Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder.
door
GerardvV
Vandaag
om 23:10:06
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 22:54:15
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 22:29:30
Piko Hobby lok welke condensator er uit?
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 22:11:03
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
Vandaag
om 22:06:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Ronald A.
Vandaag
om 22:05:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 22:01:31
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 21:58:36
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Link
Vandaag
om 21:56:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren
door
knar46
Vandaag
om 21:29:18
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Hans1963
Vandaag
om 21:21:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
DJV
Vandaag
om 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
DJV
Vandaag
om 21:04:54
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten
door
martijnhaman
Vandaag
om 20:35:44
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe?
door
Peter J K
Vandaag
om 20:18:17
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 19:58:42
Line-up foto's van modellen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:35:44
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 18:36:20
Depot + vervolg Vlieringen-2
door
NS264
Vandaag
om 18:09:51
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 17:53:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:23:41
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Eric v C
Vandaag
om 17:17:11
Spelregels 'Raadplaatje'
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 16:16:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:23:16
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:58:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 13:33:20
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 12:32:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Natuurlijke modulebakscheiding
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Natuurlijke modulebakscheiding (gelezen 9496 keer)
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8954
low-budget modelbouwer
Natuurlijke modulebakscheiding
«
Gepost op:
21 January 2015, 14:39:04 »
Mijn baan bestaat uit twee modulebakken van elk ongeveer 125cm lang. De baan staat in een permanente opstelling, maar ik heb gekozen voor modulebakken om ook makkelijker aan de baan te kunnen werken. De baan staat op geleiderail bovenop een IVAR stelling uit Zweden. De geleiderail (ladegeleider) maakt het mogelijk dat ik de modules naar voren kan schuiven zodat ik makkelijk bij de onderzijde van de baan kan komen. De baan staat op 130cm hoogte, dus pak ik er een stoel bij en kan vrij gemakkelijk onder de baan aan de slag.
Omdat de baan permanent staat opgesteld wil ik geen zichtbare scheiding tussen de twee modulebakken. Dat heeft heel wat gepuzzel gekost, de rivier zou de scheiding worden. Ik heb het als volgt uitgewerkt.
De rivier ligt op een eigen plaat. Deze schroef ik met vier bouten M4 in vier ingeslagen inslagmoeren. Dat is een stevige constructie, er is geen speling tussen beide modules. Ik kan de gehele baan zonder haperingen naar voren schuiven. Maak ik de rivier los, dan kunnen de bakken los van elkaar schuiven, of ik kan een bak geheel losmaken en deze mee naar buiten nemen als het weer dat toelaat.
De oevers behoren bij de bakken. Deze krijgen een iets uitstekende rand (1 of 2mm) zodat ze net over de rivier hangen. De rivier krijgt een bedding uit klei en wordt vervolgens gevuld met giethars of lak.
De spoorverbinding is een ander verhaal. De brug over de rivier is ook een los element. Alleen de stroomvoorziening van de brug leek mij lastig. Na eerst aan een stekkerverbinding te denken, vervolgens de stroom te laten lopen via de geleiderail op de brug, was de uiteindelijke oplossing ontzettend simpel.
Spoorstaven worden bij mij verbonden met raillassen. Nu had ik een aantal grove messing raillassen (Fleischmann). Deze heb ik aan de spoorstaven van de modules gesoldeerd. Maar eerst was er een één zijde de helft over de lengte van de las weggezaagd, waardoor er aan die zijde eigenlijk een halve las ligt. Door de openingen aan de binnenzijde te houden, is het mogelijk de rails met bedding er tussen in te klemmen. De stroomvoorziening loopt gewoon via de rails. Geen gedoe met draadjes, stekkertjes en andere moeilijke soldeerverbindingen. Enkel de raillassen goed aan elkaar verbinden.
De brug lig los op de bruggenhoofden en wordt min of meer geklemd tussen de vaststaande bruggehoofden op de oevers en de losse rails op de brug. De bruggenhoofden zijn overigens van resten gipsbetonblokken gemaakt, gestuct met wat plamuur.
Gemeten en beproefd, het werkt. De stroom wordt van beide zijden goed doorgegeven, geen gestotter en de trein blijft niet hangen achter de openingen in de rails. Voorwaarde is dat de rails goed in één vlak ligt.
Het kan natuurlijk allemaal veel netter en strakker, maar voor mij voldoet dit. De brug voor het autoverkeer wordt volgens hetzelfde principe gebouwd. Ook deze komt los op de bruggenhoofden te liggen.
Groet,
Michel
«
Laatst bewerkt op: 21 January 2015, 15:03:25 door tothebeach
»
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7792
Forummoderator
Re: Natuurlijke modebakscheiding
«
Reactie #1 Gepost op:
21 January 2015, 14:45:09 »
Ziet er handig uit met die raillassen. Op die manier heb je een mooie overgang.
Wel iets om in het algemeen mee op te passen. Normaliter steekt er dan bij een van beide modules een raillas uit. Als je de module dan voor onderhoud op z'n kant zet.... Dan kan je de rails lostrekken. Ik heb dat gehad met rails die net een halve cm overstaken, zucht...
Bij jou speelt dat denk ik niet omdat de landhoofden niet op de rand van de module liggen?
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8954
low-budget modelbouwer
Re: Natuurlijke modebakscheiding
«
Reactie #2 Gepost op:
21 January 2015, 14:51:44 »
Exact, de raillassen worden beschermd door de rest van het landschap. De enige plek waar ik iets moet oppassen is waar het wissel iets over de rand van het bruggenhoofd hangt. Aan de andere zijde is er meer ruimte en ligt de las zeker 2 cm achter de kop van het bruggenhoofd:
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
ATB
Offline
Berichten: 1588
Modelrailroading is fun
Re: Natuurlijke modebakscheiding
«
Reactie #3 Gepost op:
21 January 2015, 14:59:02 »
Wat een leuke naam voor dit draadje: een MODEbakscheiding
Ted
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8954
low-budget modelbouwer
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #4 Gepost op:
21 January 2015, 15:03:07 »
Ik heb het veranderd
«
Laatst bewerkt op: 21 January 2015, 15:52:36 door tothebeach
»
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
g-j
Offline
Berichten: 1718
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #5 Gepost op:
21 January 2015, 15:59:53 »
Slim gedaan! Op mijn vorige Amerikaanse baan had ik een stuk wat ik aan de vaste baan schoof. Ook met de raillassen, heeft jaren naar behoren gewerkt.
Die loc op foto 1, is die van npe? Ben zelf weg van zijn duitse zusje.
Mvg Gert-Jan
Gelogd
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8954
low-budget modelbouwer
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #6 Gepost op:
21 January 2015, 16:23:33 »
hoi Gert-Jan,
Dank voor je beide complimenten. Want het lokje op de eerste foto is dezelfde als die op de latere foto's. Namelijk
deze
Voor de versie van NPE of Makette ben ik aan het sparen. Tot die tijd blijven deze modellen in dienst. (Ik ben meer weg van de franse versie
)
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
NS264
Offline
Berichten: 9101
Het leven op de weg.
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #7 Gepost op:
21 January 2015, 16:47:47 »
Die methode zou ik bij Midland ook kunnen toepassen. Je zou ook kunnen werken met langere koperen geleidestripjes die ook in gelijkstroomlocs zitten
.
Wel handig dit.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1489
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #8 Gepost op:
21 January 2015, 18:43:05 »
Goed idee. Dit heb ik precies zo gepland voor de brug net voor station Nieuw-Amsterdam, op mijn baan NAM-sterdam. Dat is wel een beweegbare brug en de baan is in N.
Gelogd
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8954
low-budget modelbouwer
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #9 Gepost op:
21 January 2015, 19:11:12 »
@ Michel: het voordeel van een draaibrug is dat je de draaibrug in het geheel op het uitneembare tussenstuk kunt plaatsen. Brug openen, vervolgens de module verwijderen, klaar! Dit als de brug een centrale pilaar heeft. Bij een asymetrische draaibrug is het draaigedeelte gewoon op de oever. Zeer eenvoudig. Ben benieuwd naar je uitwerking.
@Koen: Bedoel je de strippen voor de stroomafname? Dat zou kunnen, maar dan mis je de steun aan de zijkant van de railstaaf. Bij mij wordt de railstaaf op de plaats gehouden door de buitenzijde van de halve las. De brug en de rails zitten niet aan elkaar, maar zijn los van elkaar.
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
VFR
Offline
Berichten: 2323
Really old handsome bastard
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #10 Gepost op:
21 January 2015, 19:34:12 »
Michel, een vraagje. Even voor de zekerheid; je geeft aan dat de stroomdoorvoer van de ene rail naar de andere ook via een halve raillas goed is?
Ik hoor namelijk van sommige mensen dat het vaak raillassen zijn die de stroom (nou ja, spanning dus) niet goed doorgeven en nu doe jij het met een halve raillas wat wel goed lijkt te werken. Vandaar de vraag.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8954
low-budget modelbouwer
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #11 Gepost op:
21 January 2015, 19:51:52 »
Hoi Hijlco,
Ik merk weinig van vermindering van de
stroom
spanningdoorvoer. De las is ook nog voor 2/3 in tact en dat aan twee zijden. En aan beide zijden is er van de vastliggende rails contact met de ringleiding. De spanning kan dus van twee kanten aangevoerd worden. De rails lig los, maar ligt er wel met een redelijke spanning ingeklemd. Het lijkt me, dat zodra er een lok op komt, door het gewicht de rails iest naar beneden gedrukt wordt. Zodat het contact met de onderkant van de las iets verbeterd wordt. Maar dit laatste is slechts een suggestie, hoeft niet zo te zijn.
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
VFR
Offline
Berichten: 2323
Really old handsome bastard
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #12 Gepost op:
21 January 2015, 21:07:10 »
Die suggestie zou zomaar de werkelijkheid kunnen zijn. Het klinkt in ieder geval wel logisch.
Dank voor je reactie.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8954
low-budget modelbouwer
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #13 Gepost op:
21 January 2015, 22:04:29 »
Over de lengte gezien oogt het zo:
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9400
OO. Organisatie OntraXS!
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
«
Reactie #14 Gepost op:
22 January 2015, 00:38:15 »
Moet dit ook naar beurzen
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Natuurlijke modulebakscheiding