Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 22:44:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 22:40:18
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 22:19:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 21:42:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 20:58:05
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
Vandaag om 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:00:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 19:52:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
Vandaag om 19:18:35
Welke kleur is Roco oud bruin? door grossraumwagen
Vandaag om 19:05:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
Vandaag om 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
Vandaag om 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
Vandaag om 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
Vandaag om 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
  

Auteur Topic: Pronsfeld  (gelezen 141253 keer)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #495 Gepost op: 26 October 2018, 19:54:39 »
Er zat al een gat in de grondplaat dus even een sein ingestoken (wordt een Hp0-Hp2) en even een plaatje geschoten. Standaard mast rechts is voor zicht niet voldoende volgens mij.



Groetjes Harry

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #496 Gepost op: 26 October 2018, 20:05:34 »
Achter de brug is wat onduidelijk ja. Ook al omdat 'ie recht voor een donkere achtergrond staat, dat is ook niet goed voor de zichtbaarheid.

Voor de brug lijkt me prima, ook qua remweg.
Je kopstation ligt toch aan de andere kant van de tunnel? Dan is normaliter de max inrijsnelheid 30 km/u.

Hm, verder denkend, dan is het op de plek die je nu hebt ook wel goed genoeg.

Voor de zichtbaarheid t.o.v. de achtergrond (donker tunnelportaal + rotswand) zou je de kleuren van de seinarm kunnen omdraaien. Rood binnen, wit buiten. Voor de zichtbaarheid werd dat naar mijn weten wel sporadisch gedaan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Pronsfeld
« Reactie #497 Gepost op: 26 October 2018, 20:16:14 »


Hallo,

Dat is te ver naar achteren. Ik dacht meer aan deze positie direct daar waar de vakwerkbrug begint:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Pronsfeld
« Reactie #498 Gepost op: 26 October 2018, 20:24:39 »
Voor de brug geplaatst lijkt me wel zo goed. Denk ook eens aan een Vorsignalwiederholer:



Weliswaar ziet dat er uit als een lichtsein (dat is het ook), maar het werd in die vorm ook met vormseinen gecombineerd.

Citaat van: Reinout
... zou je de kleuren van de seinarm kunnen omdraaien. Rood binnen, wit buiten.

Inderdaad. Een zogenaamde '"negativ-Flügel". Rood met witte rand van voren, zwart met witte rand van achter. Ook kwam het wel voor dat, als er zich een donkere achtergrond vlak achter de seinvleugel bevond, men een lichtere achtergrond aanbracht, bijvoorbeeld door een wit geschilderd uit planken bestaand 'bord' achter het sein aan te brengen.

Het sein links plaatsen (ook vóór de brug) is nog steeds een mogelijkheid, natuurlijk met schaakbord.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #499 Gepost op: 26 October 2018, 21:09:53 »
Ondertussen de bibliotheek aan het raadplegen. Een negatieve seinvleugels zijn ook een goed idee. Voor de brug lijk mij  niet het beste idee omdat er nog een veldweg met een viaduct de spoorlijn kruist. Hierdoor zou het sein dan voor het viaduct terecht komen.
Hieronder met het sein links.



Groet Harry

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Pronsfeld
« Reactie #500 Gepost op: 26 October 2018, 22:31:35 »
Goed mogelijk. Normaal gesproken worden seinen zo geplaatst dat de vleugel(s) haaks op het spoor staan. In dit geval echter zou ik het sein zo plaatsen dat het haaks op de zichtlijn van de machinist staat, zo ongeveer vanaf het punt waarop de machinist het sein in beeld krijgt (als je begrijpt wat ik bedoel).

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #501 Gepost op: 26 October 2018, 22:58:13 »
Ik snap wat je bedoelt. Nu lees ik in miba 18 signale het volgende

Wanneer 50m voor een seinpaal een brug is die het spoor kruist dan moet er een lagere seinpaal geplaatst worden die onder de brug door gezien kan worden.
Dit zou ook nog een optie kunnen zijn en dan rechts voor de brug of links.


Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Pronsfeld
« Reactie #502 Gepost op: 26 October 2018, 23:00:26 »
Hallo,

Hier een foto waarop je die vanavond genoemde varianten allemaal bijeen hebt:



Van links naar rechts:

- Formhauptsignal aan linkerzijde van het toebedachte spoor
- Een "Schachbretttafel" Ne4 op de plek waar het bovengenoemde sein eigenlijk had moeten staan.
- Een Formhauptsignal uitgerust met een Zusatzsignal en een Lichtvorsignal
- Een Vorsignalwiederholer geldend voor het bovengenoemde (slecht zichtbare) sein erachter.


« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 01:39:43 door waldberg »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Pronsfeld
« Reactie #503 Gepost op: 26 October 2018, 23:13:18 »
Wanneer 50m voor een seinpaal een brug is die het spoor kruist dan moet er een lagere seinpaal geplaatst worden die onder de brug door gezien kan worden.
Dit zou ook nog een optie kunnen zijn en dan rechts voor de brug of links.


Ja, dat is inderdaad zo. In dat geval kun jij je creativiteit in de strijd gooien. Dwergsignalen zijn natuurlijk een fantastische uitdaging om te bouwen. Ik zal er zelf ook aan moeten geloven want hetzelfde geldt ook voor perrons met lage overkappingen.


Op het station van Goslar (waar allerlei verschillende exotische varianten Formsignale staan) heb ik wat jaren terug wat foto's van deze seinen gemaakt:




Met de bouwpaketten van Conrad/Viessmann in H0 en TT kun je lekker los gaan  (y)   

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #504 Gepost op: 27 October 2018, 08:59:32 »
Oeps dat zijn wel heel veel uitzonderingen bij elkaar. Een zeer interessante foto.

Na een nachtje slapen ga ik voor 2 opties

- Een ingekort sein rechts voor de brug

- Normaal sein voor de tunnel rechts eventueel met negatieve vleugels met een verlaging van de baanvak snelheid naar 30 aangegeven tussen viaduct en brug.
 
Een ingekort sein is leuk maar waar je voor moet opletten is dat er niet teveel bijzonderheden op de baan zijn. Het wordt dan al snel onrealistisch.

Fijne zaterdag

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Pronsfeld
« Reactie #505 Gepost op: 27 October 2018, 11:01:05 »

...waar je voor moet opletten is dat er niet teveel bijzonderheden op de baan zijn. Het wordt dan al snel onrealistisch...



Deze kende ik nog niet...althans niet in deze context...

Was het bij de Bundesbahn niet juist dagelijkse realiteit dat er voor elke zich voordoende situatie een passende oplossing werd toegepast?












Succes verder met kiezen en jij ook een fijne zaterdag. 

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #506 Gepost op: 27 October 2018, 11:45:24 »
Mag ik een ieder tot zover bedanken voor het meedenken.

Groet Harry

Nog ff een zomaar plaatje


tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Pronsfeld
« Reactie #507 Gepost op: 27 October 2018, 12:46:50 »
Dan weliswaar zomaar een mooi plaatje  (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Pronsfeld
« Reactie #508 Gepost op: 27 October 2018, 14:09:08 »

Deze kende ik nog niet...althans niet in deze context...

Was het bij de Bundesbahn niet juist dagelijkse realiteit dat er voor elke zich voordoende situatie een passende oplossing werd toegepast?
Hallo Sven,
Het is inderdaad altijd de uitzondering die de regel bevestigt. Of zoals ze in Duitsland zeggen "Es gibt nichts was es nicht gegeben hat."
De DB had vaste regels, maar als die niet uit te voeren waren, werd er inderdaad een oplossing voor gezocht.

Echter, wat Harry - denk ik - bedoelt, is dat je niet te veel uitzonderingssituaties op je modelbaan moet laten zien. Welliswaar kun je voor elke situatie wel een voorbeeldfoto laten zien, maar als je baan een ophoping van uitzonderingen wordt, is het meer een karikatuur van de werkelijkheid dan een realistische weergave...

Nu denk ik dat het hier wel meevalt met die ophoping. Zelf zou ik denk ik voor een ingekort sein links van de brug gaan.
In werkelijkheid zou men trouwens het inrijsein voor het viaduct plaatsen, zodat het altijd goed zichtbaar is. Alleen ligt daar je schaduwstation denk ik...

Groet, Wim

PS inderdaad een mooie sfeerfoto met die railbus die net om het hoekje kijkt! Jij hebt je stationsgebouw toch aan de voorzijde van de baan staan? Dat geeft leuke doorkijkjes!  (y)
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #509 Gepost op: 27 October 2018, 20:25:49 »
Hoi

Wim je verwoord het precies zoals ik het bedoel niet teveel uitzonderingen je baan wordt hierdoor "natuurlijker". Het sein zou eigenlijk voor het viaduct moeten staan  maar daar begint inderdaad mijn schaduwstation. ooit hoop ik hier nog uit te breiden.

Mijn stationsgebouw staat inderdaad aan de voorkant van mijn baan. Je moet om het station heenkijken om een trein te zien staan.

Wat wel ontbreek is eigenlijk een mooie achtergrond. Er is al rekening mee gehouden op het haakse stuk is het achtergedeelte rond gemaakt zodat een achtergrond vloeiend de bocht om kan gaan. Ja en dan eigenlijk een nog een dak om de verlichting onder te brengen in plaats van de tl tubes die er nu hangen.

Werk zat dus voor de toekomst.

Vandaag bezig geweest om de bedding van de beek op kleur te brengen. Nu hier en daar nog wat gesteente.

O ja bij de Ald...... is tessa spuitlijm in de aanbieding.