Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Het betere bochtenwerk
door
p-kokkie
Vandaag
om 11:33:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 11:07:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Ric
Vandaag
om 10:50:20
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
T.Spat
Vandaag
om 10:48:06
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 10:12:38
LS Models 2024
door
Dennis1984
Vandaag
om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
meino
Vandaag
om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
gdh
Vandaag
om 10:02:43
Einde Koemo ballast ???
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:29:39
Haandrecht materieel
door
gdh
Vandaag
om 09:18:23
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Servé
Vandaag
om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Corné81
Vandaag
om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
Bert_Apd
Vandaag
om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 00:19:08
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo
door
Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0
door
Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
19 april 2024, 20:31:36
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West
door
MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
19 april 2024, 18:36:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Eifelgeschiedenis
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
35
Omlaag
Auteur
Topic: Eifelgeschiedenis (gelezen 175911 keer)
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #15 Gepost op:
23 januari 2015, 08:58:06 »
Hm,
Bas heeft er een serieuze concurrent bij.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #16 Gepost op:
23 januari 2015, 09:27:17 »
Bas is er blij mee.
Goed verhaal, Reinout.
Best regards,
Cliff
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7397
Forummoderator
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #17 Gepost op:
24 januari 2015, 22:31:24 »
Het is nog akelig vroeg als de
Zugführer
de wisselsleutels (en dus de toestemming om te rangeren) komt ophalen bij de stationschef. Daarmee gaat hij zo dadelijk naar de lokloods lopen en de handwissel omzetten zodat de diesellok naar de rijtuigen kan rijden die al klaar staan aan het perron.
Eerst kijkt de
Zugführer
nog met een glimlach naar katertje Moritz die Zich Uitrekt. Met hoofdletters. Rug krom, pootjes naar voren en achteren. Bekje wijd open.
"Na guck mal! Met een goeie worp kan je een Maus zo naar binnen schmeissen"
lacht hij.
Nadat de lok het spoor naar de lokloods heeft verlaten legt hij de handwissel weer om en doet hem weer op slot. Vanuit het stationsgebouw is de andere wissel al omgelegd en de lok rijdt naar de rijtuigen. Koppelen,
Bremsprobe
. En natuurlijk de stoomleiding aansluiten voor de treinverwarming. Zo'n v100 diesellok heeft onder de lange huif de dieselmotor enzo zitten. Onder de korte huif zit raar genoeg een stoomketel! Voor de treinverwarming. De rijtuigen worden ook opengemaakt. 's Nachts staan ze aan mijn perron, maar natuurlijk wel op slot om kattekwaad (nee, niet van Moritz maar van de plaatselijke jeugd...) te voorkomen.
De eerste trein die van mij,
Bahnhof Kelberg
, vertrekt wordt vooral gebruikt door mensen die in Mayen werken. Da's toch de grootste stad in de buurt. Scholieren zitten er niet veel in. Vandaag zelfs geen één, want het is nog schoolvakantie...
De eerste trein die vanuit Mayen binnenkomt is vandaag ook een kleine. Korter dan normaal vanwege de schoolvakantie. Deze trein is de rest van het jaar de langste die ik zie omdat hij de scholieren brengt. Kelberg heeft namelijk zowel een
Realschule
als een
Gymnasium
en da's pure luxe in zo'n dunbevolkt gebied als de Eifel.
Kelberg heeft deze scholen vanwege mij, het station. Vanwege de aansluiting aan het spoorwegnet. Als de lijn van Mayen richting Gerolstein via Daun aangelegd zou zijn zou Daun waarschijnlijk de grotere stad geweest zijn. Maar de keus viel op Kelberg, dus heeft Kelberg nu 8000 inwoners in plaats van de 2000 ofzo die ze gehad zou hebben zonder spooraansluiting. Daun kreeg zijn spooraansluiting uiteindelijk ook wel met de
Stichstrecke
vanuit Wittlich/Wengerohr, maar da's zo'n typisch doodlopend zijlijntje.
Het was voor Daun anders gelopen, ook met mij, als
de strategische lijn doorgegaan was
die ze ooit van plan waren. In dat kader waren ze van plan de Ahrtalbahn die in Adenau stopt door te trekken via mij, Kelberg, naar Daun. En vanaf daar dus verder richting Moezel. Maar... uiteindelijk ben ik in de regio de belangrijkste plaats gebleven. Nog wel in ieder geval.
Vanuit de vensterbank kijkt Moritz ongeïnteresseerd naar de 86 die met de korte "scholieren"trein binnenrijdt en even later weer vertrekt. Als er nou veel mensen uit zouden stappen zou het wel interessant zijn natuurlijk, maar nu gaat De Aandacht uit naar de vlieg die net buiten bereik op de ruit zit. Misschien dat het net lukt als...
Beng! Klets! Mrrrrrrauw!!!
Nee dus. Stationschef Jakob Bodemann kijkt wat mistroostig naar z'n koffiemok, die gelukkig nog heel is, en naar de plas koffie op de grond. Tijd zat om het op te ruimen tot de volgende trein komt.
Moritz zit stilletjes in een hoekje met een vreemd wakkere blik de
Kaffee
uit z'n vachtje te likken...
Mit freundliche Grusse,
Bahnhof Kelberg
«
Laatst bewerkt op: 24 januari 2015, 22:33:08 door Reinout van Rees
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Miljoenenlijn
Offline
Berichten: 327
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #18 Gepost op:
24 januari 2015, 22:53:34 »
Hoi Reinout,
Dan heb nu een koffiekat,
,,
Mooi verhaal en je modelbaan krijgt ook meer vorm
Gr,
Jo
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7397
Forummoderator
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #19 Gepost op:
25 januari 2015, 00:42:25 »
Was ist na los mit der Katze?
. De
ganze
dag is 'ie al wakker. Jakob Bodemann is er inmiddels aan gewend dat het katje de halve dag op z'n schoot of naast z'n kachel ligt te snorren. Nu is het mormel de hele dag gewoon wakker! Raar...
De laatste trein is binnengekomen en staat afgesloten aan het perron. De lok staat in de lokloods en Jakob heeft de wisselsleutels weer teruggekregen. Mooi, da's ook weer afgehandeld.
Miaaaauuw
. Katertje Moritz schiet weg richting de gang. Huh? Als station heb ik veel katten gezien, maar dit donsballetje-met-klauwen is toch wel erg raar. Eigenlijk vind ik katten wel prima. Een vogeltje meer of minder mist niemand, dus veel nadelen zitten er niet aan katten.
Aber Hunde...
die schijten de boel onder. Als station voelt het toch raar als er iemand op je poept, hoor!!! Geef mij dan maar katten.
Jakob Bodemann pakt z'n halfvolle koffiekop en neemt een slok. Pffffroest, blèch, sput, pffffft. Haartjes in de koffie! Huh? Het lijken wel katteharen... Hé, die Moritz is al de hele dag wakker...
Ach nein, bitte, Moritz hat Kaffee entdeckt... Nein... Idiote Katze...
Mit freundliche Grüsse,
Bahnhof Kelberg
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
WWestley
Offline
Berichten: 489
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #20 Gepost op:
25 januari 2015, 09:15:25 »
Ontelbare keren in Kelberg geweest in alle jaar getijden en het was er heel fijn om er te verblijven. Maar nooit geweten dat er een spoorlijn is geweest. Maar het was een genoegen om je verhaal te mogen lezen.
Wim
Gelogd
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7397
Forummoderator
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #21 Gepost op:
27 januari 2015, 23:48:12 »
Bij mij,
Bahnhof Kelberg
, begint de dag op z'n gemakje. De br86 is door de nachtstoker rustig opgestookt en de leerling en de machinist maken hem verder klaar voor de dienst. De machinist laat de leerling z'n gang gaan en haalt zelf de wisselsleutels bij m'n stationschef.
De machinist kijkt verbaasd hoe stationschef Jakob Bodemann steeds vlug even richting z'n koffiemok kijkt.
"Wass ist denn los, JaBo?"
.
"Oh, eigenlijk niets, alleen moet ik een beetje NEIN! MORITZ! HAU AB!"
Een katertje is snel, maar Moritz' nekvel zit tòch stevig in de knuist van Jakob. Na wat uitleg snapt de machinist dat Moritz het inmiddels continu op de koffie van Jakob heeft voorzien. Met een grijns op z'n gezicht vertrekt hij naar buiten, gevolgd door Moritz die weer is vrijgelaten. Die gaat zich, enigszins beledigd, therapeutisch buiten op de vensterbank schoonlikken.
De leerling mag de 86 voor de trein rijden, zo goed is het humeur van de machinist door deze episode geworden.
Een tijdje nadat de eerste trein van de dag is vertrokken komt de ochtendlijke scholierentrein binnen. Wat voor Moritz vorige week nog een saaie trein was is nu opeens De Gebeurtenis van de dag: een flinke stapel kakelende en scheeuwende en rennende en spelende kinderen overspoelt het perron. Ze lopen langs het stationsgebouw op weg naar één van de twee scholen waar het gros van de leerlingen op zit.
Moritz bekijkt het met grote ogen en dikke staart vanaf het afdakje. In 4 seconden van vensterbank naar afdakje, da's best snel. Miaaaaauw! Wat gebeurt hier?
Ik zie het glimlachend aan.
Mit freundliche Grüsse,
Bahnhof Kelberg
«
Laatst bewerkt op: 28 januari 2015, 14:34:20 door Reinout van Rees
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7397
Forummoderator
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #22 Gepost op:
28 januari 2015, 21:02:54 »
"Zweimal erste Klasse nach Urmersbach, bitte!" "Jawohl"
zegt Jakob Bodemann die de nette klant bij de balie helpt. Die gaat zometeen dus naar het plaatsje vlak voor Mayen. Een ritje van 40 minuten ofzo. Eerste klas, dus dat is redelijk rustig. De trein vervoert immers ook de schooljeugd die (2e klas, uiteraard) terug gaat naar huis. Op elk station onderweg worden er door de trein weer 10 of 20 leerlingen afgeleverd.
De leerlingen komen niet bij Jakob langs: die hebben allemaal een abonnement. Elk station onderweg is nog steeds bemand, dus die abonnementen halen ze gewoon in Berenbach-Ulmen,
Uersfeld
,
Laubach-Müllenbach
,
Kaisersesch
enzo.
Zo 's middags zijn de leerlingen altijd rustiger dan 's ochtends, dus Moritz rekt zich lekker uit en verlaat zijn warme plekje naast de kachel. Sinds Jakob zijn koffie goed bewaakt is Moritz weer netjes de halve dag aan het suffen. Maar nu: buiten kijken! Miaaaaaauw! Jakob doet braaf de deur open en laat Moritz naar buiten.
Miew! Miauw! En ja hoor, een lief meisje kriebelt hem keurig, zoals het hoort, achter z'n oren. En aait zijn ruggetje. En pakt hem op. Oh? En knuffelt hem lekker. AHEM! MIEW! En knuffelt hem nòg lekkerder plat. MIEW MIEAUW MOORD BRAND MIEW. En laat hem geschokken vallen door zoveel misbaar.
Tja, ik zie het al. Moritz moet zijn
Personal
nog wat opvoeden. Ondertussen wordt mijn aandacht als station afgeleid door Polutus. Polutus ("rijmt op Brutus, onze vorige hond"). Aargh, Polutus. Voor mij is het een zak met stront met pootjes eronder. En ja hoor, daar gáát 'ie weer. Bah. Als iemand mij nou eens zou helpen? Alle andere honden van het dorp doen het netjes in het plantsoentje of in de goot, maar Polutus...
En ja, als station kan ik niets uitrichten. Ik kan zelf niets. Oh, wie zou mij op dit punt nou kunnen helpen? Help! Bah...
Mit freundliche Grüsse,
Bahnhof Kelberg
«
Laatst bewerkt op: 28 januari 2015, 21:17:54 door Reinout van Rees
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7397
Forummoderator
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #23 Gepost op:
29 januari 2015, 21:16:24 »
De kolenhandelaar is er gisteren niet aan toegekomen de binnengekomen open wagen met kolen te lossen. Maar de wagen moet wel leeg zijn voordat vroeg in de middag de buurtgoederentrein langs komt! Dus kwam 'ie vanochtend vroeg langs met z'n open vrachtwagen en een extra stel sterke armen (die aan z'n vaste knecht toebehoren). Maar het gaat krap worden qua tijd.
Hé, de kolenboer ziet dat ze bij de bescheiden
Bahnmeisterei
zo'n handige Fuchs kraan hebben binnengekregen. Daar had hij iets van gehoord, laatst in het café dat naast mij (=Bahnhof Kelberg) ligt. Mijn lokloods was bij die aanval van 16 januari 1945 vernietigd. De bescheiden kolenlaadinstallatie was daarna
nog
bescheidener. Zo heel lang zullen er geen stoomloks meer komen in Kelberg. Nog max 10 jaar ofzo. Maar de Bahnmeisterei is het wel gelukt een kraan (met een grijper) deels via het BW betaald te krijgen ("want hij is veel makkelijker om de kolenwagon te lossen en de lok te beladen"). Hij gaat voornamelijk voor allerhande Bahnmeisterei klusjes gebruikt worden, natuurlijk.
Ik zie de kolenboer nonchalant naar de Bahnmeisterei slenteren. Er wordt wat gekletst. En wat gesuggereerd. En er wordt iets vochtigs gesuggereerd.
Even later loopt de knecht met een drafje m'n losweg af en komt na twintig minuten teruggesjouwd met een krat
Bitburg Pils
. Dat verdwijnt in de Bahnmeisterei. Ondertussen is de kraan bezig in recordtempo de kolen van de kolenwagon naar de vrachtwagen over te hevelen. De suggestie
dann kannst du mal richtig spielen mit euren neuen Spielzeug
was erg effectief. Vooral omdat er een goudgele vloeibare beloning in het vooruitzicht werd gezet.
De kolenboer mag zelf ook even spelen. Z'n knecht vind het prima. Rustig aait 'ie de kat die langs kwam lopen. Oeps, hij had nog zwarte handen van de kolen... Ach, dat valt toch niet zo op bij die kat, die heeft toch van nature al een zwarte vacht.
Een uur later weerklinkt er een kreet van afschuw op m'n perron:
"Ach nein! Die Katze ist smutzig! Meine weise Jacke ist schwarz!"
. Moritz springt snel terug naar de vensterbank om zijn schoonmaakbeurt af te maken. Tja, als je door een schoolmeisje met een kreet van vreugde van je vensterbank wordt geplukt kan je er als kat toch niets aan doen?
Mit freundliche Grüsse,
Bahnhof Kelberg
«
Laatst bewerkt op: 29 januari 2015, 23:26:05 door Reinout van Rees
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Miljoenenlijn
Offline
Berichten: 327
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #24 Gepost op:
29 januari 2015, 22:37:52 »
Hoi Reinout,
Wordt steeds leuker
Gr
Jo
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #25 Gepost op:
30 januari 2015, 08:50:40 »
Heerlijke verhaaltjes. Dat je een station neemt als verteller valt eigenlijk niet eens op.
Plaatjes (mag ook filmpje zijn) mis ik wel.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
WWestley
Offline
Berichten: 489
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #26 Gepost op:
30 januari 2015, 09:15:49 »
Ja Reinout het is zeer leuk je verhalen te mogen lezen. En dat nog dat nog wel in een voor mij zeer bekend plaatsje. Kom je trouwens daar regelmatig oa Adenau, Daun, Ulm etc? Ons vste vakantieadres was destijds altijd de Heilbachsee
Ga door met je verhalen a u b
Wim
Gelogd
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7397
Forummoderator
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #27 Gepost op:
01 februari 2015, 01:48:57 »
Vandaag was er een speciaal klusje voor de
Bahnmeisterei
. Een inrijsein richting Mayen Ost doet het niet lekker. Dus werd Ludwig Wiggershausen er op afgestuurd. "Eerst denken, dan doen", dus Ludwig stapte eerst op de machinist van de tweede trein van die ochtend af. Eerst wat informatie verzamelen. "
Wass wisst du davon?
Is dat sein echt kapot?". Ludwig kriebelt onwillekeurig het katje achter z'n oren dat langs zijn benen loopt te frummelen. "Nee, het sein doet het prima, maar één van de armen hangt wat uit het lood. En ik hoorde dat hij ook niet lekker te bedienen is. Lijkt me dat een beetje smeren en een ram met de hamer voldoende is."
Later die dag keert Ludwig terug. Niet helemaal tevreden, het sein werkt naar z'n zin nog niet 100%. Daar moet 'ie nog eens naar terug. Voorlopig is het in ieder geval geen reden tot zorg meer. Zo vertelt hij tenminste terwijl hij met m'n stationschef, Jakob "JaBo" Bodemann, aan het napraten is over de dag. Op één of andere manier vindt iedereen het prettig met "JaBo" te praten. Die is dan ook een autoriteit op het gebied van de hele spoorlijn: hij hoort alle geruchten en nieuwtjes als eerste of tweede.
Zo kan JaBo aan Ludwig vertellen dat hij waarschijnlijk binnenkort weer eens de opdracht krijgt de tunnel bij Monreal te inspecteren. De machinist van de goederentrein die vanmiddag binnenkwam dacht een luide klap op z'n dak te horen toen 'ie er met de buurtgoederentrein doorheen reed. "
Ludwig, das war 12 Jahre her genau so!
Toen bleek er inderdaad een paar stenen uit het plafond van de tunnel te ontbreken. Als je er moet kijken, kijk dan 72m vanaf de ingang aan de Monrealer kant naar het plafond."
"Huh? 72 meter? Onzin! Hoe kan jij dat nu al weten? Wat is daar aan de hand?" vraagt Ludwig terwijl hij het katje Moritz aait dat zich op z'n schoot heeft genesteld. "Aha!" zegt Jakob, "jij weet kennelijk nog niet wat ze bij de aanleg van de lijn daar in de tunnel vonden? Een vluchtgang van het kasteel,
de Löwenburg
, dat er daar precies boven staat! Men dacht altijd al dat er eentje geweest moest zijn van het kasteel naar de Elzbach die onder langs de heuvel stroomt, maar ze wisten het pas zeker toen ze 'em vonden bij de tunnelaanleg. Maar het is wel altijd een zwakke plek gebleken. 12 jaar geleden moest er iets gerepareerd worden. De keer ervoor was in 1946, net na de oorlog."
"He Jabo, als ik even reken... Het is nu 1970. 12 jaar geleden zei je toch? Da's 1958. Trek daar weer eens 12 jaar vanaf?....". Met een grijns aait hij Moritz nog een keer terwijl er een verbaasde blik bij Jakob op het gezicht verschijnt.
"
Ach nein! Wie? Wieso? Was soll... 1958 minus 12... 1946! Genau zwölf Jahre!
" roept Jakob uit. Hij belooft nog wat verder na te gaan zoeken. Zou er in 1934 ook een reparatie zijn geweest?
Als station merk ik toch mijn beperkingen. Ik hoor deze gesprekken prima, maar zo'n tunnel bij Monreal... Da's kilometers verderop. Daar heb ik niets mee. Voor mij gaat het alleen maar om mezelf. En om de mensen die met mij als station verbonden zijn. En dan wordt ik toch een beetje nieuwsgierig naar zo'n plek kilometers verderop... Ach, daar hoor ik via Jakob vanzelf een keer verder over. Voorlopig kijk ik tevreden naar Moritz die eindelijk door lijkt te hebben dat er ergens in het stationsgebouw een paar muizen zitten. Z'n staart gaat in ieder geval waarschuwend heen en weer
Mit freundliche Grüsse,
Bahnhof Kelberg
«
Laatst bewerkt op: 01 februari 2015, 01:53:42 door Reinout van Rees
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Sicco Jan
Offline
Berichten: 837
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #28 Gepost op:
04 februari 2015, 00:22:26 »
Nog een idee voor inspiratie (dat je met kranten bezig bent brengt me op het idee): veel lokale informatie en met name anekdotes en verhaallijntjes zijn misschien te vinden in oude kranten. Hoe dichter je bij de realiteit zit hoe echter het verhaal (ik geloof dat ik nu het karakter van een geslaagde leugen parafraseer).
Groet, Sicco Jan
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7397
Forummoderator
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #29 Gepost op:
04 februari 2015, 00:35:16 »
De zon schijnt lekker op m'n rails, m'n perrons, m'n daken, m'n
Bahnmeisterei
en op Moritz. Uiteraard. Het katertje ligt te zonnen. Lekker op de vensterbank. En zoiets is Erg Belangrijk. Veel belangrijker dan zoiets onbenulligs als het schenken van aandacht aan stationschef Jakob "JaBo" Bodemann die hem op zich best vriendelijk zou willen aaien.
Glimlachend loopt Jakob verder. Zijn koffie is in ieder geval veilig zolang meneer buiten aan het zonnen is. Hij schenkt gelijk een bakkie in voor Ludwig Wiggershausen die hij al aan ziet komen lopen. "Ha die Ludwig,
wie geht es?
Je ziet er wat mopperend uit?"
"
Ach, das Einfahrsignal von gestern? Ist jetzt ganz kaput
. Ik heb het vanochtend weggehaald en hier bij de
Bahnmeisterei
neergelegd. Tijdelijk staat er nu een
Trapeztafel
waarvoor de treinen allemaal moeten stoppen. Eerst effe praten via de
Fernsprecher
om toestemming te vragen Mayen binnen te komen. Irritant en het levert vertraging op, maar ik kon niet anders.". Aldus Ludwig.
(Foto: het
kapotte sein
bij de Bahnmeisterei van Kelberg. Een trein richting Mayen vertrekt op de achtergrond.)
"
Schade
" zegt Jakob. "Weet je of er snel vervanging komt?"
"Nou...", zegt Ludwig wat twijfelend, "ze doen de laatste tijd steeds lastiger als er geld losgemaakt moet worden voor onderhoud op deze lijn. Ik heb geruchten gehoord dat er een rapport ronddwarrelt dat ze de helft van de
Nebenbahnen
in heel Duitsland willen sluiten. Ik vraag me af hoe ver ze daarmee willen gaan."
"Ach, maak je niet zo druk. Vervoer zat toch, hier? Kijk naar die
Nahgüterzug
die daar aan het rangeren is!"
"Tja, je hebt wel gelijk. Ik ga eens een paar belletjes plegen om dat sein zo snel mogelijk weer in orde te krijgen.
Danke für die Kaffee, JaBo!
"
"Hssssssssssssssssssssss". Ludwig kijkt verbaasd op als hij de deur uit stapt. Wat heeft die kat? Ah! Even verderop wordt een hond vlak bij het station uitgelaten. Oh, da's dat mormel van de
Bürgermeister
. Hoe heette dat beest ook al weer? Ah! Polutus! Zijn dochter vond dat een komische naam omdat het op een engels woord leek ofzo. Het beest (of z'n baasje) mag wel wat beter opgevoed worden, want hij schijt gewoon vlak bij het perron. Tja. Dan heeft die kat gelijk dat 'ie blaast naar Polutus.
En als station ben ik het volledig met hem en met Moritz eens.
Mit freundliche Grüsse,
Bahnhof Kelberg
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
35
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Eifelgeschiedenis