Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Eifelgeschiedenis  (gelezen 194494 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #330 Gepost op: 28 March 2016, 13:55:12 »
Ludieke actie, Reinout.  :o :)

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Katten(ver)voer deel 3
« Reactie #331 Gepost op: 31 March 2016, 22:05:16 »
"Kijk maar even!" en de mevrouw trekt de doek van de rieten mand af. Wow!

Eerste reactie van Moritz: "Miew! Wow!". Raar gevoel. Tweede reactie van Moritz: "Psssssssssssssjjjjjjjt".

Omdat Moritz zich even geen raad weet en gestresst is ligt hij nu plat op z'n buik, oortjes in de nek, staart als een boender te blazen als een leeglopende fietsband. "Psssssssssssshhhhhhht! Hisssssssssss"

Deze indrukwekkende voorstelling heeft uiteraard geen enkel effect op de vrouwtjespoes die in de rieten reismand zit. Waarom zou ze die kater ook enige aandacht schenken? De waardigheid staat voorop!

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Katten(ver)voer deel 4
« Reactie #332 Gepost op: 01 April 2016, 10:51:38 »
Op het station kijkt Jakob Bodemann voorzichtig om het hoekje als hij de deur open doet. Kust is veilig. Geen emmers boven op de deur gebalanceerd enzo...

Bij de bahnmeisterei lopen de collega's van Ludwig voorzichtig naar het busje toe en laden wat materiaal in. Ludwig heeft een vrije dag genomen, dus ze moeten zelf op pad. Geen onraad, blijkbaar. Voorzichtig achter het stuur kruipen en wegrijden. Zucht van verlichting.

In Gasthaus Klemens zit een oude dame (met poes op schoot) van haar kopje koffie te genieten. Ze hoort aan de bar twee mensen met elkaar praten.

"Ludwig, je lijkt zo rustig, gaat het wel goed met je?"

"Jahoor, niks aan het handje. In jaren niet zo'n rustige dag gehad."

"Moet ik me nou zorgen maken? Dat de mest m'n keuken uit gaat lopen of dat straks de onderdelen van een stoomlok op m'n terras liggen? Je bent me veeeeeeel te rustig..."

"Nee hoor, ik ben als een engeltje zo braaf. Ik ben serieus m'n leven aan het verbeteren. Mijn 1 april grappen liepen erg de spuigaten uit. Dat is nu een levensfase die ik achter me laat. Hrmf, klinkt wel erg volwassen, hè? Enfin, ik heb zelfs een vrije dag genomen om te voorkomen dat ik in de verleiding kom om geintjes op m'n werk uit te halen."

Intussen doet de oude mevrouw of ze Moritz niet opmerkt die (uiteraard geheel toevallig) buiten op de vensterbank z'n vacht zit te likken. "Nou poes, er zit buiten een katertje dat jou een lekker hapje vindt :) "

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Katten(ver)voer deel 5
« Reactie #333 Gepost op: 02 April 2016, 13:00:46 »
Brokje 1.

Kauw? Kauw. Kauw.

Brokje 2.

Kauw kauw.

Zucht.

Brokje 3.

Kauw kauw.

Jakob kijkt met opengevallen kaak naar de enorm traag etende Moritz. Als je dat al eten kan noemen. Claus komt net binnengelopen en kijkt ook verbaasd en geeft Jakob een por: "Wie is deze kater en wat heeft hij met jouw Moritz gedaan?"

"Nou, dit is echt Moritz wel, hoor, maar wat er nou met 'em aan de hand is... Enfin, jij wil zeker rangeertoestemming om om te lopen? Is goed... Ik zal m'n aandacht even bij de wissels houden in plaats van bij Moritz :) "

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #334 Gepost op: 02 April 2016, 13:21:52 »
Hi Reinout

Ben je wel eens in Mendig in de Eiffel geweest?

En dan net name in de   ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #335 Gepost op: 02 April 2016, 16:37:56 »
Arthur: nee. Ik ben er wel langsgereden met de trein deze zomer (vanaf de camping in Remagen naar Andernach en dan naar Mayen/Monreal). Ooit in 2000 wel op de terugweg van m'n huwelijksreis kort in de regen iets ten noorden van Mendig bij de Laacher See gestopt, maar dat was het wel :)

Hm... Die brouwerij verzendt alleen in Duitsland.... Ach, Bitburger komt ook uit de Eifel en da's goedkoop op de fiets bij de Lidl te halen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #336 Gepost op: 02 April 2016, 18:07:00 »
Gebrek aan je opvoeding  ;D

Daar een verse Hefeweiße drinken is goddelijk.

Groetjes

Arthur

Arthur is helaas in januari 2025 overleden

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #337 Gepost op: 04 April 2016, 08:52:25 »
Het was zondag inderdaad weer goddelijk.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Katten(ver)voer deel 6
« Reactie #338 Gepost op: 05 April 2016, 22:36:48 »
De dame-met-poes zit in een onverwachts lekker herfstzonnetje op het terras. Gertrude Kessel-Schlacht, eigenaresse van Gasthaus Klemens, heeft zonet een kopje koffie gebracht en staat bij de voordeur nog even van de zon te genieten. Moritz ziet ze boven op een hekje zitten - uiteraard in het blikveld van de poes.

"Morgen, Bürgermeister!" groet ze de burgemeester die (met Polutus keurig aan de lijn) langs komt lopen.

"Morgen, Frau Kessel. Schönes Wetter heute." groet die beleefd terug terwijl er een licht gegrom uit de keel van z'n hond opborrelt. "POLUTUS, rustig".

Moritz moet ende zal aandacht krijgen van die poes. Sterkere middelen dienen aangewend te worden! Hij paradeert vol in 't zicht recht op Polutus af. De burgemeester en Gertrude kijken verbaasd naar het schouwspel van een kater die recht op een onvriendelijke hond afloopt. En die op een meter van des honds kaken opeens sissend en blazend z'n rug opzet. Van verbazing laat de burgemeester de riem los.

"Een kater die door een hond wordt opgegeten, is dat nou 'kattenvoer' of 'hondenvoer'?" vraagt de burgemeester filosofisch aan Gertrude. Achter z'n moordmachine-op-pootjes aanhollen heeft overduidelijk geen zin. Met een woest gehuil dat Sir Arthur Conan Doyle's Hound of the Baskervilles nog een hartverzakking zou hebben bezorgd holt Polutus achter Moritz aan. De strijdkreet verstomt even als Polutus struikelt over de trekdraden naar wissel 5 terwijl Moritz er net onderdoor schiet. Moritz maakt een haakse bocht naar links en holt over het tweede perron, langs de trein die aan het Hausbahnsteig (=het perron naast het stationsgebouw) staat. Snel onder het rijtuig doorduiken. Da's voor Polutus net wat lastig, want die is een stuk groter.

Machinist Claus loopt net onder de overkapping uit en ziet in een flits Moritz langsschieten en roets-roets de houten paal van de overkapping op vliegen om met een panische blik naar beneden te kijken. Daarna deinst Claus achteruit omdat wraf-wroef-WOEF-WOEF-AAAiooooeeeeeEEEEEEE er een vervaarlijke hond onder het rijtuig uit komt en met haat in de ogen (en helaas geen kater tussen z'n kaken) richting Moritz blaft. Springen en klimmen heeft geen zin, die kater gaat 'ie niet meer te pakken krijgen. Maar er gaat vast een tweede kans komen! En nú kent Polutus de trucjes van Moritz. Moritz weet niet dat Polutus al een paar keer bij de jacht gebruikt is...

Polutus likt nog eens betekenisvol langs zijn lippen en drentelt dan terug richting Gasthaus.

Eén voordeel voor Moritz: hij is gegarandeerd opgevallen bij de poes...

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #339 Gepost op: 07 April 2016, 08:58:24 »
Als Reinout:

Zonet zag ik een Duits krantenartikel over een ongeluk in 1966 in Daun. Een paar jongens had vlak voor het viadukt in Daun een emmer met stenen op de rails gezet. Er was toendertijd een populaire serie op de TV over een treinoverval in Engeland...

De driedelige railbus ontspoorde. De motorwagen liep achterop en bleef op de rails staan, de middelste stond schreef en de voorste (de stuurwagen) was helemaal ontspoort en is alleen het 15 meter hoge talud niet afgerold omdat de koppelingen intact bleven. Oeffff. Zie foto. Toendertijd was er onder aan het talud ook nog eens een woonwagenkamp, dus als 'ie echt naar beneden was gegaan waren er meerdere doden gevallen.

De jochies hebben ze te pakken gekregen omdat er eentje over opschepte...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #340 Gepost op: 08 April 2016, 09:47:34 »
Even weer lekker gereden. En geëxperimenteerd met het schuin op de wagon zetten van de kleine camera om in de bocht een beter beeld te krijgen. Da's het eerste stukje van onderstaande video:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #341 Gepost op: 08 April 2016, 09:58:41 »
Leuk leuk leuk ik proef de Eifel. Vooral het eerst stuk door de boog en het viaduct grote klasse.

Groet Harry

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Katten(ver)voer deel 7
« Reactie #342 Gepost op: 08 April 2016, 22:42:36 »
"Mrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrauw"

Waar is die muis nou gebleven? Moritz weet zéker dat hij zonet iets hoorde.



Roetsj roetsch: dáár gaat het mormel! Moritz heeft hem gezien en springt van de bovenste boomstam op de rand van de wagon. Met z'n pootje hengelt hij door de opening tussen de wand en de boomstam... Nee, zo krijgt hij die muis niet te pakken. Frustrerend! Dan gaat hij maar even therapeutisch zijn vachtje schoonlikken. En daarna weer op etensjacht!



Terwijl Moritz druk bezig is met Belangrijke Muizenjachtbezigheden heeft een rangeerder daar juist (geheel ongepast) commentaar op. "Ksssjt! Na los, Katze! Hau ab! Los mit dir!" Tja, de wagon wordt zo opgehaald en dan moet die kat pleite maken.



Met een laatste treurige blik op de wagon (en de ontsnapte muis) loopt Moritz terug naar mijn stationsgebouw.

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #343 Gepost op: 21 April 2016, 20:58:24 »
"Je moet toch best oppassen, hoor, met zo'n lijn als dit" zegt Ludwig, van de Bahnmeisterei.

"Huh? Hoe bedoel je?" vraagt Jakob.

"Nou, zolang alles werkt is er niets aan de hand. Maar uiteindelijk gaat de lijn hier best met max 2.75% omlaag. En als je remmen niet werken krijg je een akelige snelheid."

"Hoe kom je daar opeens bij?"

"Nou, 12 jaar geleden is er een collega van me overleden. Die reed met zo'n Köfje, een kleine diesellok, met twee zelflossers. Regenachtig weer, bij bouwwerkzaamheden. In Plein, aan de lijn Daun-Wittlich slipte de lok bij het remmen bij een wissel. En toen begon het zooitje vaart te maken. En viel er niet meer aan te remmen. M'n collega is aan boord van de lok gebleven, hoewel hij zijn vege lijf had kunnen letten door eraf te springen, om met de toeter mensen op overwegen te kunnen waarschuwen. In Wittlich, vlak voor het station, ging het uiteindelijk mis en ontspoorde de trein in de bocht. Volgens getuigen ging hij 120 km/u... Ik weet niet of 'ie dat gehaald heeft, maar ontsporen deed 'ie. En overlijden ook. Gelukkig waren er geen andere slachtoffers, hoewel hij bovenop een bus landde. Iedereen was net uitgestapt..."

"Hm... Ja... Dat zet je wel aan het denken...."

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg



(Foto van http://www.peter-daus.de/strassen.php)
« Laatst bewerkt op: 21 April 2016, 23:26:10 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #344 Gepost op: 29 April 2016, 23:53:22 »
(Als Reinout)

Ik wil toch even op mijn filosofische verhandeling in het '083 tot 338' draadje wijzen. Mijn dochter is erg tevreden over de filosofische bijdrage die zij aan dat epistel heeft geleverd :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)