Paul,ik verkeerde in de veronderstelling dat moderators alwetend zijn als het gaat om spoorwegmodelbouwgerelateerde zaken. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Excuses en dank voor je inbreng als gebruiker .
Met de huidige starre kortkoppelingen zoals de Fleischmann Profi-koppeling en de Roco kortkoppelingskop, moet de zijdelingse torsie krachten bij het passeren van een S-curve door starre draaistellen opgevangen worden;
Ook vermoed ik dat het RP25 railprofiel .....
Ik heb een Artitec rijtuig los - dus zonder iets ervoor of er achter zodat er geen sprake kan zijn van het uit de rails trekken/drukken door een ander rijtuig cq loc - op de baan gezet en voorzichtig voortbewogen. Dan blijkt dat op het punt van de bochtovergang de achterste wielen van het eerste draaistel het spoor niet meer volgen en gaat het rijtuig met het eerste draaistel uit de rails lopen. Herhaal ik dit en zet ik druk op het rijtuig met mijn vinger dan gaat het goed.
Overigens zijn er ook rijtuigfabrikanten die het kortkoppelingsmechanisme aan de draaistelpositie gekoppeld hebben. Het draaistel wordt in feite 'gedwongen' om de bocht te volgen. Ik heb hierbij geen praktische testervaring maar kan me zo voorstellen dat het ontsporingsgevaar lager ligt.