Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 17:34:15
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 16:46:28
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:40:12
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:38
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
  

Auteur Topic: Pronsfeld  (gelezen 142774 keer)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #360 Gepost op: 15 April 2017, 17:09:10 »
Het was zeer leerzaam vanmiddag aan de BeneluxSpoor tafel. Bedank voor de uitleg Steef.

Groet Harry

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #361 Gepost op: 16 April 2017, 10:58:30 »
Fijne Pasen allemaal

Na de interessante uitleg gisteren aan de Benelux spoor tafel zojuist even een stukkie roofmate gepakt en geprobeerd om als eerste de ondergrond wat ruwer op te zetten. Dit heb ik dit keer met zaagsel gedaan wat vanmiddag hoop ik op kleur gebracht kan worden.
Allereerst een paar deuken in het roofmate gedrukt en daarna egaal ingesmeerd met lijm en met zaagsel bestrooit. Hierna gelijk nog een paar tuffen lijm op het zaagsel deze iets laten uitvloeien en weer bestrooit met zaagsel.
geprobeerd om hier een foto van te maken maar dat komt niet helemaal goed tot uitdrukking. Hopelijk kunnen jullie het een beetje zien.



Verder op de beurs nog een assortiment grasvezels aangeschaft en een handig klemmetje die ik iedere keer vergat te kopen.



Tot ziens Harry

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #362 Gepost op: 30 April 2017, 09:28:44 »
Hoi

Met het begrassen ben ik nog niet veel verder gegaan. Vind het resultaat nog steeds niet goed en zit mij nu te verdiepen in allerlei You tube filmpjes. Vooral die van Vampisol zijn leerzaam als ook menig uitleg op stummi forum.

Ondertussen is de 100% foam leisteen gedeeltelijk op kleur gebracht. Dit keer iets voorzichtiger voor dat het foam weer weg smelt. Eerst ingesmeerd met een deklaag en hierna met grijs van Woodland er over heen. Verder dan met sterk verdunde kleuren eroverheen Zwart bruin groen. Verder nog wat drywash met lichtgrijs.



Het gedeelte bij de beek was niet geheel naar mijn zin. Na weken zitten dubben de zaag erin en opnieuw begonnen. Het stuk wordt wat minder steil en klopt meer met de tegenovergelegen oever.



Als slot nog een foto van foamberg met het nog steeds in aanbouw zijnde Aral tankstation



Fijn weekend verder.

Harry

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Pronsfeld
« Reactie #363 Gepost op: 30 April 2017, 09:32:51 »
Wat ga je doen met dat klemmetje?

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #364 Gepost op: 30 April 2017, 11:16:41 »
Dit klemmetje gebruik ik om kleine onderdelen vast te houden en deze te bewerken.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #365 Gepost op: 30 April 2017, 14:00:21 »
Ergens jammer dat ik in het grassige deel van de Eifel zit. Dat leisteen doet het leuk.

Het Neuerburger tunnelportaal ziet er uit alsof ze echt wel even hebben moeten beitelen in de rots. "Tunnelportaal zo dicht mogelijk in de rots, dan hoeven we het minste werk te doen". Precies zoals in het echt. Daardoor voelt de rots eromheen ook massiever.

Voor m'n gevoel mag de rots nog wat donkerder, maar dat kan ook de lichtval zijn. En toen ik erlangs kwam regende het pijpestelen en dan wordt alles ook véél donkerder. Fotootje maken in de lengterichting van het station met de rots+tunnelingang op de achtergrond? Dat geeft een beter idee van de relatieve kleuren. ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #366 Gepost op: 30 April 2017, 15:40:46 »
Inderdaad zou het misschien nog iets donkerder kunnen maar ik denk dan dat het heel "massief" er uit gaat zien. Van licht naar donker is makkelijk maar terug is een stuk lastiger.

Leuk dat je opmerkt dat de tunnel zo krap mogelijk gemaakt moest zijn. In het echt zit deze er ook zo krap in inclusief een extra rots ondersteuning aan de linkerzijde.

Groet Harry.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #367 Gepost op: 01 May 2017, 21:16:58 »
Hoi

Na een nachtje slapen en een dagje werken toch besloten om de "rotsen lei" donkerder te maken. Veel donkerder moet het niet worden anders wordt het een donkere klomp.





Gelijk maar het ontstane gat ook dicht gemaakt met ouderwetse gipszwachtels Toch leuk om hier weer eens mee te werken.



Fijne avond verder

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #368 Gepost op: 01 May 2017, 21:39:57 »
Bingo, volgens mij. Het vertekent vast op foto's, maar dat je het nèt een tikkie donkerder hebt gemaakt komt voor m'n gevoel dichter bij leisteen. Niets meer aan doen ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #369 Gepost op: 01 May 2017, 21:50:20 »
Hoi Reinout.

Op de foto lijkt het al lichter in het echt is het nog iets donkerder. Weet jij toevallig welk lettertype de DB gebruikte op de borden die de naam en lengte van een tunnel aangaven? Dit zou beide ingangen helemaal afmaken.

Groet Harry

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7286
Re: Pronsfeld
« Reactie #370 Gepost op: 01 May 2017, 21:52:55 »
Zo, na een week vakantie is het toch mooi om een goeie 'update' van je te zien.
Je rotsen zijn mooi op kleur, nu nog wat loof hier en daar er tussen frotten.
Mvh Steef

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #371 Gepost op: 01 May 2017, 23:07:49 »
Lettertype tunnels? Dat spul werd vaak aangelegd voordat ze de lettertypes echt gestandaardiseerd hadden. Bij het ene tunneltje in de Eifelquerbahn kan ik in ieder geval geen standaard lettertype ontdekken.

Als je een standaard lettertype wilt gebruiken zou ik voor de "DIN 1451" gaan in de oude versie. Zie dit berichtje van mij in Jans draadje. Met deze is het wel aardig spoor-achtig.

----

10 minuten later.... laat ik toch eens op m'n foto's gaan kijken in plaats van in m'n gedachten.



Met inzoomen erbij niet de duidelijkste foto, maar..... pak die oude DIN 1451 maar! Dat is in ieder geval de versie ik ik zelf ga gebruiken :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 01 May 2017, 23:20:30 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #372 Gepost op: 01 May 2017, 23:25:41 »
Voor het idee de "alte DIN":



Futura:



Reinout
« Laatst bewerkt op: 01 May 2017, 23:27:53 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Pronsfeld
« Reactie #373 Gepost op: 01 May 2017, 23:45:27 »
Even over steen, Reinout, in jouw gedeelte zit er spekkoek in de grond, met al die vulkanen en maren ernaast ;D
paar goeie lavabommen en basaltwandjes, met hier en daar tufsteen... en daartussen veel gras 8)

Mvg,

Tis
********

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #374 Gepost op: 02 May 2017, 07:09:35 »
Hoi
Dat lettertype bedoel ik. Dat was volgens mij een standaard lettertype voor dit soort borden. Bedankt.

Groet Harry