Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: probleem in baanplan met keerlussen (lokloods)  (gelezen 5476 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #15 Gepost op: 01 February 2015, 21:53:50 »
Roelco

De vraag is echter of dit het wel is.  Anders wordt het zo'n trial and error. Ik ben een beta man en wil graag begrijpen wat ik doe.
Ik kan echter wel het linkerbeen gemakkelijk wat terugleggen.
Kijken wat er dan gebeurt.

Vr. Gr.
Wiebe
« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 22:25:14 door guest7823. Reden: Naam Roelco aangepast ;-) »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #16 Gepost op: 02 February 2015, 08:48:22 »
Wiebe,

Ik begrijp ook graag wat ik doe, echter soms gebeuren er dingen die in eerste instantie niet echt te verklaren zijn, hoe goed je er ook over na gaat denken.

En dan kunnen wat "trail and error" handelingen gebruikt worden om meer duidelijkheid te krijgen.
Niet eens zo zeer om te proberen het probleem op te lossen, maar meer nog om bepaalde mogelijke oorzaken uit te sluiten zodat je aan het eind van het verhaal weer precies begrijpt wat er nu gebeurde.

Dus als het bij de linker been makkelijk gedaan kan wordt gewoon even proberen. Dan is het ook niet gelijk nodig bij alle overgangen, eerst maar eens kijken of dit wat ander gedrag geeft.

Blijft namelijk vreemd dat het alleen bij de wissels gebeurd, lijkt me dan dat die er toch iets mee te maken hebben. Uit je verhaal haal ik in elk geval dat bij de overgang zonder wissel de keerlus module z'n werk goed doet. Dus waarom zou deze dat aan de andere kant niet kunnen? De keerlus module heeft geen weet van het baanplan, en weet dus ook niet dat daar een wissel ligt.

Succes,
Roelco

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #17 Gepost op: 02 February 2015, 09:19:23 »
heb je de wissels voorzien van een polarisatie? Dan kan het zijn dat het daar op misgaat.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #18 Gepost op: 02 February 2015, 13:48:38 »
@ Ronald,

De wissels van Rocoline hebben een gepolariseerd puntstuk. De railscheiding en dus ook het baanvak dat omgeplooid wordt ligt voor het wissel. Dus de ompoling zou voor het wissel moeten plaatsvinden. Het geeft echter telkens een harde kortsluiting in het gehele systeem.

@Roelco,

Ik heb deze ochtend de scheiding een halve meter eerder gelegd. Het maakt jammergenoeg echter geen lor uit.  de sluiting blijft. Als ik echter heel langzaam rijdt stap 2 van de 28 dan gaat het aan een zijde wel goed.

Ik heb even een schets gemaakt van de baan en even de plussen en minnen erin gezet en ik kom toch echt uit op twee baanstukken die ik moet ompolen om de loop in de ingeslagen richting te waarborgen.

Het is mij een raadsel.

vr. gr. Wiebe

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #19 Gepost op: 02 February 2015, 14:03:00 »
Misschien eens uittekenen waar je precies welke stukken rails geisoleerd hebt, en waar je wat op de module hebt aangesloten?
Misschien ergens een isolatie vergeten van 1 stuk ofzo? Of een kapot isolatiehulsje wat niet goed isoleert?

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #20 Gepost op: 02 February 2015, 14:07:27 »
Beste allen,

Ik heb nog even een schets gemaakt met daarin de plusjes en de minnetjes.

Op de twee baanvakken waar ompolen bij staat, staan de beide LK100-en. Bij het binnenkomen van het station via het linker (om)gepoolde baanvak krijg ik een keiharde kortsluiting en bij het verlaten van het baanvak aan de rechterzijde (zelfde spoor) krijg ik ook een harde sluiting.

Daarbij nog het volgende. Ik heb in mijn baan ook een draaischijf en ik heb op de schijf ook een LK 100 staan. Bij het telkens testen hoorde ik ineens dat bij de harde sluiting ook de LK100 van de draaischijf deed reageren of hij moet ompolen. Ik heb toen de draaischijf afgekoppeld in de hoop dat de andere baanvakken dan weer correct zouden werken, doch ... nee als vanouds sluiting.

Buiten de om te polen baanvakken kan ik overal gewoon rijden, zonder sluiting te hebben.

Wie heeft er het beste idee  :)

Wiebe

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #21 Gepost op: 02 February 2015, 14:27:29 »
Wie heeft er het beste idee  :)
Het beste idee is al genoemd. Gebruik een keerlusmodule die omschakelt voordat de kortsluiting ontstaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #22 Gepost op: 02 February 2015, 16:40:27 »
Hoi Klaas,
Ik heb daar even naar gezocht en zie dat ik dan 5 baansecties moet maken.  Nog los van alle bedrading zou dat bij mij allemaal in bogen komen te liggen en dan werken de isolatielasjes niet zo mee.
Zou een Lenz LK 200 beter werken dan de LK100 of zijn er nog andere mogelijkheden.
Overigens begrijp ik nog steeds niet wat er mis is.

vr. gr/
Wiebe


guest7823

  • Gast
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #23 Gepost op: 03 February 2015, 09:56:05 »
De vraag van "Hutski" af gesplitst naar: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63175.0.html

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: probleem in baanplan met keerlussen (lokloods)
« Reactie #24 Gepost op: 03 February 2015, 11:15:11 »
Kun je misschien een klein stukje spoor maken, dat uit twee delen bestaat. Eerste deel direct aansluiten op de centrale, tweede deel aansluiten op de keerlus module. Kijk dan of je met een losse locomotief heen en weer kunt rijden. Dan kunnen we in ieder geval uitsluiten dat de keerlus module defect is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #25 Gepost op: 03 February 2015, 11:30:31 »
Overigens begrijp ik nog steeds niet wat er mis is.
Je baanplan kan ik geen andere vreemde dingen in vinden.
Zoals je het getekend hebt en waar je wilt ompolen klopt het allemaal. Je plusjes en minnetjes staan goed.

Weet je zeker dat alle bedrading goed aangesloten zit.
Ik heb ooit een soortgelijke fout gehad. Bleek er toch bij de ompoolsectie een draadje fout te zitten.
Ook toen reed alles naar behoren totdat er omgepoold moest worden. Bingo een kortsluiting.
Na lang zoeken toch gevonden.
Ik werk met een LDT module met sensor rails en ondanks veel controle toch een bedradingsfoutje.

Anders zou ik het niet weten.
Gr.
Eric

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #26 Gepost op: 03 February 2015, 12:01:56 »
Ik werk met een LDT module met sensor rails en ondanks veel controle toch een bedradingsfoutje.

Dus ook eentje die werkt op het eerst laten ontstaan van een kortsluitstroom.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: probleem in baanplan met keerlussen (lokloods)
« Reactie #27 Gepost op: 03 February 2015, 12:11:55 »
Je gaf aan dat je ook nog een module hebt bij de draaischijf.
Heb je daar ook problemen?

Zo niet, kun je de modules eens wisselen? Dan kunnen we inderdaad kijken of de modules zelf nog goed zijn.

Roelco

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #28 Gepost op: 03 February 2015, 12:46:39 »
Dus ook eentje die werkt op het eerst laten ontstaan van een kortsluitstroom.
Juist niet. Zelfde principe als de xtremekeerlus en varianten/afgeleiden.
Maar die discussie is al in genoeg draadjes gevoerd.  :D
Gr.
Eric

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: probleem in baanplan met keerlussen (lokloods)
« Reactie #29 Gepost op: 03 February 2015, 13:04:24 »
Eric, dus helaas niet, de xtreme keerlus is de enigste die zonder kortsluiting werkt.
zolang jij met de trein op een spoor komt wat aan beide zijden geisoleerd is en tenopzichte van elkaar een andere polariteit heeft is bij het overschrijden van die isolaties sprake van een kortsluiting, en inderdaad dat is nu al heel vaak besproken en uitgelegd, en wordt dus nog steeds niet begrepen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net