Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Analoog schakelbord ombouwen naar digitaal  (gelezen 4730 keer)

Pstolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Analoog schakelbord ombouwen naar digitaal
« Gepost op: 31 January 2015, 22:30:29 »
Beste lezers,


Op mijn analoge baan gebruikte ik een schakelbord gebouwd volgens de methode: [size=78%]http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Bouwbeschrijving_schakeltableau[/size]


Ik ben over naar digitaal, maar wil mijn baan wel via een schakelbord blijven besturen. Dus ik bedien de seinen en wissels via het schakelbord. Ik wil dit op dezelfde manier doen als in mijn analoge baan door als het sein op rood staat een deel van de baan zonder stroom te zetten, wanneer ik het sein op groen zet, dan is er ook stroom op dat stukje spoor en gaat de trein weer rijden


Mijn vraag kan dit in digitaal of moet ik dat anders oplossen?


alvast bedankt voor jullie reactie


Peter

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 263
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Analoog schakelbord ombouwen naar digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2015, 22:50:59 »
Als ik het goed begrijp wil je de treinen digitaal laten rijden en de rest nog op de oude manier aansturen? Dat kan enigste wat je houd is wel dat als je trein voor een rood sein komt te staan dat alle eventuele verlichting ook uit zal gaan net als bij analoog. Dat laatste is natuurlijk geen probleem als dat je niet uitmaakt. Verder zijn er nog vele andere opties met digitaal. In de encyclopedie is hier ook het een en ander over te vinden. http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Seinen_digitaliseren

Ik zit namelijk met dezelfde ideeën al moet ik het nog opbouwen. Enigste waar ik een beetje mee zit is dat ik drielichtseinen heb waarvoor ik voor de handgeschakelde wel een goede oplossing heb maar nog niet voor de automatische. Ik wil namelijk de seinen op het hoofdspoor automatisch laten verspringen naar groen, geel en rood als een trein over een contact rijdt. Ben alleen nog driftig aan het brainstormen over de beste methode hiervoor. 

Pstolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Analoog schakelbord ombouwen naar digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2015, 00:03:22 »
Ja, dit precies wat ik bedoel. Je kunt evt werken met relais en magneten onder der trein.


Alleen dan vervang je het schakelbord.


Grt
« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 00:05:39 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 263
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Analoog schakelbord ombouwen naar digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2015, 15:18:47 »
Ja dat klopt. Kan ook nog voor schakelen d.m.v. stroomdetectie gaan. Ga over 3 weken even kijken op Rail in Houten voor meer informatie zodat ik wellicht mijn keuze kan formuleren.

Je zou alleen even moeten kijken of de voeding voldoende is om zowel de baan als het schakelbord te voeden. Anders zou je wellicht een booster kunnen kopen of alle puls contacten op een aparte voeding zetten. Zolang je maar zorgt dat alles wat direct met de baan in verbinding staat met één voeding gedaan wordt anders vinden de decoders het niet zo prettig.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Analoog schakelbord ombouwen naar digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2015, 15:44:35 »
..... een deel van de baan zonder stroom te zetten, wanneer ik het sein op groen zet, dan is er ook stroom op dat stukje spoor en gaat de trein weer rijden .....
Deze methode werkt goed bij analoge banen maar niet bij digitale banen. Ik zal proberen dat verschil uit te leggen :

- Als je een analoge trein op een bepaalde snelheid wilt laten rijden, draai je de regelknop in de gewenste stand en de trafo zal de bijbehorende spanning op de baan zetten. Schakel je de spanning op een stuk rails een poosje uit en weer aan, dan zal de loc opnieuw de gewenste spanning krijgen.

- Bij een digitale baan staat een permanente spanning op de baan, die spanning is altijd gelijk. Kies je een bepaalde snelheid op de regelaar dan krijgt de decoder een digitaal signaal een bepaalde snelheid te kiezen. De lok gaat met die snelheid rijden en blijft die snelheid aanhouden tot een nieuw digitaal commando volgt.
Zodra je de spanning van de rails uitschakelt, zal ook de decoder in de lok geen spanning meer krijgen. Als je na een poosje de railsspanning weer inschakeld, dan gebeurt er niets : De decoder weet niet meer welke 'vorige sneldheid' was ingesteld, de decoder had immers geen voedingsspanning meer en is 'alles vergeten'. Pas nadat de centrale een nieuwe snelheidsopdracht stuurt zal de decoder reageren -  een centrale herhaalt de oude opdrachten niet voortdurend. (zie volgend bericht van Klaas)

In jouw geval zal de digitale trein gewoon stil blijven staan als je de spanning weer op de rails inschakelt.

Sander
« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 16:39:54 door santerdam. Reden: aanpassing ivm bericht van Klaas »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Analoog schakelbord ombouwen naar digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2015, 16:13:41 »
Normaal zal de trein wel weer gaan rijden nadat de spanning is teruggekeerd, want de meeste centrales blijven een gegeven opdracht continu herhalen.
Maar bot afschakelen is een on-digitale manier van werken. Bij digitaal laat je een trein stoppen door de instructie te veranderen, of door een ABC systeem of iets dergelijks te gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Analoog schakelbord ombouwen naar digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2015, 16:38:16 »
Klaas,

Kennelijk herhalen een aantal centrales wel de oude berichten. Dat is nieuw voor mij. Weet je toevallig welke centrales dat wel/niet doen en welke soorten berichten worden herhaald (snelheid, licht, sein, wissel, ...). Of heb je toevallig een link naar wat meer informatie ?

PS : Ik heb mijn vorig bericht aangepast.

Sander
« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 16:40:31 door santerdam »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Analoog schakelbord ombouwen naar digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2015, 16:48:30 »
Sander, het staat o.a. in de DCC normen van de NMRA: "Packets sent to Digital Decoders should be repeated as frequently as possible"
http://www.nmra.org/sites/default/files/s-92-2004-07.pdf, hoofdstuk C. En ik heb het ook wel eens gelezen in een beschrijving van het Lenz systeem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Analoog schakelbord ombouwen naar digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 02 February 2015, 00:04:48 »
En sommige centrales hebben daar zelfs speciale opties voor.
27 Refresh
cycle 0 Never remove a loc from refresh cycle once it is activated.
1..240 Minimum time in minutes between the last command to a loc and the moment it may be removed from the refresh cycle.
2* Default: two minutes.
28 Refresh cycle 0* Remove loc from refresh cycle only when its speed is currently zero.
1 May remove loc from refresh cycle even when its current speed is not zero.
29 Refreshcycle 0 Do not remove loc from refresh cycle when 'in-use'.
1* May remove loc from refresh cycle even when 'in-use'.
30 - - Unknown.
31 Power off 0* Do not save the status of locs which are not refreshed anymore.
1 Save status of locs even when not anymore in the refresh cycle but still 'in-use'.
Use this value when locs with 'new' Märklin decoders (like 60901) sometimes start in the wrong direction.

Groetjes


Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Analoog schakelbord ombouwen naar digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 02 February 2015, 10:57:44 »
Digitaal is het netst met de ABC methode. Je zou een stroomdetektie in je blok kunnen gebruiken om het sein aan te sturen. Met de ABC diodes laat je een trein afremmen en stoppen (decoder inregelen). Denk erom met de ABC diodes geef je in principe een stop commando, zolang de schakeling actief is. Zodra het ABC commando opgeheven wordt, zal de trein weer versnellen naar de ingestelde waarde. Zorg ervoor dat de uitloop via decoder instellingen een bloklengte is, en de trein komt dan voor het volgende sein tot stilstand. Je seinen en wissels gewoon analoog blijven aansturen (dus niets veranderen), tenzij je echt met decoders wil werken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Analoog schakelbord ombouwen naar digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 02 February 2015, 11:31:37 »
Zo ver ik weet is de standaard instelling van de meeste centrales inderdaad om de pakketten te herhalen zolang de snelheid niet 0 is. Zoals Klaas en Wim aangeven is dit ook volgens de norm. Dit omdat even contact verliezen (vieze rails) en zelfs daardoor stilstaan vaak voorkomen. Zou beetje vervelend zijn dat nadat je loc gestrand is en je hem een zetje geeft dat deze niet weer gaat rijden.  ::) In het verleden wel eens een schaduwstation van een digitale baan geautomatiseerd met relais, gaat prima. Maarja, stoppen is abrupt, zoals bij analoog.

@Peter, digitaal rijden en analoog schakelen kan prima. In mijn ogen is wissels/seinen voorzien van decoder alleen maar nutteloos duur (en met veel centrales niet eens overzichtelijk) als niet met de computer gereden wordt. Ipv het stroomloos stellen zou je nog kunnen kijken naar het ABC systeem. Hiervoor hoef je alleen de huidige schakelaars/relais waarmee je secties spanningsloos maakt te overbruggen met een asymmetrische diode schakeling. Het is dan wel afhankelijk van de lengtes van die secties (en de instellingen van de decoder) of hij op tijd tot stilstand komt. Het zou dus kunnen dat je toch iets meer aan moet passen maar dan komen treinen wel rustig tot stoppen.

@Steef, dat had ik al eens voor je getekend. Eigenlijk voor handbesturing maar als je de schakelaars vervangt door relais die op de juiste momenten door de trein geschakeld wordt is het automatisch. Hoe je dit schakelen doet is dan aan jou. Gebruik je ook ABC (dus een loc komt nooit spanningsloos te staan) zou je dit met stroomdetectie kunnen doen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Pstolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Analoog schakelbord ombouwen naar digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2015, 22:53:22 »
Bedankt iedereen voor jullie reacties!


@Timo, ik merk dat ik toch te weinig kennis heb van electronica om alles te begrijpen. Ik overweeg toch om met koploper te gaan werken, ondanks dat mijn baan niet al te groot is.




henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Analoog schakelbord ombouwen naar digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 03 February 2015, 06:54:58 »
Het is niet ingewikkeld Peter. Het eerste antwoord was eigenlijk al compleet.
1. Wat jij wil kan. Trein staat dan abrupt stil en de verlichting gaat uit. Net als nu zeg maar. Trein gaat ook keurig weer rijden als de stroom terugkeert.
2. Dat kan eleganter en je bent niet de eerste die dit wil. Fabrikanten hebben al lang geleden oplossingen bedacht voor mensen die een bestaande baan zonder grote ingrepen willen aanpassen. In plaats van dat een schakelaar (of een relais) een stopsectie stroomloos zet, sluit die schakelaar iets op de stopsectie aan dat de trein netjes laat afremmen tot stilstand en met brandende verlichting laat wachten.
De meest betrouwbare methode is de zogenaamde remgenerator, een soort extra versterker. Een omschakelaar koppelt de remgenerator aan een stopsectie als de trein daar moet stoppen. Moet de trein verder rijden dan koppelt de schakelaar de gewone versterker weer aan de sectie. Roco heeft een remgenerator in het programma, maar die dingen zijn wel erg duur. Je hebt er maar één nodig.
De abc methode van Lenz is al genoemd. Dan schakel je een setje diodes naar de stopsectie. Decoders die de methode steunen, reageren daar dan op door af te remmen tot silstand. Veel goedkoper, maar niet geschikt voor alle decoders.
3. Juist op een kleine baan is een verdergaande aanpassing goed te doen.

Als je gehecht bent aan je knoppenbord, probeer methode 1 gewoon. Het kan en het kost niks. Je merkt wel of het bevalt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Analoog schakelbord ombouwen naar digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 03 February 2015, 11:25:08 »
@Peter, eigenlijk ligt het lastigste deel van de elektronica er al als je nu al analoog kunt rijden. Zoals Henk zegt, voor abrupt stoppen (zoals in analoog) hoef je dus niets aan te passen. Wil je dat de trein netjes stopt zal je iets meer moeten doen maar echt ingewikkeld is het niet. Ipv een sectie spanningsloos te zetten sluit je hem aan op een diode schakeling (Lenz ABC) of een remgenerator. Enige dat nu kan voorkomen, afhankelijk van je baan, is dat de secties waar je nu in stopt te kort zijn om ook in af te remmen.

Met de computer besturen is ook goed mogelijk (en er zijn heel veel fans van hier). Maar bedenk wel dat dit een stuk duurder is. Ook is de hoeveelheid elektronica en techniek alleen maar hoger. En om met de computer te rijden zal je veel meer aan moeten passen aan je huidige baan. De computer wil immers weten waar de trein is.

Dus ik zeg niet dat met de computer rijden een slecht idee is maar wel eentje die je echt zelf moet overwegen. Wil ik meer geld uitgeven? Wil ik veel nieuwe dingen leren over digitaal? Wil ik überhaupt een PC gebruiken? enz enz


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 263
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Analoog schakelbord ombouwen naar digitaal
« Reactie #14 Gepost op: 03 February 2015, 14:52:50 »
@Steef, dat had ik al eens voor je getekend. Eigenlijk voor handbesturing maar als je de schakelaars vervangt door relais die op de juiste momenten door de trein geschakeld wordt is het automatisch. Hoe je dit schakelen doet is dan aan jou. Gebruik je ook ABC (dus een loc komt nooit spanningsloos te staan) zou je dit met stroomdetectie kunnen doen.

Ja dat klopt ik weet alleen nog niet goed welk relais ik het beste kan nemen voor 3 licht seinen. Daarnaast heb ik zeker gekeken naar het ABC systeem maar ik snap ten eerste niet zo goed hoe ik dit zou moeten aansluiten (want het moet op de digitale voeding dacht ik) en weet ik niet of Uhlenbrock decoders dit systeem ondersteunen.

De stations sporen ga ik wel met de hand schakelen zoals jij mij hebt uitgelegd. Alleen het hoofdspoor zou mooi zijn als dit automatisch zou gaan.

Gr Stefan