Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Entity
Vandaag om 19:43:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:40:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:38:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
  

Auteur Topic: Rails en wissels (voor schaduwstation)  (gelezen 7155 keer)

ReesCees

  • Gast
Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Gepost op: 29 September 2007, 23:16:10 »
Deze winter staat er in de planning om de huidige ruimte te vergroten naar 6 bij 6,5 meter.

In het nieuwe deel komen twee schaduwstations (elk 8-9 sporen), klim/daalspiralen en een kopstation te liggen.

Voor de delen die niet zichtbaar zijn ben ik opzoek naar een goede en redelijk geprijsde rail/wissel combinatie.

Wie heeft er ideeën, tips?

Kees-Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #1 Gepost op: 30 September 2007, 01:33:52 »
Piko A-Gleis,

zolang je engelse wissels vermijd, perfect !


Grtzz,

Karst

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #2 Gepost op: 30 September 2007, 01:37:01 »
bedankt Karst

het gaat me vooral om betrouwbaarheid en prijs verhouding ( Piko is ongeveer net zo duur als Roco).

Kees-Jan

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #3 Gepost op: 30 September 2007, 10:09:59 »
Hoi,

Mijn beide schaduwstations zijn voorzien van piko rails/wissels.
De meeste heb ik voorzien van conrad motoren, sommige de piko aandrijving (had ik nog liggen)
Wel heb ik de eindafschakeling inactief gemaakt bij de Piko aandrijvingen, de decoder schakelt ze toch af.
Zo schakelen ze betrouwbaar, met hun eigen afschakeling willen ze soms niet altijd meer terug.

Met de engelse wissel heb ik geen problemen, wat voor problemen heb jij Karst?
'k heb er 2 in de baan, maar nog niet echt super vaak overheen gereden.
Aandrijving is mix van conrad en verbouwde piko.

Groet,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #4 Gepost op: 30 September 2007, 10:20:38 »
Er komen alleen rechte wissels in (geen engelse of kruisingen). de aftakking van de sporen gaat met een fly-over.

Als ik Piko met Roco (oude type rails) vergelijk op prijs zie ik niet veel verschil. Zit het misschien in de kwaliteit?

Kees-Jan

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #5 Gepost op: 30 September 2007, 11:33:57 »
De Piko wissels hebben kunstof hartstukken en de Roco wissels zijn te polariseren via een relais. Het kan zijn dat 2 assige locs hier problemen mee hebben, heeft iemand van jullie hier al ervaring mee?

Groeten,

Christoph

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #6 Gepost op: 30 September 2007, 11:34:36 »
Ja, ik.

M'n köf en V60 rijden er netjes overheen, ook langzaam)
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #7 Gepost op: 30 September 2007, 11:51:37 »
Christof,

Zelf geen problemen met 2 assige loc's op de rocorails die ik nu heb. Mijn rangeer loc's mogen niet de schaduwstations in.

Met die hartstukken zal het dus ws wel los lopen.

dus optie's zijn:
piko met conrad (en zelfbouw ompoler) +/- 18 eu per wissel
roco met conrad (en zelfbouw ompoler) +/- 18 eu per wissel

of ipv de conrad en ompoler (die heb ik nodig voor de wisseldecoders). een standaardwisselmotor ( +/- 10 euro van roco).

binnenbocht van gebogen rails en buitenbocht van flex rails ( heb ik nu ook op mijn baan).

Kees-Jan

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #8 Gepost op: 30 September 2007, 12:10:24 »
Hoi Kees-Jan,

ik begrijp dat je met rangeerlocjes niet het schaduwstation in rijd, maar voor mij zelf heb ik een aantal (inmiddels ongeveer 10 stuks) twee assige treinen waar onder railbusjes en zijlijn stoomlocjes, deze zouden bij mij in de toekomst ook het schaduwstation in moeten vandaar mijn opmerking met de vraag.

En wat bedoel je met ompoler eventueel zelfbouw heb je hier een schema van? Ik wil mijn baan ook digitaal gaan aansturen en zit ook met het probleem van de wisselmotoren. Al wil ik op mijn hoofdbaan de Tillig motoren gaan gebruiken (is ook niet zomaar mogelijk met digitale aansturing), in het schaduwstation ben ik er nog niet uit wat voor motor dit moet worden. In ieder geval iets dat betrouwbaar is.

Groeten,

Christoph

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #9 Gepost op: 30 September 2007, 12:21:18 »
Ik begrijp de zelfbouw ompoler niet.

Voor zover ik weet hebben de meeste wisselmotoren, ook die van Conrad, een aansluiting voor polarisering.

Je kan dit ompolen dan ook via de wisselmotor regelen.

Overigens heb ik alleen de Roco engelse wissels gepolariseerd want daar valt menige lok op stil. Op de overige Roco wissels heb ik geen enkel probleem met railbus, kort lokje oid.

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #10 Gepost op: 30 September 2007, 12:34:20 »
@ Christof iik zal het je sturen via een PM

@ Wim R. ik bedoel niet het ompolen van het hartstuk want dat zit op de conradmotor maar het ompolen van de gelijkstroom motor in de conrad aandrijving.

Kees-Jan

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #11 Gepost op: 30 September 2007, 12:49:37 »
Hoi Hoi,

Ook even inhaken...  Wat zijn de ervaringen met de standaard roco aandrijving? Niet betrouwbaar genoeg??

Groet,
Joost

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #12 Gepost op: 30 September 2007, 12:51:02 »
Joost,

de roco's zijn ook goed alleen 2x duurder dan bijv de conrads

en ik heb 32 motors nodig.....................

Kees-Jan

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #13 Gepost op: 30 September 2007, 12:59:55 »
Beste Kees-Jan,
Ik ben nog steeds een keer van plan om even bij je langs te komen maar door prive omstandig heden lukt mij dit niet.
Maar even op de wissel aankopen terug te komen heb je wel eens aan PECO gedacht, ik rij uitsluitend met peco en het ompolen is gelijk
geintergreed. Ja open rijden is er niet bij maar dit is ook geen probleem daar ik  koloper gebruik.
Het rijden met 2 assen loks geen probleem dus zou je ze ook voor het schaduw station kunnen gebruiken.
Maar mischien is dit advies totaal overbodig en heb jij andere reden om piko en roco toe te passen.

PS: Wij gebruiken al jaren peco voor onze verenigings bakken juist i.v.m.
het rijden van  rangeer loks.

wil.

ReesCees

  • Gast
Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
« Reactie #14 Gepost op: 30 September 2007, 13:04:58 »
Wil,

Je bent welkom. Peco kan natuurlijk ook. Jammer dat je ze niet open kunt rijden want in de schaduwstations wil ik de uitrij wissels alleen voorzien van een veertje om de wissel in 1 stand te houden ( dat doe ik nu ook met de roco's en werkt prima).

Kees-jan