Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 21:55:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Ronald69
Vandaag om 21:23:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
  

Auteur Topic: Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)  (gelezen 7996 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #30 Gepost op: 05 February 2015, 12:49:49 »
Ik heb deze echter niet maar een BMD16N-SD van Rosoft(Wim Ros).

Johan, de BMD16N-SD is niet ons product en daar geven we dan ook geen ondersteuning op.

Onze producten zijn voor de terug/bezetmelding de s88SD16-n en voor de Keerlus de xTreme keerlus module. Bij gebruik van deze producten geven wij van de wieg tot het graf ondersteuning en garantie.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #31 Gepost op: 05 February 2015, 13:11:33 »
Wim,

Het klopt deze is van Huib Maaskant.
Echter ik heb ook S88SD16-n en deze komt wel bij je vandaan.
Nu stond er in mijn tekening de BMD16N-SD, maar ik heb deze niet veranderd in S88SD16-n.
De BMD16N-SD heb ik in gebruik voor andere bezetmelders terwijl deze wel gekoppeld is aan de S88SD16-n.

Misschien door bovenstaande toch een tekening met LDT en S88SD16-n?

Johan

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #32 Gepost op: 05 February 2015, 14:47:43 »
Johan,

Sluit het nu gewoon aan zoals het in de tekening staat van de LDT keerlus module.
En ga er zelf geen veranderingen in aanbrengen, door i.p.v. A b.v. B op de module aan te sluiten.
Schema's en handleidingen worden immers niet voor niets gemaakt. alhoewel? Soms vraag ik me dat weleens af waarom dat überhaupt nog getekend en geschreven wordt, als de gebruiker toch zijn eigen wiel uit gaat vinden.
Nogmaals lees de handleiding en dan het belangrijkste doe wat er in staat.
Als ik een tekening maak hoe het aangesloten moet worden dan is dat een kopie van de handleiding, want dat is de juiste.
Hopelijk dringt het nu tot je door, en anders is het voor ons verder verspilde energie.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #33 Gepost op: 05 February 2015, 16:45:35 »
Wim,

Ik heb alles aangesloten vlgs het schema van LDT op de S88SD16-N.
Mijn vraag was nu, moet ik van de terugmelder dan twee aansluitpunten gebruiken.
BV aansluitpunt 13 en 14.
A op 13 en B op 14.
Dit vraag ik omdat de loc op de scheiding blijft staan.

Een kopie van de handleiding is het zeker niet, want in het schema wordt niet de aansluiting met een S88SD16-N maar van een RM-GB-8-N beschreven.

Hoop toch dat je hierop antwoord geeft.
Zoniet dan heb ik pech en staat de trein stil.

Johan

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #34 Gepost op: 05 February 2015, 16:59:47 »
Johan,
Als je alles hebt aangesloten volgens het schema dan werkt het gewoon en stopt je trein niet op een scheiding.

Mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #35 Gepost op: 05 February 2015, 17:13:41 »
Sander,

Ik heb alles aangesloten volgens mijn eerste tekening, behalve A nu naar aansluitpunt 13 op terugmelder en B op aansluitpunt 14 van de terugmelder.
Toch blijft de loc staan op de scheiding.

Johan

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #36 Gepost op: 05 February 2015, 17:31:20 »
« Laatst bewerkt op: 06 February 2015, 11:58:28 door guest7823. Reden: plaatje aangepast qua formaat »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

breitenstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #37 Gepost op: 05 February 2015, 17:53:01 »
Hallo Johan,

Ik volg dit draadje, omdat het onderwerp keerlusmodules en bezetmelders steeds actueel blijft. Ik gebruik al meerdere jaren de keerlusmodules van Wim en sinds vorig jaar zijn bezetmelders (naar volle tevredenheid). Ik heb dus enkele jaren gereden zonder bezetmelders en na het aansluiten van de bezetmelders werkte het systeem als voorheen. Ik heb voor de aansluitingen draden van duidelijk verschillende kleur gebruikt. Sander vroeg zich af je de keerlusmodule hebt gebruikt zonder de bezetmelders; heb je dat geprobeerd?

Succes!

Casper

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #38 Gepost op: 05 February 2015, 17:58:36 »
De loc gaat nu goed de keerlus in.

Dank u allen.

Johan

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #39 Gepost op: 05 February 2015, 18:25:44 »
Johan,

Laat ons nog even weten wat de fout nu was.

Mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #40 Gepost op: 05 February 2015, 19:15:29 »
Sander,

Na de tekening van Wim Ros heb ik nogmaals alles los gehad.
Opnieuw zelf ook nog eens getekend en zag tot mijn verbijstering
dat ik alles net verkeerd om had aangesloten.
A1 zat in B1 enz.
Ook werd mij duidelijk waar B op aangesloten moet worden.
Vervolgens reed de loc de keerlus binnen.
Bovenstaande handmatig rijden.

Vervolgens heb ik op de terugmelder aansluitpunt 13 in iTrain benoemd.
Bij het verbinden met de computer geeft de melder direct bezet.
Dus iTrain rijdt nog niet automatisch de keerlus in.

Ga nu eerst een bezetmelder plaatsen voor het ingaan van de keerlus, deze voeg ik wel toe aan het blok van de keerlus
en dan gaan we wel zien wat er gebeurd.

Ik begrijp dat het voor de kenners lastig is om het doorzeuren te beantwoorden.
Echter de tekening van Wim Ros waar B heen ging deed het licht doen branden.

Nogmaals dank allen die het geduld gehad hebben.

Johan

 

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #41 Gepost op: 05 February 2015, 21:37:38 »
Opnieuw zelf ook nog eens getekend en zag tot mijn verbijstering
dat ik alles net verkeerd om had aangesloten.
A1 zat in B1 enz.
We zijn niet helmaal gek  ;D
Vervolgens heb ik op de terugmelder aansluitpunt 13 in iTrain benoemd.
Bij het verbinden met de computer geeft de melder direct bezet.
Dus iTrain rijdt nog niet automatisch de keerlus in.
Werk de keten stap voor stap door. Vergeet itrain even.
Wat geeft je TC aan als je de boel aansluit. Krijg je daar ook gelijk een bezetmelding te zien?
Zoja dan heb je nog steeds ergens iets verkeerds zitten. Pas als je bezetmelding op je TC goed werkt kan je verder gaan met itrain.

Ga nu eerst een bezetmelder plaatsen voor het ingaan van de keerlus, deze voeg ik wel toe aan het blok van de keerlus
en dan gaan we wel zien wat er gebeurd.
Niets anders dan nu. Sterker nog dat zal helemaal fout gaan. Want die bezetmelder heeft niets met je keerlusblok te maken. En kan je ook niet toevoegen in je keerlusblok. De KSM-SG geeft als enige de bezetmelding van je keerlusblok.
Je zult eerst het probleem van je permanente bezetmelder moeten oplossen.

En dat brengt me tot het volgende.
Je bezetmeldprint bestaat uit twee keer 8 bezetmelders.
Zo kan je afzonderlijke groepen van bezetmelders maken. Bijvoorbeeld voor verschillende booster kringen. Bezetmeldingen uit de ene kring mogen niet tussen de bezetmeldingen van de andere kring gemixd worden.
Een keerlus kan je ook beschouwen als een aparte kring.
Dus de bezetmelding uit de keerlus mag als ENIGE in het deel voorkomen wat je nu gebruikt hebt. Jij geeft aan aansluiting 13. Dat betekend dat 8-12 en 14-16 NIET gebruikt mogen worden/zijn. Heb je daar wel iets op haal die dan los en kijk wat er gebeurd.
Kijk maar eens in dit document
Gr.
Eric

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #42 Gepost op: 05 February 2015, 22:35:25 »
Gaan we morgen aanpassen.
Heel werkje dat even secuur moet gebeuren, want binnen iTrain zal ik dan ook de aanpassingen moeten doen.
Ik zal een berichtje plaatsen wanneer ik dit gedaan heb.

Johan

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #43 Gepost op: 06 February 2015, 11:43:04 »
Remunj.

Wanneer ik rij via het TC dan kan ik de keerlus inrijden.
Heb een extra S88SD16-N aangesloten en aangesloten op 48 ipv 13.
De loc wanneer ik de TC bedien gaat de keerlus in.
Dan maak ik verbinding met de computer en springt de bezetmelder direct op bezet.
Bedien ik de loc handmatig via de iTrain dan gaat deze ook de keerlus in.
Dus automatisch rijden lukt nog niet, want hij gaat de keerlus niet in.
Wat zou dit kunnen zijn?

Johan

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #44 Gepost op: 06 February 2015, 11:57:16 »
Johan,

Wat het is dat is toch gewoon duidelijk. De keerlus module is aangesloten via de stroomdetectie van de s88SD16-n, via deze stroomdetectie voed je de keerlus module, deze verbruikt een stroompje, en dat ziet de s88SD16-n als een bezetmelding.
Wat je kunt doen is de andere keerlus module gebruiken die je ook in je bezit hebt, deze heeft voor de bezetmelding galvanisch gescheiden aansluitingen. Zodat de module zelf niet als stroomverbruiker fungeert. Met die andere module heb je 3 melders per blok, is wel zo handig als je ook in je keerlus wil stoppen, bovendien heb je dan ook een keerlus module die niet werkt op het laten ontstaan van een kortsluiting alvorens om te schakelen.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net