Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door saskia
Vandaag om 17:39:46
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:49
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
  

Auteur Topic: Rails en wissels (voor schaduwstation)  (gelezen 7153 keer)

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #15 Gepost op: 30 September 2007, 13:11:05 »
Beste kees-jan,
Er zijn twee type wissels ,indien je ze wilt gebruiken met open rijden dan neem je het type zonder geintergreed schakeling.(frog)
Ik denk dat gezien de hoeveelheid wissels die je moet gaan kopen er ook nog een financieel voordeel kan hebben met peco.
Als je deze in Engeland aankoop dan heb je nu ook nog het voordeel van onze euro.
Dit is maar een advies hoor.

wil.

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #16 Gepost op: 30 September 2007, 13:14:39 »
Wil,

Bedankt voor de tip ik ga eens zoeken.

Kees-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #17 Gepost op: 30 September 2007, 13:23:25 »
Het Roco veertje:


https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP2661.jpg

(van een conrad wisselmotor die over zijn).

Kees-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #18 Gepost op: 02 October 2007, 09:37:03 »
Momenteel heb ik piko wissels gevonden voor 9,20 euro per stuk! en flex rails voor 2,85 euro per stuk.

Kees-Jan

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #19 Gepost op: 02 October 2007, 15:00:17 »
Hallo allen,
Wat verwachten jullie van de conrad wisselmotor over, zeg 5 jaar? Ik heb hem ook eens mee laten komen met een zending.
De prijs is natuurlijk zeer aanlokkelijk.
Nadat ik hem had open gemaakt  twijfel ik echter aan de betrouwbaarheid op langer termijn.
mvg
Henk

Wim Romijn

  • Online Online
  • Berichten: 347
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #20 Gepost op: 02 October 2007, 15:11:26 »
Henk,

Ik heb slechte ervaringen met deze wisselaandrijvingen, maar dat waren nieuwe. Ik gebruikte altijd Tortoise maar wilde weleens weten of het goedkoper kon.

Ik vond ze onvoldoende omgaan waardoor er nog al eens ontsporingen ontstonden, vooral in combinatie met Tillig wissels, bij Roco was het probleem iets minder.
Ik heb ze dan ook vervangen door Tortoise, het kost wat maar je hebt ook wat.

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #21 Gepost op: 02 October 2007, 15:20:44 »
Op 75 wissels in mijn baan hakken dure motoren er best wel in. Heb daarom 5 conrad's op voorraad liggen indien ze stuk gaan. Vervangen kan altijd nog en tot nu toe geen problemen.

Kees-Jan

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #22 Gepost op: 02 October 2007, 16:58:42 »
Wim,
Tja, ik heb het wat voorzichtig geformuleerd. Ik gebruik ze dus niet op mijn baan.

Kees-Jan
Ik heb gereageerd omdat er in dit draadje werd gesproken over "betrouwbaarheid" .
Bij een baan met 75 wissels rijden er toch, denk ik, meer dan 3 treinen.
Zeker als er 75 stuks hun werk moeten doen en er af en toe eens eentje een (heel) enkele keer zijn werk niet doet, heb je mijn inziens toch nog regelmatig een storing in je treinen loop. Daar helpen die "5 op voorraad" ook niet tegen.
Dan als nog vervangen jaagt het prijskaartje ook omhoog.

Wellicht dat het scheelt als je een goed geklimatiseerde (zeg ik dat goed?)ruimte gebruikt.
In ieder geval succes met je keuze toegewenst.
mvg
Henk

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #23 Gepost op: 02 October 2007, 17:11:27 »
Hoi,

'K heb zo ondertussen meer dan 50 van de conrad motortjes in gebruik.
Bij sommige heb ik wat geklier dat ze hard terugslaan naar de vorige stand, weerstandje er tussen gezet (in de gezamelijke draad) en ze schakelen rustiger, en blijven dan in de juiste stand.
50x5 of 50x20 (dacht ik dat een tortoise kost?) scheelt nog al.
Zolang je er maar bij kan om te vervangen.
Groet,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Wim Romijn

  • Online Online
  • Berichten: 347
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #24 Gepost op: 02 October 2007, 17:29:08 »
Het is maar net hoe je het bekijkt.

Ik heb 60 Tortoise dat scheelt met Conrad ca. Euro 720,--

Het is veel geld maar als het fout gaat en de nodige treinen maken een vrije val van ca. 100 cm. dan ben je meer kwijt.

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #25 Gepost op: 02 October 2007, 17:41:49 »
Op het stuk van de baan dat klaar was heb ik de Conrads regelmatig om laten gaan gedurende 2 jaar gebruik. Er was er geneen die een klap verkeerd gaf.

Bedenk eens bij jezelf hoevaak een wissel omgaat en misschien kom je dan uit op een getal waar je geen dure tortoises bij nodig denkt te hebben.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Wim Romijn

  • Online Online
  • Berichten: 347
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #26 Gepost op: 02 October 2007, 17:50:41 »
Het gaat mij er niet om hoevaak een wissel omgaat maar wat er kan gebeuren als het fout gaat.

Al gaat het maar 1 keer per 5 jaar verkeerd en je hebt een hoop schade dan heb je al spijt.

En ik gebruik ze al ca. 7 jaar en ik heb nog nooit een exemplaar hoeven te vervangen. Reserves hoef ik dan ook niet aan te schaffen.

Als we alles zouden laten wat we nooit gebruiken als het fout gaat dan zouden heeeeeeel veeeeeeel artikelen goedkoper worden.
Hoe vaak gebruik je een airbag?
Hopelijk nooit, je betaald hem echter wel.
Zo gebruik ik Tortoise en dat heb ik er graag voor over.
Ieder zijn keus.

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #27 Gepost op: 02 October 2007, 19:15:08 »
Zo goed, de ene wil een duurdere motor en de andere een goedkopere.

Voor het schaduwstation ben ik er uit het worden gewoon de Piko aandrijvingen maar dat heeft meer te maken met 32x een ompool printje moeten maken.

Goed nu weer on topic.

Kees-Jan

SesamTrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #28 Gepost op: 02 October 2007, 19:41:50 »
Een vraag/opmerking.

Indien een schaduwstation maar in één richting wordt bereden, gebruiken *jullie* dan aan de uitrijzijde openrijd wissels.?
M.a.w. alleen de wissel bij de ingang electrisch bedienen en de anderen door de treinen *open* laten rijden.
Ik heb dit nl in mijn schaduwstation nu wel. Maar vermoedelijk gaat de hele baan over een tijdje op de schop en komt er een nieuwe grotere baan met een nog groter schaduwstation. En dan aan één zijde bedienbare wissels scheelt toch weer geld.

Wat vinden *jullie* hiervan?

gr. Ernie
H0-Nederlands-Dinamo-iTrain

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #29 Gepost op: 02 October 2007, 19:44:52 »
Ernie, dat doe ik ook. de uitrijwissels zijn voorzien van een stukje veerstaal zodat ze wel weer netjes terug schieten naan de oorspronkelijke stand.

Kees-Jan