Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 17:40:37
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:57
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Pauldg
Vandaag om 16:56:43
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
  

Auteur Topic: Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)  (gelezen 8212 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #30 Gepost op: 05 February 2015, 12:49:49 »
Ik heb deze echter niet maar een BMD16N-SD van Rosoft(Wim Ros).

Johan, de BMD16N-SD is niet ons product en daar geven we dan ook geen ondersteuning op.

Onze producten zijn voor de terug/bezetmelding de s88SD16-n en voor de Keerlus de xTreme keerlus module. Bij gebruik van deze producten geven wij van de wieg tot het graf ondersteuning en garantie.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #31 Gepost op: 05 February 2015, 13:11:33 »
Wim,

Het klopt deze is van Huib Maaskant.
Echter ik heb ook S88SD16-n en deze komt wel bij je vandaan.
Nu stond er in mijn tekening de BMD16N-SD, maar ik heb deze niet veranderd in S88SD16-n.
De BMD16N-SD heb ik in gebruik voor andere bezetmelders terwijl deze wel gekoppeld is aan de S88SD16-n.

Misschien door bovenstaande toch een tekening met LDT en S88SD16-n?

Johan

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #32 Gepost op: 05 February 2015, 14:47:43 »
Johan,

Sluit het nu gewoon aan zoals het in de tekening staat van de LDT keerlus module.
En ga er zelf geen veranderingen in aanbrengen, door i.p.v. A b.v. B op de module aan te sluiten.
Schema's en handleidingen worden immers niet voor niets gemaakt. alhoewel? Soms vraag ik me dat weleens af waarom dat überhaupt nog getekend en geschreven wordt, als de gebruiker toch zijn eigen wiel uit gaat vinden.
Nogmaals lees de handleiding en dan het belangrijkste doe wat er in staat.
Als ik een tekening maak hoe het aangesloten moet worden dan is dat een kopie van de handleiding, want dat is de juiste.
Hopelijk dringt het nu tot je door, en anders is het voor ons verder verspilde energie.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #33 Gepost op: 05 February 2015, 16:45:35 »
Wim,

Ik heb alles aangesloten vlgs het schema van LDT op de S88SD16-N.
Mijn vraag was nu, moet ik van de terugmelder dan twee aansluitpunten gebruiken.
BV aansluitpunt 13 en 14.
A op 13 en B op 14.
Dit vraag ik omdat de loc op de scheiding blijft staan.

Een kopie van de handleiding is het zeker niet, want in het schema wordt niet de aansluiting met een S88SD16-N maar van een RM-GB-8-N beschreven.

Hoop toch dat je hierop antwoord geeft.
Zoniet dan heb ik pech en staat de trein stil.

Johan

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #34 Gepost op: 05 February 2015, 16:59:47 »
Johan,
Als je alles hebt aangesloten volgens het schema dan werkt het gewoon en stopt je trein niet op een scheiding.

Mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #35 Gepost op: 05 February 2015, 17:13:41 »
Sander,

Ik heb alles aangesloten volgens mijn eerste tekening, behalve A nu naar aansluitpunt 13 op terugmelder en B op aansluitpunt 14 van de terugmelder.
Toch blijft de loc staan op de scheiding.

Johan

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #36 Gepost op: 05 February 2015, 17:31:20 »
« Laatst bewerkt op: 06 February 2015, 11:58:28 door guest7823. Reden: plaatje aangepast qua formaat »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

breitenstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #37 Gepost op: 05 February 2015, 17:53:01 »
Hallo Johan,

Ik volg dit draadje, omdat het onderwerp keerlusmodules en bezetmelders steeds actueel blijft. Ik gebruik al meerdere jaren de keerlusmodules van Wim en sinds vorig jaar zijn bezetmelders (naar volle tevredenheid). Ik heb dus enkele jaren gereden zonder bezetmelders en na het aansluiten van de bezetmelders werkte het systeem als voorheen. Ik heb voor de aansluitingen draden van duidelijk verschillende kleur gebruikt. Sander vroeg zich af je de keerlusmodule hebt gebruikt zonder de bezetmelders; heb je dat geprobeerd?

Succes!

Casper

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #38 Gepost op: 05 February 2015, 17:58:36 »
De loc gaat nu goed de keerlus in.

Dank u allen.

Johan

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #39 Gepost op: 05 February 2015, 18:25:44 »
Johan,

Laat ons nog even weten wat de fout nu was.

Mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #40 Gepost op: 05 February 2015, 19:15:29 »
Sander,

Na de tekening van Wim Ros heb ik nogmaals alles los gehad.
Opnieuw zelf ook nog eens getekend en zag tot mijn verbijstering
dat ik alles net verkeerd om had aangesloten.
A1 zat in B1 enz.
Ook werd mij duidelijk waar B op aangesloten moet worden.
Vervolgens reed de loc de keerlus binnen.
Bovenstaande handmatig rijden.

Vervolgens heb ik op de terugmelder aansluitpunt 13 in iTrain benoemd.
Bij het verbinden met de computer geeft de melder direct bezet.
Dus iTrain rijdt nog niet automatisch de keerlus in.

Ga nu eerst een bezetmelder plaatsen voor het ingaan van de keerlus, deze voeg ik wel toe aan het blok van de keerlus
en dan gaan we wel zien wat er gebeurd.

Ik begrijp dat het voor de kenners lastig is om het doorzeuren te beantwoorden.
Echter de tekening van Wim Ros waar B heen ging deed het licht doen branden.

Nogmaals dank allen die het geduld gehad hebben.

Johan

 

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #41 Gepost op: 05 February 2015, 21:37:38 »
Opnieuw zelf ook nog eens getekend en zag tot mijn verbijstering
dat ik alles net verkeerd om had aangesloten.
A1 zat in B1 enz.
We zijn niet helmaal gek  ;D
Vervolgens heb ik op de terugmelder aansluitpunt 13 in iTrain benoemd.
Bij het verbinden met de computer geeft de melder direct bezet.
Dus iTrain rijdt nog niet automatisch de keerlus in.
Werk de keten stap voor stap door. Vergeet itrain even.
Wat geeft je TC aan als je de boel aansluit. Krijg je daar ook gelijk een bezetmelding te zien?
Zoja dan heb je nog steeds ergens iets verkeerds zitten. Pas als je bezetmelding op je TC goed werkt kan je verder gaan met itrain.

Ga nu eerst een bezetmelder plaatsen voor het ingaan van de keerlus, deze voeg ik wel toe aan het blok van de keerlus
en dan gaan we wel zien wat er gebeurd.
Niets anders dan nu. Sterker nog dat zal helemaal fout gaan. Want die bezetmelder heeft niets met je keerlusblok te maken. En kan je ook niet toevoegen in je keerlusblok. De KSM-SG geeft als enige de bezetmelding van je keerlusblok.
Je zult eerst het probleem van je permanente bezetmelder moeten oplossen.

En dat brengt me tot het volgende.
Je bezetmeldprint bestaat uit twee keer 8 bezetmelders.
Zo kan je afzonderlijke groepen van bezetmelders maken. Bijvoorbeeld voor verschillende booster kringen. Bezetmeldingen uit de ene kring mogen niet tussen de bezetmeldingen van de andere kring gemixd worden.
Een keerlus kan je ook beschouwen als een aparte kring.
Dus de bezetmelding uit de keerlus mag als ENIGE in het deel voorkomen wat je nu gebruikt hebt. Jij geeft aan aansluiting 13. Dat betekend dat 8-12 en 14-16 NIET gebruikt mogen worden/zijn. Heb je daar wel iets op haal die dan los en kijk wat er gebeurd.
Kijk maar eens in dit document
Gr.
Eric

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #42 Gepost op: 05 February 2015, 22:35:25 »
Gaan we morgen aanpassen.
Heel werkje dat even secuur moet gebeuren, want binnen iTrain zal ik dan ook de aanpassingen moeten doen.
Ik zal een berichtje plaatsen wanneer ik dit gedaan heb.

Johan

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #43 Gepost op: 06 February 2015, 11:43:04 »
Remunj.

Wanneer ik rij via het TC dan kan ik de keerlus inrijden.
Heb een extra S88SD16-N aangesloten en aangesloten op 48 ipv 13.
De loc wanneer ik de TC bedien gaat de keerlus in.
Dan maak ik verbinding met de computer en springt de bezetmelder direct op bezet.
Bedien ik de loc handmatig via de iTrain dan gaat deze ook de keerlus in.
Dus automatisch rijden lukt nog niet, want hij gaat de keerlus niet in.
Wat zou dit kunnen zijn?

Johan

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #44 Gepost op: 06 February 2015, 11:57:16 »
Johan,

Wat het is dat is toch gewoon duidelijk. De keerlus module is aangesloten via de stroomdetectie van de s88SD16-n, via deze stroomdetectie voed je de keerlus module, deze verbruikt een stroompje, en dat ziet de s88SD16-n als een bezetmelding.
Wat je kunt doen is de andere keerlus module gebruiken die je ook in je bezit hebt, deze heeft voor de bezetmelding galvanisch gescheiden aansluitingen. Zodat de module zelf niet als stroomverbruiker fungeert. Met die andere module heb je 3 melders per blok, is wel zo handig als je ook in je keerlus wil stoppen, bovendien heb je dan ook een keerlus module die niet werkt op het laten ontstaan van een kortsluiting alvorens om te schakelen.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net