Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?  (gelezen 23509 keer)

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #30 Gepost op: 16 January 2015, 21:05:43 »
@Thom,

Als de kennis er is, waarom gebeurd het dan niet? Dat is het laatste wat ik me eigen dan afvraag net voor die rust. ;)

MVG, Hielke1501

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #31 Gepost op: 16 January 2015, 21:16:39 »
Laat Markaaij dat nou net mooi verwoord hebben :)

Aanpassingen voor ATB en stroomvoorziening daarvoor zal een aardige impact op de machine hebben, en daarbij opgeteld het het NSM helaas geen stoomdepot is en je daar de machine niet goed kunt opstoken en kunt onderhouden hebben tot deze keus geleid.

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #32 Gepost op: 16 January 2015, 21:32:32 »
Helemaal mee eens Thom!!!

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #33 Gepost op: 16 January 2015, 22:36:48 »
Ik durf wel te stellen dat alle grote museumspoorlijnen in staat zijn om de 3737 weer op de baan te brengen (SGB, SHM, VSM, STAR, MBS en ZLSM). En de RTM wellicht ook wel, al weet ik niet of de loc daar door de deur & in de hal past ;)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #34 Gepost op: 17 January 2015, 02:08:08 »
Dan kan je beter openheid betrachten dan op voorhand te lopen schoppen.
Ik weet niet waar je dat uit op kan maken, maar schoppen is het zeker niet.  ???
Groeten Joop, machinist Lls

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #35 Gepost op: 17 January 2015, 09:51:20 »
Klopt. Er staat dan ook: "Dan kan je beter openheid betrachten dan te lopen schoppen" als gehele zin. Wat dan weer verwijst naar de het voorgaande over de genoemde instanties.

Is geen stemmingmakerij, is gewoon een tip. (wat er ook bij staat).
De ontwikkelingen in regelgevingland maken het elk jaar moeilijker om iets fatsoenlijk toegelaten te krijgen op het spoor. Dus naast de conditionele afkalving van het stel heb je ook te maken met een groeiende procedureberg. Dus er is meer dan dubbel haast geboden om het stel onder dak én in toegelaten, verrijdbare staat te krijgen. Pas als dat een gegeven is, dan kan je voorzichtig eens gaan nadenken over iets als een motorwagen. Bij al deze stappen is het niet onverstandig om (gecertificeerd en onafhankelijk) deskundig advies mee te laten kijken wil je een kans van slagen hebben naar officiële toelating op het spoor.
 

Treinen moeten rijden

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #36 Gepost op: 17 January 2015, 09:59:48 »
Wat betreft de 3737 word al aangegeven dat het aanbrengen van de benodigde apparatuur het prachtige uiterlijk van deze oude dame niet ten goede zou komen. Wellicht is dit ook bij andere prachtige machines het verschil?

Zou het niet mogelijk zijn dit soort apparatuur onder te brengen in een bijwagen zoals een stalen D bijvoorbeeld?
Uiteraard zal je nog steeds de signalering in de cabine moeten hebben en in het geval van gsmr het apparaat in de cabine moeten hebben. Maar is dit niet op te lossen door een extra kabel tussen rijtuig en loc? Als ik me niet vergis moeten veel museummachines tegenwoordig toch al een extra wagentje mee hebben t.b.v. de detectie.....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #37 Gepost op: 17 January 2015, 10:05:03 »
Ik zou niet weten welk museummaterieel met een detectiewagen moet rijden, dus dat valt wel mee.

Je kunt wel spanningvoorziening wel in een rijtuig of wagen achter de lok, maar dan kun je helemaal niet meer omlopen ;)

Verder blijft de inbreuk op het historische karakter, spoelen, bedieningsapparatuur in de cabine, bekabeling, GSM-R zal toch allemaal in het zicht komen te zitten.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #38 Gepost op: 17 January 2015, 10:34:27 »
Citaat
Je kunt wel spanningvoorziening wel in een rijtuig of wagen achter de lok, maar dan kun je helemaal niet meer omlopen ;)

Verder blijft de inbreuk op het historische karakter, spoelen, bedieningsapparatuur in de cabine, bekabeling, GSM-R zal toch allemaal in het zicht komen te zitten.

Omlopen zou nog steeds kunnen, je zal dan alleen een keer extra om je bijwagen moeten omlopen.

Je hebt inderdaad gelijk dat er enkele zaken in het zicht zullen blijven zoals spoelen en kabels, maar dit lijken mij de minst storende zaken aan het uiterlijk. Maar antennes, voeding en dergelijken (die mijn inziens het meest storend zouden zijn) hoeven dan niet op een prachtige loc aangebracht hoeven worden. De signalering en gsmr zit in de cabine en is dus alleen zichtbaar voor het personeel wat er op rijd. Als passagier of spotter zal je daar niets van zien toch?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #39 Gepost op: 17 January 2015, 10:51:12 »
Tis net hoe graag je wilt dat zaken niet opvallen. Als je de boel op accu's laat werken (als dat is toegestaan) die dan worden opgeladen via een dynamo aan een van de tenderassen en je hangt de meeste andere zaken ook tussen het (tender)frame kom je een heel eind lijkt me... dat er wat kleine zichtbare dingen aan de loc zitten, tja, die gepoetste messing lantaarns zijn ook niet origineel, en de rails zijn zwaarder en er is bovenleiding en de huizen en auto's naast t spoor zijn ook vaak moderner dan de jaren '30...zo eindeloos erg is dat allemaal nou ook weer niet.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #40 Gepost op: 17 January 2015, 13:00:28 »
Gewoon elektrische aandrijving in de tender lijkt me nog het veiligst.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #41 Gepost op: 17 January 2015, 13:16:32 »
Zou het niet mogelijk zijn dit soort apparatuur onder te brengen in een bijwagen zoals een stalen D bijvoorbeeld?
Uiteraard zal je nog steeds de signalering in de cabine moeten hebben en in het geval van gsmr het apparaat in de cabine moeten hebben. Maar is dit niet op te lossen door een extra kabel tussen rijtuig en loc? Als ik me niet vergis moeten veel museummachines tegenwoordig toch al een extra wagentje mee hebben t.b.v. de detectie.....
De technische mogelijkheid zal het probleem niet zijn. Praktisch is het uiters onhandig maar de grootste bottleneck is wel de regelgeving. Er zijn twee regels die het als het ware praktisch onmogelijk maakt om het op te lossen met "de ekektrische apparatuur in een bijwagen": de ATB mag niet gevoed worden met alleen een batterij. Dat kun je wellicht nog oplossen met een generator, maar de tweede regel is de doodsteek: De ATB-kast en de spoelen zijn een geheel. Als je de kast gaat onderbrengen in een rijtuig en de spoelen op de loc, betekent dat stekkerverbindingen. Opzich nog steeds geen probleem. Maar met eventueel omlopen moeten de stekkers los. En dan schrijft de regelgeving voor dat de ATB opnieuw ingeregeld moet worden. Kortom: dat wordt het niet.
Groetjes,
Emiel

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #42 Gepost op: 17 January 2015, 13:45:50 »
Gewoon elektrische aandrijving in de tender lijkt me nog het veiligst.

Nee, gewoon een ouderwets opwindmechaniek met zo'n sleutel.

*zet modpet op*: Maar even alle gekheid op een stokje voor de hele 3737-discussie weer loos gaat: Het lijkt me ernstig voorbarig nu al te gaan denken aan relatief eenvoudige zaken als GSM-R. De loc staat lekker droog en warm binnen, op een plek waar iedereen haar kan bewonderen. Dat is misschien niet naar ieders zin. Maar het heeft weinig nut keer op keer deze discussie aan te zwengelen. Mochten mensen daar toch behoefte aan hebben, er is een facebookpagina waar er nar hartelust geklaagd, gefantaseerd en actie gevoerd mag worden aangaande deze loc. *zet modpet weer af*

De toekomst van het TEE-stel lijkt me vrij onzeker op dit moment. Het is jammer dat de club, om welke reden dan ook, geen passend onderdak heeft. Nu er twee kopbakken voor handen zijn, zou je theoretisch de een in TEE-uitvoering en de ander in Northlander-uitvoering kunnen herstellen en deze wisselend tentoonstellen in het NSM.

Verder zijn er uiteraard plannen zat tot het rijvaardig maken van divers museummaterieel. Kijk naar de vooroorlogse bakken die de SGB heeft verzameld, de stam bolkoppen bij de VSM, de lokaalspoorrijtuigen bij de MBS of de enorme collectie trambakken bij de SHM. Maar ja, iets met tijd en geld...

Eelco
« Laatst bewerkt op: 17 January 2015, 13:51:39 door NS8714 »

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #43 Gepost op: 17 January 2015, 19:18:11 »
Citaat
En dan schrijft de regelgeving voor dat de ATB opnieuw ingeregeld moet worden. Kortom: dat wordt het niet.

Kijk, en dat is nog eens een goede reden dat dit dus niet kan. Bedankt voor de toelichting.  (y)

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #44 Gepost op: 17 January 2015, 21:10:21 »
Ik durf wel te stellen dat alle grote museumspoorlijnen in staat zijn om de 3737 weer op de baan te brengen (SGB, SHM, VSM, STAR, MBS en ZLSM). En de RTM wellicht ook wel, al weet ik niet of de loc daar door de deur & in de hal past ;)

Nou de 3737 is het zelfde als de Zweedse lokken bij de ZLSM duur in bedrijf stellen en houden van die machines,door de materialen,zoals koper brons enz.
Het zijn luxe machines tegenover de Duitse,die werkpaarden zijn en veel minder edelmetalen zitten,en van de duitse machines zijn duizenden gebouwd en onderdelen onderling uitwisselbaar en dat is bij de luxe machines niet zo.

gr,Jo