Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:34:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:10:47
Halling aandrijvingen door Scratchbuilt
Vandaag om 20:01:29
loconet adres door Dirk
Vandaag om 19:53:39
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:51:59
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:16:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 19:03:54
Piko 2025 door Spoor010
Vandaag om 19:02:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:39:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:38:33
Acme nieuwe ICNG door Miniature Holland
Vandaag om 18:34:37
Watertoren Bergen op Zoom door Kees-Jan
Vandaag om 18:21:43
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:09:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:05:19
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 17:51:52
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:46:28
Frans loodsje et cetera door DJV
Vandaag om 17:07:34
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:04:52
Au bord de la Cèze door Paulus
Vandaag om 16:55:12
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 16:13:52
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:56:02
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:46
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
Vandaag om 15:48:07
Spoor op industrieterrein Lage Weide door DutchModelRailroads
Vandaag om 15:08:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 14:28:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 14:17:48
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 13:25:27
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 13:13:39
Verlagshaus24 ervaring / Nederlands account? door saskia
Vandaag om 12:09:07
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 11:21:32
  

Auteur Topic: Pronsfeld  (gelezen 142998 keer)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Pronsfeld
« Reactie #480 Gepost op: 22 October 2018, 08:56:10 »
Altijd mooi van dit soort filmpjes. Goederentrein op de westeifelbahn.

https://youtu.be/w93vtm03yPQ


HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Pronsfeld
« Reactie #481 Gepost op: 22 October 2018, 13:29:08 »
Ondertussen weer de smaak te pakken.

Hier waar het project in januari is gestrand bij de beek. Het hard wordende gips getamponneerd met een kwast om het beeld van stromend water te krijgen. Eerst geprobeerd met wc papier maar dat was geen succes.



Verder ff snel een "bekisting" in elkaar gezet voor wat ruïne muurtjes. Vanmiddag afgieten en van de week weer eens krassen.

 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #482 Gepost op: 22 October 2018, 14:13:12 »
Zelf van dat soort mallen maken: dat heb ik nog nooit gedaan. Dat is ergens ook het leuke aan deze hobby: er zijn zo veel alternatieve manieren om iets op te lossen! Gipsmallen, krassen in foamboard, kant-en-klare stenen platen, losse steentjes leggen, plastic, enz enz... Benieuwd hoe de beek eruit komt te zien.

Bij mij moet ik ook eens met de grote beek bezig. Alles moet weer eens goed schoongemaakt worden èn ik moet wat electrawerk doen, dus als er toch niets rijdt kan ik de module wel eens loshalen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Pronsfeld
« Reactie #483 Gepost op: 23 October 2018, 11:27:16 »
Bekisting verwijderd en krassen maar met dit als resultaat.

Het moet een stukje ruïne worden ergens op de berg in het bos.
 



HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Pronsfeld
« Reactie #484 Gepost op: 23 October 2018, 21:54:59 »
Hoi

Bij de Action is de kerst led verlichting weer leverbaar. Het Aral tankstation (waar het nog steeds wachten is op de verlichte Viessmann pompen) vanmiddag voorzien van wat ledstripjes. Even een trafo aan gehangen om te kijken hoe het er uitziet. Het resultaat wordt leuk de shop moet nog wel wat meer worden aangekleed.

De Unimog op de brug is ook mooi verlicht alleen zal een personenwagen mooier staan maar dat is voor later.



Nog even een projectje van een paar weken geleden. Een kolenbunkertje voor bij de brandstofhandel.




Tja en dan zijn foto's genadeloos. De randen zijn wat krom getrokken.

Groetjes Harry

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8992
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Pronsfeld
« Reactie #485 Gepost op: 24 October 2018, 08:27:45 »
Hoi,

Nog zo'n zelfbouwer (y).

Troosteloze foto's van die uitgerangeerde locs maar gaaf dat je zoiets nog kan bekijken anno 2018!

Heb nog even een idee opgedaan van dat kraantje wat er te zien is.
Om die op een betonnen sokkel te zetten.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #486 Gepost op: 24 October 2018, 12:52:45 »
Kromgetrokken randen? In hoeverre is het ook erg? Iets groots en lomps met een grote grijper eraan zal die bunker vullen. Dat gaat lang niet altijd netjes en goed gemikt. Dus een voorraad deuken of half-ontzette randen is juist realistisch. Tikkie roestkleur erbij...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Pronsfeld
« Reactie #487 Gepost op: 24 October 2018, 18:01:25 »
Hier het voorbeeld ergens op internet gevonden.



Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #488 Gepost op: 24 October 2018, 20:12:00 »
Met zo'n transportband zal het wel netjes blijven. Dit voorbeeld heeft wel roestplekken, maar is verder opvallend recht en netjes.
Ik ging er van uit dat er een grijper ofzo naast stond. Dat zorgt nogal eens voor deuken :)

Kan je nog achterhalen waar dit is?
Interessant voorbeeld, trouwens, als je kijkt naar de schakeringen. Sommige plekken zijn opvallend donker terwijl de weg opvallend licht is. Als je dit in model precies na zou bouwen zou het al snel onrealistisch worden gevonden, gok ik.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Pronsfeld
« Reactie #489 Gepost op: 24 October 2018, 21:30:10 »
De naam van de foto is "Zittau-Juni-1992". Het is dan wel geen raadplaatje, maar ik gok Zittau ;)
Maar hoe dan ook, een mooie kolentrechter Harry! Ook al is tie een tikkie krom. Ik zit te denken of ik misschien ook zoiets voor op mijn baantje zal bouwen.
Groet, Wim
PS zit er nou een lantaarn aan de trechter vast? Dat is ook wel weer apart!
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Pronsfeld
« Reactie #490 Gepost op: 24 October 2018, 22:02:24 »
Het is inderdaad Zittau. Zat in het mapje kolenhandel. Er zaten nog 2 foto's in zie hier onder.

Zulke plaatjes geven je altijd inspiratie. 





Groet Harry

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Pronsfeld
« Reactie #491 Gepost op: 24 October 2018, 22:25:29 »




Tja en dan zijn foto's genadeloos. De randen zijn wat krom getrokken.




De Kraan was iets groter dan de machinist dacht ;)
Mooie stortgoedtrechter.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Pronsfeld
« Reactie #492 Gepost op: 26 October 2018, 19:03:26 »
Hoi

Weet iemand waar het hoofdsein zou moeten in de situatie van de foto. voor de tunnel moet het inrijsein voor Pronsfeld geplaatst worden wat normaal rechts van het spoor zou zijn. Als de machinist uit de insnijding komt dan ziet hij het sein erg laat. Ik kan mij voorstellen dat het sein links wordt geplaatst voor een betere zichtbaarheid. Aan de andere kant is de snelheid op dit soort lijntjes erg laag wat rechts weer logisch maakt.

Wie weet het.

Groetjes Harry



ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Pronsfeld
« Reactie #493 Gepost op: 26 October 2018, 19:05:47 »
Citaat

Triest om te zien, en het besef dat die tijd van stoomtractie als dagelijks verschijnsel in goederen- en reizigersverkeer onherroepelijk voorbij is, komt weer eens een keertje keihard aan. Ook de hedendaagse Plandampf- en Museumsfahrten kunnen daar, zoals onze oosterburen dat zo mooi zeggen, "nicht über hinwegtäuschen".
Met andere woorden: dit is zoals het is, VSM, SSN en al die andere verenigingen en stichtingen die zich inzetten om de stoomlok te laten 'herleven' halen dat verleden op geen stukken na terug.

Dat sein zou ik, denk ik, gewoon rechts neerzetten. Misschien wel met een 12meter-mast.
« Laatst bewerkt op: 26 October 2018, 19:07:34 door 44 »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Pronsfeld
« Reactie #494 Gepost op: 26 October 2018, 19:30:52 »
Hoi

Weet iemand waar het hoofdsein zou moeten in de situatie van de foto. voor de tunnel moet het inrijsein voor Pronsfeld geplaatst worden wat normaal rechts van het spoor zou zijn. Als de machinist uit de insnijding komt dan ziet hij het sein erg laat. Ik kan mij voorstellen dat het sein links wordt geplaatst voor een betere zichtbaarheid. Aan de andere kant is de snelheid op dit soort lijntjes erg laag wat rechts weer logisch maakt.

Wie weet het.

Groetjes Harry





Hallo,


Wanneer je het mij zou vragen zou ik zeggen: direct rechts voor de brug. Waarvoor zijn er immers voorseinen? Juist om tijdig het seinbeeld van het nog niet zichtbare hoofdsein te herkennen. In de situatie van voorsein op Vr2 (stoppen verwachten) is de snelheid immers 40 km/h of lager (aangeven met bord Zs3 "<4") en kan de trein tijdig voor het hoofdsein stoppen.


Mocht je het hoofdsein tóch links voor de brug willen plaatsen komt er rechts (op de plek waar het sein rechts van het spoor normaliter zou hebben gestaan) een zogenaamde "Schachbrettafel" NE4/S02.


Meestal wordt deze laatste oplossing niet omwille van een betere zichtbaarheid aangewend, maar eerder omdat er gewoonweg geen ruimte voor het plaatsen van een sein rechts van het spoor is.