Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door Overet
Vandaag om 15:10:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:10:06
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door VictorPM
Vandaag om 15:00:03
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
  

Auteur Topic: Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)  (gelezen 7987 keer)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Gepost op: 02 February 2015, 17:24:44 »
Hallo,

Ik heb ook een probleem met de keerlus.
Gebruik een keerlusmodule KSM-SG, TC en BMD16N-SD en iTrain.
Op de scheiding van de uitrijwissel en de inrij Bezetmelder blijft de loc staan.
Heb een tekening gemaakt van mijn probleemstuk en eveneens een aansluittekening.
Waar doe ik het fout.

Johan



hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #1 Gepost op: 03 February 2015, 09:49:53 »
niemand een reactie?
Johan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #2 Gepost op: 03 February 2015, 11:11:27 »
Zover ik je tekening begrijp, zitten de draden A1 en B1 verkeerd om. Deze twee verwisselen en de boel gaat werken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #3 Gepost op: 03 February 2015, 14:53:15 »
Gerard,

De Loc blijft op de scheiding van station en BM staan.Eveneens blijft de loc nu ook staan op de scheiding van BM en AK/BK.
Heb de draden verwisseld, de rode draad is nu in A1 en de bruine in B1.
Wat moet ik nu veranderen.

Johan

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2015, 15:27:22 »
Zover ik je tekening begrijp, zitten de draden A1 en B1 verkeerd om. Deze twee verwisselen en de boel gaat werken.

Hoezo? Volgens het aansluitschema van LDT moeten alle A's aan dezelfde kant zitten, of zie ik dat verkeerd?

Marius.
Marius

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2015, 15:52:28 »
Ik heb alle A's op B gezet en de B's op A.
De loc gaat nu goed.
Ik rij via iTrain, maar de inrij bezetmelder geeft steeds bezet aan.
Derhalve gaat er geen trein vanuit het station.
Ik heb alle draden al vervangen en er legt geen metaal op de rails.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn.

Johan

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #6 Gepost op: 03 February 2015, 23:20:07 »
niemand?

Johan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #7 Gepost op: 04 February 2015, 08:42:17 »
Hoezo? Volgens het aansluitschema van LDT moeten alle A's aan dezelfde kant zitten, of zie ik dat verkeerd?

Marius.
Ja dat zie je verkeerd. Er staat duidelijk dat een van de twee inrij secties andersom aangesloten moet worden. In dit geval is het A1 en B1.
Voor de logica. Als een van beide detektiesectie secties niet andersom is aangesloten, dan kom je nooit in de keerlus. Kijk in zijn tekening. Er zit een rode en een bruine naast elkaar, en het is niet de keerlus sectie AK en BK.

@hutski:
Heb je de draden al verwisseld?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #8 Gepost op: 04 February 2015, 12:21:50 »
Gerard,

Ik heb de aansluitingen a1 en b1 verwisseld.
De loc blijft dan staan op de scheidingen van de bezetmelder.
Sluit ik alle a op b en alle b op a dan blijft de loc niet stilstaan op de scheidingen.

Dan de tekening in de bezetmelder a1 en b1 is maar een bruine draad en rode draad.
de bruine draad die naar beneden loopt is er niet.

Wel blijf ik het probleem houden dat wanneer ik iTrain via de computer aansluit de bezetmelde bezet geeft, terwijl er niets op staat.
Alle draden al vervangen, er legt geen metaal op de rails en toch blijft deze melder bezet aan geven.
Ik ben ten einde raad.

Johan

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 8108
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #9 Gepost op: 04 February 2015, 12:59:45 »
Johan,

In jouw schets zie ik wat onduidelijkheden.
- de groene lijn met tekst twincenter. Wat bedoel je daarnee?
- de twee bruine draden links en rechts waar gaan die heen? Die horen daar niet.
- BM1 en BM2. Die horen niet in je keerlusblok. Alleen de sectie AK/BK geeft de bezetmelding van het keerlusblok. Dus zoals je schrijft de sectie A1/B1 is tevens bezetmelder kan niet. Dat stukje rails is alleen de sensor om de trein in het keerlusblok te selecteren en de polariteit te laten wisselen.

In dit document staat duidelijk aangegeven hoe je het moet aansluiten. En dan werkt het gewoon goed.
Denk echt dat je toch ergens iets verkeerd / teveel hebt aangesloten.
Gr.
Eric

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #10 Gepost op: 04 February 2015, 13:16:49 »
Hallo Remunj

De groen lijn met tekst twincenter is de k aansluiting met TC.
de bruine draden zijn de k aansluitingen in de BM1 staat er een bruine draad die er niet is.
BM2 zit niet in de keerlus opgenomen.
Zal BM1 afscheiden van de keerlus.

Bedankt we gaan het proberen en zal laten weten of het werkt.

Johan

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 8108
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #11 Gepost op: 04 February 2015, 13:44:05 »
De groen lijn met tekst twincenter is de k aansluiting met TC.
de bruine draden zijn de k aansluitingen in de BM1 staat er een bruine draad die er niet is.
Dan zou ik al die "k" draden maar eens weghalen. Die horen daar helemaal niet thuis.
Aan de KSM-SG sluit je 8 draden aan. 2x 2 voor de sensorrails (A1/B1 en A2/B2), 2x keerblok (AK/BK) en 2x naar de terugmelder (A/B).
Verder niets. Dus geen idee wat je met die groene draad en die bruine darden wilt.
Wat ik al schreef, gewoon aansluiten volgens de handleiding en het zal werken.
Gr.
Eric

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #12 Gepost op: 04 February 2015, 15:40:26 »
Hallo Remunj.

Eerst even waar ik mee werk, Terugmelder van Rosoft BMD16N-SD en de KSM-SG en een Twincenter.
Heb nu twee draden aan sectie A1 en B1, A1 is violet draad en B1 is de violet/wit draad verbonden met A1 en B1 op de KSM-SG.
De twee draden in de sectie A2/B2, A2 is violet en B2 is violet/wit verbonden met A2 en B2.
De twee draden in de sectie AK/BK, AK violet en BK is violet/wit verbonden met AK en BK.
De A op de KSM-SG verbonden met de violet en de B verbonden met de terugmelder.
Handmatig rijdt de loc nu door de keerlus.

De aansluiting vanuit B benoem ik in iTrain als een melder.
Deze melder geeft bezet aan wanneer ik iTrain met de computer verbind.
Er gaat derhalve geen loc weg vanuit het station want hij geeft bezet.

Hoe los ik dit op, er ligt geen metaal op de rails.

Johan

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 8108
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #13 Gepost op: 04 February 2015, 16:00:45 »
De A op de KSM-SG verbonden met de violet en de B verbonden met de terugmelder.
Handmatig rijdt de loc nu door de keerlus.

De aansluiting vanuit B benoem ik in iTrain als een melder.
Deze melder geeft bezet aan wanneer ik iTrain met de computer verbind.
Kleurtjes dus precies andersom dan in het LDT aansluitvoorbeeld.
En waar gaat "A" heen. De kreet, verbonden met violet zegt niets.
Die moet naar je terugmelder. Dat is je terugmelding.
A wordt dus violet/wit en B wordt Violet.
Dan zou het moeten werken.

Heb er zelf twee in mijn baan zitten en die werken zonder mankeren.
Gr.
Eric

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #14 Gepost op: 04 February 2015, 17:57:29 »
Remunj

Heb een nieuwe tekening gemaakt hoe ik het heb aangesloten.
De rode lijn = violet/wit( vlgs schema) en de bruine lijn = violet(vlgs schema).
A heb ik aangesloten op de violet=bruin van het TC.
B gaat naar de terugmelder.

Draai ik A en B om dan gaat er geen loc A1/B1 binnen.

Toch blijft de bezetmelder van het inrijden vanaf het station bezet geven terwijl er niets op staat.
Weet jij misschien hoe dit zou kunnen komen?

 Johan