Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 23:13:28
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
Vandaag om 22:53:45
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 22:47:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
Vandaag om 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
Vandaag om 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
Vandaag om 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 21:37:32
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
Vandaag om 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
Vandaag om 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
Vandaag om 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 19:00:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
  

Auteur Topic: Natuurlijke modulebakscheiding  (gelezen 9393 keer)

Gerrit Reitsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Epoche II en III, schaal N
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #15 Gepost op: 22 January 2015, 09:34:52 »
Leuk bedacht die brug tussen de modules. Heb ik zelf ook al jaren.
Echter heb ik een beetje andere constructie toegepast.

Bij mij schuiven de raillasjes aan een kant geheel over de rails van de brug, je moet er even ruimte voor maken.
Aan de andere zijde zitten de raillasjes op de normale wijze op de rails van de brug geschoven en behoorlijk klemvast.
Je schuift deze zijde als eerste aan de modulezijde vast en laat de andere zijde indalen tot deze aanligt tot de rails.
Nu schuif je deze 2 railslasjes hiervan terug op de andere rails en zit het geheel goed klem zit.
Nu heb je de normale situatie als bij een gewone raillegging en de stroomdoorvoer is gegarandeerd.

Probeer het maar eens.
Gert
Wie niet met treintjes spoort, spoort niet

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #16 Gepost op: 22 January 2015, 10:32:08 »
Moet dit ook naar beurzen  ???
Nee, dat is niet de bedoeling. Ik heb hanteerbare delen nodig om makkelijk aan alle kanten er aan te kunnen werken. Daarvoor is het handig om deze baan uit elkaar te kunnen halen. Deze baan is qua opbouw en ontwerp niet geschikt voor een beurs.  Aan de linkerzijde komt nog een fidllyard en die steekt in de kamer.

@Gerrit: jouw systeem heb ik overwogen, maar ik kom er niet lekker bij om met de raillassen te schuiven. Aan één zijde is de aansluiting in de brug, je komt er dan ook moeilijk bij.

Dit is overigens de enige moduleovergang op de baan. De overgang bij de fidllyard wordt gemaakt met een scherpe grens.

Groet,
michel

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #17 Gepost op: 22 January 2015, 10:35:15 »
Zijn nette overgangen zo..

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #18 Gepost op: 22 January 2015, 10:43:32 »
Dank je. Ik betwijfel ook of dit wel stevig genoeg is voor beurzen. Met jouw kennis en vaardigheden kan jij dit idee misschien professionaliseren?  :)
Overigens komt het idee van Flintfield, van Vincent de Bode, waar hij de hele baan opbouwt uit landschapsdelen die de natuurlijke grenzen volgen.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 22 January 2015, 11:06:57 door tothebeach. Reden: tekst bijgevoegd »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #19 Gepost op: 22 January 2015, 11:30:55 »
Hi hi hi :) Toen je in het begin omschreef hoe je die rivier als natuurlijke overgang wilde gebruiken zat ik eraan te denken je naar Flintfield te verwijzen :)

Mooie baan, dat Flintfield. En de verschillende overgangen waren erg goed verstopt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #20 Gepost op: 25 June 2015, 14:14:20 »
Een fase verder:


Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #21 Gepost op: 30 June 2015, 18:57:18 »




Groet,
Michel

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #22 Gepost op: 30 June 2015, 22:06:51 »
Leuke baan wordt het Michel! Goed bedacht die overgang.  (y)

Grtz,
Niels

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #23 Gepost op: 30 June 2015, 22:27:28 »
En een rivier met een behoorlijke diepte onder de brug, zie je ook niet zo vaak.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #24 Gepost op: 01 July 2015, 07:13:30 »
Oorspronkelijk was het idee nog zeker 5cm dieper. Maar dat werd een kloof in een glooiend Frans landschap. Dat werd um dus niet.
Het afdichten van dit deel is ook het laatste gat in de baan gedicht. De hele 240cm is nu bedekt met een soort landschap, zij het vlakke plaat of keukenpapier met al dan niet een kleurtje. Ik kan mij langzaam zorgen gaan maken over het type en de kleur gras.;)
Dank voor jullie complimenten!

Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #25 Gepost op: 15 July 2015, 10:51:47 »
Eerste laag strooisel. Er zal nog zeker 1 laag volgen om meer stevigheid te krijgen. Daarnaast moet het ook nog een kleurtje krijgen:


Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #26 Gepost op: 18 August 2016, 15:36:27 »
De uitvoering met de gehalveerde railschoenen werkte op zich wel aardig, al bleven sommige loks er op hangen. De twee railstaven waren kennelijk net niet genoeg uitgebalanceerd, of er zat een andere kink in de rails waardoor de loks juist op de aansluiting bleef hangen:


Daar de wissels vervangen moesten worden, heb ik ook dit probleem onder de loep genomen.
In een onderliggende printplaat heb ik een 6-tal messingbusjes gesoldeerd van 2mm doorsnee, inwendig 1mm doorsnee. Aan de rails zit een metalen staafje gesoldeerd van 0.8mm doorsnede. Deze past ruim in het busje, ruim genoeg om eenvoudig te kunnen passen, krap genoeg om contact te maken en daarmee stroom door te geven aan de rails.

Aan de vaste kant heeft elke rail twee busje en twee stekkers. En is de verbinding ook geheel gesoldeerd. De rails kan niet uit deze busjes gehaald worden. De rail op de brug heeft slechts 1 stekker per kant. Deze verbinding tussen rail en busje kan je wel los halen. Daar is sprake van een stekkerverbinding
De busjes op de printplaat zijn onderling per kant met elkaar verbonden voor de stroomdoorvoer. De constructie was eigenlijk eenvoudige te maken, je soldeert eerst de busjes in de printplaat, vervolgens zet je de stekkertjes in de busjes en soldeert die vast aan de rail. Daarna kan je de rail doorzagen. Toen dat klaar was kon ik de bielsen leggen, waarmee ik de rails ook uitbalanceerde. Eindelijk kan ik, als ik eens tijd heb, gaan ballasten.

Enkele plaatjes. Bovenaanzicht


En twee zijaanzichten. In gesloten toestand:


In gedeeltelijk geopende toestand ter ilustratie:

Het blijft kwetsbaar, maar het werkt beter dan de vorige versie (die wel makkelijker was :-\)

Groet,
michel

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #27 Gepost op: 18 August 2016, 19:38:06 »
Mooi gedaan maar wel veel werk, ik ben een beetje lui en maak gebruik van de bekende compensatierails van Fleischmann, die schuif ik makkelijk in en uit elkaar en heb daarmee verbindingen die storingsvrij zijn. Nadeel is dat je overal een soort overweg krijgt, maar dat is wel te camoufleren.