Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
Vandaag om 19:55:30
Roco 2025 door Ben
Vandaag om 19:52:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
Vandaag om 19:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:46:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Hendrik Jan
Vandaag om 18:27:48
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:10:24
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
Vandaag om 17:25:22
ratelende 1300 van Electrotren door phdirk
Vandaag om 17:16:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 17:11:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
  

Auteur Topic: NS 8400 van Werps  (gelezen 33319 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #135 Gepost op: 02 September 2025, 00:10:57 »
Nog een klein detail: het soortplaatje:

ser

Dit is natuurlijk een raadplaatje.

Een tabel met de juiste soortplaatjes per stoomlocomotief serie is te vinden in "Vervlogen Stoom" en op deze lok is dat R3. Een aantal jaren geleden kreeg ik van Erwin een mini etsplaatje om eens te proberen. Gespoten met zwarte lak en schoongeveegd. Het lijmen van dit plaatje deed ik met crystal clear en mijn soortplaatjes op de 6100 zijn inmiddels verdwenen. Op mijn 8100 zitten ze er nog op. En nu ook hier. Het is extreem klein in H0 en lastig te knippen.

Beetje groter:



https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88733.msg3222307405#msg3222307405

Hier de 6100 en 8100 met soortplaatje
« Laatst bewerkt op: 02 September 2025, 00:13:37 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #136 Gepost op: 02 September 2025, 02:27:10 »
Heel fraai, mooi gemaakt  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6811
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #137 Gepost op: 02 September 2025, 19:14:30 »
Erg knap gedaan weer  (y).
Zelfs op de macro opname is alles knetterstrak.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #138 Gepost op: 13 September 2025, 17:37:26 »
Helaas zijn inmiddels de soortplaatjes weer verdwenen. Het is lastig zo'n klein plaatje betrouwbaar te lijmen. Deze week heb ik geprobeerd een loksound in het model te zetten en er is plek voor in de ketel, maar het is me toch niet bevallen. Ten eerste wordt de loop slechter en dat kan aan meerdere dingen liggen. Het kan zijn dat ik extra aandacht moet geven aan de besturing van deze motor voor de lokpilot. Ik weet niet of deze motor digitale aansturing verdraagt. Soms moeten er condensatoren worden toegevoegd en de aansturing van "gewone" en andere typen is soms ook verschillend, maar ik dacht dat het laatste type problemen inmiddels wel was opgelost. Daarbij komt ook nog dat me niet duidelijk is of misschien de vele draden de positie van de motor in de tandwielkast toch in de weg zitten en de zaak licht onder druk wordt gezet.

Dan nog de laatste details. Dit is wel het statieportret:



Hier is de fabrieksplaat ook geplaatst. Als je deze niet meteen ziet, deze zit voor het trapje aan de zijkant van de voetplaat:



Kunnen jullie meteen zien dat af toch nog niet af is. De stang tussen de hoekhevel aan de zijkant van de rookkast naar beneden voor de bediening van de cylindderkranen zit er nog niet (ligt wel klaar), de bediening van het ganghendel naar de wentelas steekt nog niet door de voetplaat, de knevel op de rookkastdeur is nog messing ipv staalkleurig en de remblokken en het remwerk hangen er nog niet.

De fabrieksplaat is een uiterst delicaat stukje etswerk dat je zelf zwart mag inkleuren ;D. Erwin had er maar 4 in mijn kit gestopt, dan kon ik er nog een  verprutsen:



Helaas is eigenlijk de voetplaat niet dik genoeg of de fabrieksplaat te breed. Dat zie je alleen op deze macro opname.

Als ik alle foto's bekijk van de echte lok dan lijkt de fabrieksplaat op de latere foto's meestal te zijn verdwenen. Met voor mij dan natuurlijk de vraag of deze lok in NS livrei wel met zo'n plaat heeft gereden. Gelukkig heb ik een foto met overduidelijk NS kleuren en een fabrieksplaat van de 8408:

[url=https://www.flickr.com/gp/152180902@N04/NQg3W57xf5]

Tekst bij deze foto vermeldt dat deze foto onderdeel is van de verzameling van Eelco Storm.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #139 Gepost op: 15 September 2025, 11:33:23 »
Deze week heb ik geprobeerd een loksound in het model te zetten en er is plek voor in de ketel, maar het is me toch niet bevallen. Ten eerste wordt de loop slechter en dat kan aan meerdere dingen liggen. Het kan zijn dat ik extra aandacht moet geven aan de besturing van deze motor voor de lokpilot. Ik weet niet of deze motor digitale aansturing verdraagt. Soms moeten er condensatoren worden toegevoegd en de aansturing van "gewone" en andere typen is soms ook verschillend, maar ik dacht dat het laatste type problemen inmiddels wel was opgelost. Daarbij komt ook nog dat me niet duidelijk is of misschien de vele draden de positie van de motor in de tandwielkast toch in de weg zitten en de zaak licht onder druk wordt gezet.


Het antwoord voor het niet goed werken van de motor met digitale sturing lag aan de instellingen van de loksound. Bij Erwin gecheckt welk type motor dit eigenlijk is. Het zou een klokanker motor zijn. Een Faulhaber motor is bijvoorbeeld ook een klokanker motor. In de handleiding van de loksound vond ik een uitgebreide tabel met instellingen van 12 CV's die verschillend zijn voor een groot aantal type motoren. Faulhaber staat daartussen, maar dat is blijkbaar niet de standaard instelling van de loksound. Daarom heb ik alle CV's veranderd zoals opgenomen in de tabel van de handleiding. En tot mijn grote genoegen met nu een lok die prima loopt, mooi kan kruipen en lekker regelmatig de lok over het spoor stuurt.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #140 Gepost op: 17 September 2025, 00:09:18 »
Laatste serieuze klus is nog het remwerk onder de lok en de blokken op de wielen monteren.

Het gaat om dit stel stangen met de remblokken en aan de bovenkant de hangers van de remmen. In het chassis zitten ook keurig de gaatjes op de juiste plek waar de hangers in moeten worden gestoken.

En dan moet dit frame ertussen:



Beetje buigen en dan zijn de hangers ook weer recht.

Hier voor de lok:



Je ziet dat de achterste as niet beremd is en gewoon een loopas is. Daarachter onder het machinistenhuis zitten de remcylinders.



Hier zit het geheel erin. Beetje frotten en dan past het precies. Eerder heb ik al verteld dat de remstangen in de weg zitten voor het tandwiel op de aangedreven as. Er zat niets anders op dan om dat deel ertussenuit te knippen.

Nu eens kijken of het geheel nog kon rijden. Zoals alles aan deze lok is werkelijk alles op schaal. Mijn angst kwam helaas uit. Met het remwerk er in ontstaat er overal kortsluiting. Deels komt dat omdat ik de lok niet proto heb gebouwd, maar met RP25 wielen en ik heb het frame aangepast zodat het dan ook nog door bogen en wissels kan. Dat was inmiddels gelukt. Maar door de zijdelingse speling van de 3 geremde assen en de exacte positie van de remblokken is elke zijdelingse beweging van een as kortsluiting. Het enige dat ik kon verzinnen is om de remhangers in te korten en niet in het chassis op te hangen en de remblokken iets uit te buigen. En dat hielp. Nu rijdt de 8403 weer.

Hier kun je zien hoe het achterste blok er nu bij hangt. De 2 tussen de voorste 2 assen kun je nog met moeite zien, maar ze zitten er wel!



En dan nu het bewijs dat het ding lekker loopt:

MVI_1170 by Ivo tB, on Flickr

Klik op het plaatje en je wordt doorgestuurd naar Flickr en klik daar nog een keer op het plaatje en er komt een filmpje.

Laatste foto en klaar. Alleen nog dingen weer vast zetten die er toch weer afvallen. Komt door lijmen ipv solderen en het vele in elkaar zetten en weer uit elkaar halen.

mvg,
Ivo

*