Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Natuurlijke modulebakscheiding  (gelezen 8433 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Natuurlijke modulebakscheiding
« Gepost op: 21 januari 2015, 14:39:04 »
Mijn baan bestaat uit twee modulebakken van elk ongeveer 125cm lang. De baan staat in een permanente opstelling, maar ik heb gekozen voor modulebakken om ook makkelijker aan de baan te kunnen werken. De baan staat op geleiderail bovenop een IVAR stelling uit Zweden. De geleiderail (ladegeleider) maakt het mogelijk dat ik de modules naar voren kan schuiven zodat ik makkelijk bij de onderzijde van de baan kan komen. De baan staat op 130cm hoogte, dus pak ik er een stoel bij en  kan vrij gemakkelijk onder de baan aan de slag.

Omdat de baan permanent staat opgesteld wil ik geen zichtbare scheiding tussen de twee modulebakken. Dat heeft heel wat gepuzzel gekost, de rivier zou de scheiding worden. Ik heb het als volgt uitgewerkt.


De rivier ligt op een eigen plaat. Deze schroef ik met vier bouten M4 in vier ingeslagen inslagmoeren. Dat is een stevige constructie, er is geen speling tussen beide modules. Ik kan de gehele baan zonder haperingen naar voren schuiven. Maak ik de rivier los, dan kunnen de bakken los van elkaar schuiven, of ik kan een bak geheel losmaken en deze mee naar buiten nemen als het weer dat toelaat.


De oevers behoren bij de bakken. Deze krijgen een iets uitstekende rand (1 of 2mm) zodat ze net over de rivier hangen. De rivier krijgt een bedding uit klei en wordt vervolgens gevuld met giethars of lak.


De spoorverbinding is een ander verhaal. De brug over de rivier is ook een los element. Alleen de stroomvoorziening van de brug leek mij lastig. Na eerst aan een stekkerverbinding te denken, vervolgens de stroom te laten lopen via de geleiderail op de brug, was de uiteindelijke oplossing ontzettend simpel.

Spoorstaven worden bij mij verbonden met raillassen. Nu had ik een aantal grove messing raillassen (Fleischmann). Deze heb ik aan de spoorstaven van de modules gesoldeerd. Maar eerst was er een één zijde de helft over de lengte van de las weggezaagd, waardoor er aan die zijde eigenlijk een halve las ligt. Door de openingen aan de binnenzijde te houden, is het mogelijk de rails met bedding er tussen in te klemmen. De stroomvoorziening loopt gewoon via de rails. Geen gedoe met draadjes, stekkertjes en andere moeilijke soldeerverbindingen. Enkel de raillassen goed aan elkaar verbinden.


De brug lig los op de bruggenhoofden en wordt min of meer geklemd tussen de vaststaande bruggehoofden op de oevers en de losse rails op de brug. De bruggenhoofden zijn overigens van resten gipsbetonblokken gemaakt, gestuct met wat plamuur.


Gemeten en beproefd, het werkt. De stroom wordt van beide zijden goed doorgegeven, geen gestotter en de trein blijft niet hangen achter de openingen in de rails. Voorwaarde is dat de rails goed in één vlak ligt.
Het kan natuurlijk allemaal veel netter en strakker, maar voor mij voldoet dit. De brug voor het autoverkeer wordt volgens hetzelfde principe gebouwd. Ook deze komt los op de bruggenhoofden te liggen.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2015, 15:03:25 door tothebeach »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Natuurlijke modebakscheiding
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2015, 14:45:09 »
Ziet er handig uit met die raillassen. Op die manier heb je een mooie overgang.

Wel iets om in het algemeen mee op te passen. Normaliter steekt er dan bij een van beide modules een raillas uit. Als je de module dan voor onderhoud op z'n kant zet.... Dan kan je de rails lostrekken. Ik heb dat gehad met rails die net een halve cm overstaken, zucht...

Bij jou speelt dat denk ik niet omdat de landhoofden niet op de rand van de module liggen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modebakscheiding
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2015, 14:51:44 »
Exact, de raillassen worden beschermd door de rest van het landschap. De enige plek waar ik iets moet oppassen is waar het wissel iets over de rand van het bruggenhoofd hangt. Aan de andere zijde is er meer ruimte en ligt de las zeker 2 cm achter de kop van het bruggenhoofd:


Groet,
michel

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: Natuurlijke modebakscheiding
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2015, 14:59:02 »
Wat een leuke naam voor dit draadje: een MODEbakscheiding (y) ;D

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2015, 15:03:07 »
 ;D
Ik heb het veranderd
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2015, 15:52:36 door tothebeach »

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2015, 15:59:53 »
Slim gedaan! Op mijn vorige Amerikaanse baan had ik een stuk wat ik aan de vaste baan schoof. Ook met de raillassen, heeft jaren naar behoren gewerkt.

Die loc op foto 1, is die van npe? Ben zelf weg van zijn duitse zusje.
Mvg Gert-Jan

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2015, 16:23:33 »
hoi Gert-Jan,

Dank voor je beide complimenten. Want het lokje op de eerste foto is dezelfde als die op de latere foto's. Namelijk deze ;) Voor de versie van NPE of Makette ben ik aan het sparen. Tot die tijd blijven deze modellen in dienst. (Ik ben meer weg van de franse versie ;))

Groet,
michel

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2015, 16:47:47 »
Die methode zou ik bij Midland ook kunnen toepassen. Je zou ook kunnen werken met langere koperen geleidestripjes die ook in gelijkstroomlocs zitten :D .

Wel handig dit. (y)
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2015, 18:43:05 »
Goed idee. Dit heb ik precies zo gepland voor de brug net voor station Nieuw-Amsterdam, op mijn baan NAM-sterdam. Dat is wel een beweegbare brug en de baan is in N.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2015, 19:11:12 »
@ Michel: het voordeel van een draaibrug is dat je de draaibrug in het geheel op het uitneembare tussenstuk kunt plaatsen. Brug openen, vervolgens de module verwijderen, klaar! Dit als de brug een centrale pilaar heeft. Bij een asymetrische draaibrug is het draaigedeelte gewoon op de oever. Zeer eenvoudig. Ben benieuwd naar je uitwerking.
@Koen: Bedoel je de strippen voor de stroomafname? Dat zou kunnen, maar dan mis je de steun aan de zijkant van de railstaaf. Bij mij wordt de railstaaf op de plaats gehouden door de buitenzijde van de halve las. De brug en de rails zitten niet aan elkaar, maar zijn los van elkaar.

Groet,
michel

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2015, 19:34:12 »
Michel, een vraagje. Even voor de zekerheid; je geeft aan dat de stroomdoorvoer van de ene rail naar de andere ook via een halve raillas goed is?
Ik hoor namelijk van sommige mensen dat het vaak raillassen zijn die de stroom (nou ja, spanning dus) niet goed doorgeven en nu doe jij het met een halve raillas wat wel goed lijkt te werken. Vandaar de vraag.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2015, 19:51:52 »
Hoi Hijlco,

Ik merk weinig van vermindering van de stroomspanningdoorvoer. De las is ook nog voor 2/3 in tact en dat aan twee zijden. En aan beide zijden is er van de vastliggende rails contact met de ringleiding. De spanning kan dus van twee kanten aangevoerd worden. De rails lig los, maar ligt er wel met een redelijke spanning ingeklemd. Het lijkt me, dat zodra er een lok op komt, door het gewicht de rails iest naar beneden gedrukt wordt. Zodat het contact met de onderkant van de las iets verbeterd wordt. Maar dit laatste is slechts een suggestie, hoeft niet zo te zijn.

Groet,
michel

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2015, 21:07:10 »
Die suggestie zou zomaar de werkelijkheid kunnen zijn. Het klinkt in ieder geval wel logisch.

Dank voor je reactie.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2015, 22:04:29 »
Over de lengte gezien oogt het zo:


Groet,
michel

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2015, 00:38:15 »
Moet dit ook naar beurzen  ???