Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Pronsfeld  (gelezen 133545 keer)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #480 Gepost op: 22 oktober 2018, 08:56:10 »
Altijd mooi van dit soort filmpjes. Goederentrein op de westeifelbahn.

https://youtu.be/w93vtm03yPQ


HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #481 Gepost op: 22 oktober 2018, 13:29:08 »
Ondertussen weer de smaak te pakken.

Hier waar het project in januari is gestrand bij de beek. Het hard wordende gips getamponneerd met een kwast om het beeld van stromend water te krijgen. Eerst geprobeerd met wc papier maar dat was geen succes.



Verder ff snel een "bekisting" in elkaar gezet voor wat ruïne muurtjes. Vanmiddag afgieten en van de week weer eens krassen.

 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #482 Gepost op: 22 oktober 2018, 14:13:12 »
Zelf van dat soort mallen maken: dat heb ik nog nooit gedaan. Dat is ergens ook het leuke aan deze hobby: er zijn zo veel alternatieve manieren om iets op te lossen! Gipsmallen, krassen in foamboard, kant-en-klare stenen platen, losse steentjes leggen, plastic, enz enz... Benieuwd hoe de beek eruit komt te zien.

Bij mij moet ik ook eens met de grote beek bezig. Alles moet weer eens goed schoongemaakt worden èn ik moet wat electrawerk doen, dus als er toch niets rijdt kan ik de module wel eens loshalen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #483 Gepost op: 23 oktober 2018, 11:27:16 »
Bekisting verwijderd en krassen maar met dit als resultaat.

Het moet een stukje ruïne worden ergens op de berg in het bos.
 



HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #484 Gepost op: 23 oktober 2018, 21:54:59 »
Hoi

Bij de Action is de kerst led verlichting weer leverbaar. Het Aral tankstation (waar het nog steeds wachten is op de verlichte Viessmann pompen) vanmiddag voorzien van wat ledstripjes. Even een trafo aan gehangen om te kijken hoe het er uitziet. Het resultaat wordt leuk de shop moet nog wel wat meer worden aangekleed.

De Unimog op de brug is ook mooi verlicht alleen zal een personenwagen mooier staan maar dat is voor later.



Nog even een projectje van een paar weken geleden. Een kolenbunkertje voor bij de brandstofhandel.




Tja en dan zijn foto's genadeloos. De randen zijn wat krom getrokken.

Groetjes Harry

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Pronsfeld
« Reactie #485 Gepost op: 24 oktober 2018, 08:27:45 »
Hoi,

Nog zo'n zelfbouwer (y).

Troosteloze foto's van die uitgerangeerde locs maar gaaf dat je zoiets nog kan bekijken anno 2018!

Heb nog even een idee opgedaan van dat kraantje wat er te zien is.
Om die op een betonnen sokkel te zetten.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #486 Gepost op: 24 oktober 2018, 12:52:45 »
Kromgetrokken randen? In hoeverre is het ook erg? Iets groots en lomps met een grote grijper eraan zal die bunker vullen. Dat gaat lang niet altijd netjes en goed gemikt. Dus een voorraad deuken of half-ontzette randen is juist realistisch. Tikkie roestkleur erbij...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #487 Gepost op: 24 oktober 2018, 18:01:25 »
Hier het voorbeeld ergens op internet gevonden.



Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #488 Gepost op: 24 oktober 2018, 20:12:00 »
Met zo'n transportband zal het wel netjes blijven. Dit voorbeeld heeft wel roestplekken, maar is verder opvallend recht en netjes.
Ik ging er van uit dat er een grijper ofzo naast stond. Dat zorgt nogal eens voor deuken :)

Kan je nog achterhalen waar dit is?
Interessant voorbeeld, trouwens, als je kijkt naar de schakeringen. Sommige plekken zijn opvallend donker terwijl de weg opvallend licht is. Als je dit in model precies na zou bouwen zou het al snel onrealistisch worden gevonden, gok ik.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Pronsfeld
« Reactie #489 Gepost op: 24 oktober 2018, 21:30:10 »
De naam van de foto is "Zittau-Juni-1992". Het is dan wel geen raadplaatje, maar ik gok Zittau ;)
Maar hoe dan ook, een mooie kolentrechter Harry! Ook al is tie een tikkie krom. Ik zit te denken of ik misschien ook zoiets voor op mijn baantje zal bouwen.
Groet, Wim
PS zit er nou een lantaarn aan de trechter vast? Dat is ook wel weer apart!
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #490 Gepost op: 24 oktober 2018, 22:02:24 »
Het is inderdaad Zittau. Zat in het mapje kolenhandel. Er zaten nog 2 foto's in zie hier onder.

Zulke plaatjes geven je altijd inspiratie. 





Groet Harry

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Pronsfeld
« Reactie #491 Gepost op: 24 oktober 2018, 22:25:29 »




Tja en dan zijn foto's genadeloos. De randen zijn wat krom getrokken.




De Kraan was iets groter dan de machinist dacht ;)
Mooie stortgoedtrechter.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #492 Gepost op: 26 oktober 2018, 19:03:26 »
Hoi

Weet iemand waar het hoofdsein zou moeten in de situatie van de foto. voor de tunnel moet het inrijsein voor Pronsfeld geplaatst worden wat normaal rechts van het spoor zou zijn. Als de machinist uit de insnijding komt dan ziet hij het sein erg laat. Ik kan mij voorstellen dat het sein links wordt geplaatst voor een betere zichtbaarheid. Aan de andere kant is de snelheid op dit soort lijntjes erg laag wat rechts weer logisch maakt.

Wie weet het.

Groetjes Harry



ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Pronsfeld
« Reactie #493 Gepost op: 26 oktober 2018, 19:05:47 »
Citaat

Triest om te zien, en het besef dat die tijd van stoomtractie als dagelijks verschijnsel in goederen- en reizigersverkeer onherroepelijk voorbij is, komt weer eens een keertje keihard aan. Ook de hedendaagse Plandampf- en Museumsfahrten kunnen daar, zoals onze oosterburen dat zo mooi zeggen, "nicht über hinwegtäuschen".
Met andere woorden: dit is zoals het is, VSM, SSN en al die andere verenigingen en stichtingen die zich inzetten om de stoomlok te laten 'herleven' halen dat verleden op geen stukken na terug.

Dat sein zou ik, denk ik, gewoon rechts neerzetten. Misschien wel met een 12meter-mast.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 19:07:34 door 44 »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Pronsfeld
« Reactie #494 Gepost op: 26 oktober 2018, 19:30:52 »
Hoi

Weet iemand waar het hoofdsein zou moeten in de situatie van de foto. voor de tunnel moet het inrijsein voor Pronsfeld geplaatst worden wat normaal rechts van het spoor zou zijn. Als de machinist uit de insnijding komt dan ziet hij het sein erg laat. Ik kan mij voorstellen dat het sein links wordt geplaatst voor een betere zichtbaarheid. Aan de andere kant is de snelheid op dit soort lijntjes erg laag wat rechts weer logisch maakt.

Wie weet het.

Groetjes Harry





Hallo,


Wanneer je het mij zou vragen zou ik zeggen: direct rechts voor de brug. Waarvoor zijn er immers voorseinen? Juist om tijdig het seinbeeld van het nog niet zichtbare hoofdsein te herkennen. In de situatie van voorsein op Vr2 (stoppen verwachten) is de snelheid immers 40 km/h of lager (aangeven met bord Zs3 "<4") en kan de trein tijdig voor het hoofdsein stoppen.


Mocht je het hoofdsein tóch links voor de brug willen plaatsen komt er rechts (op de plek waar het sein rechts van het spoor normaliter zou hebben gestaan) een zogenaamde "Schachbrettafel" NE4/S02.


Meestal wordt deze laatste oplossing niet omwille van een betere zichtbaarheid aangewend, maar eerder omdat er gewoonweg geen ruimte voor het plaatsen van een sein rechts van het spoor is.