Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop
door
gdh
Vandaag
om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken
door
onmogelijkhier
Vandaag
om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:51:59
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Natuurlijke modulebakscheiding
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Natuurlijke modulebakscheiding (gelezen 8433 keer)
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8397
Natuurlijke modulebakscheiding
«
Gepost op:
21 januari 2015, 14:39:04 »
Mijn baan bestaat uit twee modulebakken van elk ongeveer 125cm lang. De baan staat in een permanente opstelling, maar ik heb gekozen voor modulebakken om ook makkelijker aan de baan te kunnen werken. De baan staat op geleiderail bovenop een IVAR stelling uit Zweden. De geleiderail (ladegeleider) maakt het mogelijk dat ik de modules naar voren kan schuiven zodat ik makkelijk bij de onderzijde van de baan kan komen. De baan staat op 130cm hoogte, dus pak ik er een stoel bij en kan vrij gemakkelijk onder de baan aan de slag.
Omdat de baan permanent staat opgesteld wil ik geen zichtbare scheiding tussen de twee modulebakken. Dat heeft heel wat gepuzzel gekost, de rivier zou de scheiding worden. Ik heb het als volgt uitgewerkt.
De rivier ligt op een eigen plaat. Deze schroef ik met vier bouten M4 in vier ingeslagen inslagmoeren. Dat is een stevige constructie, er is geen speling tussen beide modules. Ik kan de gehele baan zonder haperingen naar voren schuiven. Maak ik de rivier los, dan kunnen de bakken los van elkaar schuiven, of ik kan een bak geheel losmaken en deze mee naar buiten nemen als het weer dat toelaat.
De oevers behoren bij de bakken. Deze krijgen een iets uitstekende rand (1 of 2mm) zodat ze net over de rivier hangen. De rivier krijgt een bedding uit klei en wordt vervolgens gevuld met giethars of lak.
De spoorverbinding is een ander verhaal. De brug over de rivier is ook een los element. Alleen de stroomvoorziening van de brug leek mij lastig. Na eerst aan een stekkerverbinding te denken, vervolgens de stroom te laten lopen via de geleiderail op de brug, was de uiteindelijke oplossing ontzettend simpel.
Spoorstaven worden bij mij verbonden met raillassen. Nu had ik een aantal grove messing raillassen (Fleischmann). Deze heb ik aan de spoorstaven van de modules gesoldeerd. Maar eerst was er een één zijde de helft over de lengte van de las weggezaagd, waardoor er aan die zijde eigenlijk een halve las ligt. Door de openingen aan de binnenzijde te houden, is het mogelijk de rails met bedding er tussen in te klemmen. De stroomvoorziening loopt gewoon via de rails. Geen gedoe met draadjes, stekkertjes en andere moeilijke soldeerverbindingen. Enkel de raillassen goed aan elkaar verbinden.
De brug lig los op de bruggenhoofden en wordt min of meer geklemd tussen de vaststaande bruggehoofden op de oevers en de losse rails op de brug. De bruggenhoofden zijn overigens van resten gipsbetonblokken gemaakt, gestuct met wat plamuur.
Gemeten en beproefd, het werkt. De stroom wordt van beide zijden goed doorgegeven, geen gestotter en de trein blijft niet hangen achter de openingen in de rails. Voorwaarde is dat de rails goed in één vlak ligt.
Het kan natuurlijk allemaal veel netter en strakker, maar voor mij voldoet dit. De brug voor het autoverkeer wordt volgens hetzelfde principe gebouwd. Ook deze komt los op de bruggenhoofden te liggen.
Groet,
Michel
«
Laatst bewerkt op: 21 januari 2015, 15:03:25 door tothebeach
»
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: Natuurlijke modebakscheiding
«
Reactie #1 Gepost op:
21 januari 2015, 14:45:09 »
Ziet er handig uit met die raillassen. Op die manier heb je een mooie overgang.
Wel iets om in het algemeen mee op te passen. Normaliter steekt er dan bij een van beide modules een raillas uit. Als je de module dan voor onderhoud op z'n kant zet.... Dan kan je de rails lostrekken. Ik heb dat gehad met rails die net een halve cm overstaken, zucht...
Bij jou speelt dat denk ik niet omdat de landhoofden niet op de rand van de module liggen?
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8397
Re: Natuurlijke modebakscheiding
«
Reactie #2 Gepost op:
21 januari 2015, 14:51:44 »
Exact, de raillassen worden beschermd door de rest van het landschap. De enige plek waar ik iets moet oppassen is waar het wissel iets over de rand van het bruggenhoofd hangt. Aan de andere zijde is er meer ruimte en ligt de las zeker 2 cm achter de kop van het bruggenhoofd:
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
ATB
Offline
Berichten: 1599
Modelrailroading is fun
Re: Natuurlijke modebakscheiding
«
Reactie #3 Gepost op:
21 januari 2015, 14:59:02 »
Wat een leuke naam voor dit draadje: een MODEbakscheiding
Ted
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8397
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #4 Gepost op:
21 januari 2015, 15:03:07 »
Ik heb het veranderd
«
Laatst bewerkt op: 21 januari 2015, 15:52:36 door tothebeach
»
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
g-j
Offline
Berichten: 1637
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #5 Gepost op:
21 januari 2015, 15:59:53 »
Slim gedaan! Op mijn vorige Amerikaanse baan had ik een stuk wat ik aan de vaste baan schoof. Ook met de raillassen, heeft jaren naar behoren gewerkt.
Die loc op foto 1, is die van npe? Ben zelf weg van zijn duitse zusje.
Mvg Gert-Jan
Gelogd
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8397
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #6 Gepost op:
21 januari 2015, 16:23:33 »
hoi Gert-Jan,
Dank voor je beide complimenten. Want het lokje op de eerste foto is dezelfde als die op de latere foto's. Namelijk
deze
Voor de versie van NPE of Makette ben ik aan het sparen. Tot die tijd blijven deze modellen in dienst. (Ik ben meer weg van de franse versie
)
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #7 Gepost op:
21 januari 2015, 16:47:47 »
Die methode zou ik bij Midland ook kunnen toepassen. Je zou ook kunnen werken met langere koperen geleidestripjes die ook in gelijkstroomlocs zitten
.
Wel handig dit.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #8 Gepost op:
21 januari 2015, 18:43:05 »
Goed idee. Dit heb ik precies zo gepland voor de brug net voor station Nieuw-Amsterdam, op mijn baan NAM-sterdam. Dat is wel een beweegbare brug en de baan is in N.
Gelogd
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8397
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #9 Gepost op:
21 januari 2015, 19:11:12 »
@ Michel: het voordeel van een draaibrug is dat je de draaibrug in het geheel op het uitneembare tussenstuk kunt plaatsen. Brug openen, vervolgens de module verwijderen, klaar! Dit als de brug een centrale pilaar heeft. Bij een asymetrische draaibrug is het draaigedeelte gewoon op de oever. Zeer eenvoudig. Ben benieuwd naar je uitwerking.
@Koen: Bedoel je de strippen voor de stroomafname? Dat zou kunnen, maar dan mis je de steun aan de zijkant van de railstaaf. Bij mij wordt de railstaaf op de plaats gehouden door de buitenzijde van de halve las. De brug en de rails zitten niet aan elkaar, maar zijn los van elkaar.
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #10 Gepost op:
21 januari 2015, 19:34:12 »
Michel, een vraagje. Even voor de zekerheid; je geeft aan dat de stroomdoorvoer van de ene rail naar de andere ook via een halve raillas goed is?
Ik hoor namelijk van sommige mensen dat het vaak raillassen zijn die de stroom (nou ja, spanning dus) niet goed doorgeven en nu doe jij het met een halve raillas wat wel goed lijkt te werken. Vandaar de vraag.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8397
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #11 Gepost op:
21 januari 2015, 19:51:52 »
Hoi Hijlco,
Ik merk weinig van vermindering van de
stroom
spanningdoorvoer. De las is ook nog voor 2/3 in tact en dat aan twee zijden. En aan beide zijden is er van de vastliggende rails contact met de ringleiding. De spanning kan dus van twee kanten aangevoerd worden. De rails lig los, maar ligt er wel met een redelijke spanning ingeklemd. Het lijkt me, dat zodra er een lok op komt, door het gewicht de rails iest naar beneden gedrukt wordt. Zodat het contact met de onderkant van de las iets verbeterd wordt. Maar dit laatste is slechts een suggestie, hoeft niet zo te zijn.
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #12 Gepost op:
21 januari 2015, 21:07:10 »
Die suggestie zou zomaar de werkelijkheid kunnen zijn. Het klinkt in ieder geval wel logisch.
Dank voor je reactie.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8397
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #13 Gepost op:
21 januari 2015, 22:04:29 »
Over de lengte gezien oogt het zo:
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9156
OO. Organisatie OntraXS!
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #14 Gepost op:
22 januari 2015, 00:38:15 »
Moet dit ook naar beurzen
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Natuurlijke modulebakscheiding