Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 23:24:11
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 23:21:49
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Sikko
Vandaag om 23:14:59
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door OpAart
Vandaag om 23:09:28
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 23:02:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Schachbrett
Vandaag om 23:02:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:24:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 22:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:04:15
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 21:51:49
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door De eerste Ivo
Vandaag om 21:40:13
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:06:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 21:06:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
Vandaag om 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
Vandaag om 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
Vandaag om 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
  

Auteur Topic: Rails en wissels (voor schaduwstation)  (gelezen 7494 keer)

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #15 Gepost op: 30 September 2007, 13:11:05 »
Beste kees-jan,
Er zijn twee type wissels ,indien je ze wilt gebruiken met open rijden dan neem je het type zonder geintergreed schakeling.(frog)
Ik denk dat gezien de hoeveelheid wissels die je moet gaan kopen er ook nog een financieel voordeel kan hebben met peco.
Als je deze in Engeland aankoop dan heb je nu ook nog het voordeel van onze euro.
Dit is maar een advies hoor.

wil.

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #16 Gepost op: 30 September 2007, 13:14:39 »
Wil,

Bedankt voor de tip ik ga eens zoeken.

Kees-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #17 Gepost op: 30 September 2007, 13:23:25 »
Het Roco veertje:


https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP2661.jpg

(van een conrad wisselmotor die over zijn).

Kees-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #18 Gepost op: 02 October 2007, 09:37:03 »
Momenteel heb ik piko wissels gevonden voor 9,20 euro per stuk! en flex rails voor 2,85 euro per stuk.

Kees-Jan

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #19 Gepost op: 02 October 2007, 15:00:17 »
Hallo allen,
Wat verwachten jullie van de conrad wisselmotor over, zeg 5 jaar? Ik heb hem ook eens mee laten komen met een zending.
De prijs is natuurlijk zeer aanlokkelijk.
Nadat ik hem had open gemaakt  twijfel ik echter aan de betrouwbaarheid op langer termijn.
mvg
Henk

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #20 Gepost op: 02 October 2007, 15:11:26 »
Henk,

Ik heb slechte ervaringen met deze wisselaandrijvingen, maar dat waren nieuwe. Ik gebruikte altijd Tortoise maar wilde weleens weten of het goedkoper kon.

Ik vond ze onvoldoende omgaan waardoor er nog al eens ontsporingen ontstonden, vooral in combinatie met Tillig wissels, bij Roco was het probleem iets minder.
Ik heb ze dan ook vervangen door Tortoise, het kost wat maar je hebt ook wat.

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #21 Gepost op: 02 October 2007, 15:20:44 »
Op 75 wissels in mijn baan hakken dure motoren er best wel in. Heb daarom 5 conrad's op voorraad liggen indien ze stuk gaan. Vervangen kan altijd nog en tot nu toe geen problemen.

Kees-Jan

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #22 Gepost op: 02 October 2007, 16:58:42 »
Wim,
Tja, ik heb het wat voorzichtig geformuleerd. Ik gebruik ze dus niet op mijn baan.

Kees-Jan
Ik heb gereageerd omdat er in dit draadje werd gesproken over "betrouwbaarheid" .
Bij een baan met 75 wissels rijden er toch, denk ik, meer dan 3 treinen.
Zeker als er 75 stuks hun werk moeten doen en er af en toe eens eentje een (heel) enkele keer zijn werk niet doet, heb je mijn inziens toch nog regelmatig een storing in je treinen loop. Daar helpen die "5 op voorraad" ook niet tegen.
Dan als nog vervangen jaagt het prijskaartje ook omhoog.

Wellicht dat het scheelt als je een goed geklimatiseerde (zeg ik dat goed?)ruimte gebruikt.
In ieder geval succes met je keuze toegewenst.
mvg
Henk

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #23 Gepost op: 02 October 2007, 17:11:27 »
Hoi,

'K heb zo ondertussen meer dan 50 van de conrad motortjes in gebruik.
Bij sommige heb ik wat geklier dat ze hard terugslaan naar de vorige stand, weerstandje er tussen gezet (in de gezamelijke draad) en ze schakelen rustiger, en blijven dan in de juiste stand.
50x5 of 50x20 (dacht ik dat een tortoise kost?) scheelt nog al.
Zolang je er maar bij kan om te vervangen.
Groet,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #24 Gepost op: 02 October 2007, 17:29:08 »
Het is maar net hoe je het bekijkt.

Ik heb 60 Tortoise dat scheelt met Conrad ca. Euro 720,--

Het is veel geld maar als het fout gaat en de nodige treinen maken een vrije val van ca. 100 cm. dan ben je meer kwijt.

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #25 Gepost op: 02 October 2007, 17:41:49 »
Op het stuk van de baan dat klaar was heb ik de Conrads regelmatig om laten gaan gedurende 2 jaar gebruik. Er was er geneen die een klap verkeerd gaf.

Bedenk eens bij jezelf hoevaak een wissel omgaat en misschien kom je dan uit op een getal waar je geen dure tortoises bij nodig denkt te hebben.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #26 Gepost op: 02 October 2007, 17:50:41 »
Het gaat mij er niet om hoevaak een wissel omgaat maar wat er kan gebeuren als het fout gaat.

Al gaat het maar 1 keer per 5 jaar verkeerd en je hebt een hoop schade dan heb je al spijt.

En ik gebruik ze al ca. 7 jaar en ik heb nog nooit een exemplaar hoeven te vervangen. Reserves hoef ik dan ook niet aan te schaffen.

Als we alles zouden laten wat we nooit gebruiken als het fout gaat dan zouden heeeeeeel veeeeeeel artikelen goedkoper worden.
Hoe vaak gebruik je een airbag?
Hopelijk nooit, je betaald hem echter wel.
Zo gebruik ik Tortoise en dat heb ik er graag voor over.
Ieder zijn keus.

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #27 Gepost op: 02 October 2007, 19:15:08 »
Zo goed, de ene wil een duurdere motor en de andere een goedkopere.

Voor het schaduwstation ben ik er uit het worden gewoon de Piko aandrijvingen maar dat heeft meer te maken met 32x een ompool printje moeten maken.

Goed nu weer on topic.

Kees-Jan

SesamTrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #28 Gepost op: 02 October 2007, 19:41:50 »
Een vraag/opmerking.

Indien een schaduwstation maar in één richting wordt bereden, gebruiken *jullie* dan aan de uitrijzijde openrijd wissels.?
M.a.w. alleen de wissel bij de ingang electrisch bedienen en de anderen door de treinen *open* laten rijden.
Ik heb dit nl in mijn schaduwstation nu wel. Maar vermoedelijk gaat de hele baan over een tijdje op de schop en komt er een nieuwe grotere baan met een nog groter schaduwstation. En dan aan één zijde bedienbare wissels scheelt toch weer geld.

Wat vinden *jullie* hiervan?

gr. Ernie
H0-Nederlands-Dinamo-iTrain

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #29 Gepost op: 02 October 2007, 19:44:52 »
Ernie, dat doe ik ook. de uitrijwissels zijn voorzien van een stukje veerstaal zodat ze wel weer netjes terug schieten naan de oorspronkelijke stand.

Kees-Jan