Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 10:20:39
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Scratchbuilt
Vandaag om 10:20:14
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door MJ11
Vandaag om 10:15:07
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 10:06:22
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
  

Auteur Topic: Rocky Rail- NS Plan U  (gelezen 115315 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21671
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2015, 11:23:58 »
Hoe weerlegde je dat dan Karst? Andere type deuren of ramen vallen in mijn beleving toch echt in de categorie van de 2% modelbouwers.

Maar Karst heeft het dus ook niet over varianten. Volgens mij ging het over 'details' als een raamverdeling die voor geen enkele variant klopt, deuren die voor geen enkele variant correct zijn en een kop die dichter bij plan V dan plan U staat. Het is naar mijn mening voor een veel grotere groep dan 2 procent geen plan U. De tekenaar is niet eens in staat geweest tekeningen correct over te nemen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2015, 11:26:20 »
Een aantal jaren geleden heeft men hier laten zien hoe een plan U er uit moet zien. Ook daar kan nog wel het een en ander aan worden verbeterd (wat mij betreft vooral de diepteligging van de ramen in de wanden), maar ik ben zeer tevreden met mijn rode plan U. Die ga ik ook zeker niet vervangen door een handels model.

Voor de nieuwkomers op dit forum:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2555.msg231582.html#msg231582

Post uit 2008

Heb er toen iets van 9 maanden aan gebouwd en de kosten waren hoger dan wat nu een handelsmodel zou kosten.

Anders gezegd: er zijn voorbeelden genoeg hoe een plan U er uit kan zien. Eens met Karst dat dat wel heel jammer is dat daar niet naar wordt gekeken.

mvg,
Ivo

P.S.: een goede plan U in geel zou ik wel aanschaffen
mvg,
Ivo

*

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2015, 11:27:27 »
Ik heb evengoed aangegeven dat correcte maten en vormen net zo duur zijn als foute. Technische oplossingen zijn lang niet altijd even duur, en in dat veld hoor ik ook veel wensen c.q. verwachtingen. Afwachten maar .....

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2015, 11:58:57 »
Roco heeft voor haar 1200 hier de tekeningen neergezet zodat iedereen erop kon schieten. Misschien is dat voor RR met deze Plan U ook een goed idee. Als iedereen tevreden is over de tekeningen moet het uiteindelijke model toch ook een succes worden?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2015, 12:13:04 »
P.S.: een goede plan U in geel zou ik wel aanschaffen
Kan je er niet zelf weer 1 gaan bouwen in het geel dan? Wat is die rode schitterend  geworden zeg!  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4847
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2015, 12:40:52 »
Er is hier minimaal 1 persoon die een heeeel goede kijk heeft op het construeren van een DE-3, zowel in- als uitwendig. Me dunkt dat hij er wel wat van kan zeggen. Zonder een ieder te kort te doen, maar je loopt anders het gevaar dat er veel stuurlui vanaf de wal gaan staan roepen etc..., ;D (wordt het draadje zo lang van)

Grtz,
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2015, 15:27:19 »
Kan je er niet zelf weer 1 gaan bouwen in het geel dan? Wat is die rode schitterend  geworden zeg!  (y)
Jazeker wel. Maar er staat nog zoveel materieel op de to do list, zodat de gele plan U niet bovenaan staat. Anders wordt het nog seriewerk ;). En om eerlijk te zijn, als er een acceptabel model van een gerenommeerde fabrikant komt, hoef ik het niet zo nodig zelf te bouwen.

Wat ik wel vind is dat Karst en Gerco in 2007 ons enorm geholpen hebben met het zelf bouwen van een plan U. Niet moeilijk, maar wel tijdrovend. Sommige onderdelen zijn inmiddels lastig verkrijgbaar (koppen, draaistelzijkanten ed). Nu zou je natuurlijk een Roco plan T goed kunnen gebruiken als basis.

Iets wat bij mij ook al heel lang ligt te wachten zijn de 2 stellen mat '35. Voor het grootste deel in messing, alleen bouwtijd ontbreekt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #22 Gepost op: 16 februari 2015, 15:54:12 »
Voor het ontwerpen/fabriceren v an de NS6400 heeft RockyRail  toch toen ook gebruik gemaakt van de expertise van 1 van de forumleden.

Waarom nu dan niet ook bij de Plan U!
Karst nog wat te doen komende tijd? :-)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #23 Gepost op: 18 februari 2015, 09:02:27 »
Grappig (of juist helemaal niet grappig) hoeveel mensen er hier allemaal een invulling aan geven hoe de fabrikant denkt en of handelt. Werkt er hier iemand bij Rocky Rail die er wel verstand van heeft? Zo niet, dan zijn het allemaal speculaties. En om op voorhand al akkoord te gaan met fouten omdat je zogenaamd niet bij die markt van 5 a 10 procent hoort, terwijl de verkoopprijs al bekend is (en dat is geen speelgoed prijsje) en je dan een model op speelgoedniveau in de maag te laten splitsen, sorry, maar dan ben je gewoon dom. Dit is modelspoor a.k.a. een model van het grote voorbeeld. Hieruit blijkt ook maar weer het niveau van sommige zogenaamde modelspoorders...

Ik vind het teveel geld om iets te kopen wat niet klopt. En als de ontwerpkosten hetzelfde zijn voor bijvoorbeeld een goeie deur en je laat dat na, dan ben je als fabrikant stom bezig. Maar goed, als iedereen er bij voorbaat al mee akkoord gaat, waarom zou je dan moeite doen als fabrikant? Ik zou die (modelspoor) sukkels ook afschepen met rotzooi en ze ondertussen het geld uit de zak kloppen, meer verdienen ze niet. Dus ik zou zeggen, vooral voor de fabrikant denken, maar dan ook niet zeuren achteraf. Succes met je rotzooi
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2015, 09:33:03 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #24 Gepost op: 18 februari 2015, 09:07:28 »
De speculaasfabriek doet goede zaken in dit draadje...;0

Maar spreek je nu voor de modelspoorder, of voor de fabrikant??

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #25 Gepost op: 18 februari 2015, 10:32:14 »
Er is hier minimaal 1 persoon die een heeeel goede kijk heeft op het construeren van een DE-3, zowel in- als uitwendig.

Het in elkaar " flansen"  ::) van een bouwpaketje is toch heel wat anders dan het construeren van een matrijs voor een seriemodel.
RR moet zich ook niet aan een modelletje orienteren, maar aan het voorbeeld.

Ik zie het allemaal goedkomen :D

Bart

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #26 Gepost op: 18 februari 2015, 11:10:16 »
Met toestemming van Paul van der Steen kan ik het volgende mededelen:
Ik citeer:
Het momenteel getoonde model van de Plan U is maar 'n 3D print van de voorlopige tekeningen.
Er gaat nog heel wat aangepast worden. Binnen 2 maanden wordt er 'n nieuwe 3D print getoond.
Einde citaat.
Ik denk dat we gewoon even moeten afwachten hoe het nieuwe 3D model eruit zal gaan zien.
En misschien is dit alvast 'n antwoord op veel speculaas.

Mvg Ad


Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3101
    • SpoorObjecten
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #27 Gepost op: 18 februari 2015, 11:18:21 »
Jeroen en Sicco,

Helemaal en 150% met jullie eens. (y)

Voor een ontwerper, die maar enigzins is ingevoerd in de materie en skills van (3D)ontwerpen en -tekenen kost het NIETS meer om het in 1 keer goed te doen...


Mits je de informatie voorhanden hebt uiteraard.
Zoals ik mijn 3D print modellen maak gebruik ik voor/zij/boven aanzicht van een trein, als ik afmetingen beschikbaar is het inderdaad net zo makkelijk in 1 keer goed te doen.

Maar vaak moet ik de ramen afleiden uit de tekening zonder een maat. Hierdoor kan het soms wel eens voorkomen dat mn raam iets anders is als in 1:1 (meestal overigens nihil).
Hoe meer informatie je voorhanden hebt hoe makkelijker het is, maar wanneer je bepaalde maten niet hebt (waar ik niet van uitga overigens als je zoiets in grote productie laat maken!) kan het zoeken naar de correcte maten soms wel meer tijd/geld kosten.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #28 Gepost op: 18 februari 2015, 11:27:24 »
En denk je echt dat een fabrikant niet meer produceert omdat we kritiek hebben?

Je zou verbaasd staan over hoeveel mensen denken dat aan het produceren van treintjes dezelfde emotieve beweegredenen vooraf gaan als aan het aanschaffen ervan.

Voor een ontwerper, die maar enigzins is ingevoerd in de materie en skills van (3D)ontwerpen en -tekenen kost het NIETS meer om het in 1 keer goed te doen...

Aan de andere kant is het veel gemakkelijker om het fout te doen dan om het in één keer goed te doen.

Citaat
Echter... de producent wil(de) ons doen geloven ( en misschien gelooft hij dat zelf zelfs ) dat op basis van het getoonde model een productie versie binnen een relatief kort tijdsbestek op de markt gezet kan worden... Ik denk dat hij zich daar ernstig in vergist... of niet en hebben we dus een model op de markt dat het zelfs in de grondvorm NIET is....  En daarbij gaat het, nogmaals, NIET over allerlei ook in mijn ogen overbodige detaillering die de kosten van een model exponentieel laat stijgen...

Het is pas half februari en niet begin december, maar...

Of misschien stond de producent onder tijdsdruk om een prototype van het model in Neurenberg te kunnen laten zien. Zeker als je bedenkt dat onze vrienden uit de Ardennen vorig jaar een Plan U lieten zien. Want van hun kun je met redelijke zekerheid zeggen dat het nog wel even kan duren voordat het model in de winkel ligt, als het al überhaupt geproduceerd wordt.

Zelf heb ik er geen verstand van; voor mij ziet iedere driedelige trein met ronde ramen in de motorbak er uit als een Plan U. Maar die aankondiging van Rocky Rail heb ik altijd een beetje opportunistisch gevonden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #29 Gepost op: 18 februari 2015, 13:23:12 »
Mits je de informatie voorhanden hebt uiteraard.
Zoals ik mijn 3D print modellen maak gebruik ik voor/zij/boven aanzicht van een trein, als ik afmetingen beschikbaar is het inderdaad net zo makkelijk in 1 keer goed te doen.

Alle informatie voor het maken van een perfecte Plan U is voorhanden...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden