Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Benelux795
Vandaag
om 13:34:34
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:39
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
spock
Vandaag
om 13:32:27
NS Mat 35 Maple Leaf
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:29:32
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:25:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 13:04:29
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:49:31
Mijn geweatherde modellen
door
Frank103
Vandaag
om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:38:09
Rondom Charlois
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:32:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten?
door
Kees-Jan
Vandaag
om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
KNed
Vandaag
om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder
door
Coen Burki
Vandaag
om 11:46:53
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:21
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 11:30:14
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Gerard
Vandaag
om 11:10:18
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:07:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:07:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:05:20
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:22:58
Bahnstrecke 5867
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:56:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
basjuh1981
Vandaag
om 07:41:56
Gezocht decals wit op transparant
door
ruudns
18 November 2025, 23:02:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rails en wissels (voor schaduwstation)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Rails en wissels (voor schaduwstation) (gelezen 7533 keer)
ReesCees
Gast
Rails en wissels (voor schaduwstation)
«
Gepost op:
29 September 2007, 23:16:10 »
Deze winter staat er in de planning om de huidige ruimte te vergroten naar 6 bij 6,5 meter.
In het nieuwe deel komen twee schaduwstations (elk 8-9 sporen), klim/daalspiralen en een kopstation te liggen.
Voor de delen die niet zichtbaar zijn ben ik opzoek naar een goede en redelijk geprijsde rail/wissel combinatie.
Wie heeft er ideeën, tips?
Kees-Jan
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10489
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
«
Reactie #1 Gepost op:
30 September 2007, 01:33:52 »
Piko A-Gleis,
zolang je engelse wissels vermijd, perfect !
Grtzz,
Karst
Gelogd
ReesCees
Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
«
Reactie #2 Gepost op:
30 September 2007, 01:37:01 »
bedankt Karst
het gaat me vooral om betrouwbaarheid en prijs verhouding ( Piko is ongeveer net zo duur als Roco).
Kees-Jan
Gelogd
Hans Kl
Offline
Berichten: 657
Periode III - heden
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
«
Reactie #3 Gepost op:
30 September 2007, 10:09:59 »
Hoi,
Mijn beide schaduwstations zijn voorzien van piko rails/wissels.
De meeste heb ik voorzien van conrad motoren, sommige de piko aandrijving (had ik nog liggen)
Wel heb ik de eindafschakeling inactief gemaakt bij de Piko aandrijvingen, de decoder schakelt ze toch af.
Zo schakelen ze betrouwbaar, met hun eigen afschakeling willen ze soms niet altijd meer terug.
Met de engelse wissel heb ik geen problemen, wat voor problemen heb jij Karst?
'k heb er 2 in de baan, maar nog niet echt super vaak overheen gereden.
Aandrijving is mix van conrad en verbouwde piko.
Groet,
Hans
Gelogd
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail
ReesCees
Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
«
Reactie #4 Gepost op:
30 September 2007, 10:20:38 »
Er komen alleen rechte wissels in (geen engelse of kruisingen). de aftakking van de sporen gaat met een fly-over.
Als ik Piko met Roco (oude type rails) vergelijk op prijs zie ik niet veel verschil. Zit het misschien in de kwaliteit?
Kees-Jan
Gelogd
Christoph
Offline
Berichten: 3053
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
«
Reactie #5 Gepost op:
30 September 2007, 11:33:57 »
De Piko wissels hebben kunstof hartstukken en de Roco wissels zijn te polariseren via een relais. Het kan zijn dat 2 assige locs hier problemen mee hebben, heeft iemand van jullie hier al ervaring mee?
Groeten,
Christoph
Gelogd
Hans Kl
Offline
Berichten: 657
Periode III - heden
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
«
Reactie #6 Gepost op:
30 September 2007, 11:34:36 »
Ja, ik.
M'n köf en V60 rijden er netjes overheen, ook langzaam)
Gelogd
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail
ReesCees
Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
«
Reactie #7 Gepost op:
30 September 2007, 11:51:37 »
Christof,
Zelf geen problemen met 2 assige loc's op de rocorails die ik nu heb. Mijn rangeer loc's mogen niet de schaduwstations in.
Met die hartstukken zal het dus ws wel los lopen.
dus optie's zijn:
piko met conrad (en zelfbouw ompoler) +/- 18 eu per wissel
roco met conrad (en zelfbouw ompoler) +/- 18 eu per wissel
of ipv de conrad en ompoler (die heb ik nodig voor de wisseldecoders). een standaardwisselmotor ( +/- 10 euro van roco).
binnenbocht van gebogen rails en buitenbocht van flex rails ( heb ik nu ook op mijn baan).
Kees-Jan
Gelogd
Christoph
Offline
Berichten: 3053
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
«
Reactie #8 Gepost op:
30 September 2007, 12:10:24 »
Hoi Kees-Jan,
ik begrijp dat je met rangeerlocjes niet het schaduwstation in rijd, maar voor mij zelf heb ik een aantal (inmiddels ongeveer 10 stuks) twee assige treinen waar onder railbusjes en zijlijn stoomlocjes, deze zouden bij mij in de toekomst ook het schaduwstation in moeten vandaar mijn opmerking met de vraag.
En wat bedoel je met ompoler eventueel zelfbouw heb je hier een schema van? Ik wil mijn baan ook digitaal gaan aansturen en zit ook met het probleem van de wisselmotoren. Al wil ik op mijn hoofdbaan de Tillig motoren gaan gebruiken (is ook niet zomaar mogelijk met digitale aansturing), in het schaduwstation ben ik er nog niet uit wat voor motor dit moet worden. In ieder geval iets dat betrouwbaar is.
Groeten,
Christoph
Gelogd
Wim Romijn
Offline
Berichten: 349
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
«
Reactie #9 Gepost op:
30 September 2007, 12:21:18 »
Ik begrijp de zelfbouw ompoler niet.
Voor zover ik weet hebben de meeste wisselmotoren, ook die van Conrad, een aansluiting voor polarisering.
Je kan dit ompolen dan ook via de wisselmotor regelen.
Overigens heb ik alleen de Roco engelse wissels gepolariseerd want daar valt menige lok op stil. Op de overige Roco wissels heb ik geen enkel probleem met railbus, kort lokje oid.
Gelogd
ReesCees
Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
«
Reactie #10 Gepost op:
30 September 2007, 12:34:20 »
@ Christof iik zal het je sturen via een PM
@ Wim R. ik bedoel niet het ompolen van het hartstuk want dat zit op de conradmotor maar het ompolen van de gelijkstroom motor in de conrad aandrijving.
Kees-Jan
Gelogd
Joost V
Offline
Berichten: 277
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
«
Reactie #11 Gepost op:
30 September 2007, 12:49:37 »
Hoi Hoi,
Ook even inhaken... Wat zijn de ervaringen met de standaard roco aandrijving? Niet betrouwbaar genoeg??
Groet,
Joost
Gelogd
ReesCees
Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
«
Reactie #12 Gepost op:
30 September 2007, 12:51:02 »
Joost,
de roco's zijn ook goed alleen 2x duurder dan bijv de conrads
en ik heb 32 motors nodig.....................
Kees-Jan
Gelogd
willem22
Offline
Berichten: 1543
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
«
Reactie #13 Gepost op:
30 September 2007, 12:59:55 »
Beste Kees-Jan,
Ik ben nog steeds een keer van plan om even bij je langs te komen maar door prive omstandig heden lukt mij dit niet.
Maar even op de wissel aankopen terug te komen heb je wel eens aan PECO gedacht, ik rij uitsluitend met peco en het ompolen is gelijk
geintergreed. Ja open rijden is er niet bij maar dit is ook geen probleem daar ik koloper gebruik.
Het rijden met 2 assen loks geen probleem dus zou je ze ook voor het schaduw station kunnen gebruiken.
Maar mischien is dit advies totaal overbodig en heb jij andere reden om piko en roco toe te passen.
PS: Wij gebruiken al jaren peco voor onze verenigings bakken juist i.v.m.
het rijden van rangeer loks.
wil.
Gelogd
ReesCees
Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
«
Reactie #14 Gepost op:
30 September 2007, 13:04:58 »
Wil,
Je bent welkom. Peco kan natuurlijk ook. Jammer dat je ze niet open kunt rijden want in de schaduwstations wil ik de uitrij wissels alleen voorzien van een veertje om de wissel in 1 stand te houden ( dat doe ik nu ook met de roco's en werkt prima).
Kees-jan
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rails en wissels (voor schaduwstation)