Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Modelspoorbaan Fleischmann  (gelezen 144012 keer)

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #30 Gepost op: 18 februari 2015, 10:41:15 »
He Freek

Het is inderdaad wat je zegt, ze zijn niet echt " natuurlijk ", maar ga ze wel mooier en wat beter maken. Daar heb ik van Herwim al tips van gekregen. En de baan wil ik op de nostalgische manier opbouwen zoals die toen was. Dus ook mijn boompjes ;)
En wat jij zegt, het is inderdaad een terugblik naar vroeger, ik zie mezelf als kind gelijk weer aan de baan van mijn Vader staan en kijken naar een treinenbaan die " mijn " Vader gebouwd had. Daar was ik zo trots op.
En nu doe ik het zelf en ben er nog steeds trots op  (y)
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #31 Gepost op: 18 februari 2015, 12:26:41 »
Hallo Rolando

Dat is een leuke oplossing.
Laat je niet verlijden naar de moderne technieken, je mag zeker trots zijn dat je de baan van je vader
nieuw leven inblaast en dat dit jeugd herinneringen oproept mooi toch.
Ik weet niet of je zelf  kinderen hebt maar die zullen dezelfde gevoelens ontdekken en wie weet later
erven ze een mooie en leuke baan van hun Opa.
Ik blijf je baantje volgen.
gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2015, 12:30:47 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #32 Gepost op: 18 februari 2015, 14:03:22 »
Dag Rolando,

Het is ook zeker een baan om trots op te zijn. Je hebt het gevoel van vroeger goed te pakken in je modelbaan. Ik begrijp wat je wil bereiken en dat gaat je op deze manier zeker lukken. (y)
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2015, 17:18:29 door VFR »
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #33 Gepost op: 18 februari 2015, 20:15:51 »
Ik heb zelf inderdaad een zoon van 20 jaar die het wel heel cool vind wat zijn vader aan het maken is. Hij heeft zelf ook al aan een aantal gedeeltes meegeholpen.Hij was ook diegene die me vroeg of ik geen stoomtrein kon kopen waar ook echte stoom uit kon komen.
Dus tja, wie ben ik om daar nee op te zeggen. Dus via de beurs een mooie grote loc aangeschaft met een rookgenerator erin.
En dat is inderdaad " Cool " om te zien rijden haha. Dat had ik toen niet op die leeftijd.

En het is gewoon leuk om ermee bezig te zijn, kijken wat je kunt maken van " oude " spullen. Je kan tegenwoordig veel kant en klaar kopen, maar zie inderdaad bij de beurzen die zelfgemaakte modules en daar word heel wat handwerk verricht. Dat blijft me boeien en sta ook veel met de bouwers te babbelen hoe knap ik het vind en waar ze het geduld vandaan halen.
Maar ja, ik ben zelf ook wel geduldig met dingen maken en beplakken. Alleen doe ik het niet op de schaal zoals jullie het vaak doen.

Maar het blijft mooi om al die verschillende modelbanen te zien en te kijken hoe iedereen zijn problemen met ruimtes oplossen. Ook hoe iedereen hier goeie tips en ideeën naar voren brengen. En eigenlijk wat nog het belangrijkste is dat je elkaars modelbaan waardeert, hoe je hem ook opbouwt. Of het nou analoog of digitaal is.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #34 Gepost op: 19 februari 2015, 06:13:16 »
Leuk hoor! In het achterhoofd zit bij mij ook nog altijd de wens om een baan van hema treinspul te bouwen. Dat heb ik altijd mooi spul gevonden en het gaat dan ook om de nostalgie. Ook leuk dat jij er zo mee bezig bent, zo is alles nu een 2e leven beschoren! Succes! Tom
Spoor 0 adept

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #35 Gepost op: 19 februari 2015, 11:51:09 »
 He Tom, gewoon inderdaad uitvoeren wat er in je hoofd zit. `ik kan me de Hema baan niet voor de geest halen, zal eens kijken of ik dat kan vinden. Ik heb zelf op deze manier nu mijn idee kunnen uitvoeren. In principe heb ik alleen nog maar het midden gedeelte van mijn modelbaan gemaakt, want de zijstukken waar de bochten komen moet ik allemaal nog maken. Maar dat is weer voor latere zorg haha. Voorlopig kan ik op dit stuk wat heen en weer rijden en heerlijk mezelf uitleven met bouwen en mijn ideeën uit voeren die ik in mijn hoofd heb.

Het leuke van zo'n baan is gewoon dat je terug in de tijd gaat. Ik hoor vaak van mensen die komen kijken waarom ik niet digitaal ben gegaan, maar dat is me in eerste instantie nog een stap te ver. Ik wil eerst de basis weer leren zoals ik het vroeger gedaan heb en daarna kan ik altijd nog die stap gaan nemen.

Ben ook van plan om ooit nog eens een baan te gaan maken die je eventueel op een tentoonstellingsbeurs neer kan zetten, maar dat zie ik ooit nog wel. Het belangrijkste nu is dat ik weer met de hobby bezig ben en al duurt het jaren, ik heb in ieder geval weer een stuk modelbaan liggen ;D.
Helaas kan ik alleen niet zoveel eraan werken, maar daar gaat het ook om dat je er lekker lang mee doet.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2015, 12:11:47 door Rolando »
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #36 Gepost op: 19 februari 2015, 12:10:23 »
Een klein stukje van de modelbaan met de bomen. Er staat een boompje tussen met de voet gemaakt van het bovenstuk van de boom. Ik moet die nog bruin schilderen zodat het een geheel word. Ik heb nog 40 bomen liggen, dus voorlopig nog werk zat.
Ik wil ze nog gaan bestrooien en dan mat gaan schilderen zoals Herwim aangaf. Ben namelijk benieuwd hoe dat er uit gaat zien.
Helaas zal dat volgende week pas worden aangezien ik even deze dagen geen tijd heb om er aan te werken. Maar zoals ze vaak zeggen, wat in het vat zit verzuurd niet.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #37 Gepost op: 19 februari 2015, 19:29:46 »
hallo,
heb je de ontsporingswissels al weer tot de orde geroepen?
Kijk eens of de contrarails nog wel in de goede positie staan.
Dat zijn de gedeeltelijk gebogen beugeltjes die tegenover het puntstuk van de wissels staan.
Deze geeft tijdens het passeren de juiste richting aan het wiel.
Is deze positie niet goed( teveel ruimte tussen de rail en contrarail) en weet het wiel niet welke weg hij moet kiezen op het puntstuk en ontsporing is het gevolg.
kijk maar eens en experimenteer met een wagentje er over heen rijden met de hand.
groeten jandcargo

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #38 Gepost op: 20 februari 2015, 15:51:20 »
He Jandcargo, ik heb nog geen tijd gehad om naar de wissels te kijken. Ga eerst de boompjes even afmaken want anders vlieg ik van het 1 naar het ander. Maar ik zal er zeker even naar kijken, heb geen flauw idee wat er aan de hand is. Maar zo leer ik steeds meer over wissels, altijd handig. Ik laat het hier weten als ik zover ben dat ik ermee bezig ben. Groetjes Roland
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #39 Gepost op: 21 februari 2015, 10:59:12 »
Ben ik een aantal vragen en verhalen hier op het forum aan het lezen, kom ik een stukje tegen over een vraag over het gedeeltelijk digitaal maken van de baan. Daar word gevraagd of je ook alleen de treinen digitaal kan laten rijden en de rest met de hand aan te sturen.
Dus ik heb het even allemaal gelezen en nooit bij nagedacht dat het inderdaad dus kan. Ik heb me nog niet verdiept in de technische aspecten van het geheel, want ik ben er zelf voorlopig nog niet aan toe. Maar het geeft mij nu ineens een heel andere kijk op mijn treinen baan die ik aan het bouwen ben.

Ik had voor mezelf natuurlijk al het idee dat ik met hooguit twee treinen zou kunnen rijden, 1 op de rails en 1 via de bovenleiding. Maar als ik het nou goed begrijp, kan je dus met digitale besturing ook meerdere treinen laten rijden.
Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk analoog blijven op de baan, want dat is ook het doel van het bouwen. Voor diegene die er nu pas in duiken, het heeft te maken met het opnieuw opbouwen van mijn vaders baan.

Maar het kriebelt al vanaf mijn jeugd om ook meerdere treinen te kunnen laten rijden op een baan. Misschien heb ik het wel helemaal mis met wat ik gelezen heb en is het niet uitvoerbaar zoals ik het bedenk. Want nogmaals, het digitale spul is voor mij allemaal nog acrabadabra, ik zie het op de beursen en vind het helemaal top, maar snap er zelf totaal niets van.

Maar misschien als ik tegen die tijd de stap kan nemen om in ieder geval meerdere treinen te kunnen laten rijden, heb ik hier hulp genoeg. Ik zag al bij de vraag steller een aantal antwoorden staan hoe die het zou kunnen gaan doen en dat kon met een computer, maar ook weer andere ideeen. Dus tegen die tijd zal ik het best wel voor mekaar krijgen.
Het lijkt mij in ieder geval wel super spannend en technisch heftig haha. Maar alles is te leren, dus ook dit  ::)
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #40 Gepost op: 21 februari 2015, 20:05:17 »
He Rolando, ik zat met hetzelfde als jij. Eerst analoog begonnen maar al snel de wens om met meer treinen te rijden (vooral aangespoord door mijn kleinzoon). Zo ben ik ook langzaam het digitale rijden ingerold. Eerst veel lezen op het forum en de encyclopedie maar het gaat pas leven als je er mee bezig bent omdat je de termen die gebruikt worden nog niet goed kunt plaatsen.
Mijn eerste trein die ik digitaal maakte, was een sprinter. Dat pas precies beschreven met tekst en foto's. De volgende digitaal gemaakt aan de hand van foto's die ik opstuurde en dan aangegeven kreeg hoe ik e.e.a. moest aansluiten.
Nu, ruim een half jaar later, heb ik alleen maar hulp nodig bij bijzondere modellen.

Begonnen te rijden met een multimaus maar vanwege de beperkingen toch als snel overgegaan op een Intellibox. Er gaat best wel wat extra geld in zitten (vooral goed rondkijken op marktplaats en ebay). Die hobbel moet je wel even nemen maar dan heb je ook wat.

Ik rij gewoon handmatig zonder computer o.i.d. De wissels schakel ik ook digitaal maar wel met de hand.
Het verder automatiseren komt later nog wel een keer.....
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #41 Gepost op: 21 februari 2015, 20:44:52 »
Daar word gevraagd of je ook alleen de treinen digitaal kan laten rijden en de rest met de hand aan te sturen.

Ja, dat kan heel goed. Bij veel modelbanen op een beurs wordt dat ook gedaan: Er wordt gereden met een multimaus of een andere handcentrale. Dan worden de wissels bediend met knoppen op de ouderwetse manier. Dan rijdt je dus digitaal met meerdere treinen tegelijk en schakel je "analoog".

Maar als ik het nou goed begrijp, kan je dus met digitale besturing ook meerdere treinen laten rijden.

Ja, dat is de grap van digitale besturing. Meerdere treinen rijden zonder aanpassingen aan de rails :) Op de Forum-modulebaan rijden er gemiddeld twee tot vier treinen tegelijk. Net als dat bij het stilstaan van de lok de frontseinen, sluitseinen en binnenverlichting blijven branden. Eventueel kan je loks nog voorzien van geluid mocht je dat leuk vinden.

Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk analoog blijven op de baan, want dat is ook het doel van het bouwen. Voor diegene die er nu pas in duiken, het heeft te maken met het opnieuw opbouwen van mijn vaders baan.

Tja. Dat is een keuze die je zelf moet maken. Ik zou zeker niet mijn ogen sluiten voor het digitale. Het is veel simpeler om meerdere treinen digitaal te laten rijden dan met analoog.

Ik zou eens hier beginnen met lezen: Beneluxspoor.net Encyclopedie: Digitale baanbesturing.

En ga je voor digitaal: Koop een startset met bijvoorbeeld multimaus erin. Dan heb je alles om digitaal mee te beginnen, een centrale, trafo, versterker en een digitale lok. Dan kan je eventueel later nadenken over het inbouwen van een decoder in oude locomotieven.

Succes met je keuze.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #42 Gepost op: 22 februari 2015, 13:07:41 »
He Freek en Ronald. Bedankt voor de tips alvast.
Het zegt me uiteraard nog helemaal niets haha, want ik waag me nog even niet aan het digitale tijdperk.
Maar zoals Ronald al schreef, ik ga even de digitale encyclopedie induiken hier op het forum, heb ik gelijk wat leesvoer.
Kan ik van te voren kijken hoe het 1 en ander werkt en kan ik eens kijken wat de kosten worden.

Zo'n starters set lijkt me ook inderdaad in de toekomst een goede overweging omdat je zeker dan alles bij elkaar hebt wat je in het begin nodig hebt.
Ik ga wel eens rondkijken op de beurzen alvast, weet ik een beetje hoe het eruit ziet en wat het eventueel kost.
Ik begreep uit jouw woorden Freek dat jij overgestapt bent later naar intellibox omdat je daar meer mee weg kon komen.

Maar kan je dan nog wat met de multimaus, of moet je dan weer helemaal opnieuw beginnen met aanschaffen.
Ik neem aan dat het twee aparte digitale begrippen zijn ?
Maar ik zal zeker eerst eens even gaan lezen, want misschien roep ik wel dingen die straks allemaal uitgelegd worden.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #43 Gepost op: 22 februari 2015, 17:06:47 »
Je kunt met zowel de multimaus (MM) als de intellibox (IB) dezelfde zaken digitaal blijven aansturen hoor.
De IB heeft alleen meer mogelijkheden dan de MM en daar had ik op een bepaald moment behoefte aan (met name het uitlezen van decoders). Bovendien gaat het digitaal schakelen van de wissels met de IB makkelijker dan met de MM. Maar dat kun je eerst ook nog gewoon analoog blijven doen.

Een MM is op marktplaats of hier meestal wel te koop voor rond de 70-80 euro. Prima om mee te beginnen en een paar treinen tegelijk te laten rijden. Als je wilt overgaan op iets anders (kan dus een IB zijn) dan raak je die voor hetzelfde bedrag ook wel weer kwijt.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #44 Gepost op: 22 februari 2015, 19:03:31 »
He Freek, ik was al een beetje aan het lezen gegaan in de encyclopedie hier op het forum.
Daar las ik al de punten waar je sowiezo rekening mee moet houden als je digitaal gaat rijden.
Erg goed om te weten, want zoals de lampjes, rookgenerator etc had ik dus nooit geweten omdat de stroom hoger is bij digitaal.

Las wel dat je voor de MM inderdaad even moet kijken dat alles erbij zit als je hem 2e hands koopt.
En dat het handig is als je eerst een loc door een winkelier of iemand die er verstand van heeft laat digitaliseren.
Dit omdat je dan eerst kan stoeien met deze trein voordat je het zelf gaat proberen om in te bouwen.

Mocht ik dat zelf ooit gaan doen, dan klop ik wel bij jullie aan  :D
Weet niet hoe moeilijk dat is als leek, maar zover is het nog niet.
Eerst maar gewoon verder met het analoge baantje, maar wel met wat andere ideeën in mijn achterhoofd al.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons