Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 18:47:58
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Silvolde
Vandaag om 18:47:44
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:23:04
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 18:20:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:29:44
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Kent iemand een geschikte striptang door serie1200
Vandaag om 17:15:51
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 16:56:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
  

Auteur Topic: Eifelgeschiedenis  (gelezen 192253 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7738
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #300 Gepost op: 15 February 2016, 22:09:26 »
Zo, die koffie ging er wel in. Ludwig is daarna weer naar boven gelopen om de inspectie van het viadukt af te maken.



Hm. De onkruidbestrijdings-trein moet maar weer eens aanrukken. Wanneer was die ook alweer gepland? Volgens mij over twee maanden pas. Nou, da's eigenlijk dan wel een leuk klusje tussendoor voor Peter om te doen, toch? Die heeft in z'n eerste halfjaar bij de Bahnmeisterei alleen nog maar samen met hem of met z'n andere collega gewerkt. Eens moet een eerste keer zijn: volgende week stuurt hij Peter wel in z'n eentje langs om met de handspuit los te gaan.

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #301 Gepost op: 15 February 2016, 23:08:50 »
Dat onkruid schiet ook t viaduct uit  ;D
Wel mooi op kleur en de rail combi is  ook  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7738
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #302 Gepost op: 16 February 2016, 08:29:29 »
"Mrrrrrrrrrrrrrjjjjjjjjjjjjjjjjaaaaaauuuuuuuwwwwwww". Moritz maakt zichzelf 3 keer zo lang. Lekker uitrekken. Nageltjes naar buiten, bekkie wagenwijd open... Lekker!

Rare droom. Alsof hij op een ander station rondliep. Raar. De wagens waren daar allemaal vuil en niet netjes plastic-achtig nieuw. Zelfs hij, met z'n prachtige zwarte vacht, verschoot ervan van kleur. Bah, zo'n beige-oranjerige kat met witte pootjes... Zo kan je toch niet voor de dag komen? En dan zaten er ook al van die rare koppelingen aan die wagens...

Eerst maar eens wat slokken water en dan op de vensterbank de mooie zwarte vacht maar eens fatsoeneren.

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #303 Gepost op: 16 February 2016, 11:11:21 »
 ;D ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7738
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #304 Gepost op: 17 February 2016, 22:50:02 »
Wat kan het leven soms lekker zijn, denkt Jens Grossmann die met z'n 86er en twee rongenwagens over het viadukt komt rollen.



Trein niet te lang, dus geen gezeur met doorslaan. Zonnetje dat sinds een kwartiertje lekker schijnt. Mooie herfstkleuren. Wat wil je nog meer?

Nou, een bakkie koffie halen straks bij Jakob in Kelberg. Maar dat komt vast ook goed. Dus Jens doet tevreden de regulator dicht en laat de trein uit zichzelf wat vaart verminderen. Beetje goed uitmikken en dan hoeft hij straks niet eens af te remmen voor de afbuigende wissel.

Tevreden trekt hij aan de stoomfluit voordat hij onder het wegviadukt bij mijn (=station Kelberg) inrijwissel door rijdt.

Mit freundliche Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7738
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #305 Gepost op: 18 February 2016, 21:50:42 »
Bij Monreal zit pastoor Anton Beibeläsen op het bankje bij de Philippsburg na te denken. Goede plek om te mijmeren over de preek van aanstaande zondag. Lekker rustig, afgezien van een trein die af en toe langs komt. Maar goed, daar heeft hij ook al eens inspiratie aan ontleend. Wat was dat laatst ook al weer?

Oh ja, hij wilde uitleg hebben bij het bijbelverhaal van Genesis 27, over Jakob die met een truc het belangrijkste deel van de erfenis krijgt door z'n vader te neppen. En dus zijn oudere broer, Esau, te benadelen. Hij moest toen vluchten voor broerlief en dat heeft een hele tijd geduurd voordat hij weer terug kon komen. "Iets dat je ooit fout hebt gedaan kan je een hele tijd achtervolgen. Net zoals de rook van een stoomlok die allang uit de tunnel weg is. De rook blijft nog een heel tijdje uit de tunnel sijpelen."

... roemeldeboemel ... een goederentrein rijdt langs. Een ketelwagen en een gesloten wagen. Hm... hij wilde iets doen met exodus 3:8

Citaat
daß ich sie errette von der Ägypter Hand und sie ausführe aus diesem Lande in ein gutes und weites Land, in ein Land, darin Milch und Honig fließt

Kan hij niet iets verzinnen met een ketelwagen? Rijk gevuld? Waar de inhoud uitstroomt langs het hele traject? Beeldspraak? Een ketelwagen gevuld met wijwater die het hele traject inzegent? Nee, dat is tè overdreven. Die vergelijking komt nooit over op z'n toehoorders.

Pastoor Anton Beibeläsen blijft nog een tijdje zitten en bladert rustig nog even door z'n bijbel. Na een kwartiertje stapt hij tevreden neuriënd op en loopt het dorp weer in.


Immer aufmerksam!

Philippsburg, Monreal
« Laatst bewerkt op: 18 February 2016, 21:55:12 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #306 Gepost op: 18 February 2016, 22:28:46 »
"En daarom, broeders en zusters, is het goed te onthouden dat alles wat u zegt een eigen leven kan gaan leiden. Amen."

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #307 Gepost op: 19 February 2016, 08:00:59 »
Leuk, die inspiratie. ;D

Groet,
Bas

Wiarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #308 Gepost op: 19 February 2016, 16:51:12 »
Mooie samenwerking heren! ;D ;D

Ga vooral door met dit soort kruisbestuivingen.

Groeten,

JanM

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7738
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #309 Gepost op: 19 February 2016, 18:54:28 »
Het is overigens geen vooropgezet plan. Nu zit er wel eens een uitdaging/uitnodiging tussen ("Reinout, houdt je huisdieren bij je"). Dat van dat wijwater, daar heb ik puur iets bij geschreven omdat ik ooit al een pastoor in m'n verhaal had verwerkt.

Maar... ik geef toe dat het leuk is om af en toe wat kruisbestuiving, al dan niet bedoeld, te hebben :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7738
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #310 Gepost op: 26 February 2016, 10:02:00 »
"Hrmpffff" zegt Ludwig – van de Bahnmeisterei – afkeurend.

Hij kijkt naar de boom die veel te dicht in de buurt van de telefoonlijnen komt. Daar zullen ze wat zaagwerk moeten doen!



Ondertussen vindt ook Moritz dat er iets te lang is. Die nageltjes van hem, dat kàn niet. Hij moet wel op z'n uiterlijk letten. Hij zal wat krab-werk moeten doen.

Ondertussen komt Jakob met een volle mok koffie vanuit de keuken binnen lopen. En hij constateert afkeurend het volledige gebrek aan respect bij Moritz voor de eigendommen (een stoelpoot in dit geval) der Deutsche Bundesbahn. Omdat hij een volle mok koffie in de hand heeft is het in de kraag vatten van de stoel-krabber niet mogelijk, helaas, maar een luide stoelkrabber-verjagende kreet op zijn tijd is ook wel eens lekker om te produceren.

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7738
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #311 Gepost op: 01 March 2016, 23:48:15 »
"Ik rij nog even met de bus naar het Mosbruch-viadukt om wat na te kijken" zegt Ludwig tegen zijn twee collega's die zometeen in Kelberg zelf de drukrollen en andere trekdraden-zaken gaan smeren.

"Ist in ordnung!" zeggen ze, maar gniffelen onderling een beetje. Ludwig gromt wat en gaat er vandoor. 10 minuten later staat hij op het viadukt.



Plichtsgetrouw schuurt hij zelf snel de twee meest roestende plekken helemaal blank. Daarna gaat er grondverf overheen. Zijn blik dwaalt af en toe af naar beneden. Ha! Daar ziet hij Fraulein Schlacht!

"GUTENMORGEN!" roept hij naar beneden.

"...fee...." is het antwoord. Hopend dat hij "Kaffee" goed verstaan heeft loopt hij tevreden fluitend naar beneden.

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7738
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #312 Gepost op: 07 March 2016, 22:29:38 »
Even als Reinout een dienstmededeling tussendoor: ik ben op "Stummiforum" ook begonnen wat verhalen te plaatsen. Zie hier als voorbeeld. Ja, da's in het duits dus. Ik ben nog niet opgeknoopt voor m'n spellingsfouten :)

Jullie hoeven niet bang te zijn iets te missen, want ik ben gewoon de verhalen uit dit draadje aan het vertalen. Dit is de NL versie van het duitse artikel dat ik als voorbeeld gaf. Erg goede oefening voor m'n duits (één van de redenen waarom ik het doe), hoewel ik me nog veeeeeeel explicieter met verbeteren van m'n duits moet bezighouden. Misschien het leerboek van m'n dochter eens gappen... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8913
    • Midland
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #313 Gepost op: 08 March 2016, 08:25:05 »
Ik vind het knap als je alles al vertaalt krijgt :D

Ik had niet zo zeer probleem met het schoolse Duits maar meer met de technische vertaling van het modelspoorbouwen.
Niet alle spoorse termen laten zich makkelijk opzoeken in woordenboeken als je dan iets probeert uit te leggen over je baan word het nog knap lastig.

Maar wellicht helpen ze je daar ook een beetje mee. Volgens mij zijn er ook aardig wat Oosterburen die een beetje Nederlands kunnen.

Ik vindt het viaduct erg mooi geworden Reinout.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7738
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #314 Gepost op: 09 March 2016, 22:48:36 »
Klang!

Ha, dat ging tenminste weer lekker soepel, denkt Jakob.

Klang!

Idem de tweede wissel.

Krrrrrlik!

Dat was de Fahrstrassenhebel waarmee de rijweg werd vastgelegd.

Klang!

En weer soepel het inrijsein. Lekker dat Ludwig z'n personeel alle rollen en kettingen en trekdraden even heeft laten smeren. Dat maakt het werk toch prettiger, als alles soepel loopt.

Trip! Trip! Krrrnnssjj! Piep piep! Piiep piep....

Dat ging ook soepel! Moritz sprong van de stoel af en in twee sprongen had 'ie de muis te pakken. Hij loopt ermee naar buiten om eens lekker met z'n prooi te paraderen.

Aieeeeee! Bah!!!

Een deel van de schooljeugd die op het perron staat kan de blik van een lekkere vers gevangen muis niet waarderen. De barbaren.

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)