Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:57:18
20 jaar BNLS
door
Eelco Storm
Vandaag
om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:46:28
BR-18.6 Schaal-0.
door
Michiel2
Vandaag
om 21:10:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Twinkie
Vandaag
om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:19:11
IJken van locomotieven
door
spartaan
Vandaag
om 20:12:23
Railcom zender bouwen
door
piksov
Vandaag
om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III
door
Frank 123
Vandaag
om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
US modeller
Vandaag
om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400
door
Hans Gvz
Vandaag
om 18:33:11
Zaagsel?
door
Prutsert
Vandaag
om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
Vandaag
om 17:53:52
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 17:19:52
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 17:00:19
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking
door
Mug
Vandaag
om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 16:41:18
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 14:27:43
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 14:16:46
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:47:05
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn
door
Sikko
Vandaag
om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
Theo Mol
Vandaag
om 10:10:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Natuurlijke modulebakscheiding
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Natuurlijke modulebakscheiding (gelezen 9053 keer)
Gerrit Reitsema
Offline
Berichten: 57
Epoche II en III, schaal N
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #15 Gepost op:
22 January 2015, 09:34:52 »
Leuk bedacht die brug tussen de modules. Heb ik zelf ook al jaren.
Echter heb ik een beetje andere constructie toegepast.
Bij mij schuiven de raillasjes aan een kant geheel over de rails van de brug, je moet er even ruimte voor maken.
Aan de andere zijde zitten de raillasjes op de normale wijze op de rails van de brug geschoven en behoorlijk klemvast.
Je schuift deze zijde als eerste aan de modulezijde vast en laat de andere zijde indalen tot deze aanligt tot de rails.
Nu schuif je deze 2 railslasjes hiervan terug op de andere rails en zit het geheel goed klem zit.
Nu heb je de normale situatie als bij een gewone raillegging en de stroomdoorvoer is gegarandeerd.
Probeer het maar eens.
Gert
Gelogd
Wie niet met treintjes spoort, spoort niet
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8844
low-budget modelbouwer
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #16 Gepost op:
22 January 2015, 10:32:08 »
Citaat van: Milocomarty op 22 January 2015, 00:38:15
Moet dit ook naar beurzen
Nee, dat is niet de bedoeling. Ik heb hanteerbare delen nodig om makkelijk aan alle kanten er aan te kunnen werken. Daarvoor is het handig om deze baan uit elkaar te kunnen halen. Deze baan is qua opbouw en ontwerp niet geschikt voor een beurs. Aan de linkerzijde komt nog een fidllyard en die steekt in de kamer.
@Gerrit: jouw systeem heb ik overwogen, maar ik kom er niet lekker bij om met de raillassen te schuiven. Aan één zijde is de aansluiting in de brug, je komt er dan ook moeilijk bij.
Dit is overigens de enige moduleovergang op de baan. De overgang bij de fidllyard wordt gemaakt met een scherpe grens.
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9394
OO. Organisatie OntraXS!
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #17 Gepost op:
22 January 2015, 10:35:15 »
Zijn nette overgangen zo..
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8844
low-budget modelbouwer
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #18 Gepost op:
22 January 2015, 10:43:32 »
Dank je. Ik betwijfel ook of dit wel stevig genoeg is voor beurzen. Met jouw kennis en vaardigheden kan jij dit idee misschien professionaliseren?
Overigens komt het idee van
Flintfield
, van Vincent de Bode, waar hij de hele baan opbouwt uit landschapsdelen die de natuurlijke grenzen volgen.
Groet,
Michel
«
Laatst bewerkt op: 22 January 2015, 11:06:57 door tothebeach. Reden: tekst bijgevoegd
»
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7747
Forummoderator
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #19 Gepost op:
22 January 2015, 11:30:55 »
Hi hi hi
Toen je in het begin omschreef hoe je die rivier als natuurlijke overgang wilde gebruiken zat ik eraan te denken je naar Flintfield te verwijzen
Mooie baan, dat Flintfield. En de verschillende overgangen waren erg goed verstopt!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8844
low-budget modelbouwer
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #20 Gepost op:
25 June 2015, 14:14:20 »
Een fase verder:
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8844
low-budget modelbouwer
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #21 Gepost op:
30 June 2015, 18:57:18 »
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Niels B
Offline
Berichten: 1872
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #22 Gepost op:
30 June 2015, 22:06:51 »
Leuke baan wordt het Michel! Goed bedacht die overgang.
Grtz,
Niels
Gelogd
Bouwt aan de stationsomgeving van Arnhem uit de jaren ‘80
Marc tramt
Offline
Berichten: 10743
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #23 Gepost op:
30 June 2015, 22:27:28 »
En een rivier met een behoorlijke diepte onder de brug, zie je ook niet zo vaak.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8844
low-budget modelbouwer
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #24 Gepost op:
01 July 2015, 07:13:30 »
Oorspronkelijk was het idee nog zeker 5cm dieper. Maar dat werd een kloof in een glooiend Frans landschap. Dat werd um dus niet.
Het afdichten van dit deel is ook het laatste gat in de baan gedicht. De hele 240cm is nu bedekt met een soort landschap, zij het vlakke plaat of keukenpapier met al dan niet een kleurtje. Ik kan mij langzaam zorgen gaan maken over het type en de kleur gras.
Dank voor jullie complimenten!
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8844
low-budget modelbouwer
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #25 Gepost op:
15 July 2015, 10:51:47 »
Eerste laag strooisel. Er zal nog zeker 1 laag volgen om meer stevigheid te krijgen. Daarnaast moet het ook nog een kleurtje krijgen:
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8844
low-budget modelbouwer
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #26 Gepost op:
18 August 2016, 15:36:27 »
De uitvoering met de gehalveerde railschoenen werkte op zich wel aardig, al bleven sommige loks er op hangen. De twee railstaven waren kennelijk net niet genoeg uitgebalanceerd, of er zat een andere kink in de rails waardoor de loks juist op de aansluiting bleef hangen:
Citaat van: tothebeach op 21 January 2015, 14:39:04
Daar de wissels vervangen moesten worden, heb ik ook dit probleem onder de loep genomen.
In een onderliggende printplaat heb ik een 6-tal messingbusjes gesoldeerd van 2mm doorsnee, inwendig 1mm doorsnee. Aan de rails zit een metalen staafje gesoldeerd van 0.8mm doorsnede. Deze past ruim in het busje, ruim genoeg om eenvoudig te kunnen passen, krap genoeg om contact te maken en daarmee stroom door te geven aan de rails.
Aan de vaste kant heeft elke rail twee busje en twee stekkers. En is de verbinding ook geheel gesoldeerd. De rails kan niet uit deze busjes gehaald worden. De rail op de brug heeft slechts 1 stekker per kant. Deze verbinding tussen rail en busje kan je wel los halen. Daar is sprake van een stekkerverbinding
De busjes op de printplaat zijn onderling per kant met elkaar verbonden voor de stroomdoorvoer. De constructie was eigenlijk eenvoudige te maken, je soldeert eerst de busjes in de printplaat, vervolgens zet je de stekkertjes in de busjes en soldeert die vast aan de rail. Daarna kan je de rail doorzagen. Toen dat klaar was kon ik de bielsen leggen, waarmee ik de rails ook uitbalanceerde. Eindelijk kan ik, als ik eens tijd heb, gaan ballasten.
Enkele plaatjes. Bovenaanzicht
En twee zijaanzichten. In gesloten toestand:
In gedeeltelijk geopende toestand ter ilustratie:
Het blijft kwetsbaar, maar het werkt beter dan de vorige versie (die wel makkelijker was
)
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Afgelopen
Offline
Berichten: 1387
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #27 Gepost op:
18 August 2016, 19:38:06 »
Mooi gedaan maar wel veel werk, ik ben een beetje lui en maak gebruik van de bekende compensatierails van Fleischmann, die schuif ik makkelijk in en uit elkaar en heb daarmee verbindingen die storingsvrij zijn. Nadeel is dat je overal een soort overweg krijgt, maar dat is wel te camoufleren.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Natuurlijke modulebakscheiding