
-
Er is hier minimaal 1 persoon die een heeeel goede kijk heeft op het construeren van een DE-3, zowel in- als uitwendig.
Het in elkaar " flansen" ::) van een bouwpaketje is toch heel wat anders dan het construeren van een matrijs voor een seriemodel.
RR moet zich ook niet aan een modelletje orienteren, maar aan het voorbeeld.
Ik zie het allemaal goedkomen :D
Bart
-
Met toestemming van Paul van der Steen kan ik het volgende mededelen:
Ik citeer:
Het momenteel getoonde model van de Plan U is maar 'n 3D print van de voorlopige tekeningen.
Er gaat nog heel wat aangepast worden. Binnen 2 maanden wordt er 'n nieuwe 3D print getoond.
Einde citaat.
Ik denk dat we gewoon even moeten afwachten hoe het nieuwe 3D model eruit zal gaan zien.
En misschien is dit alvast 'n antwoord op veel speculaas.
Mvg Ad
-
Jeroen en Sicco,
Helemaal en 150% met jullie eens. (y)
Voor een ontwerper, die maar enigzins is ingevoerd in de materie en skills van (3D)ontwerpen en -tekenen kost het NIETS meer om het in 1 keer goed te doen...
Mits je de informatie voorhanden hebt uiteraard.
Zoals ik mijn 3D print modellen maak gebruik ik voor/zij/boven aanzicht van een trein, als ik afmetingen beschikbaar is het inderdaad net zo makkelijk in 1 keer goed te doen.
Maar vaak moet ik de ramen afleiden uit de tekening zonder een maat. Hierdoor kan het soms wel eens voorkomen dat mn raam iets anders is als in 1:1 (meestal overigens nihil).
Hoe meer informatie je voorhanden hebt hoe makkelijker het is, maar wanneer je bepaalde maten niet hebt (waar ik niet van uitga overigens als je zoiets in grote productie laat maken!) kan het zoeken naar de correcte maten soms wel meer tijd/geld kosten.
-
En denk je echt dat een fabrikant niet meer produceert omdat we kritiek hebben?
Je zou verbaasd staan over hoeveel mensen denken dat aan het produceren van treintjes dezelfde emotieve beweegredenen vooraf gaan als aan het aanschaffen ervan.
Voor een ontwerper, die maar enigzins is ingevoerd in de materie en skills van (3D)ontwerpen en -tekenen kost het NIETS meer om het in 1 keer goed te doen...
Aan de andere kant is het veel gemakkelijker om het fout te doen dan om het in één keer goed te doen.
Echter... de producent wil(de) ons doen geloven ( en misschien gelooft hij dat zelf zelfs ) dat op basis van het getoonde model een productie versie binnen een relatief kort tijdsbestek op de markt gezet kan worden... Ik denk dat hij zich daar ernstig in vergist... of niet en hebben we dus een model op de markt dat het zelfs in de grondvorm NIET is.... En daarbij gaat het, nogmaals, NIET over allerlei ook in mijn ogen overbodige detaillering die de kosten van een model exponentieel laat stijgen...
Het is pas half februari en niet begin december, maar...
Of misschien stond de producent onder tijdsdruk om een prototype van het model in Neurenberg te kunnen laten zien. Zeker als je bedenkt dat onze vrienden uit de Ardennen vorig jaar een Plan U lieten zien. Want van hun kun je met redelijke zekerheid zeggen dat het nog wel even kan duren voordat het model in de winkel ligt, als het al überhaupt geproduceerd wordt.
Zelf heb ik er geen verstand van; voor mij ziet iedere driedelige trein met ronde ramen in de motorbak er uit als een Plan U. Maar die aankondiging van Rocky Rail heb ik altijd een beetje opportunistisch gevonden.
- Peter
-
Mits je de informatie voorhanden hebt uiteraard.
Zoals ik mijn 3D print modellen maak gebruik ik voor/zij/boven aanzicht van een trein, als ik afmetingen beschikbaar is het inderdaad net zo makkelijk in 1 keer goed te doen.
Alle informatie voor het maken van een perfecte Plan U is voorhanden...
-
In dat geval is het precies wat Karst zegt ;D Het zou niets meer moeten kosten om het in 1x goed te doen 8)
-
Ach, ik ben ook wel wat kort door de bocht met mijn reacties, maar ik blijf er wel bij dat je goede waar voor je geld moet krijgen. Andersom geldt het overigens ook, als ik een tostiapparaat koop voor € 10,-, dan verwacht ik ook een lagere kwaliteit dan een tostiapparaat van € 100,- (overigens is het juist vaak het geval dat ik me meer verbaas over de kwaliteit van zo'n goedkoop ding die het vaak verassend goed blijken te doen, terwijl juist de duurdere apparaten het sneller af laten weten. Maar goed, dat is hier natuurlijk niet van toepassing, hier gaat het om de uitvoering en hoe dicht deze de werkelijkheid benaderd).
-
De modelspoorpers roept ook maar wat. Volgens Railhobby was het een 3D print in Neurenberg en volgens Railmagazine een 'eerste persing'. Een wat?
-
Extra vergine. Dat betekent dat het beter smaakt en een stuk duurder is.
- Peter
-
;D
@ Henk: overigens 'roept' de modelspoorpers gewoon door wat ze in Neurenberg te horen krijgen van de betreffende fabrikant/ producent. Niets meer, niets minder....
Grtz,
Rob
-
Toch niet als je niet snapt wat er wordt gezegd Rob? Ik heb het begrip eerste persing nog nooit gehoord in dit verband, zelfs niet van een Belg. Als ze het wel snappen had ik graag enige toelichting gezien.
3D print is duidelijk en betekent dat de tekeningen nog alle kanten opkunnen. Eerste persing klinkt alsof er al een soort mal is en dat verandert de zaak.
-
Ik ontving net een mailing van die overbekende winkel in Vlaardingen, ook wel bekend als MTE. ;)
Zij geven aan dat Rocky Rail zowel met een gele als rode Plan U uit gaat komen (tot nu toe niets nieuws onder de zon). Van de rode Plan U laten ze een plaatje zien van het model dat Karst heeft gemaakt voor Railz, dus een rode Plan U met rode schuifdeuren en NS vignetten en van de gele is een grootbedrijffoto te zien van een (gele) Plan U met grijze zwenk zwaaideuren en grote ramen in de cabinedeuren (jaren'70, begin '80). van deze twee modellen geeft MTE bestelnummers op. Ik heb bij MTE nagevraagd of al bekend is welke uitvoeringen het exact worden (op de afbeeldingen of toch andere versies). Daarop werd ik direct geantwoord dat dat nog niet bekend is.
M.i. kunnen we dus nog niet veel met de bestelnummers.... ???
Jeroen
-
;D ;D ;D ;D Zo erg wil ik het nu ook weer niet maken, dat was dus een schrijffout.
Maar ik zie het al wel weer helemaal voor me. Nu wordt massaal die Plan U besteld en straks wordt het weer een (administratieve) bende als diverse mensen hun bestelling om willen zetten, omdat dan bekend wordt welk bestelnummer nu daadwerkelijk bij welke variant gaat horen....
Misschien was mijn schrijffout dit keer toch wel op zijn plaats.... :o
Jeroen
-
Of je schrijft je nu in en bent verzekerd van een model, of je schrijft je niet in en wacht af totdat bekend is welke nrs er uitgebracht worden.
Niemand verplicht je nu in te schrijven.
Dit probleem neerleggen bij MTE is ook niet fair, gezien zij het ook moeten doen met de info die er voorhanden is. RR had ook duidelijk kunnen maken welke typen er uitgebracht worden. Blijkbaar weten zij dit ook nog niet helemaal zeker. Als ik er naast zit, hoor ik het graag.
Gr.
Edsko
-
Een winkelier is zelf verantwoordelijk voor de info die hij verspreidt. Als er nog te weinig bekend is, is het kennelijk nog te prematuur om een mailing rond te zenden. Deze winkelier is m.i. wat aan de vroege kant. De ene gele Plan U is de andere niet, de oudste dateert van 1968, de jongste van 2001. We zijn dan 2 dieselmotoren verder... En verzekerd van een model? Het ontbreekt nog aan de waarschuwing dat het model af-fabriek is uitverkocht...
-
Dit probleem neerleggen bij MTE is ook niet fair, gezien zij het ook moeten doen met de info die er voorhanden is.
MTE creëert dit 'probleem' door klanten er op te wijzen dat ze al vast kunnen bestellen zonder dat bekend is wat de exacte uitvoeringen worden en de prijzen daarvan.
Dus wat bestel je eigenlijk? Een treinstel waar je grote kans op maakt hem te gaan annuleren omdat het net die is die je wil of dat hij toch net even duurder werd dan je van uit ging.
Men kan ook, net als de andere winkels kennelijk, gewoon rustig afwachten tot er wat meer bekend is.
-
Ja en dat is dan toch puur de verantwoordelijkheid van MTE? Ze kiezen er voor om relatief héél erg coulant te zijn met vrijheid van bestellen (en afbestellen), volgens mij zouden 'we' daar eerder blij mee moeten zijn dan het te bekritiseren...
Terug naar de Plan U's dan maar? ;D
-
Je hebt toch zelf de keuze om wel of niet te bestellen? MTE biedt die mogelijkheid al, andere winkels niet.
Ik bestel (nog) niet. Ik heb best belangstelling voor een gele plan U, mits deze er goed genoeg uitziet en een acceptabele prijs heeft. Het tot nu toe getoonde 3D model is voor mij reden om nog niet te bestellen.
Ik voel me dus niet onheus bejegend door MTE, die me de mogelijkheid biedt te bestellen, niet door andere winkeliers die me die mogelijkheid niet bieden en niet door Rocky Rail, die me nog geen acceptabel model heeft laten zien. ;) ;D
Ik vind mijn rode plan U ten opzichte van het getoonde veel beter. Ik verwacht ook dat deze duurder was en mij meer tijd heeft gekost dan een Rocky Rail model.
mvg,
Ivo
-
MTE biedt die mogelijkheid al, andere winkels niet.
Bij meer winkeliers (ANW Medemblik, Treinenshop Heerenveen, TreintjeOost, Miniatuurstore, etc.) kun je bestellen c.q. reserveren.
Gr, Ben.
-
Ik voel me dus niet onheus bejegend door MTE, die me de mogelijkheid biedt te bestellen, niet door andere winkeliers die me die mogelijkheid niet bieden en niet door Rocky Rail, die me nog geen acceptabel model heeft laten zien. ;) ;D
Ik ook niet hoor. Ik vind het alleen vreemd dat er nu kennelijk door Rocky Rail bestelnummers vrij zijn gegeven (omdat inmiddels ook bij andere winkels dan MTE besteld kan worden), alleen op basis van het gegeven dat het ene model rood is en het andere geel.
Hoe kun je nu een voor jou wenselijke variant bestellen als, zoals Frank ook al schreef; de gele Plan U's tussen 1968 en 2001 rond reden en de rode tussen 1960 en 1973 en beide kleurstellingen meerdere uitvoeringen hebben gehad?
Daar gaat het mij om.
Ja en dat is dan toch puur de verantwoordelijkheid van MTE? Ze kiezen er voor om relatief héél erg coulant te zijn met vrijheid van bestellen (en afbestellen), volgens mij zouden 'we' daar eerder blij mee moeten zijn dan het te bekritiseren...
Waarom moet ik er blij van worden? Als jij naar de autodealer gaat om een nieuwe bolide te kopen en de dealer zegt: Ik heb voor u een Ford type X in het rood en in het geel. Meer weet ik nog niet. Bestel je hem dan ook? Voor mij is bij het bestellen van een auto toch ook wel relevant of het een drie- of vijfdeurs is, of het een 1.1 of een 2.0 is, of het een sedan of een cabrio is, etc. Ben jij met zo'n dealer dan ook blij?
Jeroen
-
Voor de één zijn de details belangrijker dan voor de ander.
Soms is de info OF geel, OF rood voldoende.
Maar daarmee het verzoek deze discussie (over het bestelbeleid) niet meer in dit draadje te voeren. Er zijn inderdaad een paar opmerkingen binnen gekomen hierover. Daarom zal ik overige discussieberichten gaan verwijderen.
Gr, Bert
-
Ik wil graag de pony Express uitvoering :p
-
Hoi Dave,
Deze trein reed dus tussen Enschede en Emmen voor het ponypark en de emmer dierentuin.
Zoek binnenkort de dia's en scan ze en plaats ze hier.
Mvgr Evert en Bas
-
Hoi Evert,
Klopt inderdaad, wel een bijzondere uitvoering, met al die bestickering op de zijkant :-).
-
in welke periode reed deze Plan U ?
-
Volgens mij ergens begin jaren 90, gokje 1992-1993?
-
Zal wel jaren 80 zijn want in 1987 werd de lijn naar Emmen geëlektrificeerd.
Stephan.
-
Nou nee hoor, want tussen Almelo en Mariënberg hangt nog altijd geen draad ;D
Het was van 2 juli tot 2 september 1994
Ding heeft dus een weekeind of 9 zo gereden, lijkt me niet echt verkoopbaar of we hechten echt veel teveel waarde aan het ongewone op onze modelbanen ;D
-
Het is wel een bijzonder stel. Want hij was behoorlijk bestickerd op de zijkant. Maar we zullen het binnenkort zien.
-
Naast de kleur ben ik veel meer benieuwd of er keuze is in bestemmingen.
Al is het met een decalset maar het zou fijn zijn dat het Arnhem, Doetinchem of Winterswijk is wat er op de borden kan staan.
Groeten Willem,
-
Ik citeer mijn collega nog maar even:
Maar daarmee het verzoek deze discussie (over het bestelbeleid) niet meer in dit draadje te voeren.
Eelco
team forummoderatoren BNLS
-
heb inmiddels wat fotos gezien van de pony express , moet zeggen dat deze er wel erg fraai uitziet met die bestikkering , van mij mag rocky rail daar wel mee komen stel nr 117 dat is al de 4e op mn lijst dan ;D
-
Naast de kleur ben ik veel meer benieuwd of er keuze is in bestemmingen.
Al is het met een decalset maar het zou fijn zijn dat het Arnhem, Doetinchem of Winterswijk is wat er op de borden kan staan.
Groeten Willem,
Doe maar Dordrecht, Geldermalsen of Gorinchem (y)
-
En doe mij maar Enschede, Zwolle en Zutphen ;D
-
De koersborden zouden blank kunnen zijn op de wagenbak zelf ( allen de zwarte rubberrand zichtbaar ) . Een bijliggend stickervel met alle bestemmingen zou dan de oplossing zijn en kan de plan U de bestemming krijgen die de nieuwe eigenaar wil .
gr Jos
-
Dat laatste lijkt me een goed plan, aangezien mijn voorkeur weer Alkmaar - Hoorn is ;D
-
Doe maar Dordrecht, Geldermalsen of Gorinchem (y)
Inderdaad! Als inwoner van Hardinxveld geef ik ook de voorkeur aan een koersrol bestemming met o.a. Dordrecht, Geldermalsen of Gorinchem!
Decals, stickers of vast bedrukt, kom maar op!
-
Er is keuze zat in de bestemmingen voor een plan U .
Aachen , Alkmaar , Almelo , Amsterdam , Apeldoorn , Arnhem , Assen , Baflo , Coevorden , Delfzijl , Doetinchem , Dordrecht , Emmen , Enkhuizen , Eijsden , Geldermalsen , Gorinchem , Groningen , Hardenberg , Harlingen , Harlingen Haven , Heerenveen , Heerlen , Hengelo , Hoorn , Kampen , Kerkrade , Leerdam , Leeuwarden , Liége , Maastricht , Marienberg , Nieuwe Schans , Nijmegen , Oldenzaal , Purmerend , Roermond , Roodeschool , Simpelveld , Sneek , Staveren , Tiel , Utrecht , Valkenburg , Venlo , Venray , Vise , Vroomshoop , Warffum , Winschoten , Winterswijk , Zaandam , Zevenaar , Zutphen , Zwolle , extra trein , Enschede en niet instappen .
Als het dan toch een discussie over ontstaat , doe mij dan maar Harlingen .
gr Jos
-
Echt niet 8) Doe maar Roermond (y)
-
Doe maar een werkende koersrol ;D
-
Kwamen die dingen dan ook in DE en BE?
-
Doe maar een werkende koersrol ;D
Die heb ik al , maar helaas 1:1 .
gr Jos
-
Kwamen die dingen dan ook in DE en BE?
Ja, maar enkel in de tijd van de douane- en boottreinen; nee, uitgezonderd een enkele excursie
De koersrollen zijn denk ik hetzelfde als die in Plan X, vandaar dat Visé, Luik en Aken erop staan.
-
Dat is nieuw voor mij, Plan X met koersrollen ;D
-
Eh.... oeps :-X
-
Plan U is bij mijn weten wel in Eijsden geweest, maar nooit verder dan daar.
En volgens mij ook niet naar Aachen. En zeker niet via Simpelveld-Richterich.
En als de keus aan mij ligt dan zal de Maaslijn hoog op de rol staan, Dus naar Roermond of Venlo.
Jos.
-
Ze hebben zelfs nog een tijdje Eindhoven-Weert gereden!
-
Zoveel mensen, zoveel verschillende wensen, dus, een los decal vel met verschillende bestemmingen er bij leveren lijkt mij het beste. Ik hoop alleen wel, dat ze de plek voor de bestemming wel wit maken en het niet zoals bij de Roco Plan -T blanco glas laten. Daarbij moest ik die plek zelf wit schilderen binnen in de kap, want anders was de bestemming niet te zien.
Precies op schaal 1/87 kan ook verkeerd uitpakken. Ik heb een Philotrain plan U gezien en die ontspoorde in de grote bochten van de Bollenspoor modules. De 1500 van Philotrain, een schitterend model, maar ook die kan niet door kleine bochten gaan en heeft weinig trekkracht, omdat hij geen antislipbanden heeft.
Groetjes
Wil
-
Precies op schaal 1/87 kan ook verkeerd uitpakken. Ik heb een Philotrain plan U gezien en die ontspoorde in de grote bochten van de Bollenspoor modules. De 1500 van Philotrain, een schitterend model, maar ook die kan niet door kleine bochten gaan en heeft weinig trekkracht, omdat hij geen antislipbanden heeft.
Waren die bochten ook precies op schaal 1/87 ???
Overigens lukt het de Stibans ook niet om hun pas verworven 1010 door een te krappe boog op het terrein van Werkspoor in Amsterdam te krijgen....
Overigens hoop ik dat Rocky Rail de koppelingen tussen de bakken beter uitvoert dan Philotrain. Eigenlijk zoiets als de Roco plan V/T: op recht spoor keuren vouwbalg aan vouwbalg, en toch mogelijk door bogen. Bij de Philotrain plan U moet je kiezen tussen kortgekoppeld in de vitrine, of met ruimte tussen de bakken om door bogen te kunnen rijden...
-
Dat laatste moet toch met de huidige, jarenlang opgebouwde kennis van kortkoppelingsmechanieken geen enkel probleem zijn mag ik hopen!
-
...
Als het dan toch een discussie over ontstaat , doe mij dan maar Harlingen .
gr Jos
Daar kwam Plan U voor zover ik me herinner bij grote uitzondering. In mijn schooljaren (begin jaren '80) kwam deze er sporadisch; ik heb zelf helaas het geluk niet gehad om er op die lijn in te zitten, maar wel eens een gespot. Vrijwel volledig de rode en gele DE2 en later uiteraard de vloot DH's.
-
Ze kwamen er vaker dan je dacht .
gr Jos
-
De zaterdagse boottreinen ;D
-
Hoever staat het eigenlijk met de plan U?
Ik wil natuurlijk Emmen-zwolle (y)
-
Plan U is bij mijn weten wel in Eijsden geweest, maar nooit verder dan daar.
Jos.
Plan U te Waterschei via Visé ;D
(https://farm6.staticflickr.com/5056/5565881212_4ded73bcb9.jpg) (https://flic.kr/p/9tQAzb)790407 87-24a Waterschei (B) (https://flic.kr/p/9tQAzb) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/people/7132768@N03/), on Flickr
NS 141 en 142 en B 6074, Waterschei (B),
07 april 1979.
-
Ik hoop in ieder geval op een tweepijper ( met werkspoor motor ) . Deze hebben zowel in rood als geel/grijs rondgereden . De eenpijper met de franse dieselmotor alleen in geel/grijs .
gr Jos
-
Daar sluit ik me bij aan Jos.
-
Prijzen staan online; klik. (http://rocky-rail.com/plan-u-dieseltreinstel-ns/)
-
Helaas nog steeds veel te weinig info om gericht te kunnen bestellen...
-
Mee eens mooi dat er 4 gele komen maar welke krijgt nu klein raam in cabine deur en welke groot raam in cabine deur ?
-
Sowieso eerst maar eens een foto afwachten...
-
Mee eens mooi dat er 4 gele komen maar welke krijgt nu klein raam in cabine deur en welke groot raam in cabine deur ?
Zou je hem serieus om die reden wel of niet bestellen???
Ik denk dat ik sommige mensen nooit ga begrijpen..
-
Inderdaad eerst maar eens foto's van het model zien!
Wat is trouwens het verschil tussen de rode nrs 148 en 149?
gr. Rob
-
Als je bepaald tijdperk rijdt wel >:(
-
Zou je hem serieus om die reden wel of niet bestellen???
Ik denk dat ik sommige mensen nooit ga begrijpen..
Er zijn in het geel tientallen uitvoeringen mogelijk, met inzetbaarheid vanaf circa 1973 tot 2003 , afhankelijk van diverse details. En ja , ik let daar op. Als je aan het stel in 1:1 sleutelt, wil je het ook in 1:87 graag kloppend hebben...
-
Wat is trouwens het verschil tussen de rode nrs 148 en 149?
149 zou meer roosters en minder ronde raampjes in de machinekamer moeten hebben... maar ook dat wordt niet expliciet vermeld dus afwachten ::)
-
Rocky Rail staat deze week in Dortmund, wellicht is daar meer nieuws te verkrijgen.
Gr, Ben.
-
Ik bestel hem niet vooraf. Als hij uit is ga ik wel een kijkje nemen in de winkel. De mensen hier met het meeste commentaar willen zo graag bestellen, wacht gewoon rustig af. Dan weet je waar je aan toe bent.
-
149 zou meer roosters en minder ronde raampjes in de machinekamer moeten hebben... maar ook dat wordt niet expliciet vermeld dus afwachten ::)
Dat niet, maar de winkeliers kregen deze info nog mee :
Wij verwachten binnenkort een nieuwe 3D afdruk van de kop.
Wij houden u op de hoogte.
bron : Rocky rail.
-
Zou er eigenlijk ook nog een versie met airco op het dak komen? (serie ik meen 190-196 of zo)
-
Zou je hem serieus om die reden wel of niet bestellen???
Ik denk dat ik sommige mensen nooit ga begrijpen..
Bedenk dat er ook altijd mensen zullen zijn die jòuw wensen niet begrijpen.
En ik denk inderdaad niet dat ik dit model ongezien ga bestellen.
-
Ik wil toch eerst wel een model zien wat er beter uitziet dan de lompe 3D print die nu steeds wordt getoond. Ik wil eerst weten hoe RR de kap op de bodem laat passen, of de kopvorm beter wordt, of de ruiten er fatsoenlijk inzitten en de draaistellen in verhouding zijn, en dan heb ik het nog niet over details. Ik hoop dat ze het voor elkaar krijgen hoor, maar na alle kritiek zo'n waslijst aan modellen presenteren voor je vooruitgang kan laten zien vind ik wat overdone. Maar ik laat me graag verrassen ;)
-
Zou er eigenlijk ook nog een versie met airco op het dak komen? (serie ik meen 190-196 of zo)
116, 117, 119, 121, 125, 126, 134, 147, 150, 151, 191, 192, 193, 194 en 195.
De 191-195 onderscheidden zich alleen van de overige 10 door de aanwezigheid van ATB-NG.
-
Dank voor je snelle reactie Niels. Was bij mij weer iets van klok en klepel, maar nu je het zegt gaat er weer een lichtje branden ;D
-
Extra info (ik moest het toch voor een klant navragen)
De Plan U modellen zullen onderling te koppelen zijn op dezelfde manier zoals je nu ook de Plan T en V kunt koppelen van Roco.
bron : RR
-
De 149 was al in 1969 geel dus ik vraag me af hoe deze rood kan zijn met grijze zwenkzwaai deuren ::)
-
149 zou meer roosters en minder ronde raampjes in de machinekamer moeten hebben... maar ook dat wordt niet expliciet vermeld dus afwachten ::)
Ik vraag me sterk af of dat daar bekend is (omdat ik me afvraag of RR wel de mal zal willen aanpassen voor deze afwijking bij vier stellen - vijf als je de 125 meerekent), maar goed het is nu genoemd ;D
-
Met welke nummers reden de Geel/grijze Plan U 's in Hengelo?
-
111-152.
-
;D
-
Nu nog een rode zonder NS logo :)
Hans
-
Hadden de rode U's nou rode of grijze schuifdeuren? ;D
Groet uit 'n regenachtig Texas, Erik.
-
Rode schuifdeuren, grijze zwenk-zwaaideuren
Er zijn volgens de oude Stichting Plan U sites slechts twee rode stellen met grijze zwenk-zwaaideuren geweest: 145 en 152. De 152 is de versie waar JAB aan refereert, die met de andere 'patrijspoort' indeling.
Er zijn ook gele Plan U's geweest met grijze schuifdeuren: 150, 151 (beide met andere patrijspoorten) 147 en 111.
Dus... de twee nummers in het rood: 148 en 149 moeten schuifdeur varianten zijn ! :o :o
De aangekondigde gele nummers zijn allemaal zonder uitzondering met zwenkzwaai uitgerust geweest.
Stellen met afwijkende patrijspoorten: 149, 150, 151, 152
Er lijkt me dus nog wat huiswerk te doen te zijn... :-\ :-\
Grtzz,
Karst
-
Nu nog een rode zonder NS logo :)
Mijn idee Hans, maar die staat vooralsnog niet in de lijst (http://rocky-rail.com/wp-content/uploads/2015/04/Plan-U-publ.-prijzen-13-04-15.pdf) :-\
-
volgens de site van nico spilt was de 148 in 1972 nog rood en voorzien van grijze zwenkzwaai deuren dus die zou wel kunnen , ik had ook ergens een foto gezien van een rode 139 met grijze zwenkzwaai deuren in 1973
zie https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/6784825525/in/set-72157632338169206
-
Een gedegen onderzoek naar alle varianten, uitvoeringen, nummers en tijdperken lijkt mij wel op zijn plaats.
Eerder moet je geen modellen met kleur en nummer noemen!
gr. Rob
-
Rode schuifdeuren, grijze zwenk-zwaaideuren
Er zijn volgens de oude Stichting Plan U sites slechts twee rode stellen met grijze zwenk-zwaaideuren geweest: 145 en 152. De 152 is de versie waar JAB aan refereert, die met de andere 'patrijspoort' indeling.
Er zijn ook gele Plan U's geweest met grijze schuifdeuren: 150, 151 (beide met andere patrijspoorten) 147 en 111.
Dus... de twee nummers in het rood: 148 en 149 moeten schuifdeur varianten zijn ! :o :o
De aangekondigde gele nummers zijn allemaal zonder uitzondering met zwenkzwaai uitgerust geweest.
Stellen met afwijkende patrijspoorten: 149, 150, 151, 152
Er lijkt me dus nog wat huiswerk te doen te zijn... :-\ :-\
Grtzz,
Karst
Hebben ze nou nog steeds geen contact met jou opgenomen? ;)
Grtz,
Rob
-
Heeft er nou niemand een excel sheetje met jaartallen, nummers en bijzonderheden? (schuifdeuren, zw/zw deuren, airco, kleur, doodskist, sterrenbeeld)
-
Stellen met afwijkende patrijspoorten: 149, 150, 151, 152
Vergeet de 125 niet.
Bedenk dan ook in geel : wel of geen open roosters bagagedeuren (tot eind 70'er jaren beide mogelijk)
De 111 is trouwens helemaal een buitenbeentje met afwijkende koersrolvorm...
Ingenium : ik weet dat er een fabrikant met gedegen onderzoek bezig was en die had veel van deze data inderdaad reeds hapklaar...
-
Laat ze het lekker met hun adviseurs uitzoeken.
Enig onderzoek lijkt nog wel nodig ::) :-\ :-\
-
ik weet dat er een fabrikant met gedegen onderzoek bezig was en die had veel van deze data inderdaad reeds hapklaar...
Nou, da's mooi, dan komt het helemaal goed!
Of probeer je tussen de regels door te zeggen dat het daarbij om een ANDERE fabrikant gaat? Welke andere dan?
Freek.
-
Andere, en dat was LSModels. Vandaar de kap op Neurenberg 2014.
-
Op de Rocky Rail site is ook een contactknop te vinden. Ik heb onderstaand maar naar ze gestuurd. Hopelijk gaan ze er wat mee doen!
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Beste mensen van Rocky Rail,
Gisteren heeft u op uw website treinstelnummers en prijzen vrijgegeven van de NS Plan U treinstellen die bij u in ontwikkeling zijn als H0 model. Het initiatief is meer dan lovenswaardig en gezien de kwaliteit van de NS / Railion / DB Schenker 6400 diesellocs zijn de verwachtingen naar een prachtige Plan U bij velen hooggespannen.
Het zou echter ontzettend jammer zijn als er straks Plan U modellen op de markt verschijnen waar onnodige fouten in zitten. De treinstelnummers van de rode varianten en hun omschrijving matchen bijvoorbeeld niet met elkaar. De treinstelnummers die gekozen zijn hebben namelijk nooit met grijze zwenk zwaaideuren rondgereden.
Nu de modellen nog in ontwikkeling zijn, is het kiezen van een juist treinstelnummer waarschijnlijk nog redelijk eenvoudig aan te passen, vandaar dat ik u hier nu over bericht. Ik wil u graag verwijzen naar onderstaande link, waar vanaf de tweede helft van pagina 6 over de treinstelnummers gediscussieerd wordt.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63402.0.html?PHPSESSID=e3jke9mrb9kte5ut4tto157sn2
Door een account aan te maken bij Beneluxspoor.net krijgt u, nadat u ingelogd bent, de mogelijkheid om personen die voor u nuttige informatie over de Plan U hebben geschreven, een persoonlijk bericht te sturen. Ik weet zeker dat zij u met alle plezier aan extra nuttige informatie willen helpen, zodat Rocky Rail straks met hele fraaie en zoveel mogelijk kloppende Plan U modellen de Nederlandse modelspoorliefhebber ontzettend gaat verblijden!
Heel veel succes met de verdere ontwikkeling van de Plan U en ik wacht het resultaat met grote belangstelling af!
Met vriendelijke groeten,
Jeroen Water
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeroen
-
@ Jeroen,
Dat is een mooi initiatief van jou. Ik hoor het graag als je hier reactie op krijgt. Zou geweldig zijn als door dit forum fouten uit modellen ( van de plan U ) gehaald kunnen worden.
Ik wil in ieder geval een gele plan U met sound, maar het heeft geen haast, want ik heb er toch nog geen budget voor.
M.v.g. Ruud B.
-
Ik hoop dat ze dit lezen Jeroen.
De prijslijst heb ik hier KLIKKEN (http://at-home.ath.cx/Prijslijst_plan_U_Rocky_Rail.pdf)
Al met al geen kattendrek, ik had hem graag op mijn baan zien rijden, past precies in het tijdperk.
Ik ga net als Jeroen maar alvast sparen € 500,00 voor de sound versie 3 rail.
grt Piet.
-
Piet,
2 forums 2 persoonlijkheden? ;D
3rail
Maar ik ga er echt geen € 500,00 voor uitgeven, de sound versie 3 rail.
HierIk ga net als Jeroen maar alvast sparen € 500,00 voor de sound versie 3 rail.
-
Dat heet nou twijfel Wijbe, daar heb je zeker nooit last van gehad?
Nou ik wel, dat mag je best weten.
En het model komt pas okt - nov 2015 op de markt, dus tijd zat om te sparen.
En als ze het bij Rocky rail net zo voortvarend aan pakken als Artitec met de DE2 dan kan het best nog een jaar langer duren.
Trouwens cross forum quoten kan ook niet door iedere moderator gewaardeerd worden.
grt Piet.
-
Ik vindt het toch leuk ;D
-
Wijbe, vergeet niet dat de NS3700 ook de 700 euri aantikte.
En dat was maar een enkele stoomlok met tender.
En de 6300met loksound ligt ook tegen de 730 euri in de winkel.
Jos.
-
Vergeet ik dat dan? ;D
-
Mogen de persoonlijke zaken weer even buiten dit draadje blijven a.u.b...
Dit draadje staat onder "materieelbespreking".
Met dank, gr,
Bert
Team forummoderatoren
-
In Dortmund:
(http://i222.photobucket.com/albums/dd152/frank103/3railforum/P1380268_zpsfquoovjp.jpg) (http://s222.photobucket.com/user/frank103/media/3railforum/P1380268_zpsfquoovjp.jpg.html)
(http://i222.photobucket.com/albums/dd152/frank103/3railforum/P1380266_zps4gpjaz8b.jpg) (http://s222.photobucket.com/user/frank103/media/3railforum/P1380266_zps4gpjaz8b.jpg.html)
De glazen kast werkte helaas niet erg mee... :'(
-
;D dat komt niet door de glazen kast hoor, dat dit ding er zo gek uit ziet.
Het uiteindelijke product zal er vast anders uit zien, toch.....misschien....hopelijk ???
Grtz,
Wim
-
Zo te zien wordt het een geel/grijze uitvoering , tenzij je de museumuitvoering meeteld ( in rood)
gr Jos
-
Hopelijk komt de fabrikant met een beter, liefst gespoten, handmonster. 'k Vind het moeilijk om op basis van wat er nu wordt getoond een bestelling te doen. Het is een treinstel wat ik erg graag wil hebben. Maar vooral de vorm van de kop moet dan wel overtuigen.
-
En ook de oorspronkelijke variant met (rode) schuifdeuren. :-\
Gr. Erik.
-
Dit lijkt mij dezelfde 3D print van de foto's van Neurenberg die we gezien hebben , ik zeg ook lijkt weet het natuurlijk niet zeker .
De 145 heeft ook met sprinterramen gereden voor zover ik weet .
Maar we zullen het gaan zien .
-
Maak je maar niet druk.
Paul kennende gaat dit helemaal goed komen.
Kijk maar eens naar zijn eerdere producties.
Jos
-
Ga er inderdaad maar vanuit dat er uiteindelijk een prima model wordt neergezet, dat is bij de andere modellen ook gelukt.
-
Er zijn ook mensen die een aflossingsvrije hypotheek hebben gekocht omdat ze ervan uitgingen dat huizenprijzen almaar zouden blijven stijgen... oftewel, ik heb alle vertrouwen in Rocky Rail, maar ik ga er pas van uit dat het een prima model is zodra de experts er hun zegen over hebben gegeven. :)
- Peter
-
Maak je maar niet druk.
Paul kennende gaat dit helemaal goed komen.
Kijk maar eens naar zijn eerdere producties.
Jos
Ook daar gaat het wel eens mis. Zo hebben alle 6400 de kasjes en leidingen voor het optreden als energielok om rijtuigen van energie te voorzien op dieseltrajecten. Dit was maar een kleine serie.
Inmiddels is deze installatie er volgens mij helemaal af na de overgang van de 6400-den naar DB-schenker.
Spoorfan
-
Op de Rocky Rail site is ook een contactknop te vinden. Ik heb onderstaand maar naar ze gestuurd. Hopelijk gaan ze er wat mee doen!
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Beste mensen van Rocky Rail,
Gisteren heeft u op uw website treinstelnummers en prijzen vrijgegeven van de NS Plan U treinstellen die bij u in ontwikkeling zijn als H0 model. Het initiatief is meer dan lovenswaardig en gezien de kwaliteit van de NS / Railion / DB Schenker 6400 diesellocs zijn de verwachtingen naar een prachtige Plan U bij velen hooggespannen.
Het zou echter ontzettend jammer zijn als er straks Plan U modellen op de markt verschijnen waar onnodige fouten in zitten. De treinstelnummers van de rode varianten en hun omschrijving matchen bijvoorbeeld niet met elkaar. De treinstelnummers die gekozen zijn hebben namelijk nooit met grijze zwenk zwaaideuren rondgereden.
Nu de modellen nog in ontwikkeling zijn, is het kiezen van een juist treinstelnummer waarschijnlijk nog redelijk eenvoudig aan te passen, vandaar dat ik u hier nu over bericht. Ik wil u graag verwijzen naar onderstaande link, waar vanaf de tweede helft van pagina 6 over de treinstelnummers gediscussieerd wordt.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63402.0.html?PHPSESSID=e3jke9mrb9kte5ut4tto157sn2
Door een account aan te maken bij Beneluxspoor.net krijgt u, nadat u ingelogd bent, de mogelijkheid om personen die voor u nuttige informatie over de Plan U hebben geschreven, een persoonlijk bericht te sturen. Ik weet zeker dat zij u met alle plezier aan extra nuttige informatie willen helpen, zodat Rocky Rail straks met hele fraaie en zoveel mogelijk kloppende Plan U modellen de Nederlandse modelspoorliefhebber ontzettend gaat verblijden!
Heel veel succes met de verdere ontwikkeling van de Plan U en ik wacht het resultaat met grote belangstelling af!
Met vriendelijke groeten,
Jeroen Water
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeroen
Helaas geen enkele reactie van Rocky Rail mogen ontvangen.
Jeroen
-
Teken aan de wand ??? ???
-
De nieuwste Rail Magazine (mei) brengt meer duidelijkheid omtrent de Plan U.
Ik heb deze RM zelf niet, dus kan het helaas niet precies citeren, maar het komt er kortweg op neer dat er in
eerste instantie één vormvariant wordt gemaakt en dat er wel degelijk studie van is(/wordt) gemaakt
voor wat betreft welke treinstelnummers deze vorm precies passen (mede gekeken naar de tijdsperiode).
-
Sterker nog, 1 model wat ze willen gaan maken zal worden veranderd.
Het stel met nummer 149, zou worden gemaakt in rood met deuren die dit stel pas kreeg na zijn 'verkleuring' naar geel-grijs. Om die rede is Rocky-Rail op dit moment bezig met het zoeken naar een goed nummer voor dit model. Het catalogusnummer zou wel hetzelfde blijven, zodat er een stel ontstaat waarbij het treinstellnummer NIET in het catalogusnummer voorkomt, zoals bij de andere modellen die zijn gepland.
In Rail-Magazine werd geopperd voor nummer 139.
Meer info , Rail Magazine 324.
-
Als ze dan maar één vormvariant maken, dan lijkt me de variant met vier roosters en één patrijspoort toch wel afwijkend, dus dan was de keuze voor 149 om die reden al merkwaardig...
-
Update op de site van rocky rail ! 3D tekeningen (y)
http://rocky-rail.com/plan-u/
-
"Dutsch Plan U" hahaha ;D
Die geüpdatet 3D tekeningen, ligt het aan mij, of smoelt die neus best goed?
-
Zo zeg! Dat ziet er goed uit! :o
-
Lijkt al wel beter inderdaad.
Staat al een stuk beter op de draaistellen, maar de ramen lijken nog steeds niet hoog genoeg.
Zoals ook op de voorbeeldfoto's is te zien, hoort de bovenzijde van de schuiframen hoger te zitten dan de onderzijde van de cabineramen. De cabineramen zitten nu nog als geheel boven de schuiframen.
-
na een paar keer goed gekeken te hebben en vergelijken met fotos van het 1:1 model lijken inderdaad de ramen nog of te smal te zijn qua hoogte of te laag te zitten
ook de zwenk/zwaaideuren lijken mij ietsje te hoog
kopvorm en andere details zien er allemaal goed uit (y)
-
Ik heb geprobeerd het beeld van het handmodel te vergeten en er objectief naar te kijken. Ik blijf die neus te lomp, te stomp (niet lang genoeg denk ik?) en vooral te hoog vinden, een reden voor mij om 'm te laten liggen. Het lijkt in sommige opzichten meer op de neus van een mP vind ik. Gevoelsmatig klopt het niet. Maar misschien ben ik wel een kniesoor, zeurkous of klinknagelteller...
-
Ja,
dat is ongeveer ook mijn mening. Neus te kort, ramen niet goed, roosters mBDk verkeerde positie en grootte, draaistellen te lomp etc.
Ik heb de foto van de mBDk in AutoCad even onder de tekeningen van mijn Plan U's gelegd. daaruit blijkt, dat of de bak of te hoog of te kort is. Ik vermoed het laatste, wat zou duiden op een 1:100 of 1:93 lengteschaal... :'( :'( ::) Misschien de Fleischmann Plan V als voorbeeld genomen :-\ Mijn tekeningen zijn i.i.g. rechstreeks van de originele Werkspoor tekeningen en exact 1:87 ;)
Grtzz,
Karst
-
Nee, het is 'm idd nog niet. ::)
-
Maar misschien ben ik wel een kniesoor, zeurkous of klinknagelteller...
Misschien wel ... maar in dit geval ben ik het met je eens. Het model lijkt inderdaad te kort en te hoog. Dat laatste is goed te zien als je naar de kop kijkt op de site van Rocky Rail zelf. Hopelijk komt het allemaal goed. Plan U staat hoog op mijn verlanglijstje. Heb ze hier jarenlang voorbij zien rijden.
-
Maar zo te lezenmaken ze toch goeie stappen in de juiste richting! En da's mooi! (y) (y) :D
Wie voorziet Rocky Rail van de juiste info? Zo te zien is hier een groot aantal kenners. Grijp je kans zou ik zeggen. Volgens mij staan ze daar bij Rocky Rail wel voor open.
Gr.
Edsko
-
Edsko,
Zie bericht 136 van Jeroen (op de vorige bladzijde). Er is een poging gewaagd, maar géén antwoord op gekomen. Maar misschien zijn er ondertussen andere pogingen geweest.
Gr, Bert
-
Inmiddels besteld bij MTE, beter nu bestellen dan straks ernaast grijpen.
Ben gegaan voor de gele 118 in DC digitaal zonder sound.
gr. Rob
-
Van een Plan U verwacht ik eigenlijk wel dat die leverbaar blijft zolang er vraag naar is. Maar tot nog toe heb ik van onze Waalse vrienden meer gezien dan van Rocky Rail. Hoewel het in de Ardennen traditiegetrouw erg stil is.
- Peter
-
Vanwege de zojuist aangekondigde DE-3 van Artitec ben ik ook weer even bij Rocky Rail gaan kijken. En er staan wat nieuwe afbeeldingen op de site: http://rocky-rail.com/plan-u/
-
Lekker dan, vorige week een Rocky-Rail plan U besteld, komt deze week Artitec met 7 verschillende varianten van diezelfde plan U!!!!
Toch maar m'n bestelling omzetten????
gr. Rob
-
Ik heb al een tijdje de 118 van RR in bestelling staan.
Die heeft hier op de Merwede-Linge lijn gereden.
Ik ga mijn leverancier eens contacten. Als modelspoorder wil je natuurlijk de beste van wat er uit wordt gebracht.
Je moet er toch 500 euro voor neerleggen, en dan gelijk goed. ;D
Ik twijfel eigenlijk niet aan de kwaliteit van RR. Ik heb hier ook 2 van de 6400 serie rondrijden. En dat zijn zowel qua rijeigenschappen en detaillering mooie modellen. (y)
Artitec heeft ook bewezen mooie modellen uit te kunnen brengen, gezin de DDM.
Maar ook van Artitec hebben we nu alleen nog maar plaatjes en van RR hebben we al 3D geprinte gezien (pas nog met aangepaste neus)
RR stelt zich kwetsbaar op door steeds wat te laten zien...
Het probleem is dat als je zeker wilt zijn dat je een model ook in handen krijgt, je eigenlijk moet reserveren.
Dat zal nu misschien iets anders zijn met 2 fabrikanten, maar toch.
Wat is wijsheid. Bestelling cancelen en eerst vergelijken... ?
Groeten,
Ad
-
Wat is wijsheid. Bestelling cancelen en eerst vergelijken... ?
Wijsheid achteraf: niet vooruit bestellen.
Ik heb al jaren de stelregel dat ik pas iets koop als het er werkelijk is. Ik koop nooit iets bij voorintekening, met het risico dat je over 4 jaar hoort dat het niet doorgaat.
-
Ik laat hem lekker in bestelling staan, ondanks het gekrakeel.
Jos
-
Vanwege de zojuist aangekondigde DE-3 van Artitec ben ik ook weer even bij Rocky Rail gaan kijken. En er staan wat nieuwe afbeeldingen op de site: http://rocky-rail.com/plan-u/
De kopvorm zit er bij de nieuwe mallen al een stuk beter in! Goed bezig RR :) nu maar hopen dat het verkoopresultaat goed wordt iig beter als de cl66. ...
-
Komen je aandelen in de knel te zitten??
-
Wijsheid achteraf: niet vooruit bestellen.
Ik heb al jaren de stelregel dat ik pas iets koop als het er werkelijk is. Ik koop nooit iets bij voorintekening, met het risico dat je over 4 jaar hoort dat het niet doorgaat.
Precies, vooruitbestellen is ook nergens voor nodig. Doe ik nog maar zelden en ik heb nog nooit misgegrepen. De eerste die met een voor mij aanvaardbare plan U komt, heeft er één aan mij verkocht.
-
Komen je aandelen in de knel te zitten??
Nee hoor, maar het is wel sneu voor Rocky Rail dat toch best goed zijn best doet en nu gelijk als oud vuil aan de straat word gezet....
Overigens, wel off topic, heeft RR ook 3 nieuwe nummers 6500 leverbaar nu zie ik net op hun site! (y)
-
Dat klopt Floris.
Nu Artitec opeens met een Plan U komt.
Wordt Rocky-Rail gelijk als oud vuil langs de straat gezet.
Jos.
-
Door wie? ???
-
Ja, door wie?
Overigens staan beide Plan U draadjes bij 'materieelbespreking', en kunnen ze beter gesloten worden totdat er echt nieuws the melden is...
Gr, Bert
Team forummoderatoren
-
Ik zie dat ze meegegoten ruitenwissers krijgen. Begin daardoor nu echt te twijfelen over van welk merk ik hem ga kopen. Ze zijn beiden ongeveer dezelfde prijs. Ik denk dat ik maar wacht tot ze er echt beiden zijn.
-
Je twijfelt dus niet alleen aan de spelling van het woord 'beiden'. ;)
-
ik niet, mijn computer wel. Ik weet zeker dat ik het aangepast had en dan pas gepost had. Vreemd... Ik zal het maar weer even aanpassen dan.
-
Zoals al eerder gezegd, laten we eerst maar eens wachten totdat beide producten uit gekomen zijn.
Persoonlijk vind ik het lovenswaardig dat RR zich hier al in de tekening fase laat zien! Daarmee stelt RR zich erg kwetsbaar op. Geeft ons als gebruikers cq zelfbenoemd experts ;) de mogelijkheid om invloed op het ontwerp uit te oefenen. Dat zie ik een Artitec nog niet doen. Geeft niks overigens, dat zijn keuzes die de bedrijven maken.
-
Ja, door wie?
Overigens staan beide Plan U draadjes bij 'materieelbespreking', en kunnen ze beter gesloten worden totdat er echt nieuws the melden is...
Gr, Bert
Team forummoderatoren
Ik heb hier al meerdere reacties gezien (en op facebook) van mensen die een (ongezien) 'bestelde' RR omgewisseld hebben voor een eveneens ongeziene Artitec.
-
Bovendien geven veel mensen aan toch de bestelde RR te willen annuleren voor een ongezien Att exemplaar.... De algemene toon is, omwisselen, maar blijkbaar zie ik het allemaal weer verkeerd....
We wachten gewoon rustig af tot er wat in de winkel ligt en beslissen dan wel....
-
Ik wacht wel rustig af wanneer beide modelen op de markt zijn.
Dan kan ik ook wel zien welke naar mijn mening de beste is.
Hoe dan ook Rocky Rail en Artitec zullen het beide wel goed gaan doen ;)
Gewoon rustig afwachten :p
-
Bovendien geven veel mensen aan toch de bestelde RR te willen annuleren voor een ongezien Att exemplaar.... De algemene toon is, omwisselen, maar blijkbaar zie ik het allemaal weer verkeerd....
Je, en die RR hadden ze ook ongezien besteld ::) Dus je punt ?
-
Ja, door wie?
Overigens staan beide Plan U draadjes bij 'materieelbespreking', en kunnen ze beter gesloten worden totdat er echt nieuws the melden is...
Gr, Bert
Team forummoderatoren
Lijkt me niet. Via dat soort draadjes juist in materieelbespreking zijn al veel fouten bij komende modellen voorkomen.
-
Nou, ik hoop iig dat RR zich niet uit het veld laat slaan, hoewel ik het zou snappen als ze een bepaalde keus maken.
Ik denk nog steeds dat RR een prima model kan neerzetten als ze iig de juiste keuzes maken, ook al hebben ze nog geen ervaring met treinstellen.
Als consument heb ik graag iets te kiezen, als liefhebber ben ik groot genoeg om beide producenten gewoon het beste te wensen in de ontwikkeling en verkoop van het model.
-
rocky rail zou er dan misschien beter aan doen om dan de varianten met sprinterramen te maken en/of de variant met 5 roosters en 1 patrijspoort in de mBDk
-
Ik zie dat ze meegegoten ruitenwissers krijgen.
Is dat niet een Fleischmann raam wat ze gebruikt hebben?
Aan andere kant, bij de Artitec DE-2 zijn de wissers ook mee gegoten... Inderdaad afwachten wat ze er van gaan bakken.
-
(http://rocky-rail.com/wp-content/gallery/plan-u-update-23072015/Image3.jpg)
Als je deze ramen bedoeld, dat zijn geen Flm ramen...
kijk maar:
(http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/Plan_U_dag_4Large.JPG) (http://www.sleutelspoor.nl/img/plan%20U/Plan_U_dag_4.JPG) ( klik voor een huge formaat ;) )
... dat zijn Fleischmann ramen. En daar zit duidelijk een andere wisser op !
-
O.k. dat is waar, ik zie het. Gelukkig passen ze niet in het witte prototype (y) ;D
-
Ik neem aan dat het witte model een 3D-printerversie is? Die ziet er zo aan de foto's (op de RR-site) te beoordelen een stuk acceptabeler uit. In ieder geval klopt de vorm nu een stuk beter. Dit ziet er heel geloofwaardig uit. Jammer dat Artitec zich er nu ook op stort. Die waren er ws al langer mee bezig en willen zich nu de kaas niet van het brood laten eten. Nu gaan beide partijen het elkaar moeilijk maken. Helaas was en is Artitec niet zo moedig de Hondekop-4 door te zetten nu Piko ermee is kwam (maar dat is weer een heel ander verhaal).
-
Ondertussen blijft het wel erg stil rond de Plan U...
Op de site van Paul zie ik geen nieuwe updates.
Geen nieuws is goed nieuws?...
Iemand nog iets gehoord?
groeten,
Ad
-
Geen Paniek, komt goed.
Paul is een binnenvetter, die loopt niet zo snel met iedere ontwikkeling naar buiten.
Jos.
-
Wat bedoel je daarmee NS 1607? Paul heeft toch zeker zelf in februari aangekondigd dat de Plan U er in oktober zou zijn?
Hij liep hier dus juist wèl heel snel mee naar buiten.
Kijk ook eens op de kalender. Oktober is voorbij en er is geen spoor van een Rocky Rail Plan U.
Hier onder een deel van het openingsbericht van dit draadje. Daarin stond toch echt oktober genoemd.
Volgens de website van Brekelmans, NEEHEEE.... BENTINK!!!! zoals geciteerd van Facebook.
'Volgens de planning zal het 3 delige NS dieseltreinstel Plan U in oktober 2015 verkrijgbaar zijn.
Steyn
-
Daarin stond toch echt oktober genoemd.
Waarschijnlijk nogal wat vertraging opgelopen, en ook dat is in de modelspoorwereld niet vreemd.
Er zijn meerder fabrikanten die met vertraging uitleveren, er zijn er zelfs die met jaren vertraging uitleveren.
Jos.
-
Is er nog nieuws omtrent uitlevering Plan U ?
-
Nog niks.
Jos.
-
uitlevering Plan U ?
Zullen we het houden bij ontwerp?
-
Bij Modellbahn shop Lippe is nog geen R.R. Plan U aangekondigd voor 2016.
De ATT versie wel.
-
Heeft iemand nog een idee van de status, van de site komt ook geen antwoord na herhaaldelijk mailen
-
https://www.youtube.com/watch?v=8lfJ4EQ6gyw
-
Zie een tsjirpende krekel op het filmpje (hoor geen 'Jippie'), vraag me af wat dit met Plan U van Rocky Rail te maken heeft... ???
Grt,
Rob
-
Meer tekenfilms kijken. 8)
Ook naar de winkels na diverse keren vragen : doodse stilte (en dan hoor je een krekeltje.)
-
Nu snap ik 'm ;D. Je had ook het gemeentebord van Doodstil (G) kunnen tonen... ;)
Grtn,
Rob
-
Ja, was ook een leuk idee ;D
-
Die hebben helemaal geen tijd voor een plan U, ze zijn natuurlijk veel te druk met de NS 5000.
Stephan.
-
Nu de plan U van Artitec wordt uitgeleverd is die van RR toch niet zo interessant meer?
-
De vraag is ook of die nog gaat komen. Ik zet mijn geld in op niet.
-
Denk het ook niet. Dat gerucht is al verspreid toen Artitec ermee kwam. Self fulfilling prophecy....
-
Dat zou ergens toch wel jammer zijn, had ze graag eens met elkaar vergeleken gezien.
De Artitec is mooi, maar had in mijn ogen op een paar kleine puntjes toch nog wel wat beter gekund.... :-X ;D
-
Ik wacht ook nog steeds op de NS 6400 in gewoon geel-grijs zonder poespas
Maar schijnbaar is het niet voldoende verkopen van modellen uit een bepaald tijdperk het bewijs dat deze ook niet verkopen uit in een ander tijdperk ;D
-
Nou, inderdaad Sicco! (y)
-
Zonder poespas =?
-
De standaard versie zoals ze eind jaren '80 op de baan kwamen.
Poespas = radiosymbolen, nieuwe kleurstellingen, stickers, antennes e.d.
-
Nou toch nog best veel reacties, maar niemand weet dus echt de status. Vreemde zaak toch dat men dan helemaal niets meer laat horen en zelfs niet de beleefdheid heeft een reactie op een mail te geven.
Hun website is natuurlijk ook drama
-
Toch zou de afzetmarkt voor RR moeten toenemen
Immers zijn er nu 6400'en richting Polen, Kanaaltunnel en Noorwegen gegaan.
Zelf zou ik een LTE en Railpro versie graag op m'n baan willen.
-
Maar goed, dit topic gaat over de plan U van RR. Dus gaarne weer on topic.
Eelco Storm
team forummoderatoren BNLS
-
Vreemde zaak toch dat men dan helemaal niets meer laat horen en zelfs niet de beleefdheid heeft een reactie op een mail te geven.
Misschien dachten ze dat het een mailtje was om te pesten? ;)
Maar on topic, ik denk niet dat er nog een fabrikant is die zich hier nu aan gaat wagen. De markt is net volgemikt met alle varianten van Artitec. Ze zullen nooit die aantallen meer kunnen evenaren, ook niet wanneer ze de enkele schoonheidsfoutjes van Artitec alsnog oplossen. Als ze dat zouden doen komen ze toch gelijk of boven de prijs van Artitec uit. En dan zijn er nog maar zo weinig af te zetten dat productie geen zin meer heeft. De enige kansen die er denk ik nog zijn, is of een messing-model helemaal perfect met de hand gemaakt, of een goedkopere versie a la Piko (simpelere detaillering, helft van de prijs van Artitec).
-
Ben ik helemaal met je eens Martijn. Dan zou het hen sieren gewoon aan te geven dat van verdere ontwikkeling/productie wordt afgezien. Dit geeft weinig vertrouwen voor de toekomst en dat is geen goede zaak in onze kwetsbare hobby
-
Tja als je in een ander draadje leest dat er 800 Plan U's bij Artitec liggen om van een decoder te worden voorzien is het voor mij wel duidelijk dat RR geen kans meer maakt. Dat zag iedereen wel aankomen, het is nu gewoon te laat. Nog niet zolang geleden is er ook zo'n "concurrentieslag" geweest rond de NS DE IV met liefst drie modellen die wel allemaal verschenen zijn. Rocky Rail heeft nu een flinke verliespost voor de kiezen gekregen, dat gun je natuurlijk niemand.
-
Gunnen niet, natuurlijk, maar als consument krijgen we wel een Plan U waar weinig aan te verbeteren valt. Als Artitec te veel steken had laten vallen, was er wel degelijk een markt voor RockyRail geweest, zij het dat die kleiner zou zijn. Zo heb ik ook alle nep-6400-en van Mätrix en Piko gelaten voor wat ze zijn, in de verwachting dat er ooit iemand ooit met een fatsoenlijke 6400 zou komen.
Maar de RockyRail Plan U kunnen we inderdaad waarschijnlijk wel vergeten.
- Peter
-
De markt is net volgemikt met alle varianten van Artitec.
volgens mij zijn er nog een aantal modellen die door artitec (nu nog) niet opgepakt zijn.
Ik zelf heb liever een versie met de andere motorwagen en dan zijn er de versies nog met sprinterramen, misschien nog andere versies
-
Minimum afname bij de chinees is 500 stuks. Veel succes met "andere versies".
-
Als de graag groot genoeg is....
-
Tja als je in een ander draadje leest dat er 800 Plan U's bij Artitec liggen om van een decoder te worden voorzien is het voor mij wel duidelijk dat RR geen kans meer maakt. Dat zag iedereen wel aankomen, het is nu gewoon te laat. Nog niet zolang geleden is er ook zo'n "concurrentieslag" geweest rond de NS DE IV met liefst drie modellen die wel allemaal verschenen zijn. Rocky Rail heeft nu een flinke verliespost voor de kiezen gekregen, dat gun je natuurlijk niemand.
Die verliespost zal wrs nog wel meevallen, zolang er nog geen tooling met mallen is gedaan. Maar alle tijd en energie die er van te voren in gestoken is, is natuurlijk jammer. Maar vergeet niet dat het erg slecht was geweest als er twee partijen met eenzelfde model uit gekomen zouden zijn, specifiek voor de NL markt. Die markt is al erg klein en als er dan ook nog eens twee uitgekomen zouden zijn zou dat toch bij beide partijen de nodige omzet gekost hebben. Er van uit gaande dat Rocky Rail niet met een DE3 uitkomt vind ik dat in dit licht bezien een verstandige beslissing van Paul.
Grtn,
Rob
-
volgens mij zijn er nog een aantal modellen die door artitec (nu nog) niet opgepakt zijn.
Ik zelf heb liever een versie met de andere motorwagen en dan zijn er de versies nog met sprinterramen, misschien nog andere versies
Wachten op een B-keus model van Artitec en dan lekker gaan verbouwen... ;D
Grt,
Rob
-
Als Rocky Rail de U nou in N spoor maakt zijn de fouten in de huidige proto's ook maar de helft zo erg.
-
;D
-
Of inneens een bericht verschijnt bij ons Plan U 399,- incl full sound...
LS models deed dat ook met hun Plan W, Plan W rijtuig voor minder dan 40 euro, Artitec was 55 euro, En die van LS models won.
-
Verschil was dat LS dat deed net voordat de Artitecs de markt op kwamen. Nu is RR al te laat. Mochten ze voor een subtiantieel lager bedrag in de markt worden gezet, behalen ze nog geen 500 stuks. Mensen raken hun Artitecs niet meer kwijt namelijk en houden die dus gewoon.
-
Minimum afname bij de chinees is 500 stuks. Veel succes met "andere versies".
Voor een compleet nieuw model of voor een kleurvariant van een bestaande mal? 500 plan U raak je wel kwijt in N. Of moet ik niet hopen op een RR plan U?
Als Rocky Rail de U nou in N spoor maakt zijn de fouten in de huidige proto's ook maar de helft zo erg.
't is 0.5 x 0.5 x 0.5 zo erg, dus 0.125 maal zo erg. ;D
-
Ik zie nut en noodzaak van een RR plan U niet meer zo in en ik denk RR ook niet. RR is LSM niet en kan zich helemaal niet veroorloven ver onder de prijs van Artitec te gaan zitten of sowieso een groot risico te nemen.
-
Wat is er mis met een 2e fabrikant die een Plan U op de markt brengt? Niks lijkt mij. Neem die 186-er in NS kleur. Wordt door 3-4 verschillende fabrikanten op de markt gezet.
-
Ja, maar alleen omdat dat voor de fabrikanten een kwestie is van een ander kleurtje geven van een loc. Dat is nogal wat anders dan het compleet opnieuw ontwikkelen van een model voor een kleine markt als de Nederlandse. Dat is echt appels en peren vergelijken.
-
Dan zou het hen sieren gewoon aan te geven dat van verdere ontwikkeling/productie wordt afgezien. Dit geeft weinig vertrouwen voor de toekomst en dat is geen goede zaak in onze kwetsbare hobby
Rare dramatische conclusie. Omdat ze niet communiceren? Er zijn wel veel meer bedrijven die slecht tot niet communiceren met hun klanten, maar de bedrijfstak bestaat nog steeds.
On topic: het lijkt me commerciële zelfmoord als je een zelfde model op de markt zet dat zojuist uitermate goed en zo goed als onovertrefbaar op de markt is gezet. Alsof een andere fabrikant het beter doet, zonder geen enkel "schoonheidsfoutje". Vast.
-
Excuus Sven je hebt helemaal gelijk. Het is inderdaad een rare en dramatische conclusie. Gewoon niet communiceren je potentiële klanten negeren, dat is pas commercieel. Ik moet daar nog aan wennen, maar ooit komt het goed :o :o :o :o :o
-
Ja, maar alleen omdat dat voor de fabrikanten een kwestie is van een ander kleurtje geven van een loc. Dat is nogal wat anders dan het compleet opnieuw ontwikkelen van een model voor een kleine markt als de Nederlandse. Dat is echt appels en peren vergelijken.
Dan nog is het geen appels met peren, als je dus 3-4 fabrikanten hebt die alle 3-4 een NS traxx op de markt brengen. Als RR denkt dat ze een goed product hebben, moeten ze het ook zeker doorzetten.
-
Nog steeds appels en peren. Die 186 is in diverse landen in diverse uitvoeringen inzetbaar. Daarom kan een investering om deze loc in model te maken zich prima terugbetalen. Voor meer dan een fabrikant. Plan U is alleen in Nederland inzetbaar. Als er al een fabrikant is die het model in diverse uitvoeringen uitbrengt, dan zal het voor een tweede fabrikant niet meer lonen een zelfde model te ontwikkelen want de kans dat ze er op verliezen is veel groter dan de kans dat ze er aan verdienen.
-
Wat is er mis met een 2e fabrikant die een Plan U op de markt brengt? Niks lijkt mij. Neem die 186-er in NS kleur. Wordt door 3-4 verschillende fabrikanten op de markt gezet.
Er is niks mis mee, maar persoonlijk vind ik het niet meer nodig.
Een bestaand model een ander kleurtje geven is echt wat anders. Met een plan U zou RR een heel groot financieel risico nemen. Ik denk niet dat een financier daarmee akkoord gaat. Het bedrijfje heeft al een keer een doorstart gemaakt hè.
-
Die 186 was inderdaad een loc waar de meeste fabrikanten al een basismodel van in hun programma hadden. Daar was het een kwestie van een andere kap en wat kleine aanpassingen. Bovendien was daarin ook een keus voor een dure (ACME, Brawa) en een goedkope (Matrix, Piko) versie van. Van de Plan U is nu de dure versie beschikbaar, dus ik denk dat alleen een goedkopere versie nog een kans heeft.
Dat RR niet op alle emails reageert is niet geheel vreemd. Het zal geen groot bedrijf zijn met een eigen klanten contactcentrum o.i.d. :)
-
Dan nog is het geen appels met peren, als je dus 3-4 fabrikanten hebt die alle 3-4 een NS traxx op de markt brengen. Als RR denkt dat ze een goed product hebben, moeten ze het ook zeker doorzetten.
Van die Traxx-loc kan men vele varianten voor heel veel landen in Europa maken. En dus is het logisch dat men dan ook de NS-versie maakt. Gewoon een kleurvariant.
Van Plan U kan men alleen maar modellen in Nederland kwijt. Dus zou het gaan om ontwikkeling van een nieuw model, specifiek voor de Nederlandse markt.
Je vergelijk dus wel degelijk appels met peren. Als je dat niet begrijpt, dan begrijp je maar weinig van de modelspoormarkt.
Steyn
-
Als je dat niet begrijpt, dan begrijp je maar weinig van de modelspoormarkt.
Je begon zo goed, met je reactie. Wel is waar een herhaling van wat meerdere reageerders al gezegd hadden. Maar moet je nou echt elke keer met van die vervelende sneren komen?
-
Van de Plan U is nu de dure versie beschikbaar, dus ik denk dat alleen een goedkopere versie nog een kans heeft.
In de aantallen die worden verkocht kan het voor een puur NL model bijna niet goedkoper voor een driedelig stel. Vergeet niet, dat Piko voor een hondekop nu ook al 190 EUR vraagt voor een model wat de investering vast al heeft opgebracht. En een lok vergelijken met een treinstel is qua investering niet mogelijk.
-
Excuus Sven je hebt helemaal gelijk. Het is inderdaad een rare en dramatische conclusie. Gewoon niet communiceren je potentiële klanten negeren, dat is pas commercieel. Ik moet daar nog aan wennen, maar ooit komt het goed :o :o :o :o :o
Even voor de duidelijkheid, ik ben de laatste die slechte communicatie met zijn klanten goedkeurt. Sterker nog, ik heb daar op 15 november nog over zitten mekkeren op mijn Facebook pagina (https://www.facebook.com/tramfabriek/) (sorry, weet niet hoe je een bericht moet linken, dus even scrollen naar beneden). Het is uiteraard niet slim van Rocky Rail dat ze zo handelen. Dat ze een klein bedrijf zijn zonder klantenservice is geen excuus. Ik maak ook trammetjes in mijn eentje en antwoord meestal bijna gelijk op de mails. Nu krijg ik wellicht niet zoveel email als RR. Vraag het me over een paar jaar nog maar eens... ;D
Ik denk dat het in de modelspoorwereld zo is dat je het wel heel bont moet maken, willen klanten niet dat ene mooie en speciale model van je kopen. Ik denk dat alleen Goovers daar (helaas) zeer dichtbij komt. Dus als RR zich gaat richten op dat ene mooie en speciale model, ziet de toekomst er niet zo zwart uit als door "sommigen" ;) wordt beweerd.
:D
-
Maar als je wel de moeite neemt om over nieuwe modellen te roeptoeteren en vervolgens er nergens meer wat over vermeld kun je verwachten dat je mails krijgt.
Hoe zit het bv met de Hondekop 4, of de aangekondigde Fyra? Over die laatste heb ik wel een vermoeden ;D
Stephan.
-
Eigenlijk is het uitbrengen van modeltreinen in Nederland altijd een dans op het slappe koord: een kleine markt met hoge eisen, een flinke voorfinanciering die je moet kunnen opbrengen, het hebben van vakbekwame medewerkers, het vinden van een fabrikant die tegen een redelijke prijs jouw ontwerp produceert en dan ook nog eens kwaliteit aflevert. Tja en dan maar hopen dat een ander je niet voor is...
Bijna elk merk is op deze fronten wel eens de mist ingegaan. Makkelijke verdienmodellen heb je in deze hobby nauwelijks. Vandaar dat ik toch respect heb voor degenen die dan hun nek uitsteken, of ze nu slagen of niet...
-
Ben ik helemaal met je eens Rene,
Wat dat betreft worden we de laatste jaren echt verwend met Artitec als grote aanjager. Ik kom nog uit de tijd dat Trix Express als eerste met het hondekopmodel op de markt kwam, het befaamde tweetje. Daar was toen iedereen laaiend enthousiast over, koste destijds toch ook 90,-- gulden, was verlicht en de lampen wisselden met de rijrichting. Was toen de top maar in vergelijking met nu eigenlijk helemaal niets en relatief toch ook echt duur.
Mij hoor je dan ook niet klagen over wat er nu uitkomt, ook Roco met zijn plan T en V plus de laatste 1200 serie. Allemaal snoepjes voor de kleine kwetsbare markt.
-
Ik ben er ook mee eens, nederland is veel te klein om alle nederlandse modellen te verwachten, daarom denk ik dat er nooit een SLT komt b.v. of een VIRM 1:87 de markt is daarvoor te klein, de Stadler sprinter maakt een grotere kans ivm dat het model door meerdere trein vervoerders worden gebruikt binnen en buitenland.
-
Plan E, 1200, ICM zijn allemaal modellen die alleen voor de Nederlandse markt zijn gemaakt. Dat de markt niet groot genoeg is voor een VIRM in 1:87 ben ik niet met je eens.
-
VIRM 1:87 zie ik zeker niet komen, want wat ook mee speelt, Nederlanders hebben weinig ruimte voor een modelbaan, een VIRM is 4 tot 6 delig, dat gaat bij veel zolderbaantjes gewoonweg niet passen, een 1:100 model is al een enorme lengte (6 delig) daarnaast heeft Rivarossi de (V)IRM in levering wel 1:100.
Roco heeft de Plan V met een gok uitgebracht in 1:87 maar een nieuwe variant blijft uit, Plan T hebben ze slechts 2 kleuren van uitgebracht, verder hoor je er niks meer over.
Kleine treinstellen in 1:87 is de verkoopkans gewoon veel groter, daarom zie je ook dat veel kleine stellen 1:87 zijn en de grotere gewoon 1:93,5 of 1:100
De plan U is nooit eerder door een grote fabrikant uitgebracht dus het risico op modellen dat niet verkoopt beperkt. Dat de DE-2en bleven liggen had ook denk ik te maken met het DKM (holand rail) model dat veel mensen de flinke meerprijs het niet waard vonden.
-
En toch verkopen autoslaaprijtuigen en citynightlines ontzettend goed. Denk niet dat al die mensen slecht 4 rijtuigen kopen.
-
Maar die kopen vaak maar een of enkele rijtuigen per keer.
En niet een complete slaaptrein van 14 rijtuigen in één aankoop.
-
Ik zie niet in wat het niet in 1x kopen te maken heeft met de lengteschaal. Of waarom korte treinstellen wel in 1:87 komen en lange niet, die 23 cm meer bij een IRM-VI past dan niet?
Het verband met de RR plan U mis ik ook al.
-
Desgevraagd meldt RR: plan U is afgeblazen. Dus....... ;D
Gr, Ben.
-
Winkels weten officieel nog van niks.
-
Met rijtuigen kan je nog een korte stam redelijk realistisch maken 4 rijtuigen B A B B + Lok, een VIRM 4 is in werkelijk korter dan loks met rijtuigen, is deze 1:87 dan is het haast net zo lang, is het 1:100 dan is het duidelijk korter.
Een VIRM inkorten naar 3 delig ziet er niet uit, dan kan je beter een IRM pakken ;D
Van mij mag RR een Plan U uitbrengen, kom maar op zet de jacht op Artitec, of ze winnen is een tweede.
-
Een week of 3 geleden de Artitec plan U besteld bij m'n lokale winkelier in B' dorp. Heb nog aan de verkoper gevraagd hoe het met de Plan U zat van RR. Of deze nog zou uitkomen. Kreeg te horen dat deze niet gecanceled was door RR. De ontwikkeling van dit treinstel zou al in een ver gevorderd stadium zitten. Moeilijk om als buitenstaander te bepalen of deze info juist is, zolang RR zelf niet naar buiten komt met een update.. :-\
-
Op de website zijn alle updates, waarvan de laatste anderhalf (!) jaar geleden was en kapjes liet zien, op het moment niet meer zichtbaar. Dus ik vrees ervoor. En wil niet iedereen nog net voor de prijsverhoging een Artitec bestellen, zou het me raadzaam lijken voor RR snel wat te laten horen als men er nog mee doorgaat...
Overigens is het de vraag wat we moeten met de info van dit bedrijf. Ruim vijf jaar geleden vroeg ik aan hun op een beurs wat de status was van de door hen verdeelde Oskar BB 63500. Hun antwoord was heel stellig: volgende maand. 61 maanden later nog geen spoor van dit model (dat waarschijnlijk ook nooit meer gaat komen)
-
Moeilijk om als buitenstaander te bepalen of deze info juist is, zolang RR zelf niet naar buiten komt met een update.. :-\
Na alles wat er met onze Belg Goovers is gebeurt zal ik ook wijselijk me mond houden....en dan ineens ....... TATAAAAAAAA eenmaal een plan U...alstenblaft ;D
Die 6400,s van RR kwamen ook ineens uit het niets kan ik mij heugen.
-
Kwam de RR 6400 uit de lucht vallen? Eigenlijk was de ontwikkeling hier vrij goed te volgen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50080.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50080.0.html)
-
En hoe zit het met de LS-Models plan U?
-
Nooit serieus geweest. Laten we het aantal luchtkastelen nou niet groter maken dan het al is ;)
-
Hoi
Op de website zijn alle updates, waarvan de laatste anderhalf (!) jaar geleden was en kapjes liet zien, op het moment niet meer zichtbaar.
Als je op de site van RR Engels kiest als taal, dan krijg je nog wel de kapjes e.d. te zien.
Maar of dat nog wat betekend.... ;)
mvg.
Ad
-
Misschien wordt er gewacht tot Neurenberg 2017? ;)
Rob
-
VIRM 1:87 zie ik zeker niet komen, want wat ook mee speelt, Nederlanders hebben weinig ruimte voor een modelbaan, een VIRM is 4 tot 6 delig, dat gaat bij veel zolderbaantjes gewoonweg niet passen, een 1:100 model is al een enorme lengte (6 delig) daarnaast heeft Rivarossi de (V)IRM in levering wel 1:100.
Roco heeft de Plan V met een gok uitgebracht in 1:87 maar een nieuwe variant blijft uit, Plan T hebben ze slechts 2 kleuren van uitgebracht, verder hoor je er niks meer over.
Kleine treinstellen in 1:87 is de verkoopkans gewoon veel groter, daarom zie je ook dat veel kleine stellen 1:87 zijn en de grotere gewoon 1:93,5 of 1:100
De plan U is nooit eerder door een grote fabrikant uitgebracht dus het risico op modellen dat niet verkoopt beperkt. Dat de DE-2en bleven liggen had ook denk ik te maken met het DKM (holand rail) model dat veel mensen de flinke meerprijs het niet waard vonden.
En toch zijn door sommige fabrikanten 8 of 10 delige treinstellen uitgebracht. Kijk maar naar de Thalys en de ICE3 die bij of Märklin of Mehano direct met het juiste aantal bakken zijn of waren aan te schaffen.
-
Misschien wordt er gewacht tot Neurenberg 2017? ;)
Rob
Even googlen op de site van de Messe leert dat RockyRail vooralsnog geen eigen stand gehuurd heeft daar.
Misschien dat ze als gast aanwezig zijn bij een andere stand?
Steyn
-
Voor zover ik weet heeft Paul op Nberg nooit een echt 'eigen' stand gehad.
Rob
-
Als nieuweling sta je in Neurenberg altijd de eerste keer in de hal Rob.
Van der Steen verschaft zich idd altijd een plekje ergens anders ;).
Ga denk dit jaar met moeder de vrouw maar weer eens een keer kijken daar. Lekker decadent in 1 dag heen en weer met het vliegtuig.
Het vermaak ligt toch meer in "Chinatown" op de beurs dan bij de treintjes.
-
Ik weet het. Ben er keer of 22 geweest... ;)
Rob
-
Paul had vorig jaar voor het eerst een eigen stand op Neurenberg.
-
Als RR nu eens de plan U in N schaal uitbracht dat zou pas een stunt zijn... :laugh: :laugh:
-
Excuses. Inderdaad.
-
Als RR nu eens de plan U in N schaal uitbracht dat zou pas een stunt zijn... :laugh: :laugh:
Dat heb ik Paul van der Steen meteen na het bekend worden van de annoncering voor H0 al gesuggereerd. Hij wilde eerst, begrijpelijk, de verkoopresultaten voor het H0 model afwachten. Toen was er ook nog geen sprake van concurrentie uit de hoek van Artitec. Ik heb destijds ook een poll gestart op het N-Spoorforum en kreeg overwegend positieve reacties.
Ik ben het er wel mee eens dat het een enorme stunt zou zijn om hun Plan U nu alsnog in N uit te brengen, zeker nu de kaarten heel anders op tafel blijken te liggen. Misschien ook wel een kans om nog iets van het al gedane werk productief te maken.
Gr. Jac
-
Is de annulering van het H0-model al officieel bekend gemaakt dan? Ik dacht dat dat officieel nog steeds in nevelen gehuld was....? ???
-
Nope. Winkels hebben. Officieel nog niets gehoord.
-
Plan U in N... (y)
Wie weet komt dat er nog wel van 8)
Ik heb een paar Franse N-locs van dit merk, en ben over de kwaliteit
zeer te spreken.
Mvg,
Tis
-
Als RR nu eens de plan U in N schaal uitbracht dat zou pas een stunt zijn... :laugh: :laugh:
Daar hoef je niet meer op te rekenen. (http://rocky-rail.com/nl/n/)
-
Dat heb ik Paul van der Steen meteen na het bekend worden van de annoncering voor H0 al gesuggereerd. Hij wilde eerst, begrijpelijk, de verkoopresultaten voor het H0 model afwachten. Toen was er ook nog geen sprake van concurrentie uit de hoek van Artitec. Ik heb destijds ook een poll gestart op het N-Spoorforum en kreeg overwegend positieve reacties.
Ik ben het er wel mee eens dat het een enorme stunt zou zijn om hun Plan U nu alsnog in N uit te brengen, zeker nu de kaarten heel anders op tafel blijken te liggen. Misschien ook wel een kans om nog iets van het al gedane werk productief te maken.
Gr. Jac
Ik denk dat je bij het laten produceren van een (N/HO) model een paar dingen moet bedenken: de ontwikkelings-/malkosten zijn ongeveer gelijk, misschien voor N iets lager (ik schat hooguit 10-15%). Je kunt tekeningen die gemaakt voor een model van 1:87 niet rücksichtslos verkleinen naar 1:160, daar komt nogal wat aanpaswerk bij kijken... De afzetmarkt voor modellen in 1:160 is ongeveer 1/3 (max.) van die in 1:87. Voor een model wat zich mag verheugen in een breed afzetgebied (internationaal goed in de markt/ model in meerdere landen inzetbaar in meerdere tijdperken) zal het interessant zijn; van de DE-3 derhalve, die alleen in NL gereden heeft, zie ik een model in 1:160 er nog niet zo gauw komen, temeer ook omdat er dan ook meerdere malvarianten (zwenk/schuifdeuren) gevraagd zullen worden wat ook weer aanpassingen vergt. En die verdien je niet terug zo schat ik in. Vooropgesteld dat we hier praten over een betaalbaar model met een avp in de orde van de grootte van € 300 - € 350...
Rob
-
Dat gezegd hebbende, brengt Piko doodleuk wel puur NL-modellen in n uit en zeker niet voor €300 plus. Maar de positie van RR is een tikkie anders.
-
....temeer ook omdat er dan ook meerdere malvarianten (zwenk/schuifdeuren) gevraagd zullen worden wat ook weer aanpassingen vergt.
Ze kunnen ook zeggen: we brengen 1 variant uit en verder moet je niet zeuren.
-
temeer ook omdat er dan ook meerdere malvarianten (zwenk/schuifdeuren) gevraagd zullen worden wat ook weer aanpassingen vergt.
Rood en geel, eventueel een nummervariant na een jaartje en klaar. Of het verschil in deuren echt zichtbaar is in N vraag ik me af. En de Wadloper had natuurlijk een enorme inzetbaarheid :angel:
-
Hoi,
Hopelijk wordt ie goedkoper als die van Artitec.
groetjes
Wil
-
Binnengekomen :
PLAN U :
De rocky-rail PLAN U is nu in een vergevorderd stadium.
Omdat we toch al laat zijn, hebben we nog vele extra’s toegevoegd,
zodat het een echt supermodel is geworden voor de meer eisende liefhebbers.
We tonen pas iets als het model volledig klaar.
bron : Rocky Rail.
-
Interessant. Ik ben benieuwd hoe het model zich zal verhouden ten opzichte van de Artitec.
- Peter
-
Slim als het lukt. Ipv de investering overboord gooien doorgaan voor een onderscheidend product.
Ben benieuwd
-
Een bericht is in het digitale archief gegaan, voegde niets toe aan dit draadje..
Graag pas weer reageren wanneer er concreet nieuws is, maar vooral niet reageren als je alleen maar 'onderbuikgevoelens' op het forum wil 'dumpen', dank u...
Discussies per Pb, niet in dit draadje..
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Respect voor rocky rail (y), na Artitec toch nog op de markt komen met een plan U , helemaal geweldig.
-
Potverdrie... ik zeg: ik ben ERRUG benieuwd naar het eindresultaat van deze alleszins toch gewaagde stap.
Rob
-
Ik had expres geen meerdere varianten van de Artitec Plan U gekocht omdat ik even wilde afwachten wat er nog van RR kwam.
Even afwachten dus... maar ik ben wel heel nieuwsgierig...
mvg.
Ad
-
Binnengekomen :
PLAN U :
De rocky-rail PLAN U is nu in een vergevorderd stadium.
Omdat we toch al laat zijn, hebben we nog vele extra’s toegevoegd,
zodat het een echt supermodel is geworden voor de meer eisende liefhebbers.
We tonen pas iets als het model volledig klaar.
bron : Rocky Rail.
En inmiddels zijn we alweer een halfjaar radio stilte verder.....
-
... maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niets gebeurt. ;)
-
Hij zal nog niet klaar zijn he.
-
Wat is het nut van het opnieuw oprakelen van pijnlijk afgeserveerde ontwikkelingen? Of was er écht iemand in de veronderstelling dat Rocky Rail nog kapitaal zou verkwisten aan een model wat al op de plank staat...
-
Bij het open van het forum dacht ik al: "Wow, toch nog nieuws!". Maar inderdaad een behoorlijk koude kermis en inderdaad zinloos om dit draadje weer op te rakelen.
-
Toch wel.... maar hou het liever op de artitec’s, aangezien dat ik een 128 heb en de 139...
De Rr erbij te hebben is een Feit. Denk alleen andere nummers... veder ja en wat zou de prijs doen... ben erg benieuwd ;D
-
Er is nieuws: Volgens de net uitgekomen Railmagazine komt de Plan U niet meer. Dit zou komen omdat de Chinese fabrikant niet meer reageert.
-
En, heeft Railmagazine wederhoor toegepast bij de producent? ;D
-
Had Artitec niet (inderdaad) zelf al lang gezegd dat er überhaupt maar één run gemaakt zou worden?
En zijn de andere producten niet van dezelfde fabrikant?
-
Het draadje gaat over de plannen van Rocky Rail Sicco.
Maar ja, dat de RR plan U niet komt is geen nieuws en het smoezenboek had Railmagazine ook niet hoeven af te drukken.
-
Oeps :-X
My bad.... excuus
(en voor wat de 2e opmerking: gelijk heb je)
-
Nou ja, dankzij RailMagazine weten we het nu wel zeker. Er was immers nog altijd twijfel....
Niet direct bij mij, maar toch...
-
Rocky-rail zou de wadloper project op zich moeten nemen.
-
Iets met een dood paard links of een dood paard rechts?
-
Iets met: hoe kan ik blijven drammen om een Wadloper....
Off-topic...
-
Iets met: hoe kan ik blijven drammen om een Wadloper....
Off-topic...
En toch bestaat de kans dat er mensen de roep om de Wadloper hebben gelezen en dat wij nu worden bediend door PBModels.
En hopelijk komt er na de Wad- en de Koploper ook een Plan U in diverse varianten. ;)
-
Was dat gat in de markt niet al dichtgelast door Artitec? ???
Of is er nog meer behoefte aan?
Mvg,
Robert
-
@ Blauwe Engel-fan: Plan U van Artitec kun je nog krijgen bij de bekende winkel in Vlaardingen.
Moet je alleen niet te lang mee wachten, want het is een uitloopmodel.
Bor
-
De plan u van artitec is gewoon een goed geslaagd model, en nog redelijk verkrijgbaar als uitloopmodel..
Dus nu kopen of 10 jaar wachten 🤔😊
-
Maar net zoals met veel modellen die ooit uitgebracht zijn is dat ze nauwelijks meer te krijgen zijn. Ik heb zelf ook dit jaar een Plan U bij de bekende winkel in Vlaardingen gekocht maar dat betreft het rode model. Ik wil ooit nog graag een gele, maar die zijn nog zeldzamer en als ze te koop worden aangeboden dan mag je het dubbele aftikken dan de nieuwprijs.
-
De gele Artitec 22.355.01 is bij die winkel in Vlaardingen direct leverbaar.
Bor
-
Klopt maar dat is helaas de allerduurste versie van dit model. Ik heb erover getwijfeld, maar ik kan het voor mezelf niet verantwoorden die prijs. Bijna twee keer zo duur als mijn rode versie.
-
Hoe kan een fabrikant dan een nieuw model uitbrengen als jij als potentiele koper niet bereid bent ervoor te betalen?
-
In dit geval van de gele versie is het niet de fabrikant, maar de winkelier die de prijs verhoogd heeft. Ook ik ben opzoek naar een gele versie (nr 128) en heb de winkelier gebeld over de prijs op de website. Naar eigen zeggen betreft het een zeldzaam model en is daarom de prijs verhoogd.
Dat heeft dus niks te maken of je bereid bent de vraagprijs van de fabrikant te betalen voor een model.
-
Hoe kan een fabrikant dan een nieuw model uitbrengen als jij als potentiele koper niet bereid bent ervoor te betalen?
Aparte redenatie. Net alsof iedereen zomaar alles er voor over heeft / laat staan het kan betalen.
Iedereen zal zo zijn limiet hebben wat hem/haar iets waard is.
De bodem van de schatkist zal toch ergens in beeld komen.
-
Hoe kan een fabrikant dan een nieuw model uitbrengen als jij als potentiele koper niet bereid bent ervoor te betalen?
Van dit model zijn div. versies uitgebracht, zelfde als met de Koploper van PB momenteel. Helaas voor mij betreft dit de allerduurste versie waar ik opzoek ben naar een wat milder geprijsde versie. Als de fabrikant een re-run zou doen hiervan zou ik direct die mildere versie bestellen.
-
Artitec heeft Plan U afgestoten. Alles wat ze nog op voorraad hadden is naar die bewuste winkel in Vlaardingen gegaan. De kans op nieuwe productie lijkt mij zeer klein.
Bor
-
Als je geen geluid wil dan is iemand anders misschien wel bereid om de decoder over te nemen? Maar dan klopt de doos niet meer en dat scheelt hoogstens 100 euro (maar ws minder)
Ik ben toch bang dat de markt al flink voorzien is van Plan U en er geen anderen mee gaan komen :( Zeker als de exemplaren die nog aangeboden worden niet verkocht worden.
Je kan natuurlijk ook een 'gevraagd' advertentie zetten in vraag & aanbod en hopen dat iemand er een heeft en besloten heeft dat het tijdperk niet klopt of zo.
Mvg,
Robert
-
Dat heb ik al eens gedaan maar helaas zonder resultaat. Dan moet degene die er een wilt wegdoen natuurlijk maar net in die categorie kijken.
Voor het rode model is de markt inderdaad verzadigd maar de gele is denk ik meer gewild. Zelfde als bijvoorbeeld bij de Roco Plan T , de groene versie zie je geregeld aangeboden worden, zelfs voor hele scherpe prijzen. De gele veel minder en die gaat meteen voor hoge prijzen weg.
Ik mag niet klagen met mijn rode versie, ik blijf gewoon met een schuin oog div. verkoop kanalen in de gaten houden en hoop ooit een gele te kunnen bemachtigen.
-
Twee maanden terug gewoon voor een schappelijke prijs een gele plan U gescoord doormiddel van een gevraagd advertentie..
Groeten Edwin.
-
Dan heb je geluk gehad dat er net iemand hem weg wilde doen, maar dat is eerder uitzondering dan regel.
Ik zie zelfs dat je in Juli dit jaar nog klaagde over de slechte verkrijgbaarheid 2e hands ;)
-
Ja dat kan kloppen, maar toen had ik een gevraagd advertentie zowel hier als op marktplaats nog niet geprobeerd. Heb uiteindelijk toch een paar aanbiedingen gehad.
Maar wie weet had ik geluk ja.
Groeten Edwin.
PS diezelfde week op dezelfde manier een plan W gescoord
-
In dit geval van de gele versie is het niet de fabrikant, maar de winkelier die de prijs verhoogd heeft. Ook ik ben opzoek naar een gele versie (nr 128) en heb de winkelier gebeld over de prijs op de website. Naar eigen zeggen betreft het een zeldzaam model en is daarom de prijs verhoogd.
Dat heeft dus niks te maken of je bereid bent de vraagprijs van de fabrikant te betalen voor een model.
Als ze onderling gaan schuiven met voorraad gaat de prijs uiteraard omhoog, voorraad en transport maakt maar kost ook geld 💰
Komt bij dat ze daar al wat modellen zelf na fabriek zelf hebben omgebouwd dacht ik, dan wordt het nog wat duurder..
Allemaal verklaarbaar, en dus betaal je nu meer als je destijds naast de pot heb gepiest 😊
Dus of je koopt een nieuwe met garantie, of je gaat zoeken naar een 2e hands
-
Mijn bericht was ook zeker geen negatief commentaar op de winkelier.
Het ging over de prijs van een model bij de fabrikant.
Als een winkelier daar door gemaakte kosten nog een bedrag bij op doet is dat zijn goed recht.
-
Tja koop 19 tandenborstels 🪥 smelt ze , duw ze in een mal, koop een onderstel.en voeg alles samen.
Dan kost het nog een bak met geld maar is het misschien wel goedkoper 💡😎