Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)  (gelezen 8043 keer)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Gepost op: 02 February 2015, 17:24:44 »
Hallo,

Ik heb ook een probleem met de keerlus.
Gebruik een keerlusmodule KSM-SG, TC en BMD16N-SD en iTrain.
Op de scheiding van de uitrijwissel en de inrij Bezetmelder blijft de loc staan.
Heb een tekening gemaakt van mijn probleemstuk en eveneens een aansluittekening.
Waar doe ik het fout.

Johan



hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #1 Gepost op: 03 February 2015, 09:49:53 »
niemand een reactie?
Johan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #2 Gepost op: 03 February 2015, 11:11:27 »
Zover ik je tekening begrijp, zitten de draden A1 en B1 verkeerd om. Deze twee verwisselen en de boel gaat werken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #3 Gepost op: 03 February 2015, 14:53:15 »
Gerard,

De Loc blijft op de scheiding van station en BM staan.Eveneens blijft de loc nu ook staan op de scheiding van BM en AK/BK.
Heb de draden verwisseld, de rode draad is nu in A1 en de bruine in B1.
Wat moet ik nu veranderen.

Johan

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2015, 15:27:22 »
Zover ik je tekening begrijp, zitten de draden A1 en B1 verkeerd om. Deze twee verwisselen en de boel gaat werken.

Hoezo? Volgens het aansluitschema van LDT moeten alle A's aan dezelfde kant zitten, of zie ik dat verkeerd?

Marius.
Marius

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2015, 15:52:28 »
Ik heb alle A's op B gezet en de B's op A.
De loc gaat nu goed.
Ik rij via iTrain, maar de inrij bezetmelder geeft steeds bezet aan.
Derhalve gaat er geen trein vanuit het station.
Ik heb alle draden al vervangen en er legt geen metaal op de rails.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn.

Johan

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #6 Gepost op: 03 February 2015, 23:20:07 »
niemand?

Johan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #7 Gepost op: 04 February 2015, 08:42:17 »
Hoezo? Volgens het aansluitschema van LDT moeten alle A's aan dezelfde kant zitten, of zie ik dat verkeerd?

Marius.
Ja dat zie je verkeerd. Er staat duidelijk dat een van de twee inrij secties andersom aangesloten moet worden. In dit geval is het A1 en B1.
Voor de logica. Als een van beide detektiesectie secties niet andersom is aangesloten, dan kom je nooit in de keerlus. Kijk in zijn tekening. Er zit een rode en een bruine naast elkaar, en het is niet de keerlus sectie AK en BK.

@hutski:
Heb je de draden al verwisseld?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #8 Gepost op: 04 February 2015, 12:21:50 »
Gerard,

Ik heb de aansluitingen a1 en b1 verwisseld.
De loc blijft dan staan op de scheidingen van de bezetmelder.
Sluit ik alle a op b en alle b op a dan blijft de loc niet stilstaan op de scheidingen.

Dan de tekening in de bezetmelder a1 en b1 is maar een bruine draad en rode draad.
de bruine draad die naar beneden loopt is er niet.

Wel blijf ik het probleem houden dat wanneer ik iTrain via de computer aansluit de bezetmelde bezet geeft, terwijl er niets op staat.
Alle draden al vervangen, er legt geen metaal op de rails en toch blijft deze melder bezet aan geven.
Ik ben ten einde raad.

Johan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #9 Gepost op: 04 February 2015, 12:59:45 »
Johan,

In jouw schets zie ik wat onduidelijkheden.
- de groene lijn met tekst twincenter. Wat bedoel je daarnee?
- de twee bruine draden links en rechts waar gaan die heen? Die horen daar niet.
- BM1 en BM2. Die horen niet in je keerlusblok. Alleen de sectie AK/BK geeft de bezetmelding van het keerlusblok. Dus zoals je schrijft de sectie A1/B1 is tevens bezetmelder kan niet. Dat stukje rails is alleen de sensor om de trein in het keerlusblok te selecteren en de polariteit te laten wisselen.

In dit document staat duidelijk aangegeven hoe je het moet aansluiten. En dan werkt het gewoon goed.
Denk echt dat je toch ergens iets verkeerd / teveel hebt aangesloten.
Gr.
Eric

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #10 Gepost op: 04 February 2015, 13:16:49 »
Hallo Remunj

De groen lijn met tekst twincenter is de k aansluiting met TC.
de bruine draden zijn de k aansluitingen in de BM1 staat er een bruine draad die er niet is.
BM2 zit niet in de keerlus opgenomen.
Zal BM1 afscheiden van de keerlus.

Bedankt we gaan het proberen en zal laten weten of het werkt.

Johan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #11 Gepost op: 04 February 2015, 13:44:05 »
De groen lijn met tekst twincenter is de k aansluiting met TC.
de bruine draden zijn de k aansluitingen in de BM1 staat er een bruine draad die er niet is.
Dan zou ik al die "k" draden maar eens weghalen. Die horen daar helemaal niet thuis.
Aan de KSM-SG sluit je 8 draden aan. 2x 2 voor de sensorrails (A1/B1 en A2/B2), 2x keerblok (AK/BK) en 2x naar de terugmelder (A/B).
Verder niets. Dus geen idee wat je met die groene draad en die bruine darden wilt.
Wat ik al schreef, gewoon aansluiten volgens de handleiding en het zal werken.
Gr.
Eric

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #12 Gepost op: 04 February 2015, 15:40:26 »
Hallo Remunj.

Eerst even waar ik mee werk, Terugmelder van Rosoft BMD16N-SD en de KSM-SG en een Twincenter.
Heb nu twee draden aan sectie A1 en B1, A1 is violet draad en B1 is de violet/wit draad verbonden met A1 en B1 op de KSM-SG.
De twee draden in de sectie A2/B2, A2 is violet en B2 is violet/wit verbonden met A2 en B2.
De twee draden in de sectie AK/BK, AK violet en BK is violet/wit verbonden met AK en BK.
De A op de KSM-SG verbonden met de violet en de B verbonden met de terugmelder.
Handmatig rijdt de loc nu door de keerlus.

De aansluiting vanuit B benoem ik in iTrain als een melder.
Deze melder geeft bezet aan wanneer ik iTrain met de computer verbind.
Er gaat derhalve geen loc weg vanuit het station want hij geeft bezet.

Hoe los ik dit op, er ligt geen metaal op de rails.

Johan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #13 Gepost op: 04 February 2015, 16:00:45 »
De A op de KSM-SG verbonden met de violet en de B verbonden met de terugmelder.
Handmatig rijdt de loc nu door de keerlus.

De aansluiting vanuit B benoem ik in iTrain als een melder.
Deze melder geeft bezet aan wanneer ik iTrain met de computer verbind.
Kleurtjes dus precies andersom dan in het LDT aansluitvoorbeeld.
En waar gaat "A" heen. De kreet, verbonden met violet zegt niets.
Die moet naar je terugmelder. Dat is je terugmelding.
A wordt dus violet/wit en B wordt Violet.
Dan zou het moeten werken.

Heb er zelf twee in mijn baan zitten en die werken zonder mankeren.
Gr.
Eric

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: probleem in baanplan met keerlussen (Hutski)
« Reactie #14 Gepost op: 04 February 2015, 17:57:29 »
Remunj

Heb een nieuwe tekening gemaakt hoe ik het heb aangesloten.
De rode lijn = violet/wit( vlgs schema) en de bruine lijn = violet(vlgs schema).
A heb ik aangesloten op de violet=bruin van het TC.
B gaat naar de terugmelder.

Draai ik A en B om dan gaat er geen loc A1/B1 binnen.

Toch blijft de bezetmelder van het inrijden vanaf het station bezet geven terwijl er niets op staat.
Weet jij misschien hoe dit zou kunnen komen?

 Johan